Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent, slaapzak (allergie) en slaapmat vragen. - Forum Wereldfietser

Tent, slaapzak (allergie) en slaapmat vragen.

Beste allemaal,

Druk bezig met alles verzamelen en kopen heb ik nog een paar vragen.
Ten eerste zoek ik een bepaalde tent. Deze wil ik nieuw kopen maar weet niet
in welke winkels hij verkocht word. Ik heb tijden terug dit moedel in de 3 persoonsversie gezien bij de vrijbuiter maar zoek een tweepersoons.
Het gaat om de Vango Banshee 200. Erg mooie en sterke tent. Dit niet te duur dus
dat is voor mij erg fijn. Ik heb de importeur gemaild voor welke winkels in het noorden dit merk verkopen maar krijg geen antwoord.

Ten tweede de vraag wat voor slaapmatje het makkelijkste is voor onderweg. Zat zelf te denken aan een 5cm zelfopblaasbaar matje. Ga naar vrij koude gebieden dus isolatie van ondere is belangrijk. Heb daarnaast redelijk snel last van mijn rug dus leek me die dikte wel handig. Is alleen wel een heel pakket. Gebruik nu mt de caravan en tent een normaal opblaasbaar luchtbed maar dat is wel erg zwaar en lastig (lees en pomp en bed) voor op de fiets. Zijn er nog andere opties die ik mis?

En dan als laatste de lastigste denk ik. Wat voor slaapzak ik het makkelijkste voor koude gebieden. Hoor veel over dons als beste maar zit daarmee met een probleem. Ik ben allergisch voor dons..... Bij bijvoorbeeld de vrijbuiter zijn genoeg goedkope kunst slaapzakken te koop die goed lijken maar is dat wat? De "houdbaarheidsdatum" van zo'n zak zal vast korter zijn maar dat maakt me minder uit. Liever eens in de zoveel jaar de (dan toch wel gore) zak vervangen voor een andere dan jaren de zelfde moeten gebruiken om het geld eruit te halen.

Ik ben een student en heb dus niet enorm veel te besteden. Ik zoek dus een goed prijs/ kwaliteitsverhouding.

Bedankt voor de hulp.
Lennart-Tampico schreef:Ten tweede de vraag wat voor slaapmatje het makkelijkste is voor onderweg. Zat zelf te denken aan een 5cm zelfopblaasbaar matje. Ga naar vrij koude gebieden dus isolatie van ondere is belangrijk. Heb daarnaast redelijk snel last van mijn rug dus leek me die dikte wel handig. Is alleen wel een heel pakket.
Tegenwoordig is die gezochte combinatie ook te krijgen zonder een heel groot pakket, namelijk met moderne 'luchtmatrassen' zoals de Thermarest Neo-Air of de Exped matjes (SynMats of Downmats).

Deze zijn relatief dik, comfortabel, licht, klein, isoleren redelijk tot zeer goed (naargelang het type) maar wel duur en niet zelf-opblazend. Op het www is er gigantisch veel informatie over te vinden.

Renaat
Lennart-Tampico schreef: En dan als laatste de lastigste denk ik. Wat voor slaapzak ik het makkelijkste voor koude gebieden.
Heel veel kennis over slaapzakken is ook te vinden op http://www.hiking-site.nl/prikbord/

Renaat
Je vraag over matjes is al beantwoord: geisoleerde luchtbedjes is de nieuwe techniek. De Exped Synmat basic is de beste keus op een beperkt budget. En warm tot een aantal graden onder nul.
Over je donsallergie heb ik wel een vraag: weet je zeker dat je een donsallergie hebt? Dit wordt namelijk vaak gezegd, maar toen ik het asthmafonds erover belde zei men dat dit in werkelijheid veel minder vaak voorkomt dan mensen denken. Ik vroeg het ze omdat ik zelf allergisch ben voor huisdieren, huisstof, parfums in wasmiddelen, en allerlei pollen. Er was mij ooit gezegd geen donzen dekbed te gebruiken, maar sinds mijn gesprek met het asthmafonds doe ik dit probleemloos, net als donzen slaapzakken. Dit wil niet zeggen dat echte donsallergie niet zou bestaan.
Wim
Ik kan niet tegen de veren. Ik had ooit een mooie kanarie toen ik jong was. Steeds was ik verkouden enz. Op vakantie nooit. Op een gegeven moment kregen we dat door en hebben we de kanarie weg gegeven aan andere mensen. Ik had daarna nooit meer last. Toen ik een tijdje terug een duif moest ontleden voor de studie heb ik dus 2 uurtjes boven dat beest gehangen en stond de volgende morgen op met piepende longen en hoofdpijn. Niet al te handig om dan in een deken van dat spul te kruipen :D

