Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dutch Design Week: winterbanden voor je fiets - Forum Wereldfietser

Dutch Design Week: winterbanden voor je fiets

http://www.bright.nl/node/22754

Zou dit kunnen werken? Nog afgezien van alle bandenmaten.

Klik zes bike spikes om je fietsband en je rijdt zonder glijden door sneeuw en ijs.

Zelden zijn de afstudeerontwerpen aan de design Academy zo praktisch. Cesar van Rongen hoeft dan ook weinig te laten zien of uit te leggen aan het passerende publiek van de Graduation show. Zijn expositie bestaat uit niets meer dan één fiets. Direct vallen de fluoriserend gele banden op, en daar gaat het dan ook om.
Bike spikes zijn zes rubberen gekromde bogen met platte spijkers erop. Met zes van die delen bekleed je een hele fietsband. Op die manier kun je zonder glibberen en glijden door platgereden sneeuw en over ijs fietsen. Volgens Van Rongen kun je er ook gewoon mee op asfalt fietsen en hoef je dus geen vieze koude handen te halen als je een droge weg tegen komt.
Om je band met spikes uit te rusten levert Van Rongen een montagesleuteltje bij. Moeilijkheid aan het concept is dat er tegenwoordig niet alleen meerdere wielmaten bestaan, maar ook nog diverse banddiktes. Als het mogelijk is de rubberen bogen op ieder wiel te passen, lijkt het me alleszins mogelijk dat dit ontwerp nog deze winter in de winkel ligt. Kunnen we dan testen of je er ook een stoepje mee kunt nemen zonder onderdelen te verliezen.
iRoel schreef:http://www.bright.nl/node/22754

Zou dit kunnen werken? Nog afgezien van alle bandenmaten.

Klik zes bike spikes om je fietsband en je rijdt zonder glijden door sneeuw en ijs.

Zelden zijn de afstudeerontwerpen aan de design Academy zo praktisch.
Inderdaad, prima voorbeeld van iets wat weer niet zo practisch is ;). De eerste eis die je aan die segmenten zou moeten stellen is dat ze blijven zitten. Dat lukt alleen door segment en band stijf te maken, iets wat op gespannen voet staat met de functie van de band: die moet juist flink kunnen vervormen
Deze blijven iig wel zitten Spiketires
Of je koopt een driewieler, lekker sliden door de sneeuw of glijden over het ijs.

Idee is inderdaad leuk, maar geen sigaar.
Lijkt mij waardeloos: erg weinig spijkers en ze zijn ook nog eens enorm groot en zien er nogal flufferig uit. Zal waarschijnlijk lekker hobbelen, afremmen en snel slijten.
De alarmbel ging bij het eerste woord (Dutch) al bijna en bij het tweede woord (Design) al helemaal af.
Leon
Leon schreef:De alarmbel ging bij het eerste woord (Dutch) al bijna en bij het tweede woord (Design) al helemaal af.
Leon
Volgens het woordenboek:
Dutch I bn schijn-, vals, verkeerd;

:D
Wat een stel zeiksnorren zijn jullie. Niet alleen het ontwerp deugt niet, maar alle industriële vormgeving uit Nederland is meteen naatje. Heb steeds vaker het idee dat ik hier op de site van De Telegraaf rondhang.
Pedalero schreef:Wat een stel zeiksnorren zijn jullie. Niet alleen het ontwerp deugt niet, maar alle industriële vormgeving uit Nederland is meteen naatje. Heb steeds vaker het idee dat ik hier op de site van De Telegraaf rondhang.
Juistem. En vergeet niet dat dit een eerste ontwerp is... zoiets lijkt mij al een stuk praktischer dan je banden wisselen voor winterbanden, áls het goed blijft zitten allemaal. Denk maar zo: het eerste wiel was ook vierkant:)!
Pedalero schreef:Wat een stel zeiksnorren zijn jullie. Niet alleen het ontwerp deugt niet, maar alle industriële vormgeving uit Nederland is meteen naatje. Heb steeds vaker het idee dat ik hier op de site van De Telegraaf rondhang.
Dus als iemand het niet met je eens bent is hij meteen een Telegraaflezer? :?
Travelmaster schreef: Denk maar zo: het eerste wiel was ook vierkant:)!
Juist, en ook die rolde voor geen meter. :wink:
Travelmaster schreef: En vergeet niet dat dit een eerste ontwerp is... !
Precies, uitgaande van het realistische gegeven dat 95% van alle ideeen uiteindelijk toch in de prullebak verdwijnen wegens onwerkzaam, te duur etc heeft deze ontwerper nog even te gaan. :D

Het idee is leuk en netjes uitgevoerd, maar dat helpt niet als de onderliggende fysica niet meewerkt
Yopie schreef:
Pedalero schreef:Wat een stel zeiksnorren zijn jullie. Niet alleen het ontwerp deugt niet, maar alle industriële vormgeving uit Nederland is meteen naatje. Heb steeds vaker het idee dat ik hier op de site van De Telegraaf rondhang.
Dus als iemand het niet met je eens bent is hij meteen een Telegraaflezer? :?
Eerst even goed lezen gast. (Ook de grammatica van je eigen postings).
m-gineering schreef:
Travelmaster schreef: En vergeet niet dat dit een eerste ontwerp is... !
Precies, uitgaande van het realistische gegeven dat 95% van alle ideeen uiteindelijk toch in de prullebak verdwijnen wegens onwerkzaam, te duur etc heeft deze ontwerper nog even te gaan. :D

Het idee is leuk en netjes uitgevoerd, maar dat helpt niet als de onderliggende fysica niet meewerkt
Kijk, dat klinkt al meteen een stuk genuanceerder, nietwaar? Ik mag het wel, als mensen nieuwe dingen proberen. Of het nou gedoemd is te mislukken of niet. :roll:
Travelmaster schreef:Kijk, dat klinkt al meteen een stuk genuanceerder, nietwaar? Ik mag het wel, als mensen nieuwe dingen proberen. Of het nou gedoemd is te mislukken of niet. :roll:
Mijn opmerking was daarbij óók niet in de eerste plaats gericht op de uitvinder die iets probeert uit te werken, zelfs al is het tegen beter weten in, maar vooral tegen de meute die onder de term design heel gewichtig gaat doen. Deze mensen zijn ook niet dom - toch?... - en zien dus best als iets niet werkt, maar dat geeft des te erger te denken waarom zij net blijven doen alsof het anders is.
Leon
Mag ik voor een echt bruikbare band voor Nederlandse condities nogmaals wijzen op de Conti Topcontact Winter II. Het seizoen komt er weer snel aan.
Wim
nvt
Prima verwoord Peter :!:
Je kan je ook voorstellen dat als zo'n product evolueert, de materialen sterker worden, het geratel afneemt. En wie weet zijn ze zo slim om speciale banden te maken waar de spike strip gewoon in valt.