Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kettingtest - Forum Wereldfietser

Kettingtest

Hoi,

Voor Marco de Wit van Bike4travel doe ik een kettingtest.
Eigenlijk zijn het 4 kettingen aan elkaar gemaakt om een zo eerlijk mogelijk resultaat te krijgen, elk stuk zo'n 35 cm lang.

Ik test met een met Rohloff uitgevoerde mountainbike, met een nieuw 16 tands achtertandwiel en een 42 tands voor, welke 7000 km oud / jong is.

Ik meet elke 1000 km.
Na de eerste 1000 km het volgende resultaat :

KMC Gold ( 29,95 euro ) is 6 % versleten

Shimano HG 70 ( 14,95 euro ) is 10 % versleten

KMC X8 ( 14,95 euro ) is 11 % versleten

KMC X1 ( 32,95 euro ) is 12 % versleten

Wordt vervolgd :D
Hoe meet je eigenlijk? Meet je de rek, of het gewicht, hoe?
Goed bezig!
Hoi,

Ik meet de rek, met zo'n, kom, hoe noem je zo'n ding ...

Zo'n ding wat je op je ketting zet en dan kijkt hoever het ene 'banaanvormige ' uiteinde door je ketting heen valt.
Valt hij er helemaal doorheen dan is je ketting versleten.
Het 'banaanvormige ' gedeelte, wat dus door de schakeltjes valt is ongeveer 1 cm lang.
Valt de ketting er een milimeter door dan noem ik dat 1/10 van 1 cm is 10 % versleten.

En ohja, ik heb er een Rohllof kettingspanner opzitten, zo'n ding wat op een derailleur lijkt.

Misschien niet allemaal helemaal technisch juist uitgelegd but it will do the trick :wink:
lars de wit schreef:Hoi,

Ik meet de rek, met zo'n, kom, hoe noem je zo'n ding ...

Zo'n ding wat je op je ketting zet en dan kijkt hoever het ene 'banaanvormige ' uiteinde door je ketting heen valt.


Misschien niet allemaal helemaal technisch juist uitgelegd but it will do the trick :wink:
daar kun je over discussieren:
http://fahrradzukunft.de/13/kettenschmiermittel-test/
Travelmaster schreef:Hoe meet je eigenlijk? Meet je de rek, of het gewicht, hoe?

Mooie uitleg van Ton Verbeek:

http://www.tonv.nl/download/kettingovz.pdf
Na 2000 km :

Ik heb nu het banaanvromige gedeelte van mijn metertje, wat door de ketting valt, van mm streepjes voorzien wat de nauwkeurigheid van het aflezen sterk bevorderd.
Misschien dat daardoor het opmerkelijke verschil met de eerste aflezing valt te verklare.
Natuurlijk, hoe meer kilometers hoe duidelijker en nauwkeuriger het eindresultaat zal zijn.

HG 70 is 23 % versleten
KMC X8 is 24 % versleten
KMC Gold is 17 % versleten
KMC X1 is 18 % versleten

Wordt vervolgd :D
Dat is een mooie test die je doet, tenminste voor fietsers zonder derailleur.
Je gebruikt de ketting in een ideale kettinglijn, je uiteindelijke resultaat zal niks zeggen over de duurzaamheid van de verschillende kettingen als je ze op en derailleur systeem gaat gebruiken.

zelf ben ik wel benieuwd, want ik heb een aantal single speed fietsen, waarop regelmatig kettingen van KMC op komen te liggen, net een X9 op m'n MTB gelegd.
BertjeConti schreef:Dat is een mooie test die je doet, tenminste voor fietsers zonder derailleur.
Je gebruikt de ketting in een ideale kettinglijn, je uiteindelijke resultaat zal niks zeggen over de duurzaamheid van de verschillende kettingen als je ze op en derailleur systeem gaat gebruiken.

