Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Boemeltje van Roosendaal naar Antwerpen - Forum Wereldfietser

Boemeltje van Roosendaal naar Antwerpen

Vanaf 9 december gaat de Fyra rijden tussen Amsterdam en Antwerpen. Daarin kunnen géén fietsen mee
Reizigers die een fiets meenemen zijn dan afhankelijk van het boemeltje van Roosendaal naar Antwerpen.
Dit boemeltje vertrekt van Roosendaal om 22 minuten over het hele uur en komt om 10 minuten over het hele uur aan in Antwerpen Centraal.
In Roosendaal is de aansluiting op de Intercity (of beter gezegd semi-Intercity) uit Amsterdam niet gunstig. Deze komt om 18 minuten over het hele uur aan. 4 minuten lijkt te krap, want je moet naar een ander perron en de looptijden van de A-kant naar de B-kant van de perrons van Roosendaal zijn. Je moet dus een trein eerder nemen en 34 minuten wachten in Roosendaal.
Antwerpen heeft vanaf 9 december weer rechtstreekse treinen naar Rijsel. Deze vertrekken om 8 minuten voor het hele uur. In Antwerpen dus 42 minuten wachten.

Het gevolg is dat als je om 5:59 vanaf Amsterdam Centraal vertrekt je pas om 11:56 in Rijsel aankomt. Diverse aantrekkelijke TGV-'s met fietsplaatsen naar o.a. Nantes en Rennes(in de zomermaamden Saint-Malo) vertrekken even na 11 uur. Daar ben je dan te laat voor.

De reistijd Amsterdam - Parijs met de Thalys (waar ook geen fietsen in mogen) bedraagt vanaf 9 december 3 uur en 16 minuten.
De reiziger met een fiets is voor deze rit 8 uur kwijt, met nu extra veel overtappen, door het wegvallen van de Benelux-treinen van Amsterdam naar Brussel

NS bedankt voor jullie wanproduct!
bert sitters schreef:Vanaf 9 december gaat de Fyra rijden tussen Amsterdam en Antwerpen.
Nou ja, rijden, rijden... Van het handjevol keren dat ik geprobeerd heb de Fyra te nemen, is het me geloof ik een keer gelukt. Ik laat het ding meestal links liggen, omdat ik meestal als ik op Rotterdam CS op een trein sta te wachten, wel om hoor roepen: "Dames en heren... Fyra van xx:xx zal vandaag helaas niet rijden." Afgelopen vrijdag moest ik de Fyra wel nemen om op tijd vanuit mijn werk op een afspraak in Amsterdam te zijn. Pas toen ik met toeslagkaartje op het perron stond, zag ik dat het ding die dag a. toeslagvrij was en b. niet reed. Restitutie krijg je overigens niet voor een Fyra-kaartje; je kunt een waardebon krijgen waarmee je een andere keer zonder toeslagkaartje mag reizen...

Enfin, het goede nieuws is dat die hele Fyra zo'n wantoestand is dat het volgens mij nooit lang kan duren voor hij opgeheven wordt. Hopelijk krijgen we dan weer gewoon een trein terug die wel rijdt, en waar je met de fiets in mag.

Carl
Volgens de nmbs kan je wel met de fiets op de Thalys: http://www.b-europe.com/Reizen/Praktisc ... ng/Fietsen.

Verder ben ik het wel met je eens dat de erg schappelijke geprijsde "Amsterdammer" volledig afschaffen en vervangen door een Thalys volgens mij een blunder van formaat is.
De meeste mensen hier definieren 'fiets mee' als dat je je fiets naar het perron rijdt, en dan in de trein kwijt kan zonder wielen ed te demonteren...Dat hij zonder voorwiel meem mag, was al langer bekend hier!
EnriceV schreef:Volgens de nmbs kan je wel met de fiets op de Thalys: http://www.b-europe.com/Reizen/Praktisc ... ng/Fietsen.

Verder ben ik het wel met je eens dat de erg schappelijke geprijsde "Amsterdammer" volledig afschaffen en vervangen door een Thalys volgens mij een blunder van formaat is.
Beste Enrice,

Ik heb het over een vakantiefiets met spatborden, een achterdrager en lowriders. Die stop je echt niet zomaar in een "fietszak" van 120 X 90!!!!!!
De "Amsterdammer" wordt niet vervangen door de Thalys maar door de Fyra V-250. Hoe kunnen jullie het probleem vanuit Antwerpen onder de aandacht brengen? De Fyra stopt ook niet meer in Mechelen!
Ik vind het non stop afgang dat er geen fietsen kunnen in treinen!
Wat kost het nou aan wagon ruimte?
2.5 meter lang in totaal en treinbreed?
Gangpad er door en iedereen blij.
Doe het achter de machinstencabine heb je gelijk een mooie kreukelzone.
Ook handig voor invaliden, koffers, kinderwagens enz
Het zou van mij een ontwerp verplichting vanuit de EU mogen worden in alle eu treinen.
Maar ja wie ben ik?
Wimmert schreef:Ik vind het non stop afgang dat er geen fietsen kunnen in treinen!
Wat kost het nou aan wagon ruimte?
2.5 meter lang in totaal en treinbreed?
Gangpad er door en iedereen blij.
Ik zou de kostprijs toch niet onderschatten. Een fiets neemt minstens de plaats van één passagier in. Maar omdat je de voorziene plaats maar gedeeltelijk kan laten gebruiken door zittende passagiers (en dat meestal als er toch voldoende plaats is), mag je rekenen dat het voorzien van fietsplaatsen toch zeker makkelijk en gemiddeld ten koste gaat van 2 zitplaatsen. (Of je zou de fiets aan het voorwiel moeten ophangen, dan wordt het terug iets minder.) En dan zwijg ik nog over de fiets als mogelijke oorzaak van (kleine) vertragingen.

