Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kaarten verzenden naar GPS met BaseCamp - Forum Wereldfietser

Kaarten verzenden naar GPS met BaseCamp

Ik wist niet goed in welk subforum dit te plaatsen, dus daarom maar hier. Dit weekend ga ik m'n pa helpen met zijn nieuwe eTrex20. Leuk ding, maar zonder kaarten en computer mis je toch iets.

Ik ben van plan OpenFietsmap kaarten op zijn GPS en PC te gaan zetten, door middel van Basecamp. Thuis gebruik ik Mapsource maar dat vind ik eigenlijk niet iets voor hem. Icoontjes e.d. zijn in Basecamp en eTrex gelijk, dus een feest van herkenning, hoop ik.

Anyway: in Mapsource zit een kaartselecteerknop om kaarten te verzenden naar de GPS. Die zit in Basecamp niet: hoe verzend ik daar kaarten naar de eTrex...? Ik las iets over een Mapinstaller?
Travelmaster schreef:Ik wist niet goed in welk subforum dit te plaatsen, dus daarom maar hier. Dit weekend ga ik m'n pa helpen met zijn nieuwe eTrex20. Leuk ding, maar zonder kaarten en computer mis je toch iets.

Ik ben van plan OpenFietsmap kaarten op zijn GPS en PC te gaan zetten, door middel van Basecamp. Thuis gebruik ik Mapsource maar dat vind ik eigenlijk niet iets voor hem. Icoontjes e.d. zijn in Basecamp en eTrex gelijk, dus een feest van herkenning, hoop ik.

Anyway: in Mapsource zit een kaartselecteerknop om kaarten te verzenden naar de GPS. Die zit in Basecamp niet: hoe verzend ik daar kaarten naar de eTrex...? Ik las iets over een Mapinstaller?
Uit "Help":

Sluit een GPS-toestel of een SD-kaartlezer op de computer aan. Raadpleeg voor meer informatie de handleiding van het toestel. De naam van het toestel of de SD-kaart wordt in het gebied Bibliotheek en toestellen weergegeven.
Selecteer een optie om de kaart te bekijken.
Klik op Beeld > Kaartproduct en selecteer een kaartproduct.
Dubbelklik in het gebied Bibliotheek en toestellen op de kaart.
Selecteer de kaart in de vervolgkeuzelijst van de werkbalk Kaart selecteren.
frank bueters schreef:
Travelmaster schreef:Ik wist niet goed in welk subforum dit te plaatsen, dus daarom maar hier. Dit weekend ga ik m'n pa helpen met zijn nieuwe eTrex20. Leuk ding, maar zonder kaarten en computer mis je toch iets.

Uit "Help":

Sluit een GPS-toestel of een SD-kaartlezer op de computer aan. Raadpleeg voor meer informatie de handleiding van het toestel. De naam van het toestel of de SD-kaart wordt in het gebied Bibliotheek en toestellen weergegeven.
Selecteer een optie om de kaart te bekijken.
Klik op Beeld > Kaartproduct en selecteer een kaartproduct.
Dubbelklik in het gebied Bibliotheek en toestellen op de kaart.
Selecteer de kaart in de vervolgkeuzelijst van de werkbalk Kaart selecteren.
"Help"? Welke help, die uit Basecamp zelf? Hm, zonder Basecamp op deze computer (ja, werk, I know) kom ik er zelf niet verder mee... maar ik las elders dat de MapInstaller opstart zodra ik een gps aansluit...? En via die MapInstaller zou ik kaarten kunnen versturen?
Garmin Mapinstall wijst zichzelf. Sluit je GPS aan, start Mapinstall waarbij je GPS waarschijnlijk vanzelf wordt gevonden, selecteer je kaart en kaartdelen, klik op verzend verzend en ga uitgebreid koffiedrinken.
Basecamp is overigens nogal afwijkend van Mapsource, maar dat wist je waarschijnlijk al.
arnob schreef:Garmin Mapinstall wijst zichzelf. Sluit je GPS aan, start Mapinstall waarbij je GPS waarschijnlijk vanzelf wordt gevonden, selecteer je kaart en kaartdelen, klik op verzend verzend en ga uitgebreid koffiedrinken.
Basecamp is overigens nogal afwijkend van Mapsource, maar dat wist je waarschijnlijk al.
Dat klinkt goed! Is het bij Mapinstall/Basecamp ook nog steeds zo dat al het aanwezige kaartmateriaal in de GPS wordt overschreven zodra je nieuwe kaarten naar de GPS verstuurt? Dat lange wachten ken ik van Mapsource, en dat Basecamp wezenlijk afwijkt zie ik als iets positiefs;).
In plaats van lang wachten kan je ook gewoon met de verkenner de kant en klare gmapsupp.img op de Etrex zetten (in de garmin map). Dan heb je Mapinstall helemaal niet nodig. Nog sneller gaat het met een cardreader waar je je micro SD in plaatst, want via de USB kabel naar de GPS gaat het idd veel te traag.

