Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Juiste frame maat Santos 2.6 travelmaster - Forum Wereldfietser

Juiste frame maat Santos 2.6 travelmaster

Hallo,

ik was gisteren bij Van Herwerden in Voorburg. En wilde kijken wat mijn maat is op een travelmaster 2.6.

Ik heb mij laten opmeten op een santos pas fiets. Uitkomst:

53 cm (21 inch) zadelhoogte 81 cm, afstand punt zadel stuur 49 cm.

Mijn zadel pen stelde ik af op 61 cm, omdat uit eerdere metingen bleek dat dit de juiste maat is voor 26 fietsen.

Nu vertelde iemand mij weer dat dit niet de juiste maat is, omdat 53 frame geschikt is voor 1,65/1.75 lengte, maar ik ben 1.86

Ik zit te denken om een Santos frame te kopen ivm rug klachten en de plaatsing van een Cane Creek geveerde zadelpen.

Wat is jullie ervaring?
Hoi Mario,
Als dit je kan helpen met je keuze:
Lisette is 1.81 en heeft framemaat 21 inch.
21 inch voor mensen met een lengte van 1.65/1.75 lijkt me erg veel.

Voor wat betreft rugklachten, eerst wilde ze wel een geveerde zadelpen van Cane Creek hebben en nu wil ze juist een strak ongeveerde fiets hebben. Kortom: de beste oplossing bestaat misschien niet 8)

Groetjes,
Marco
Hallo Marco,

Mijn fysiotherapeut vertelde mij dat ik ivm met rug en tegenwoordig ook nek en schouderklachten, beter kon fietsen met een goede geveerde zadelpen.

Hajo van Santos vertelde mij: als je een geveerde thudbuster zadelpen koopt met een kleine veerweg, dan maak dat al veel verschil.

Mario
Mario,

Ik was ooit 1.86 lang. Maar door slijtage op de tussenwervelschijven ben ik wat korter geworden. Al mijn lendewervel staan scheef op elkaar. Leeftijd gebonden slijtage door een combinatie met zwaar werk en sport.

Ik rij een Avaghon S28, framemaat 61 cm Mijn zadel staat ook op 81 cm. De afstand tussen zadelpunt en stuurpen is circa 44 cm, inclusief voorbouw, zadel stuur 56 cm.

Vandaag gaat door die rugklachten, na 50 jaar varen, mijn kano de deur uit. Ik kan hoogsten een half uur in een lage bank "hangen". Maar op de fiets kan ik meer dan 200 km rijden zonder klachten aan polsen, rug, nek en schouders.
Belangrijk voor mij is een stevig ongeveerd zadel, rijden met een bijna gestrekte rug en de juiste bandenspanning voor de vering. Voor het vermijden van onnodige trillingen gekozen voor een stalen frame en vork.

Mijn huidige zadel, Terra Climavent, vind ik net te zacht. Dat wordt vervangen voor een Gilles Berthoud.

Piet.
Mijn rug is ook niet meer wat hij geweest is. Behalve een goed passende fiets en een goede houding zijn mijn twee belangrijkste maatregelen brede banden (bij voorkeur 26x2.0) voor de trillingen van wat hogere frequenties, en een verende zadelpen (Thudbuster ST) voor de lage frequenties. Daarnaast heb ik een stalen frame met een klassieke stalen voorvork met gegoten kroon en dunne vorkpoten voor meer vering, en een racestuur omdat ik denk dat dat beter voor mijn rug is.
Voordat ik de Thudbuster had (met ongeveerd Brooks zadel) had ik een gewone zadelpen met een geveerd Brooks zadel. De Thudbuster is duidelijk comfortabeler, ook al ziet hij er wel heel lelijk uit. Het gecombineerde gewicht is ongeveer gelijk, maar de Thudbuster combinatie is wel duurder natuurlijk, en wat onderhoudsgevoeliger. De LT is denk ik voor een vakantiefietser overbodig of zelfs minder geschikt. De LT is typisch bedoeld voor het echte mountainbiken denk ik.
Jij hebt toch een Vittorio? Daar passen meestal flink brede banden op.
Wim
Mario,

Ik ben 1,86 en heb instabiele lage tussenwervelschijven.
Mijn santos travelmaster 2.8 (28") is 57 cm
53cm is wat aan de korte kant lijkt mij.
Zadel hoogte is 80cm en ik heb voldoende ruimte om fiets af te stellen dat ik rechter of juist platter kan zitten.
Vering heb ik niet maar ik rijd asfalt 28" en 42mm schwalbes supreme vind net goed qua comfort.
Zadel is b17
Denk er bij dit alles aan dat hoogte niet zo belangrijk is. Lengte is kritischer en niet erg aan te passen. De huidige alu Travelmaster 2.6 is niet meer zo idioot lang als vroegere maar een kort frame is het nog steeds niet. De Chromo was altijd korter. En als je een racestuur kiest wil je al helemaal geen lang frame.
Wim
supermario schreef: Nu vertelde iemand mij weer dat dit niet de juiste maat is, omdat 53 frame geschikt is voor 1,65/1.75 lengte, maar ik ben 1.86

Ik zit te denken om een Santos frame te kopen ivm rug klachten en de plaatsing van een Cane Creek geveerde zadelpen.

