Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets reizen in Winter - Forum Wereldfietser

Fiets reizen in Winter

Afrika zit er bijna op en ik ben druk bezig met mijn volgende reis voorbereiden.

Wie heeft tips voor websites/blogs (Engels/Nederlands) over fietsen en Kamperen bij extreme kou.

Deze heb ik alvast op mijn nieuwe blog staan :

http://www.icebike.com/
http://www.bikeforest.com/arctic/
http://wintertrekking.com/
http://www.mountainbike-expedition-team ... nland.html
http://tomsbiketrip.com/adventures/norw ... nter-2011/

Alvast bedankt.
Shane

P.s De boek van Rob Lillwal heb ik ook gelezen.
Hoi Shane,

ik kan zo snel geen blog vinden van deze mensen maar hier een info pagina over hun, ze hebben in ieder geval bij erg lage temperaturen gefietst:

http://www.rotorbikes.com/de/bikes/mein ... er-schmidt

Verder kan ik je de boeken van Alastair Humphreys ook aanraden.

groeten, Jeroen.
Hoi Shane,

Ik heb dit jaar in Februari een tocht rond Rovanimie gemaakt van een weekmet gemiddelde temperatuur van -15. Volgend jaar Februari vertrek ik naar Ostersund om via de hoogste weg in Zweden (Flatruet plateau) naar Trondheim te fietsen.
Het is me heel goed bevallen. De dingen die met de tweede tocht spelen zijn vooral hoe houd ik me voeten goed warm. Voor de rest een goede slaapzak, een vier seizoenen tent (TNF VE25 heb ik zelfs) met veel ruimte om savonds in te kunnen zitten. Voldoende brandstof en natuurlijk Spike banden!

Als je nog vragen heb, vraag maar raak.

Brian
Voor handschoenen lees ik veel goeds over de SealSkinz Winter Handle Bar Mitten. Veel kou vloeit weg via de handvaten, handschoenen met padding zijn dan nodig. Desnoods kan je gewone wielrenhandschoentjes in je winterhandschoenen doen. Leren handvaten schijnen ook weer warmer te zijn.
Mijn ervaring is dat je vooral je gezicht, voeten, handen en bovenbenen moet beschermen.
Ik fiets al jaren door de koude polder naar school, studie en werk. Dit is vaak rond 7 uur in de morgen. De koudste temperatuur die ik ooit op de fiets gezeten heb was -17,4. Temperaturen van -12 enz kwamen wel vaker voor. De uiteinden van je lichaam zijn dan erg kwetsbaar. Zorg voor een goed ademende doek voor je gezicht. Ik had een buff tot mijn ogen opgetrokken en een dikke wintermuts op mijn hoofd.
Dit is lekker warm maar de buff zat wel vastgevroren op mijn gezicht na 7 km. Dit kwam door de condens van mijn adem.
Je bovenbenen vangen de meeste wind zonder een dikke laag aan kleding. Deze gaan ook vaak steken dus van de kou.
Bedankt allemaal,

@Brian Misschien kom ik je ergens tegen in Feb :)

Voeten is idd een grote zorg omdat ik best zweet voeten heb, ik zal waarschijnlijk voor snowboots gaan met overschoenen als het past plus wat laagjes sokken/sealskins.

Handen moet niet zo'n probleem zijn tijdens fietsen, ik ga een "arctic" versie van Pogies testen. Maar de standaard versie met dunne handschoen zou ook genoeg moeten zijn zeggen ze.

Het is een duur hobby overgaan van een Afrikaans uitrusting naar Winter maar wel leuk al dat nieuwe spullen :D.
noorwegen schreef: Ik heb dit jaar in Februari een tocht rond Rovanimie gemaakt van een weekmet gemiddelde temperatuur van -15. Volgend jaar Februari vertrek ik naar Ostersund om via de hoogste weg in Zweden (Flatruet plateau) naar Trondheim te fietsen. Brian
Flatruetvägen is vaak in de winter gesloten en na erge sneeuwval kan het ook erg lang duren voor de weg weer begaanbaar/open is.
En -15 is daar niets, heb -39 meegemaakt en dan kun je NIET buiten op je fiets zitten, ja wel stijfbevroren. Dus weet wat je doet want met extreme vorst kun je geen grappen maken, tis levensgevaarlijk.

