Hoihoi,
Ik ben aan mijn trekkingfiets aan het klussen. Nu blijken de bladen van de (drievoudige) crankset geklonken en het buitenblad is aan vervanging toe. Dat wordt dus een nieuwe crankset, en niet slechts een nieuw blad.
Buiten alle andere zaken verschillen tussen cranksets is er ook nog een soort offsetwaarde. Als je de rechtercrank neemt, dus die waar de voorbladen opkomen, en je de binnenzijde bekijkt is er een hoogteverschil tussen het hart van de crankset en de rand van het binnenblad. Sommige webshops geven hiervoor een waarde op, doorgaans tussen 0 en -10mm.
Nu vraag ik me af, wat zijn de gevolgen van afwijken van de waarde van die offset bij een nieuwe set t.o.v. de oude, wat gaat er mis als je van een 0 naar een -10 gaat? Het enige wat ik kan bedenken is wat andere kettinglijn.
Mijn oude crank had een offset van -6 a -7. De set die me het meest aantrekt is een met -4. Haalbaar?
Ik ben aan mijn trekkingfiets aan het klussen. Nu blijken de bladen van de (drievoudige) crankset geklonken en het buitenblad is aan vervanging toe. Dat wordt dus een nieuwe crankset, en niet slechts een nieuw blad.
Buiten alle andere zaken verschillen tussen cranksets is er ook nog een soort offsetwaarde. Als je de rechtercrank neemt, dus die waar de voorbladen opkomen, en je de binnenzijde bekijkt is er een hoogteverschil tussen het hart van de crankset en de rand van het binnenblad. Sommige webshops geven hiervoor een waarde op, doorgaans tussen 0 en -10mm.
Nu vraag ik me af, wat zijn de gevolgen van afwijken van de waarde van die offset bij een nieuwe set t.o.v. de oude, wat gaat er mis als je van een 0 naar een -10 gaat? Het enige wat ik kan bedenken is wat andere kettinglijn.
Mijn oude crank had een offset van -6 a -7. De set die me het meest aantrekt is een met -4. Haalbaar?