Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke woon-werkfiets met naafversnelling? - Forum Wereldfietser

Welke woon-werkfiets met naafversnelling?

Op dit moment ga ik geregeld op mijn MTB (VanNicholas Zion) naar mijn werk, maar nu het weer omslaat vind ik dit niet optimaal dus ben ik op zoek ben naar een woon-werkfiets met een naafversnelling, dat laatste is voor mij echt een pre omdat ik hem zo onderhoudsvriendelijk mogelijk wil hebben. Ik werk op twee locaties in de Rotterdamse haven en moet 9 of 19 km enkele reis afleggen. Ik zal niet alle dagen op de fiets gaan, ik denk dat ik jaarlijks 1500 tot 2000 km zal afleggen met deze fiets. Buiten het woon-werkverkeer wil ik hem ook zon nu en dan gebruiken om boodschappen te doen oid.
Mijn ideale fiets zou een Santos Trekking Lite met een Rohloff naaf en een riem aandrieving zijn: http://www.santosbikes.com/index.php/nl/trekking-lite , maar dat laat het budget niet toe, ik wil max 1500 euro uitgeven, maar het liefst zo dicht mogelijk tegen de 1000 euro aan. Wel moet hij licht genoeg fietsen om ook in de zomermaanden de MTB te laten staan.

Waar ik zo’n beetje aan zit te denken is een fiets met een Shimano Alfine 11 speed naaf (of misschien is 8 ook voldoende), een riem aandrijving zal waarschijnlijk te duur worden, dus dan maar een kettingkast, wat voorvork betreft heb ik liever geen geveerde dan een slecht geveerde voorvork en ik denk dat rollerbrakes voor mij al krachtige genoeg zijn. Een brooks zadel zou prettig zijn zodat er zowel met als zonder zeem op gefietst kan worden en een tijdrit/ligstuur zou ik ook wel prettig vinden, dus het stuur moet daar wel gechikt voor zijn, ook zijn spatborden een pre. En last but not least de verlichting, wat mij betreft is dat niet echt noodzakelijk omdat ik nu al een sigma mirage evo set heb.

Als ik dan even op het internet kom ik bijvoorbeeld hier op uit:
http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/to ... eluxe_blx/#

Wie kan mij nog een aantal alternatieven voorschotelen? Ze mogen wat sportiever zijn en het liefst over 11 versnellingen beschikken?
VSF, ken ik niet, maar misschien zit daar wel wat tussen ja dit is net iets meer wat ik zoek:
http://www.fahrradmanufaktur.de/nl/prod ... nellingen/

Alleen zou het wat lichter mogen, maar ik weet niet of dat wel realistisch is.
steks schreef:VSF, ken ik niet, maar misschien zit daar wel wat tussen ja dit is niet iets meer wat ik zoek:
Alleen zou het wat lichter mogen, maar ik weet niet of dat wel realistisch is.
Maatje 50 hebben ze hier in de opruiming voor 1099 euro: http://www.velo.de/angebote/aktuelle-angebote/
Wel ver weg voor je.
Het gewicht zal wel door de naaf komen verwacht ik.
Leon
Als je de fiets alleen in en rond Rotterdam gebruikt voor ww-verkeer en af en toe een boodschap, zou ik kijken naar een singel-speed. Nog minder onderhoud, lichter qua gewicht en fietsen, en (veel) goedkoper.
Polling schreef:Als je de fiets alleen in en rond Rotterdam gebruikt voor ww-verkeer en af en toe een boodschap, zou ik kijken naar een singel-speed. Nog minder onderhoud, lichter qua gewicht en fietsen, en (veel) goedkoper.
Er zit nog wel wat tussen 11 en 1-speed. Ik heb mijn eigen optimum voor de stadfiets op 3 gezet. Van meer schakelen wordt ik doodmoe, maar vlot wegrijden bij de vele verkeerslichten en oversteken vindt ik wel prettig en als ik wind in de rug heb of het gaat wat omlaag is de drie lekker. Voor de rest si enige variatie in het toerental een goede oefening. Met wat geluk heb je een 3V-naaf waarvan de 2 een directe is.
Leon
Fahrradmanufaktur is een goede keus, net als een singlespeed. Ik zou in alle gevallen een goede naafdynamo willen hebben. Dat geeft veel licht en vraagt geen aandacht. Naafdynamo's met rollerbrake zijn helaas van matige kwaliteit. Magura hydraulische velgremmen remmen uitmuntend (veel beter dan rollerbrakes), en zijn heel makkelijk in het onderhoud.
Verder zou ik denken aan de mogelijkheid winterbanden te monteren. De Conti Wintercontact II is spectaculair goed, maar vooral in de 26 inch versie. De 28 inch versie is met 31 mm in de praktijk wel erg smal. De 26 inch 50 mm Schwalbe Big Apple zou dan de ideale zomerband zijn. Helaas is de keus aan 26 inch fietsen met naafversnelling niet groot.
Wim
Ik heb zelf de VSF T-300.
Magura hydraulische remmen. Shimano 8-speed (plus-versie). Erg onderhoudsvrij en <1000 euro.
In de regio Rotterdam te koop bij Bike4Travel www.bike4travel.nl
Bedankt voor het meedenken.

Een singlespeed is ook even door mijn hoofd gegaan, maar hier op de europoort/maasvlakte staat soms erg veel wind en ook zijn er stijle bruggen e.d. Op mijn MTB heb ik nu een wegcassette (12-23t) en die gebruik ik helemaal samen met 33t en 44t voor. Die levert dan een bereik van ca 280% op, dan is in theorie een Alfine 8 al genoeg en is een 11 (overbodige) luxe. Minder dan een Alfine 8 zoi ik dan ook niet willen.

Een dynamo is natuurlijk wel erg makkelijk, maar ik vraag me af hoeveel weerstand een goede naafdynamo nog genereerd. In het verleden heb ik twee jaar met een Sigma mirage evo set gefiets en dat beviel super en de accu gaat lang genoeg mee voor een heen en terug rit. Voor mijn is het in elk geval niet heel belangrijk of er een goede dynamo op zit.

De verschillen tussen remmen zijn mij duidelijk, op mijn vorige MTB heb ik HS33's gehad en dat beviel erg goed, goekope v-brake's is ook een optie want ik heb nog een setje XT's liggen, dus dat kan ik zonder kosten upgraden. Schijfremmen wil ik in elk geval niet.
Wat wielmaat betreft is 26inch wel handig in mijn geval aangezien er ook 2 MTB in de schuur staan, maar het is geen must.

Ik heb nog wat rondgekeken op internet en het lijkt in mijn ogen er op dat ik of moet kiezen voor een fiets gebaseerd op een MTB frame zoals bijv een Steven Super flight:
http://www.stevensbikes.de/2012/index.p ... lang=nl_NL

Of een fiets die meer neigt naar een sportieve stadsfiets zoals bijv een Gaastra Fyts 4.11:
http://gaastrabikes.com/index_nl.php

Ik denk dat ik meer neig naar het eerste type, aangezien ik anders met mooi weer altijd mijn MTB zal pakken.
Kijk hier nog eens: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Het gaat vooral over vakantiefietsen, maar geeft toch ook voor jou nuttige informatie. Ik zou liever een Fahrrdamanufaktur hebben dan een Stevens. En goede naafdynamo's als de duurdere Shimano modellen of de nog weer betere Schmidt/Son hebben echt heel weinig weerstand. Op een moderne forensenfiets hoort gwoon niets anders meer.
Wim
Ik heb je link even snel bekeken en zal hem binnenkort eens echt doorlezen. De stevens was ook maar een voorbeeld van het type fiets. Ook ik jou link staat volgens mij zoiets van dat je kan kiezen uit een hybride of een fiets gabseerd op een MTB/racefiets. Aangezien ik al jaren rond rijdt op een MTB zowel on als offroad heb ik daar wel een lichte voorkeur voor. En wat de dynamo betreft je hebt helemaal gelijk, maar een paar keer batterijen wisselen heb ik de afgelopen jaren nooit een probleem gevonden.

Er zijn eigenlijk maar 3 redenen waarom ik nu opzoek ben naar een andere fiets, mijn MTB heeft geen spatborden en dat is met dit weer drama, er zit geen bagadrager op dus moet ik alles vervoeren op mijn rug en het onderhoud aan derailleur en ketting is mij te veel werk. Ik moet mij toch omkleden op mijn werk en kan daar douchen dus ik ga altijd in een fiets tenue.

Ik zie mij zelf niet zozeer als een fietsende forens want ik heb ook gewoon elke dag een auto ter beschikking, maar ik vind het zonde om met de auto naar mijn werk te gaan en als ik dan weer thuis ben tijd vrij te maken om te sporten, dan ga ik liever regelmatig op de fiets naar het werk.

