Additionally, paste this code immediately after the opening tag: AXA HR Traction Dynamo, klappert nogal, veerring pleite? - Forum Wereldfietser

AXA HR Traction Dynamo, klappert nogal, veerring pleite?

Heeft iemand dit type all eens open gehad?

Ik zag een torx-schroef aan de onderkant.

Probleem is dat er nu speling op zit, hij werkt nog maar maakt dus een hoop herrie als die niet op de band zit.

Ik doe er nu een stukje karton onder het wieltje om te stabiliseren maar ik ben wel nieuwsgierig of er een veertje of veerring oid gebroken is in het inwendige en natuurlijk of dat dat te repareren is.
Roald schreef:Ik zag een torx-schroef aan de onderkant.
Als dat geen uitdaging is :D
Geen idee verder. Ik ben erg blij dat mijn stadsbarrel een naafdynamo heeft, ook al is het zo'n ding van niks.
Leon
Wij hebben ook van die rampenplan dynamo's. Schandalig dat zo'n groot en bekend bedrijf geen fatsoenlijke dynamo kan maken.
Ik heb nooit een schroefje gezien. Ik bedoel iets waar je dat rammelen mee zou kunnen afstellen voorkomen of zoiets.
Trouwens alle dingen die met verlichting op je fiets te maken hebben is toch huilen met de pet op. Je vind het toch niet gek dat we zonder licht rijden.
Axa geeft 2 jaar garantie, gewoon even naar de LBS en anders een nieuw of gebruikt wiel met naafdynamo van marktplaats hoeft niet veel meer dan een nieuwe dynamo te kosten.
Waar en wat is een LBS het liefst bij ons in de buurt en twee verschillende wielen in onze fietsen.?
multiwgb schreef:Waar en wat is een LBS
Dat is wat in het nederlands een LFB is, en in het altijd realistische duits een FdgM :roll:
Goede naafdynamo's geven veel minder problemen, maar ook de B&M Dymotec 6 is stukken beter dan de Axa. Overigens is de Axa toch weer heel wat beter dan de brakke rommel uit mijn schooltijd. Voor zonder licht rijden is echt geen excuus.
Wim
Vooral nu een naafdynamo al vanaf 30 euro beschikbaar is, is zonder licht rijden inderdaad gewoon niet meer te verantwoorden.

Ik heb de AXA HR nooit opengedaan, wel een gelijkaardig model eens geopend, maar zelf herstellen was daar een doodlopende piste. Veertje steunde op plastic houdertjes die afgebroken waren. Bij het openen erg hard opletten dat je de stroomdraden niet beschadigd. Bij mij waren het letterlijk de draden van de wikkeling die naar het stekkertje liepen, en die zijn zo dun dat je ze zo kapot trekt.

succes
EnriceV schreef:Vooral nu een naafdynamo al vanaf 30 euro beschikbaar is, is zonder licht rijden inderdaad gewoon niet meer te verantwoorden.
19 euro zelfs: http://www.rose.nl/artikel/shimano-naafdynamo-dh-3n20
Maar is wel heel zwaar.
Leon
Wie inkoopt wil de TCO, total cost of ownership, weten, er komt nog een andere set spaken bij en een schakelaartje, of liever een lamp met schakelaar.
In een bestaande situatie is een B&M Dymotec 6 meestal de beste oplossing als je het een beetje betaalbaar wilt houden, of als je slechts heel incidenteel licht nodig hebt. Bij een nieuwe fiets of een nieuw wiel zou ik nu altijd voor een naafdynamo gaan.
Wim
/offtopic
DH3-N20 = 19 euro
spaken 0.25 x 36 = 6 euro
werkuren = +/- 30 euro
koplamp met schakelaar: B&M Lyt: 20 euro

Optioneel: kabeltje en achterlicht B&M toplight: +/-20 euro

Een gewone dynamo is dus vrijwel zeker goedkoper. Alleen is het zo dat op de momenten dat je echt licht wil (bijvoorbeeld als het sneeuwt en het is donker) dat je dynamo je dan mooi in de steek laat. Net zoals batterijen altijd leeg zijn, net op het moment dat dat niet de bedoeling was. Voor de vakantiefietsers die pertinent weigeren om in het donker te rijden kan ik het nog begrijpen om voor batterijen te kiezen, maar voor dagelijks gebruik is de totale kost voldoende laag naar mijn gevoel.

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik er heel wat meer aangaf: wiel met Mavic A312 velg en DH3N80, B&M cyo N, B&M toplight flat plus en een kabeltje. Totale kost ongeveer 200 euro, onderhoud in de eerste 2 jaar: nada.

@m-gineering: excuses 0.25*36=9 natuurlijk.
Ik heb die dynamo jaren tot tevredenheid op de stadsfiets gehad, tot ie te erg begon te klapperen. Toen een nieuwe gehaald, deze keer in blister. Helaas klappert die al na een half jaar .. in bedrijfsuren gerekend misschien net 24 uur. Wat bij mij tot de conclusie leidt dat het niet meer de kwaliteit is die het was.
EnriceV schreef:/offtopic

spaken 0.25 x 36 = 6 euro
"Mooi weer meneer Foppe!

