Additionally, paste this code immediately after the opening tag: V brake - Forum Wereldfietser

V brake

Pink Lady On Wheels is weer present met haar brandende vraag...

Omdat ik nog niet zo gek lang beschik over een Koga Miyata Terraliner Lady, en ik met nat en koud weer gewoon wil blijven fietsen. Zijn spatborden een pré!
Welnu, bij Halfords verkoopt men spatborden voor een redelijke prijs, echter zijn deze alleen te aatsen op fietsen met een V brake. Nu leer ik steeds meer bij omtrent m'n fiets en alle techniek eromheen, maar wat is/zijn v brake(s)?
v-brakes zijn een bepaald type velgrem:

Afbeelding

Ik heb even gegoogled en zo te zien heeft jou fiets standaard v-brakes.
Big Apple meisje, het antwoord op deze en een hoop andere brandende vragen kun je op dit forum vaak vinden met de zoekfunctie. Maak daar eens wat vaker gebruik van, er gaat een wereld aan info voor je open...
wimmo17 schreef:Big Apple meisje, het antwoord op deze en een hoop andere brandende vragen kun je op dit forum vaak vinden met de zoekfunctie. Maak daar eens wat vaker gebruik van, er gaat een wereld aan info voor je open...
Hoewel je zult moeten toegeven dat zoeken op v-brake (door het minteken) niet erg veel zoekresultaten op het forum oplevert. "vbrake" dan weer wel, maar dat levert te weinig resultaat.

Google is your friend!
https://www.google.nl/search?q=%22v-bra ... fietser.nl
@rbregt
Ik heb er wat moeite mee dat Big Apple meisje en nogal wat anderen niet eerst de moeite nemen om zich wat in te lezen in de materie of zelf wat te zoeken, maar onmiddellijk hier hun vraag dumpen.
Dat leidt tot eindeloze herhalingen van antwoorden die al lang zijn gegeven... Maar ja, sommige mensen zijn nu eenmaal liever lui dan moe :wink:
wimmo17 schreef:@rbregt
Ik heb er wat moeite mee dat Big Apple meisje en nogal wat anderen niet eerst de moeite nemen om zich wat in te lezen in de materie of zelf wat te zoeken, maar onmiddellijk hier hun vraag dumpen.
Dat leidt tot eindeloze herhalingen van antwoorden die al lang zijn gegeven... Maar ja, sommige mensen zijn nu eenmaal liever lui dan moe :wink:
Helemaal met je eens.

Is de beste remedie gewoon *niet* reageren? :twisted:
rbregt schreef:
Helemaal met je eens.

Is de beste remedie gewoon *niet* reageren? :twisted:
"Nogal wat anderen..."... Namen willen we zien, wees concreet :twisted:

V-brake. Komt van Vertical, itt cantilever.
rbregt schreef:Is de beste remedie gewoon *niet* reageren? :twisted:
Afbeelding :wink:
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.
Misschien kun je zoiets aangrijpen om verschillende remsystemen te benoemen:

-vbrakes
-cantilevers
-remhoeven (lang en kort)
-deltahoeven
-schijfremmen
-naafremmen
-hydraulische remmen (firmtech, hs33)
-hak van je schoen
-geen rem (fixies)
etc
@AB
Nee, er bestaan inderdaad geen domme vragen, maar wel luie mensen :D
Als iemand iets wil weten en gaat als eerste op Google zoeken verdienen we hier ook niets. :lol:
Voor de eigenaar van de site is en blijft het beste je vraag stellen en zoeken niet te gebruiken. :wink:
Stel je vraag en als het lang duurt voor je antwoord krijgt kan je ervan uitgaan dat deze uitgekauwd is. Dan maar is gaan zoeken.
Als je gewoon zelf 'v-brake' (met of zonder streepje) intypt in google en/of google images rolt je antwoord er sneller uit dan je hier op het forum krijgt. Bovendien leer je er veel meer van als je zelf op onderzoek uit gaat. Dus misschien bestaan domme vragen wel degelijk, maar dat is een hele andere discussie.
Punt is niet of de vraag dom is, maar of het een vraag is waarop het antwoord gemakkelijk te vinden is. Eventueel zou je kunnen stellen dat het stellen van de vraag dom is. Alhoewel ik geloof dat Applemeisje vooral erg onzeker is aangaande fietstechniek en als de dood om iets verkeerd te doen met haar nieuwe aanwinst.

Enfin, om even op de beginstelling terug te komen: Applemeisje, die Halfords "spatbordenset 'V-brake'" is van het type "flubberig plastic". Zou het je niet aanraden, meestentijds zitten die kromme krengen overal behalve boven je wiel. Als je snel (de)monteerbare spatborden wil, zou je naar het "SKS ATB achterspatbord" dat eronder staat kunnen kijken. Da's waarschijnlijk al een stuk beter van kwaliteit. Maar misschien zou je een setje vaste Bleumels of Chromoplastics kunnen overwegen? Kost ietsje meer, maar is wel een stuk degelijker. Naar ik meen heb je intussen al een aardige band opgebouwd met een lokale reisfietsenhandel, die zouden zoiets er zo voor je moeten kunnen opzetten.

.tsooJ
Pedalero schreef:Als je gewoon zelf 'v-brake' (met of zonder streepje) intypt in google en/of google images rolt je antwoord er sneller uit dan je hier op het forum krijgt. Bovendien leer je er veel meer van als je zelf op onderzoek uit gaat. Dus misschien bestaan domme vragen wel degelijk, maar dat is een hele andere discussie.
Domme vragen bestaan niet, maar met behulp van een zoekmachine lees je wel vaak domme antwoorden. Zelf op onderzoek uit gaan prima. Maar zonder kennis van zaken lees je erg veel onzin, die je mogelijk voor waarheid zal gaan aannemen. En resultaten uit het verleden, bieden geen garantie voor de toekomst. Vaak achterhaald en niet meer van deze tijd.

Piet.
PietV schreef:Zelf op onderzoek uit gaan prima. Maar zonder kennis van zaken lees je erg veel onzin, die je mogelijk voor waarheid zal gaan aannemen.
Piet lees de oorspronkelijke vraag eens (Wat is een v-brake?) en klik eens hierop:
http://www.google.nl/search?hl=nl&sugex ... 0&bih=1074
Als je dan nog geen idee hebt wat zo'n ding zou kunnen zijn...
Leon
Applemeisje, ik heb het boek Vakantiefietsen van Marten Gerritsen (van de fietsreparatiecursussen) dubbel.
Als je me een PB stuurt met je adres, stuur ik het naar je op.
Waar staat die V eigenlijk voor? Qua vorm lijkt het meer op een H.
zo handig dat plaatjes kijkOn op de interwebs van het digitale kennis verkeer en google in het bijzonder!
je weet gelijk wat het is!

https://www.google.com/search?pws=0&q=a ... 33&bih=670

en als je dan denk he die heb ik ook mag je bingo roepen!
hard of zacht kies maar.
Dat stoort me ook mateloos. Dat mensen vragen stellen waar het antwoord moeilijk of niet op te vinden is of waarvan de informatie die ronddwaalt op het www onduidelijk, tegenstrijdig, ... is, daar heb ik alle begrip voor. Maar vragen waar men snel en makkelijk de antwoorden kan vinden door even google te gebruiken moet men niet op een forum zetten.
(Er bestaan zelf websites met een heel interessant concept (http://www.ikhebeenvraag.be), die door die luiheid helemaal verknoeid worden.

Renaat