Volgens mij overschrijft Mapinstall eerder geplaatste kaarten niet, maar ik weet het niet zeker want ik gebruik Mapinstall nooit.
De tovenaar schreef:In plaats van lang wachten kan je ook gewoon met de verkenner de kant en klare gmapsupp.img op de Etrex zetten (in de garmin map). Dan heb je Mapinstall helemaal niet nodig. Nog sneller gaat het met een cardreader waar je je micro SD in plaatst, want via de USB kabel naar de GPS gaat het idd veel te traag.

Volgens mij overschrijft Mapinstall eerder geplaatste kaarten niet, maar ik weet het niet zeker want ik gebruik Mapinstall nooit.
Ik denk dat ik m'n pa dat allemaal niet aan ga doen. Hij is gepensioneerd en heeft de tijd voor een bak koffie:).

Maar dank voor de tips!
De tovenaar schreef:Volgens mij overschrijft Mapinstall eerder geplaatste kaarten niet, maar ik weet het niet zeker want ik gebruik Mapinstall nooit.
MapInstall voegt de reeds geinstalleerde kaarten samen met de nieuwe kaarten. Duurt daarom ook langer. Vrijwel alle Garmin GPS-sen kunnen slechts met een gmapsupp.img tegelijk overweg. MapInstall lost dit dus op.
rbregt schreef:
De tovenaar schreef:Volgens mij overschrijft Mapinstall eerder geplaatste kaarten niet, maar ik weet het niet zeker want ik gebruik Mapinstall nooit.
MapInstall voegt de reeds geinstalleerde kaarten samen met de nieuwe kaarten. Duurt daarom ook langer. Vrijwel alle Garmin GPS-sen kunnen slechts met een gmapsupp.img tegelijk overweg. MapInstall lost dit dus op.
Mapinstall zou rekening houden met het apparaat. Bij de nieuwere generatie GPS-en hoeft de img geen gmapsupp.img meer te heten en kunnen meerdere img's naast elkaar worden geplaatst wat mapinstall dan ook doet. Zie ook http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=109&t=38909 (een update van de OFM schijnt niet helemaal lekker te gaan).

Beste en snelste is gewoon handmatig via de verkenner de gmapsupp.img op de GPS te zetten (bij voorkeur op de externe micro SD kaart én mbv een kaartlezer). In het interne geheugen kan wel maar doe ik liever nooit omdat je bij evt crashes het apparaat moeilijk aan de praat kan krijgen.
Sterker nog als een losse img heb van een kaart zoals de topo nl kaart dan niem ik die toponl.img en zet die in de garmin map van de sd kaart.
Werkt prima in mijn gpsmap62.
Ow en gebruik inderdaad een kaartlezer die usb interface gan garmin is absurt traag.
Losse img kaarttegels kan ook maar is niet aan te raden, je verliest de opmaak (typ file is ook nodig) en ook de adreszoekindex werkt dan niet.