;)
m-gineering schreef:
EnriceV schreef:/offtopic

spaken 0.25 x 36 = 6 euro
"Mooi weer meneer Foppe!

;)
Tja Marten , tijd om je inkoopkanalen eens te controleren :wink:
Oke, een kort verslagje van een technisch uurtje:

De dynamo gaat vlot met inbus los van de beugel.

De torx-schroef wordt los gedraaid, het lijkt een goedkoop boutje want de trorx schiet er soms uit.

Vervolgens komt er niks los. Ook het loopwieltje maar los getrokken, dat ging ook vlot. Een nieuwe rubberen looprand mag er eignelijk ook wel op.

Met een schroevedraaier en mes toch maar de bodem losgewrikt van het huis.

Kijk nu zien we nog eens wat. De spoel wordt door de torx op zijn plek gehouden via een houdertje waar ook weer de as in draait. De as draait er met de holle magneet omheen. Een vulringetje aan de binnenzijde en buitenzijde moet het geheel wat soepelheid geven. Het onderste ringtje hangt in twee delen tegen de magneet, aha. Ik merk dat de as ook niet meer hele maal klemvast op de magneet zit. Een persverbinding van lik me vestje.

Of rij ik met te harde banden op de kempische kasseien? Nee want hier liggen veel betonnen fietspaden.

Ik zoek een ringetje in mijn verzameling en monteer het geheel weer. Lijm de bodem aan het huis met secondelijm, dit moet al het gedender opvangen, ben benieuwd wanneer die nu uit het huis dondert...
Ik weet dat er hier nogal wat figuren rondhangen die vinden dat je op minder dan een titanium maatframe met dikke 26" banden, Rohloff-naaf, Nitto racebocht, Brooks-zadel, Tubus dragers en Ortlieb tassen rondom niet eens naar de bakker om de hoek kan, maar laten we niet net doen of deze dynamo's niet gewoon werken.

Ik heb er een op m'n stadsfiets zitten, en die doet 't prima. Staat al zeven jaar exclusief buiten gestald, aan een fietsnietje, nooit onderhouden (de dynamo) behalve één keer het rubberen aandrukwieltje vervangen, ik schakel 'm aan door er tijdens het rijden met m'n linkervoet een trap tegen te geven, en hij doet het prima in regen, wind, ijzel, hagel, sneeuw en ook mooi weer.

Kom, zeg.

.tsooJ

(Zal je zien dat-ie er deze week de brui aan geeft…)
Dit lijkt me een weinig accurate samenvatting van de discussie. Er is gezegd dat deze Axa een stuk beter is dan wat er vroeger verkocht werd, er is een eveneens goedkope maar wel betere B&M 6 gesuggereerd als simpelste alternatief als deze Axa de geest geeft, en er zijn enkele goedkope naafdynamo's de revue gepasseerd. Dat lijkt me toch niet het niveau Ti maatframe etc te bereiken.
Wim
Alien schreef: ik schakel 'm aan door er tijdens het rijden met m'n linkervoet een trap tegen te geven, en hij doet het prima in regen, wind, ijzel, hagel, sneeuw en ook mooi weer.

Kom, zeg.

.tsooJ
Dan heb je een mooi exemplaar! Als het sneeuwt worden mijn remmen begraven in een berg sneeuw, letterlijk alles dat beweegt vriest dan vast (behalve naven, en trapas natuurlijk). (gelukkig is een volle blaas voldoende om een ketting te ontdooien :-)). Alle dynamo's die ik heb gehad ontwikkelden zich in die omstandigheden in prima zoemtoon generatoren, zonder nog veel spanning te ontwikkelen.
Een andere leuke is de gele leemmodder die je in belgië vaak aantreft, zo glad dat je je wiel er kunt in laten spinnen. Als je dynamo daar raadt mee weet, dan heb ik maar één woord: respect!

Waarmee ik niet wil zeggen dat in mooi weer omstandigheden een gewone dynamo niet werkt, en mits goed afstellen is een licht buitje ook te doen, met een goeie rubber ring moet zelfs een zware bui te doen zijn. Maar het wieltje moet grip hebben, dus als alles schuift, dan schuift je dynamo ook. (hoewel ik mij meen te herinneren dat er een soort staalborsteltjes bestaan, dat kan misschien wel meer aan)
Bij de B&M Dymotec 6 kun je de veerspanning instellen, en er is inderdaad een staalborstelkop leverbaar. Die laatste zou ik echter slechts beperkt inzetten, en dan nog alleen met een stevige band. Als het zo woest wordt dan is een naafdynamo inderdaad een goed plan. Ik heb op mijn stadsfiets uit 1988 nog een antieke gewone dynamo, en dat werkt ook (ook in de regen).
Wim