Begrijp je vraag echter wel heel goed. Veel mensen denken altijd maar allerlei kwaaltjes te hebben die in werkelijkheid hele andere redenen hebben.

Dank voor de goede tips tot nu toe allemaal!
Niemand weet een Vango dealer in zijn (of haar) omgeving?
Lennart, als je weet welke tent je wilt kun je hem toch ook online in bijvoorbeeld de UK bestellen? voor 90 pond (112,639 euro) is die daar te koop zonder al teveel gegoogel.

Peter
Dat zal uiteindelijk inderdaad wel de beste optie zijn. Ben niet zo'n "onlinekoper".
Moet echter inderdaad goed te doen zijn zo'n tent daar bestellen. Zal alleen met garantie wat vervelend zijn gok ik. (of niet?)
Lennart-Tampico schreef:Ik kan niet tegen de veren. Ik had ooit een mooie kanarie toen ik jong was. Steeds was ik verkouden enz. Op vakantie nooit. Op een gegeven moment kregen we dat door en hebben we de kanarie weg gegeven aan andere mensen. Ik had daarna nooit meer last. Toen ik een tijdje terug een duif moest ontleden voor de studie heb ik dus 2 uurtjes boven dat beest gehangen en stond de volgende morgen op met piepende longen en hoofdpijn. Niet al te handig om dan in een deken van dat spul te kruipen :D
Zonder een kenner te zijn van allergieën, zou het me aan de hand van deze informatie nog steeds niet verbazen dat je helemaal niet allergische voor de veren bent. Zo denken er ook veel mensen dat ze allergisch zijn voor katten- of hondenhaar, in werkelijkheid zijn die mensen bijna altijd allergisch voor b.v. de huiddeeltjes van de katten- of honden en zelden voor het eigenlijke haar.

Ik denk dat Wim het dus bij het rechte eind heeft als hij (aan de hand van informatie van het astmafonds) aangeeft dat een allergie voor het dons niet zoveel voorkomt. Niet dat je van mij voor dons moet kiezen, want 'diervriendelijke dons' is zeldzaam (levend plukken is een pijnlijk maar veel voorkomend fenomeen) en fabrikanten die echt kunnen garanderen dat hun dons van dode dieren afkomstig is, zijn zo goed als onbestaande.

Renaat
Er zijn voldoende goede niet-donzen slaapzakken, al kunnen die niet zo klein gecomprimeerd worden. Ze zijn ook niet echt goedkoop, dus in dat rek zou ik niet meteen kijken. Kiets twee eigenschappen uit het rijtje: warm, licht, goedkoop.
Met de tent is het htezelfde: als de importeur al geen behoefte heeft om er een te verkopen in deze crisistijd, hoe gaat het dan als ze hem moeten repareren?
Maar oké, 110 euro is weinig voor een tent.
Bij de gigantische vrijbuiterwinkel in Roermond ben ik eens binnengeweest maar de complete voorraad stond in de winkel en zo ver uit elkaar dat de keuze in een kleine buitensportzaak in een stad soms groter is. Bovendien sotnd er veel spul dat ik niemand aanraadt.
Leon
De tent gaat waarschijnlijk een Vango Spectre 200 worden. Nog even in het echt bekijken. Internet is er erg tevreden over. De andere tentenvan Vango die ik gezien heb vond ik altijd erg stevig dus het merk lijkt me prima.