Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe fiets: advies gevraagd - Forum Wereldfietser

nieuwe fiets: advies gevraagd

Ik wil een nieuwe fiets! En graag advies.
Ik heb 10 jaar met veel plezier op een ligfiets gereden en twijfel wat ik nu wil. Weer een ligfiets of toch rechtop. De ligfiets ben ik gaan rijden wegens polsklachten (en diverse operaties) maar ik heb me nooit verdiept in wat er op een gewone fiets mogelijk is om je polsen te ontlasten. Er zijn diverse redenen dat ik nu een gewone fiets overweeg: -ik voel me minder veilig op de ligfiets sinds een aanval door een hond en vriend is overgestapt op een gewone fiets en ik vind het hoogteverschil niet prettig fietsen.

Belangrijkste criteria: niet te zwaar, moet veel zooi meekunnen (oa kar) en vooral goede houding waarbij mijn polsen ontlast worden. onderhoudsarm.

Ik ben van plan om volgende week eens op bikemotion te gaan kijken, dus ook graag advies waar dan langs te gaan...

Ik vul de checklist in:

* Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Het moet een fiets worden voor vakantie/weekenden (+kamperen) en voor gewoon een stukje fietsen. Woonwerk wellicht ook als ik een baan binnen de 25 km ga vinden.
Moet veel gebruikt gaan worden en als het even kan ook veel jaar meegaan.

* Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
en meerstal in combinatie daarmee:
* Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Ik hou van relaxed fietsen en zal vanwege pols/schouderklachten wat rechter op moeten zitten.

* Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Soms

* Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Niet heel zwaar

* Waar gaan de vakanties naar toe?
De komende jaren denk ik vooral Europa en wie weet nog een keer naar Azie.

* Wat voor vakanties worden dat?
Kamperen met veel zooi wegens jong kind. Ik rij nu met een bagagekar. Als zoon wat groter is zal die niet meer nodig zijn maar we kiezen nu voor een redelijk grote (en zware) tent voor de ruimte die wel heel fijn is met regen.

* Je lichaamslengte
1.76 meter

* Je gewicht
kilo of 80

* Je lichaamsbouw.
geen rare dingen

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
De eerste jaren wel zware bagage, we werken langzaam toe naar wat lichter gewicht maar met kind zal het nog wel even wat zwaarder zijn.
Geen idee wat we afgelopen jaar meehadden maar zwaar was het wel (ik had oa de tent van 10 kilo, de slaapzakken en matjes (wel lichtgewicht) in de fietskar)

* Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Dordrecht, en wil voor een goede fiets wel een stukje weg.

* Wat is je budget?
Het mag wat kosten en het moet lang mee.

* Welke fietservaring heb je?
Met kamperen zonder kind max rond de 90 km, met kind 50.
snelheid is niet echt iets waar ik naar zoek, wel lekker fietsen.

* Welke fietsen heb je (gehad)?
ligfiets: Altijd prima bevallen, maar die ik heb is erg zwaar en wordt instabiel met de kar erachter. Vriend is op een lichte mountainbike overgestapt en ik vind dat niet zo prettig ernaast fietsen.
Ook voel ik me na een aanval door een hond minder veilig op een ligfiets. Ik ben dan toch minder wendbaar. Dit zijn de voornaamste redenen dat ik overweeg om naar een gewone fiets over te stappen.

* Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor?
Liefst zo min mogelijk: denk iig aan Rohlofnaaf en misschien belt.

* Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
denk het niet

* Heb je bepaalde fietsen op het oog?
nog niet echt

Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
ook handig en geen must

groetjes
Els
Misschien is een ligstuur al een uitkomst.....
Ik een stad niet erg handig maar op lange rechte stukken kun je hier je polsen volledig mee ontlasten.
Zelf heb ik altijd goed advies gekregen bij Bike4travel in Rotterdam. Ze zullen je daar misschien wel een Santos Travelmaster aanraden, wat een prima fiets is. Ook de nazorg is daar prima.
Je polsen kun je ontlasten met goede Ergo-handvaten, handschoentjes met geldemping en een verende voorvork.
Die Rohloffnaaf zou ik persoonlijk laten zitten en het uitgespaarde geld besteden aan een fijne ruime lichtgewicht tent in plaats van een pak lood van tien kilo, volgens mij gaat je fietsplezier er dan heel erg op vooruit.
Hoi Els,
Bedankt dat je van de checklist gebruik hebt gemaakt, dat scheelt veel over en weer vragen. Ik zal het >-teken gebruiken om je te citeren.

> polsen te ontlasten.
een meer rechtopzittende houding is dan inderdaad logisch.

Eisen:
> moet veel zooi meekunnen
> onderhoudsarm.
> Moet veel gebruikt gaan worden en als het even kan ook veel jaar meegaan.
> De komende jaren denk ik vooral Europa en wie weet nog een keer naar Azie.
> Het mag wat kosten en het moet lang mee.
> op een lichte mountainbike overgestapt en ik vind dat niet zo prettig ernaast fietsen.
> fietsonderhoud? Liefst zo min mogelijk: denk iig aan Rohlofnaaf en misschien belt.

Dat zijn forse eisen waar alleen gerenommerde merken en gerenommerde winkels aan kunnen voldoen.

> Dordrecht, en wil voor een goede fiets wel een stukje weg.
Bike4travel ligt nu erg voor de hand :D
Ook Bikefeeling in Oudenbosch is een geschikte zaak. Hun assortiment ligt wel weer een beetje hoger.

> Woonwerk wellicht ook als ik een baan binnen de 25 km ga vinden.
In dat geval wil je een goede naafdynamo met bijpassende koplamp.
In de overige gevallen kun je met eenvoudiger verlichting volstaan. Op vakanties in het buitenland is fietsen in het donker toch al af te raden.

> onverhard Niet heel zwaar
> * Je lichaamslengte 1.76 meter
>* Je gewicht kilo of 80
> * Je lichaamsbouw. geen rare dingen
Een maatfiets lijkt op het eerste geciht overbodig. Ook een standaardfiets is zo af te stellen dat je voldoende rechtop zit. (verwacht ik dan)

Groet,
Leon
ZZZnick: Hmm, een ligstuur. Komt er dan niet veel meer druk/spanning op je schouders en bovenrug? Ik zit helemaal niet zo stabiel in elkaar (erg hypermobiel en ook snel last van spieren en gewrichten) en moet dus echt een houding hebben waarin ik ontspannen kan zitten.

Bike4travel ga ik zeker heen, zit redelijk in de buurt.
Verende voorvork: is ook zeker een optie.
Lichtgewicht tent gaat er ook nog wel komen, maar denk dat zoon wel vrij snel in een eigen tentje wil en dan kunnen wij onze "oude'' 2 persoonstent weer gaan gebruiken en dan vind ik het zo zonde om er nog een tent bij te kopen voor 1 a 2 jaar. maar dat is een andere discussie.
Ik fiets ook met slecht weer en ben niet zo van het poetsen en smeren dus daarom denk ik dat een Rohloff toch wel meerwaarde zou hebben. Waarom (behalve dat het geld kost) zou jij daar niet voor kiezen, Peter?

Leon: Denk ook dat ik niet bij een hele goedkope fiets uit ga komen... Zijn er ook merken waar het frame zo is qua verhoudingen dat je er al vanzelf een wat rechtere houding op hebt (heb hier de ballen verstand van).
En handig checklijstje!

dank voor de reacties tot nu toe!