Wat ik vaak heb zijn de kleine valpartijen die vervelend kunnen zijn, bv de glij-opzij-met-je-wiel-val waardoor ik vaak op m'n knie beland. Op zich geen probleem (beetje dik en altijd mooi paars/blauw gekleurd) maar door de kou geneest het erg langzaam, voelt stijf en pijnlijk en 't fietsen kan dan soms echt een probleem worden. Ik draag dan nu ook altijd een soort zelfgemaakte kniebeschermers, wat meteen extra warmte geeft, warmte die je pijnlijke knie dan kan waarderen.
En let ook op je ogen, er zijn mensen die met speciale brillen fietsen, zelf vind ik dat een verschrikking maarja, bevroren ogen zijn ook niet echt prettig.
Shane schreef: Handen moet niet zo'n probleem zijn tijdens fietsen, ik ga een "arctic" versie van Pogies testen.
Wat een monsterlijke gedrochten :D , maar als ze niet deugen kun je zo ook nog altijd als theemuts gebruiken. 8)
En pas je daar met je gewone handschoenen nog wel in?
Afbeelding
Yopie schreef:
Shane schreef: Handen moet niet zo'n probleem zijn tijdens fietsen, ik ga een "arctic" versie van Pogies testen.
Wat een monsterlijke gedrochten :D , maar als ze niet deugen kun je zo ook nog altijd als theemuts gebruiken. 8)
En pas je daar met je gewone handschoenen nog wel in?
Afbeelding
Of als oplossing voor het koude voeten probleem... of als slaapzak:)!
Ik denk dat bij -20 dat ik me niet zo'n zorgen ga maken over hoe mijn theemutsen eruit zien :lol:

Knie beschermers was ik ook van plan om te maken, gewoon om ze warm te houden. Maar ook handig als ik weer eens een conflict heb met de zwarte kracht ( de laatste keer is al weer twee dagen geleden).
Hoi Shane,
op een zweeds fietsforum wordt er nu door iemand uit U.K advies gevraagd over een wintertocht in noord Zweden. In het zweeds maar je kunt 't misschien vertalen of nog beter­: stel je vraag in het engels want ze willen je graag helpen!
De reacties waren niet echt enthousiast, werd nogal afgeraden en typisch zweeds: "Måste man så måste man." (als 't moet, dan moet 't)
Maar ik geef ze eigenlijk wel gelijk.

In Norrland rijden ze in de winter als woestelingen (snel en duivels) en het laatste wat ze verwachten is een slingerend fietsertje. Mijn auto heeft naast de twee gewone grootlicht ook 4 x 100 watt schijnwerpers. Dat is vrij normaal hier, je ziet anders geen f*ck, het zijn ver- en breedstralers dus daardoor zie je beter de zijkanten van de weg en daardoor ook eerder die overstekende eland. En soms, héééél soms, kom je een vreemd dansend klein lichtje tegen. Huh, wat is dat, denk je. Je ziet pas het reflexvest, de reflexbroek, de hoofdlamp en de zaklamp als je er al voorbij bent geraasd. Dat was dus een wandelaar die zijn hond uitliet en die je net met volle schijnwerpers hebt verblind. :oops:
Tja, het gaat te snel, je bent er niet op verdacht, dus levensgevaarlijk voor een fietser!
De wegen zitten hier vol bochten en zijn door het sneeuwruimen ook nog eens erg smal geworden (naast de weg liggen de hoge sneeuwdijken). Daarin uitwijken kan niet, als automobilist sla je meteen om en als fietser word je gelijk naar voren gelanceerd. Ook heb je als fietser meer ruimte nodig want je moet een weg zien te vinden tussen al die ijsribbels en sneeuwplakken, uitglijden voor een auto is het laatste wat je wilt.
En dan heb je de stuifsneeuw die achter een auto/vrachtwagen blijft hangen. Hier heet dat snörök, een berucht verschijnsel want je ziet helemaal niets. Je lampen weerkaatsen tegen de sneeuw, een soort dichte mist die de hele weg bedekt. Erg knudde om dan te fietsen want welke kant ging je ook al weer op?

Nog even in het kort wat er nog meer werd gezegd:
- Hier is men dus in de winter absoluut geen fietsers gewend en je wordt constant verblind door de extra lampen.
- In Norrland schommelt de temp. vaak tussen -20 en -40 (soms nog kouder) en dan hebben we het niet over de gevoelstemperatuur die verdubbelt bij wind of fietssnelheid. Fietstassen met plastic haken kunnen afbreken, eigenlijk alles wat van plastic is, dus je materiaal moet goed zijn, pech bij deze temperaturen kun je echt NIET hebben.
- Aan de kant van de weg, onder de sneeuw kunnen voor een fietser gemene obstakels liggen, zoals een simpele stoeprand.
- Het is erg donker. Nu in november gaat bv in Jokkmokk de zon op om 9.30 en om 13.30 is het alweer donker, dus maar 4 uurtjes licht. In Kiruna is er op 9 dec nog maar 40 minuten zon (als er geen wolken zijn) en daarna is het lang en erg donker.

Zelf fiets ik in de winter nooit in het donker (woon ver van de stad) en overdag alleen maar over de weg naar het dichtsbijzijnde dorp, op schoongeploegde gravelweggetjes en op sneeuwscooterpaden in het bos. Zal nooit in de winter een lange tocht over de normale weg maken, is mij veel te gevaarlijk! En daarbij hou ik het trouwens door de kou nooit langer dan een paar uurtjes vol.
En kijk uit voor die greppels langs de weg die nu vol met sneeuw zijn geschoven. Ik ben er een keer tot aan m'n nek in gezakt. Moest plassen (zowiezo een hele opgave met al die zooi aan) en dacht even aan de kant, er is toch niemand te zien maar vergat dat daar altijd zo'n greppel zit. Was nog een heel geworstel om er weer uit te komen. :D

Dit is de link naar het fietsforum, misschien kun je er wat mee?:
http://www.utsidan.se/forum/forumdisplay.php?f=17

en hier nog een winterse fietsreis:
http://www.tim.hi-ho.ne.jp/andow/fareas ... eport.html
http://www.tim.hi-ho.ne.jp/andow/siberi ... port6.html

Grtjes en sorry voor m'n lange verhaal :D
Yopie
Bedankt voor je verhaal en goede tips Yopie,

Verkeer blijft een ramp, maar ik zal een rekening mee houden, ik wil zo weinig mogelijk in het donker fietsen maar uiteraard moet het soms wel omdat er weinig uren van licht zijn.

Zo als het nu uitziet ga ik van Kiruna naar Tromso fietsen en zal een route van 6-800km fietsen. Daar heb ik 3 weken voor en heb geen moeite met een bus/lift pakken als ik tijd te kort kom.

Voor mij gaat deze reis meer om het kamperen dan het fietsen dus ik vind het geen ramp dat ik maar 40km per dag ga fietsen.
http://bike-nord.de/LapplandperRad.html past er ook nog bij.

Ik fiets in februari solo naar Helsinki en vandaar met een maat naar noordkaap. Voor de voetjes heeft mijn collega deze. Ik denk dat ik ze ook maar bestel. Heb ze gezien en de zool is ongelofelijk soepel, net als de rest van de laars, niet snel, wel comfortabel, denk ik, goed dus voor temperaturen waarbij je jezelf niet in het zweet mag fietsen. Het setje weegt 1880g (zelf gewogen)

Zelf zit ik natuurlijk ook nog met een hele hoop vragen, hier komen er enkele

Naar het schijnt bestaan er ook moffs voor koerssturen. Kent iemand ze?

Ik denk dat ik hier op het forum ooit eens een link zag naar een site waar je kan spelen met lengte en breedtegraden en met de datum, en dan kreeg je te zien hoe laat de zon op- en ondergaat op betreffende locatie en tijdstip. Erg leuk vond ik dat, zou nu zelfs nuttig kunnen zijn. Weet iemand waarover ik het heb?

En nog veel meer...maar dit is Shane zijn draadje :wink:

Lars
Dank voor de link lamaes, helemaal top :)
In 92 / 93 ben ik precies daar geweest, overigens niet op de fiets maar heb daar heerlijk enige maanden mogen 'sleeën'.. 8)
Ik zag de link van Marco er nog niet bij staan, waarschijnlijk ken je hem al,
http://crossingcontinents.objectis.net/

Ik ben wel heel nieuwsgierig hoe je omgaat met dampige kleren, fietsen zonder te zweten, dat lukt me echt niet. Dus meestal ben ik maar een of twee nachten weg in de winter.
@Lars

Ik heb veel informatie hier gevonden : http://wintertrekking.com/ ook een vriendelijke forum voor vragen :)

Voor schoenen heb ik zoiets besteld

Ik ga mijn fiets juist ombouwen naar een platte stuur voor deze reis ipv mijn racestuur dat ik beter bij de remmen zit en makkelijk Pogies op mijn stuur kan monteren.