Wat is jullie ervaring?
Ik heb indertijd voor een 23" Travelmaster (2.6) gekozen en ik ben 1.85m. Deze fiets past mij perfect. Dat ik niet voor een 21" koos is puur vanwege mijn lange rug. Voor iemand van jouw lengte lijkt mij 21 of 23 inch de juiste keuze (misschien dat die maten op een 2.8 anders uitvallen?). Een proefrit maakt vaak al veel duidelijk.
Ik heb er Cane Creek Thudbuster op zitten (de kleine versie) en die voldoet uitstekend.
Ik ga volgende week een 23 inch proberen.

wim mijn vittorio heb ik zaterdag voor een mooi bedrag kunnen verkopen. Hajo van Santos vertelde mij dat lange canecreek versi.e meer voor de mtbs is.
een santos frame kost wel 800 euro inclusief rvs balhoofd en kleur naar keuze. hopelijk mijn laatste frame.

mario
Zijn ze sinds 1-10 100€ duurder geworden!
Was altijd 699€
Jammer!
Wel veel geld voor die frames.

santos 800 euro
Slht 399 euro
snel 495 euro
avaghon 900 euro.

Elmar van drunnen testte eens de vst en was daar zeer te vreden over. Wat maak die andere nu zo veel duurder.

mario
Per 1.10 j.l. een stijging van 101,-- dat is ruim 14%!!
Lijkt dus niet alleen BTW te zijn.
Waarom zijn de frames van Santos zo duur geworden?

Overigens ben ik 1.89 cm en rij al jaren tot volle tevredenheid op frames van 60 cm.
Bij de Idworx OR werd destijds tegen mij gezegd dat framemaat 55 cm gezien mijn meetgegevens voor mij geschikt zou wezen. Ik heb hierop proef gereden, maar voelde mij hier erg gedrongen opzitten. Fiets voelde ook wat nerveus aan.
Ook op de 58 cm proef gereden en hier voelde ik mij veel happy'er op. Fiets voelde heel stabiel en rustig aan.
Mijn ervaring, je laten opmeten en de uitkomst als waarheidsbevinding zien, gaat niet altijd op. Vaak moet je ook op je gevoel afgaan.
Frits
Thorn Sherpa (26 inch) 530 pond
Thorn Club Tour (28 inch) 489 pond
Dit zijn allebei heel complete stalen frames van een gerenommeerde bouwer (in nl via m-gineering).
Wat de Nederlandse prijzen zijn weet ik niet, maar vermoedelijk toch wel minder dan 800 euro.
Wim
Veel verschillende fietsen en maten uitgeprobeerd en uiteindelijk een Santos 21" gekocht (ik ben 1.85 cm), maat klopt dus wel.

Gr, Tim
Ik wist niet dat marten de inporteur is van Thorn.

Maeio
Wimmert schreef:Zijn ze sinds 1-10 100€ duurder geworden!
Was altijd 699€
Jammer!
Afbeelding
dollar vs euro
http://link.marktplaats.nl/594648726

Ik zag op marktplaats deze advertentie.

Fiets is een jaar oud kostte 2700 euro vraag prijs is 1000 euro, is vast.

Kan niet zien waarom deze fiets 2700 euro gekost heeft..

Hij vertelde mij dat hij een knie ongeval heeft gehad en zal er voorlopig niet meer op kunnen fietsen vandaar de verkoop. Frame lijkt op die van een Santos.

Mario
Zonde van je geld.
Wat is je plan eigenlijk?
@supermario

Toch jammer.... je laat je opmeten en nog steeds heb je twijfels bij de frame-maat. Je laat je juist opmeten om je eigen twijfel over een frame-maat weg te halen.
Ik kan me wel voorstellen als je net tussen 2 frame-maten in zit , om dan een juiste keuze te maken. Ik zou denk ik dan voor het kleinere frame gaan. dan is er altijd nog ruimte voor een thudbuster.

succes met je keuze
Rustig kijken. Ben van nature een twijfelaar geeft wel wat onrust bij maken van een keuze.

Waarom zonde van je geld?

Mario