Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ...schone - fiets - maker... - Forum Wereldfietser

...schone - fiets - maker...

...keer op keer zit ik te denken wanneer en hoe ik mijn fiets moet schoonmaken. Keer op keer denk ik dan weer wat belangrijke onderdelen zijn die 'opgepoetst' moeten worden.

Natuurlijk zijn er diverse fietstochten. De ene keer via (droge of natte) off-road, de andere keer veel op fietspaden.
De vraag blijft; wanneer (elke fietstocht of niet) en waarmee (olie, sop, ea) moet ik wat van de fiets schoonmaken...
Is het ook noodzakelijk dat de fiets met warme temperaturen een andere behandeling nodig heeft dan dadelijk in de winter. En wat met de fiets te doen als ik dadelijk een maand niet fiets...

Op internet zijn verschillende handleidingen te vinden voor het schoonmaken van een fiets. Het belangrijkste zijn de draaiende onderdelen:

- ketting
- casette
- derailleurs
- cranckstel

Het beste is om eerst de onderdelen vet- en vuilvrij te maken. Als alles schoon is kun je de ketting opnieuw smeren. De olie kun je het beste even in laten trekken en vervolgens de ketting weer droogmaken met een doek.
Niets is mooier dan een reisfiets dik onder het stof, met her en der stukken opgedroogde modder. Zo nu en dan een beetje regen erover en dan is het ergste weer weg. Een beetje olie voor de ketting en verder niets aan doen. Met een biertje voor de tent of in je tuin genieten van de zware en mooie dag en dat mag je zien aan een fiets.
Wellicht thuis eens onder de tuinslang, maar doe dit met mate. Het zal wel een idee fixe zijn, maar ik geloof dat vieze fietsen veel minder snel kapot gaan
Erik (die zich zelf wel regelmatig wast :wink: )
Als er niet tegelijk vocht en zout (pekel, strand, parkeren aan zee bij harde zeewind) bijkomt kan een fiets erg goed tegen vuil. Soms gaan dingen wel stroef lopen als er heel veel rommel tussen zit, maar zelfs dat is zelden erg voor de fiets.
Onder de laag prut zit toch nog een mooie fiets.
Wel smeren ja.
Leon
Nog 1 voordeel van vies, dievengilde pikt eerder schone dan vieze fiets.
is ook mijn idee fiets nu 4 maanden oud - ziet er uit als paar jaar - amateur dief denkt wat een barrel :evil: