Additionally, paste this code immediately after the opening tag: supernova e3 E-bike koplamp aansluiten dynamo? - Forum Wereldfietser

supernova e3 E-bike koplamp aansluiten dynamo?

Ik heb op ebay een Supernova koplamp gekocht.
Maar helaas heb ik niet goed gelezen...

Aangezien het een E3 lamp is die werkt op de accu van een elektrische fiets
Is er misschien toch een mogelijkheid om hem aan te sluiten op een naafdynamo?

Het gaat om deze lamp:
http://supernova-lights.com/de/produkte/e3_e-bike2.html
zzznick schreef: Aangezien het een E3 lamp is die werkt op de accu van een elektrische fiets
Is er misschien toch een mogelijkheid om hem aan te sluiten op een naafdynamo?

Het gaat om deze lamp:
http://supernova-lights.com/de/produkte/e3_e-bike2.html
Vrees dat je iets met een accu moet gaan doen gezien het een DC (direct current = gelijkstroom = accu/batterij) gevoede lamp is.
Een dynamo zal wisselspanning leveren (AC, alternating current).
Of iets van een gelijkrichter er tussen.

Denk dat de lamp geen buffer heeft van zich zelf zodat deze blijft branden als je stopt met fietsen op een dynamo, wat dynamo lampen (soms) wel hebben.

In het ergste geval kun je 'm misschien doorverkopen :?

succes,
Nick, welke van de 2 de E3 E-Bike 2 V6 of de E3 E-Bike 2 V1260? En wat staat er in de handleiding?
Het gaat om de V6 versie
Een normaal voorlicht is ontworpen om 2.4 watt te verbruiken (zodat de som met het achterlicht dat 0.6 watt verbruikt op 3 uitkomt)

In principe heeft een naafdynamo dus voldoende vermogen om deze lamp van stroom te voorzien. Nu moet je alleen nog te weten komen of de lamp voorzien is van een geljkrichter of niet. Ik zou een 6volt batterij samenstellen en eens kijken of de lamp enkel werkt als je +/- correct verbindt, met wat geluk werkt het ook omgekeerd. (iets duurder, maar dan moeten ze maar 1 printplaatje maken, dus de kans dat ze het zo doen, lijkt me reeël.

Indien het enkel werkt op gelijkspanning, dan ga je zelf even een gelijkrichter moeten maken, vergeet niet een aangepaste condensator over de twee aftakpunten te zetten (formule staat in de betere elektriciteitscursus), je lamp merkt dan niet dat er een AC bron aanhangt. Tegen lagere snelheden zou je flikkeringen kunnen zien, maar dat is met andere lampen ook. (Ah, en niet vergeten: je gelijkrichter best tegen overspanning beveiligen. (zenerdiode))