Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Problemen met Schwalbe... - Forum Wereldfietser

Problemen met Schwalbe...

Na de discussies op dit forum over falende Marathon XRs, een nieuw probleem met Schwalbe banden...

Op mijn nieuwe Fahrradmanufaktur T400 zitten Marathon XRs én Schwalbe binnenbanden gemonteerd. Na nog geen 150 KM rijden met de fiets opeens een lekke voorband. 8O Raar met zulke tractorbanden denk je dan, maar à la, misschien een schaafseltje van de velg dat is blijven zitten. De buitenbanden waren volkomen gaaf en schoon.

50 KM later... een lekke achterband :cry: . Dat is toch wel héél bizar. Bij nadere controle bleken de naden van de binnenband uitermate slordig gelast. De band was dan ook precies op de naad lek, andere stukken stonden ook op springen.

Zijn er nog anderen die zulke slechte ervaringen hebben met Schwalbe binnenbanden? Komt de naam van Schwalbe niet bepaald ten goede.

Overigens heb ik begrepen dat Fahrradmanafaktur dit jaar overschakeld op Continental banden, maar dat is omdat de Marathons niet meer in 26" gemaakt worden...

Groetjes,

Astrid

Binnenbanden blijven tobben. Ik heb er op onze tandem al zoveel versleten, van alle gerenommeerde merken. Nu we op autoventielen zijn overgestapt gaat het wat beter, lijkt het. Extra stevige, dikke en zware downhill binnenbanden zijn misschien nog een optie.
Voor de nieuwe Marathon XR in 26 inch maten: www.schwalbe.de Alleen nog als vouwband leverbaar, en alleen nog breed of erg breed. Veel lichter, en met nieuwe antilek technologie. Kortom, naar mijn verwachting erg aantrekkelijk.
hartelijke groeten,
Wim

Alles leuk en aardig, Wim, maar zelfs van ramsj banden van de Halfords mag je verwachten dat ze langer dan 100 KM mee gaan. En de binnenbanden waaren dan weliswaar met Hollands ventiel, maar daar zat zeker het probleem niet. Er is hier sprake van een echte productiefout...

Groetjes,

Astrid
Avanher schreef: Overigens heb ik begrepen dat Fahrradmanafaktur dit jaar overschakeld op Continental banden, maar dat is omdat de Marathons niet meer in 26" gemaakt worden...
De nieuwe Marathon XR (2005 model) wordt ook in 26" gemaakt, maar de nieuwe XR komt alleen nog maar uit in een dure high tech vouwband versie.
De bestaande Marathon XR wordt op dit moment nog alleen maar uit voorraad geleverd.

Groeten,

Marco

Natuurlijk heb je gelijk Astrid dat zoiets niet mag. Nu ik terugkijk op de zomer herinner ik me opeens dat ik ook op een dag twee gescheurde Schwalbe binnenbanden had. Ik dacht dat het kwam door een snelle afdaling met veel bagage, maar misschien is er meer aan de hand geweest. Het ging hier overigens om banden met autoventielen, dus in elk geval van een andere serie.
Statistisch is je eigen ervaring helaas nooit erg significant. Heb je gewoon domme pecht gehad? Het enige wat ik zeker weet is dat ik veel binnenbanden verslijt, van alle A merken, en soms eens van een onduidelijk B merk. Eerlijk gezegd weet ik ook niet of de binnenbanden van al die merken niet allemaal uit een en dezelfde fabriek in Thailand of China komen, en alleen maar in andere doosjes zitten.
Wim