Dat neemt niet weg dat ik de combinatie fiets + trein heel waardevol vind. In modern toekomstgericht openbaar vervoer heeft de combinatie fiets + OV volgens mij een belangrijke plaats. Ik heb dus geen bezwaren tegen zo'n verplichting, maar het argument dat het 'weinig (ruimte) kost' lijkt me niet correct.

Renaat
Wat is weinig ;)

Maar serieus een trein van 200meter en 5 meter er af?
Zit een trein altijd vol?

Enfin andere duscussie ;)
Erger mij er kapot aan geloof ik, dat gedoe met fiets en trein.
Wimmert schreef:Maar serieus een trein van 200meter en 5 meter er af?
Dat is nog steeds 2,5 %. Ken jij het kostenplaatje dat daar tegenover staat?
Is ergernis een goede reden om allerlei argumenten te gebruiken, ook als ze mogelijk niet correct zijn?

Renaat
Revanho schreef:
Wimmert schreef:Maar serieus een trein van 200meter en 5 meter er af?
Dat is nog steeds 2,5 %. Ken jij het kostenplaatje dat daar tegenover staat?
Is ergernis een goede reden om allerlei argumenten te gebruiken, ook als ze mogelijk niet correct zijn?

Renaat
Met "geld" of "kan niet" kun je iedere discussie doodmaken.
Alles kost geld. NS heeft met dat argument zelfs toiletten wegbezuinigd in de nieuwe sprinters. Overigens kosten stoelen ook geld. Met fietsers in de trein kun je stoelplaatsen verkopen die anders leeg blijven. Een fietser betaalt ook nog eens extra boven zijn normale kaartje. Iemand die een contrabas meeneemt met meer volume niet.
De Oostenrijkse spoorwegen zijn nu bezig met al hun snelle Railjet-treinen aan te passen om fietsen mee te nemen. In de nieuwe serie Duitse ICE komen fietsplaatsen. In veel TGV's kunnen fietsen meer (helaas niet de TGV's die op Brussel rijden). NS waar blijven jullie?
bert sitters schreef:
Revanho schreef:
Wimmert schreef:Maar serieus een trein van 200meter en 5 meter er af?
Dat is nog steeds 2,5 %. Ken jij het kostenplaatje dat daar tegenover staat?
Is ergernis een goede reden om allerlei argumenten te gebruiken, ook als ze mogelijk niet correct zijn?

Renaat
Met "geld" of "kan niet" kun je iedere discussie doodmaken.
Net daarom is het belangrijk in zo'n discussies niet zelf af te komen met het argument 'het kost toch bijna niets (aan ruimte of geld)'. Zo'n argument kan immers probleemloos de grond in geboord worden.

En mij proberen te overtuigen dat in treinen ruimte voor fietsers moet voorzien worden is niet nodig, daar ben ik van overtuigd.

Renaat
bert sitters schreef: NS waar blijven jullie?
gokje: in de vergoedingenstroom van de overheid naar de NS worden wel reizigers meegenomen, maar het fietsvervoer wordt niet gehonoreerd
NS zal wel denken: iedere fiets die we meenemen is weer de omzet van een huurfiets en stallingsplaats minder
m-gineering schreef:
bert sitters schreef: NS waar blijven jullie?
gokje: in de vergoedingenstroom van de overheid naar de NS worden wel reizigers meegenomen, maar het fietsvervoer wordt niet gehonoreerd
NS zal wel denken: iedere fiets die we meenemen is weer de omzet van een huurfiets en stallingsplaats minder
Uitspraak van de directeur van NS-Hispeed: "Onze HSL-producten zijn primair voor de zakelijk markt. Die vieze fietsen passen niet daarbij."
Revanho schreef:Ik zou de kostprijs toch niet onderschatten. Een fiets neemt minstens de plaats van één passagier in.
Maar als ik mijn 'stationsfiets' voor onderhoud mee naar huis neem in de trein, betaal ik meer voor de fiets dan voor mezelf. Ik zou dus zeggen: hup, alle stoelen eruit, en fietsplaatsen maken in die trein! :wink:

(1. Dagkaart fiets 6 euro. Retourtje met Voordeelurenabonnement voor de afstand van 2x24km: 5 euro 40. Krijg ik het fietsje niet in een dag gerepareerd, dan loopt het zelfs op tot 2x6=12 euro voor de fiets. Uiteraard pakt de vergelijking met langere reisafstanden volledig anders uit.)

