Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Los maken trapas - Forum Wereldfietser

Los maken trapas

Ik heb een kleine speling in mijn trapas Vierkant. Heb gisteren een Shimano BBUN 55 as gekocht. Het probleem is, dat as zo vast zit dat ik deze er niet meer uit krijg. Ik zat er aan te denken om mijn bracket pot warm te maken. Zou dit helpen.

Mario
Zorg voor een goed passende bracket sleutel en vergroot de hefboom door een stuk pijp oid. Verwarmen zou ik pas als allerlaatste optie gebruiken, je lak is dan zeker naar z'n grootje.

Succes en houd ons op de hoogte. Leo
Was vergeten te vermelden dat ik ook nog langs de fietsenmaker ben geweest die dit heeft geprobeerd, maar helaas geen succes.

Mario
Als je een aluminium frame hebt dan is verwarmen zeker een optie, de relatieve uitzetting is groter als van staal. Als je het voorzichtig met een (verf) fohn doet hoeft de lak er niet onder te lijden. En dan ook zeker nog een nacht in de kruipolie laten staan. Probeer de kruipolie ook in de binnenkant van het frame te krijgen door bijvoorbeeld het bidon schroefgat of het condensgaatje in de onderkant van de bracketpot. Als dat gaatje er niet zit gewoon met de boormachine er een 4 mm gaatje in boren.
De kunststof zwarte geleidebus aan de andere kant van metalen wartel kun je ook voorzichtig( pas op voor de schroefdraad) rondom uitboren. Meestal gaat de lagerunit er dan wel uit.
Zorg overigens dat je sleutel fixeert middels bijvoorbeeld een lijmklem of zo zodat hij niet uitschiet, je beschadigt anders de vertanding .

NB: Ik ga er van uit dat je weet dat er rechts/links draad op de pot zit.......

Succes!

Ben
Ben,

het is een stalen Vittorio randoneur frame. Ik kocht deze fiets op marktplaats. Was volgens Vittorio 6,8 jaar oud. Ik had al snel door dat de vorige eigenaar weinig tot geen onderhoud had gedaan en heb na koop in de grote schuur van mijn ouders de gehele fiets uit elkaar gehaald en alles schoon gemaakt en met een lik montage pasta weer in elkaar gezet met rvs bouten en moeren. Alleen de trap as krijg ik met geen mogelijkheid los. Is er waarschijnlijk nog nooit uitgeweest.

Ik had eens een alu frame waar bij die trapas ook erg vast zat. Ben toen naar een bevriende fietsenmaker geweest, die nu helaas op vakantie is, en die maakte met een brander het bracket warm en via de bankschroef ging de as er toen uit.

Mario
ben huve schreef:Ik ga er van uit dat je weet dat er rechts/links draad op de pot zit......
Kettingzijde is linkse draad! Kloksgewijs losdraaien!

.tsooJ
Naar het voorwiel los en naar achter vast. Met trappers net andersom.

Mario
Tenzij je een Italiaans bracket hebt…

.tsooJ
Maar dat heb ik niet

Mario
supermario schreef:Was vergeten te vermelden dat ik ook nog langs de fietsenmaker ben geweest die dit heeft geprobeerd, maar helaas geen succes.

Mario
Er is heel veel verschil in fietenmakers ;) Paar week geleden nog een paar cranks onderhanden gehad waar volgens fietsenmakers de pedalen met geen mogelijkheid los te krijgen waren. Viel mij tegen, ik had ze al los voor ik serieus begonnen was ;)

Bij een vastzittend bracket: tool rechtop in de bankschroef, frame er haaks opprikken, en de goede kant oplopen.
m-gineering schreef:Bij een vastzittend bracket: tool rechtop in de bankschroef, frame er haaks opprikken, en de goede kant oplopen.
Zorg dan wel dat de werkbank verankerd zit aan de vloer anders blijf je rondjes lopen. :wink:
Pman schreef:
m-gineering schreef:Bij een vastzittend bracket: tool rechtop in de bankschroef, frame er haaks opprikken, en de goede kant oplopen.
Zorg dan wel dat de werkbank verankerd zit aan de vloer anders blijf je rondjes lopen. :wink:

Ik verhuis mijn werkbank per pallettruck;), dat doet al een hoop (maar ik zal ze deze week waterpas zetten en weer vastboren)
Wat ook meehelpt in het loswrikken nadat de as een tijdje in de (kruipolie/petroleum)week gestaan heeft: de schroefdraad laten "schrikken" door met een stalen hamer een paar flinke tikken op het cartridge huis te geven.
Als je zachtjes "au" hoort zit je goed.

Ben
Bij Vittorio er een nieuwe trapas in laten zetten
Ben even bij hans struik fietsen geweest. Trapas er uit halen minimaal 42,50 euro. Zit deze te vast en het gaat moeilijk dan wordt er een uur tarief van 60 euro geleverd. Ga het weekend naar de schuur van mijn ouders om deze er zelf uit te draaien.


Ik betaalde bij rose voor mijn nieuwe shimano BBun 55 as 11 euro


Mario
1100 euro ???
die is duur :)

Maar wat vraagt Hans een abnormaal hoog bedrag.
Als een trapas niet vast zit is het nog geen 5 minuten voor ze.
En dan 42,50 rekenen vind ik zelf wat overdreven.
Dat zei ik ook. Ik zei:" als die as niet vast zit ben je in nog geen 5 minuten klaar". Maar dit is hun start tarief. Zij zitten wel in de Globe een zeer duur pand.

Mario