Met deze info, is een sportieve hybride voor mij ddan nogsteeds de betere keuze boven een "aangepaste" MTB?
Ik heb de Gaastra met Rohloff, dus je eerder suggestie van de Gaastra snap ik. Maar ik zou dan toech kijken naar een fiets met premium-8-naaf, als 8 je minimum is, en dan zo licht mogelijk, met spatborden en goede drager (ook voor boodschappen). Is daar bij VSF niks in te krijgen?
VSF heeft dit wat aan mijn minimale eisen voldoet:

Ik denk dat ik maar eens ga googelen en een rijtje fiesten onder elkaar ga zetten die aan mijn eisen voldoen.
gaastra komt het nieuwe modeljaar ook met een fyts 4.08
, dus met een nexus 8 premium versnellingsnaaf

Ik vind de santos trekking lite ook een mooie fiets .
Voor een woonwerk-fiets zou ik de 1x9 versnelling kiezen, dit is voldoende in NL.
Als je specifiek naafversnelling wilt , dan met Alfine 11

Je zult alleen wel je budget moeten aanpassen :(
Adviesprijs gaastra 4.08 is 1850 euro. De santos gaat met een paar te kiezen opties net boven de 2000 euro
Nu ik er wat langer overna gedacht heb duwt mijn gevoel me steeds meer in de richting van een MTB frame. Kleven er nadelen aan om een MTB met een Alfine 11 naaf te nemen en daar spatborden, een bagagedrager en een chainglider op te plaatsen?

Het zit misschien wat sportiever/spartaanser dan een VSF bijv, maar dat vind ik denk ik niet eens erg.
Ik heb een zeer rustige nacht gehad op mijn werk dus ben ik op het internet gaan zoeken naar fietsen met een Alfine 11 naaf met een maximum prijs van 1500 euro. Het valt me op dat er helemaal niet zo veel aanbod is, of er moeten nog een heleboel gangbare merken zijn die ik niet ken.

Ik heb nu het volgende rijtje fietsen waar ik uit moet kiezen: plaatjes zijn klikbaar

Bulls Sturmvogel 11
Afbeelding

€1299

Hier moeten nog wel spatborden, een bagagedrager en een chainglider op.

Cube Editor
Afbeelding

€1499

Ook hier moeten nog spatborden, een bagagedrager en een chainglider op

Ghost TR 7600
Afbeelding

€1499

Standaard is deze goed bruikbaar

Rose city maxi
Afbeelding

€1449

Ziet er niet mooi uit, dus valt waarschijnlijk sowieso af

Rose black water trekking
Afbeelding

€1449

Een geveerde vork en zadel pen en dan voor dit bedrag? Dat kan toch nooit goed zijn, dus ook een afvaller

Stevens speed flight
Afbeelding

€1299

Hier moeten nog wel spatborden, een bagagedrager en een chainglider op.

Stevens super flight
Afbeelding

€1299

Standaard is deze goed bruikbaar, alleen die kleur staat me niet aan

VSF T600 Alfine
Afbeelding

€1399

Is volgens mij een geliefde fiets onder de forum leden.

Wat mij betreft blijven deze over:
Bulls Sturmvogel 11
Ghost TR 7600
Stevens speed flight
VSF T600 Alfine

Binnenkort maar eens kijken of uitlopende modellen met korting te vinden zijn en of er dealers in de buurt zijn die deze merken hebben.
Nou rose is 1van de grote spelers op fietsen gebied en een enorme prijsvechter.
Dus daar krijg je veel fiets voor je geld.
En bij duitse bedrijven zijn fietsen goedkoper dan in Nederland.
Waar ik mij meer zorgen over maak is dat al die sturen veel lager staan dan het zadel.
Probeer daar maar eens lekker op te zitten.
Verder zal het je nog vies tegen vallen om dealers te vinden.
Meeste hebben alleen confectie fietsen.
Ik ken rose al een tijdje, ik heb een paar MTB´s van ze gezien een aantal jaar terug en ik vond het de prijs niet waard, maar dat mijn mening.

Alle fietsen hebben een sportieve zit ja, zelfs de VSF, maar dat zoek ik denk ik ook wel. Mijn MTB vind in erg prettige zitten en die ziet er zo uit:

Afbeelding

Het mag wel iets minder, maar dat zijn de meeste fietsen die ik geselecteerd heb ook wel, en anders zet ik er een andere stem op, dan komt het stuur ook wat hoger. De houding is niet ideaal voor wat boodschappen, maar dat is van zeer ondergeschikt belang.

Een Nederlandse dealer is wel een pre want ik wil hem waarschijnlijk met een fietsplan van mijn werk aanschaffen.
steks schreef:Ik heb een zeer rustige nacht gehad op mijn werk dus ben ik op het internet gaan zoeken naar fietsen met een Alfine 11 naaf met een maximum prijs van 1500 euro. Het valt me op dat er helemaal niet zo veel aanbod is, of er moeten nog een heleboel gangbare merken zijn die ik niet ken.
Nog een optie http://www.diamantrad.com/modelle-2011/ ... er-legere/ (prijs ken ik niet).

Renaat