(2. Ja, zeer selectief geknipt en reactie volledig uit de context gehaald, en nog off-topic ook. Balorige bui. Niet te serieus nemen. Behalve dan dat die fietsplaatsen er moeten komen. O, en een wc weer graag.)

Overigens: als je al eens een Nederlandse trein met fietsplaatsen hebt, betreft het van die klapstoeltjes met een sticker 'fietsen prioriteit' erboven, waar iedereen maling aan heeft zodat de klapstoeltjes vol zitten terwijl er bergen plek is op de veel comfortabeler stoelen in de coupe. Jij kunt met je fiets voor de deuren blijven staan. Passerende conducteurs doen zorgvuldig alsof ze de mensen op de klapstoeltjes niet zien.

He he, dat lucht op.

Carl
Carl schreef:
Overigens: als je al eens een Nederlandse trein met fietsplaatsen hebt, betreft het van die klapstoeltjes met een sticker 'fietsen prioriteit' erboven, waar iedereen maling aan heeft zodat de klapstoeltjes vol zitten terwijl er bergen plek is op de veel comfortabeler stoelen in de coupe. Jij kunt met je fiets voor de deuren blijven staan. Passerende conducteurs doen zorgvuldig alsof ze de mensen op de klapstoeltjes niet zien.

He he, dat lucht op.

Carl
Gelukkig heb ik een Hollandse mond, en dat betekent dat ik er vriendelijk doch dringend op wijs dat die sticker daar niet voor niets is opgeplakt. Dat werkte tot nu toe altijd, soms met wat gemopper, omdat er een heel grote koffer verplaatst moest worden, maar daar heb ik gewoon even helpen sjouwen. ;-)
Groter probleem was wanneer de fietsplaatsen gewoon bezet waren met fietsen. Gelukkig waren er geen rolstoelen, dus hebben we de fietsen toen maar op die plaatsen gezet. ;-)
Ik stap op Amsterdam Zuid in en het komt regelmatig voor dat die gasten met die grote koffers weigeren de fietsplaats te verlaten. Vooral in de koplopers naar het noorden is het erg, omdat er één fietsplek is per treinstel. Misschien maak ik minder indruk dan jij. Wat dat betreft is het wel balen dat de trein naar Berlijn eerdaags niet meer vanaf Schiphol komt, daar is wel lekker veel plaats voor fietsen. :(
Frank schreef:Ik stap op Amsterdam Zuid in en het komt regelmatig voor dat die gasten met die grote koffers weigeren de fietsplaats te verlaten.(
Kan ze niet helemaal ongelijk geven, als je er al in geslaagd bent je met een grote koffer door een schuifdeur het rijtuig in te wurmen, kom je er achter dat de koffer noch in het rek noch tussen de stoelen past
Frank schreef:Ik stap op Amsterdam Zuid in en het komt regelmatig voor dat die gasten met die grote koffers weigeren de fietsplaats te verlaten. Vooral in de koplopers naar het noorden is het erg, omdat er één fietsplek is per treinstel. Misschien maak ik minder indruk dan jij. Wat dat betreft is het wel balen dat de trein naar Berlijn eerdaags niet meer vanaf Schiphol komt, daar is wel lekker veel plaats voor fietsen. :(

Tip: op Amsterdam-Zuid, zoveel mogelijk achterin instappen. De meeste reizigers met hutkoffers stappen op station Schiphol voorin in.
Wat is hier voor en achter Bert, vanaf de trappen gerekend naar de trap aan het eind van het perron, die naar de Universiteit gaat, of de andere kant? Handig te weten als je niet weer waar de trein vandaan komt, en dus wat voor en achter is!

PS ook mensen die geen Bert heten, kunnen hierop antwoorden ;-)
captain_fabulous schreef:Wat is hier voor en achter Bert, vanaf de trappen gerekend naar de trap aan het eind van het perron, die naar de Universiteit gaat, of de andere kant? Handig te weten als je niet weer waar de trein vandaan komt, en dus wat voor en achter is!

PS ook mensen die geen Bert heten, kunnen hierop antwoorden ;-)
De voorkant van de trein is daar waar de machinist zit. Voor zoveel mogelijk achter in stappen op Amsterdam-Zuid in de koplopers naar het oosten en het noorden van ons land die vanaf Schiphol komen, loop je als je vanuit de hoofdingang op het perron uit de lift komt even een stukje naar het westen: richting trappen aan het uiteinde van het perron. Niet helemaal doorlopen, want zolang zijn de treinen meestal niet.
Overigens gaat dit draadje over het probleem van het wegvallen van de verbinding naar Brussel en het slechte alternatief dat nu overblijft.
Het problemen van de klapstoeltjesklevers en hutkoffers op de fietsplaatsen in binnenlandse treinen is al vaker aan de orde gekomen. Wie kan dit draadje vinden?