@Roald Ik ga heel langzaam fietsen (nog langzamer dan anders 8) ) en optijd stoppen en kampvuur maken om alles weer droog te maken....En ik ga veel meer kleding mee nemen dan ik denk nodig te hebben. Ik zorg ook dat ik ergens ga waar het echt niet gaat regenen 8)

En nu maar fietsen :)
Schoenen: Sorel
Overbroek tegen extreme kou: Klättermusen
Fietsbroek: iedere broek van PowerStretch-dikte. Evt. een zeemloze PS-broek met daaronder een gewone korte fietsbroek voor extra warme bovenbenen. Er bestaan ook broeken met winddichte voorkant en dan een PS-achterkant (langlaufkleding van Odlo bijv.). In een lagensysteem niet aan te bevelen omdat die minder ademen. Bij extreme kou dus niet aan te raden, voor milde kou bruikbaar zonder overbroek.
Fietsjack: Buffalo Systems
Muts: Klättermusen
Gezichtsmasker: VAUDE en VAUDE ('Vroeger' had VAUDE een gezichtsmasker zonder muts. Helaas niet meer terug te vinden, dus hoofd+gezichtsmasker in 1.)
Ondergoed: zeer sneldrogende varianten zoals Polartec PowerDry. Vroeger gebruikt door Karrimor en Haglöfs. Tegenwoordig weet ik dat zo snel niet. Helly Hansen is ook van oudsher sneldrogend (ook de halfwollen versies, maar die wil je bij extreme kou en trektochten niet).
Isolatie als je stil staat: Mountain Hardwear's donzen Nilas-collectie is speciaal gemaakt voor extreme kou en hoge schoenen.

Ervaring: langlaufen en sneeuwscooter bij -20ºC. Mountainbiken tot ca. -10ºC (hoge intensiteit, alles liefst zo droog mogelijk houden).
Bedankt Roberjan, maar als ik deze boodschappen lijst toevoeg aan mijn nieuwe tent en slaapzak ben ik failliet :wink:

Kleding word een verzameling van dingen ik al heb, de sorel winterboots, goedkoop skibroek en de doos spullen van een sponsor :)

€275 voor een overbroek vind ik echt te gek worden :shock:

Maar bedankt voor de moeite :wink:
Geen idee hoe koud het gaat worden. Maar vanaf iets van -15ºC ofzo zal vocht wat bevriest in de verschillende kledinglagen, het isolerend vermogen danig doen verminderen. Wellicht al tijdens het voortbewegen. Belangrijk dus om niet te fietsen in bovenkleding met dons of synthetische isolatie, maar in luchtige fleece met een goed ademend winddicht laagje (zoals het principe van dat Buffalo-jack).
Daarom ook is een sneldrogend laagje ondergoed belangrijker dan dat het ondergoed isoleert. Geen wollen onderkleding tijdens het fietsen dus, maar juist zo'n sneldrogende zomer-dikte. Juist om zoveel mogelijk vocht te voorkómen. Tijdens het fietsen haal je je isolatie uit de fleecelaag. Ná het fietsen is zo'n wollen ondergoedje wel weer prettig.
Die skibroek is prettig bij extreme kou (ca. -25ºC en kouder) tijdens het fietsen. Daarboven wil je een luchtige achterkant, maar zoals al aangegeven een winddichte laag over je bovenbenen (voorkant). Of bij mildere temperaturen gebruik je de skibroek ná het fietsen.

Alles uitgaande van kamperen, uiteraard. Succes en veel plezier met de voorbereidingen.
€275 voor een overbroek vind ik echt te gek worden
Is ook nergens voor nodig.
Kijk gewoon wat de lokale bevolking voor kleding draagt.. 8)

Geldt ook voor schoeisel. Hoeft echt niet per se Sorel te zijn om warme
tenen te houden maar als je ze dan toch hebt..