zelf ben ik wel benieuwd, want ik heb een aantal single speed fietsen, waarop regelmatig kettingen van KMC op komen te liggen, net een X9 op m'n MTB gelegd.
Overigens zul je andere slijtage meten (minder) als je was begonnen met een nieuw voorblad. Als je met alles nieuw begint, slijt te boel op elkaar in. Een nieuwe ketting op een oude cassette (niet in jouw geval) of een oud voorblad slijt sneller.
BertjeConti schreef:Je gebruikt de ketting in een ideale kettinglijn, je uiteindelijke resultaat zal niks zeggen over de duurzaamheid van de verschillende kettingen als je ze op en derailleur systeem gaat gebruiken.
Niks vind ik wel een groot woord als je het baseert op vermoedens.
Travelmaster schreef:Overigens zul je andere slijtage meten (minder) als je was begonnen met een nieuw voorblad. Als je met alles nieuw begint, slijt te boel op elkaar in. Een nieuwe ketting op een oude cassette (niet in jouw geval) of een oud voorblad slijt sneller.
Op één voorblad zul je in de praktijk meerdere kettingen verslijten, dus beginnen met een al deels verbruikt voorblad is realistischer dan beginnen met een nieuw voorblad. Het gaat daarbij om een vergelijkende test, niet om de absolute verkregen levensduur.

Ik ben vaak, om niet te zeggen altijd, sceptisch over testen, maar dit principe met vier kettingdelen aaneen om uit te maken welke beter is dan andere, vind ik gewoon goed.
Leon
BertjeConti schreef:Dat is een mooie test die je doet, tenminste voor fietsers zonder derailleur.
Je gebruikt de ketting in een ideale kettinglijn, je uiteindelijke resultaat zal niks zeggen over de duurzaamheid van de verschillende kettingen als je ze op en derailleur systeem gaat gebruiken.

zelf ben ik wel benieuwd, want ik heb een aantal single speed fietsen, waarop regelmatig kettingen van KMC op komen te liggen, net een X9 op m'n MTB gelegd.
Staal wat van hardheid en dus van slijtvastheid veranderd door de hoek van belasting dat is wel heel bijzonder staal!
Leon schreef:
BertjeConti schreef:Je gebruikt de ketting in een ideale kettinglijn, je uiteindelijke resultaat zal niks zeggen over de duurzaamheid van de verschillende kettingen als je ze op en derailleur systeem gaat gebruiken.
Niks vind ik wel een groot woord als je het baseert op vermoedens.
Travelmaster schreef:Overigens zul je andere slijtage meten (minder) als je was begonnen met een nieuw voorblad. Als je met alles nieuw begint, slijt te boel op elkaar in. Een nieuwe ketting op een oude cassette (niet in jouw geval) of een oud voorblad slijt sneller.
Op één voorblad zul je in de praktijk meerdere kettingen verslijten, dus beginnen met een al deels verbruikt voorblad is realistischer dan beginnen met een nieuw voorblad. Het gaat daarbij om een vergelijkende test, niet om de absolute verkregen levensduur.

Ik ben vaak, om niet te zeggen altijd, sceptisch over testen, maar dit principe met vier kettingdelen aaneen om uit te maken welke beter is dan andere, vind ik gewoon goed.
Leon
Laat ik vooropstellen: dat ben ik met je eens. Maar goed, kan goed zijn dat ik ernaast zit. Op de MTB neem ik het niet zo nauw met kettinglijn waardoor ik binnen 7000 km al láng een voorblad heb vervangen (misschien wel 2 - 3x), en inderdaad meerdere kettingen. Is 7000 met een voorblad op een trekkingfiets met ideale kettinglijn "normaal"? Ik vond 7000 km aardig wat. Maar dat is gebrek aan trekkingservaring aan mijn kant, dat geef ik direct toe.
Veel hangt af van de kwaliteit van het blad. TA bladen zijn duidelijk beter dan veel gewoon spul. Als het echt lang mee moet kun je ook een hoogwaardig stalen voorblad monteren. Zoveel zwaarder is dat nu ook weer niet. Op een derailleur fiets die stevig gebruikt wordt valt er veel voor te zeggen te doen wat veel fabrikanten van cranks ook doen: buitenblad van alu omdat dat blad de meeste tanden heeft en dus het minste slijt, de rest staal omdat de slijtage groter is en het gewichtsvoordeel van alu minder groot door de kleinere maten. Let er wel op da tniet alle stalen bladen even goed zijn. Ik heb eens een Trek met stalen Suntour bladen gehad. Die waren na iets van 1500 km versleten.
Mijn eigen minder systematische kettingervaring is nu dat de beste ketting de Rohloff ketting was, maar die wordt helaas niet meer gemaakt. De KMC X1 was duur en snel versleten. Wippermann was goedkoop en snel versleten (maar erg makelijk te monteren), en de SRAM die er nu op zit gaat al redelijk lang mee, en was niet erg duur. De volgende wordt wat mij betreft weer een SRAM.
Wim
Travelmaster schreef:Is 7000 met een voorblad op een trekkingfiets met ideale kettinglijn "normaal"?
In de trekkingwereld is 7000 km met een voorblad weinig.
Ik heb zelf inmiddels zoveel tegenstrijdige dingen meegemaakt dat ik geen zin meer heb om er geld aan uit te geven of moeite voor te doen. Na ca. 2000 km geeft het Rohloffkaliber nu meestal aan dat de budgtetsramketting op het randje is en na 10.000 km mik ik het goedkope aliviocranckstel in de container en geniet ik van een blinkende en soepeler lopende nieuwe versie.
Als je één keer iets hebt gevonden dat lang meegaat is dat er na een paar jaar toch niet meer en zit je met dezelfde vraag.
Leon
Leon schreef:Als je één keer iets hebt gevonden dat lang meegaat is dat er na een paar jaar toch niet meer en zit je met dezelfde vraag.
Leon
Helemaal mee eens.
multiwgb schreef:
Leon schreef:Als je één keer iets hebt gevonden dat lang meegaat is dat er na een paar jaar toch niet meer en zit je met dezelfde vraag.
Leon
Helemaal mee eens.
Ik koop vaak 2x of 3x spul wat me goed bevalt, kun je een tijdje vooruit kijken.

Zelf heb ik overigens hele goede ervaringen met de KMC X1, dat zal ook uit Lars' kettingtest wel blijken (de ketting lijkt een inhaalslag te maken, ben benieuwd waar het eindigt). Was het niet Eric Schuijt die ergens schreef dat de X1 in het begin even snel slijt om vervolgens op een hardere onderlaag uit te komen? Na ca 15.000km heb ik nog steeds niet mijn voorblad en achtertandwiel vervangen, slijtage valt me reuze mee. Maar wat mij betreft maken ze kettingen en de kettingbladen nog zwaarder en dikker (zo breed als een riem, zou dat kunnen?), het meergewicht merk je toch niet.
AB schreef:
multiwgb schreef:
Leon schreef:Als je één keer iets hebt gevonden dat lang meegaat is dat er na een paar jaar toch niet meer en zit je met dezelfde vraag.
Leon
Helemaal mee eens.
Ik koop vaak 2x of 3x spul wat me goed bevalt, kun je een tijdje vooruit kijken.

Zelf heb ik overigens hele goede ervaringen met de KMC X1, dat zal ook uit Lars' kettingtest wel blijken (de ketting lijkt een inhaalslag te maken, ben benieuwd waar het eindigt). Was het niet Eric Schuijt die ergens schreef dat de X1 in het begin even snel slijt om vervolgens op een hardere onderlaag uit te komen? Na ca 15.000km heb ik nog steeds niet mijn voorblad en achtertandwiel vervangen, slijtage valt me reuze mee. Maar wat mij betreft maken ze kettingen en de kettingbladen nog zwaarder en dikker (zo breed als een riem, zou dat kunnen?), het meergewicht merk je toch niet.
Dat werkt alleen goed als je Rohloff hebt, of met een versnellingsbak rijdt. Maar wat niet is, kan nog komen!
Na 3000 km :

Shimano HG 70 : 35 % versleten
KMC X8 : 36 % versleten
KMC Gold : 29 % versleten
KMC X1 : 32 % versleten

Marathon XR : nagenoeg niet versleten, men I love these tyres !!!
Marathon XR : nagenoeg niet versleten, men I love these tyres !!!
same here
heb er laatst nog een paar kunnen bemachtigen..
lars de wit schreef:Na 3000 km :
Shimano HG 70 : 35 % versleten
KMC X8 : 36 % versleten
KMC Gold : 29 % versleten
KMC X1 : 32 % versleten
Even een meettechnisch vraagje. Als dit de percentages zijn waarmee het caliber door de ketting valt, hoe zie jij dan het verschil tussen 35 en 36%?
Leon