Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Quechua tenten van Decathlon - Forum Wereldfietser

Quechua tenten van Decathlon

Ik zie hier in Frankrijk steeds meer Franse fietsers met een Quechua tent van Decathon achterop fietsen. Is wel breed, maar het voordeel is dat hij in een wip staat.
Zijn er Nederlandse fietsers met ervaringen met deze tentjes?
Lukt het bijvoorbeeld om de klaphekjes op de Waddenzee-route te nemen met zo'n tent achterop?
Hoe is de levensduur? Hoe gedraagt de tent zich tijdens een stevige regenbui of een stevige wind?
Ik zou me vooral zorgen maken over stokbreuk. Dan ben je wel zo'n beetje uitgekampeerd.
We hebben het hier toch over die tentjes zonder stokken?
De belangrijkste reden waarom je die tenten zoveel ziet in Frankrijk is dat er niet veel anders te koop is, en niet de kwaliteit ervan... Probeer bv. daar maar eens een goede rugzak te kopen van een ander merk dan Lafuma, zul je hard moeten zoeken.
Ik heb links en rechts eens mede-rugzaklopers en fietsers naar hun ervaringen gevraagd toen het merk opeens overal opdook en die waren sterk wisselend. Onder goede omstandigheden prima tentjes, maar zodra ze moeten 'leveren' in de vorm van beschutting tegen barre omstandigheden geven ze niet thuis. Duidelijk niet de kwaliteit van Hilleberg of Helsport (maar ook niet dezelfde prijs :wink:) .
Quechua heeft verschillende modellen. Ik denk dat je doelt op de 2-seconden-tentjes. Die hebben wel degelijk stokken, maar die zitten vast in de tent. De gehele tent is een cirkel-vorming object dat heel snel staat en iets minder snel weer opgeruimd is.

Ik vind het ondingen. Het opvouwen krijg je wel onder de knie, maar hoe langer je hem hebt hoe meer de bodem bol gaat staan. In Hongarije ontmoette ik een jongen die van Porto naar Istanbul aan het fietsen was en hij had er wel redelijk wat handigheid mee. Maar toen het ging onweren lag zijn tent wel opeens op zijn kop, het is een systeem dat zonder haringen blijft staan maar waar de wind erg makkelijk onder pakt. (De paar haringen die hij had gebruikt werden er weer uitgetrokken.)

Een van de problemen met de tent is dat je hem altijd "opgerold" moet bewaren, omdat je enige andere optie is om hem helemaal uit te klappen. Hierdoor staat er altijd spanning op de stokken, die daardoor niet meer mooi plat liggen als je de tent opzet en zorgen dat de bodem van de tent opkrult. Bij een andere koepeltent haal je de stokken er gewoon uit en staat er geen spanning op en blijven de stokken veel beter.

Ik heb zelf een ander quechua tentje, de T2, voor festivalgebruik. Die is iets zwaarder, maar ook goedkoper en ruimer. Het doorslaggevende punt was dat ik die oprol ter groote van mijn oude thermarestmatje en het gewoon in mijn rugzak past. Ik heb geen klachten over de waterdichtheid van dit tentje en die ook nooit gehoord over de pop-up tentjes.
Festivaltentjes.

En altijd weer hilarisch om op maandagochtend al die idioten bezig te zien, die zo'n kreng gekocht hebben vanwege het snelle opzetten, maar het opvouwen nooit geoefend.

.tsooJ
Zou hem persoonlijk niet op het strand gebruiken......

http://www.youtube.com/watch?v=o3YHUbr5 ... creen&NR=1
bert sitters schreef:... Is wel breed, maar het voordeel is dat hij in een wip staat.
Zijn er Nederlandse fietsers met ervaringen met deze tentjes?
Lukt het bijvoorbeeld om de klaphekjes op de Waddenzee-route te nemen met zo'n tent achterop?
Hoe is de levensduur? Hoe gedraagt de tent zich tijdens een stevige regenbui of een stevige wind?
Hoi Bert,

Hierbij wat ervaring en een mening uit eerste hand.

Ik heb in 2007 de Quechua 2 seconds I (de 1,5 persoons versie) gekocht (http://www.decathlon.nl/NL/2-seconds-i- ... -68617288/) en ik ben er erg over te spreken. Tot en met 2010 was het mijn enige tent, voor in de zomer heb ik er een (licht gewicht, luchtig) Tarptentje bij gekocht. Alles bij elkaar heb ik er denk ik een kleine 15 weken in gekampeerd en het tentje is nog steeds goed.

De prijs kwaliteit vindt ik briljant Euro 35,- (Euro 25,- in 2007) en twee jaar garantie. De afwerking en kwaliteit van het materiaal is goed. De binnentent is zelfs los te klipsen. Verder is het tentje geodetisch (blijft uit zich zelf staan). Het handige daarvan is dat je heel makkelijk je tent versleept om deze bijv. in de zon te laten drogen. Binnentent vegen is er niet bij, je pakt het tentje en houdt hem op zijn kop :D

Specs: 210 Lx 90 Bx 80 cm H; 2,4 kg; 55 cm doorsnede van de schijf

Afbeelding

De schijf is even breed als mijn fiets met achter tassen. De schijf van de 2 seconds II (2 persoons versie) is 65cm breed. Het tentje heeft geen voortent (je kunt je schoenen wel tussen de buiten en binnen tent kwijt). Dat vindt ik bij slecht weer nadelig, je kunt je natte spullen niet in de voortent laten. Het enige wat ik mis is iets van een luifeltje wat je er aan kunt knopen of ritsen om beschut te koken bijv.

Het snelle opzetten is bijzonder handig wanneer het slecht weer is of wanneer je weinig licht hebt(wildkamperen). Van harde wind heb ik nooit last gehad als je de 4 grond haringen en 4 scheerlijnen gebruikt. De lengte is voor mij oke maar iets aan de korte kant. Ik ben 1,88m maar slaap niet vaak volledig gestrekt en heb nooit lekkage gehad.

Afbeelding
WF 2010 Noorwegen

Groeten, Willem
In Spanje sprak ik een kogelronde motorrijder, die had zo'n tentje uit het rek getrokken in de campingwinkel na gezien te hebben in de showzaal, en achterop meegenomen zonder te testen.
Zette die hem op...
verrek zegtie in de winkel was die veel groter....
had ie het kleinste formaat mee...
Dus deze motorrijder kon hem bijna aantrekken... :lol:
Ik heb ook zo'n 1-persoons werptentje, en ik heb er ook nooit problemen mee gehad, maar het is wel Spartaans kamperen zeg! Je hebt geen luifel, geen voortent, en de éénpersoonsversie is ook verdomd klein en laag. Dus als je 's ochtends wakker wordt in de regen, heb je een probleem: je kunt het tentje niet openen zonder dat het binnenin nat wordt, en je kunt je ook niet echt relaxed aankleden binnenin omdat je niet fatsoenlijk rechtop kunt zitten. En vervolgens moet je dus buiten in de regen ontbijten...

Als je verwacht dat het redelijk droog blijft is het een prima tentje, maar voor een langere tocht zou ik hem in ieder geval niet willen gebruiken.
Frank schreef:Dus deze motorrijder kon hem bijna aantrekken... :lol:
Ja, hij sliep er één nacht in met zijn hoofd buiten en toen het ging regenen heeft ie zijn motorhelm opgezet,

:) hilarisch verhaal was het om aan te horen. :) :)
De auteur van dit topic vroeg oa naar levensduur en windvastheid.
Een paar jaar geleden met een organisatie Parijs-Dakar gefietst.
Je kon daarvoor ook zo'n Quecha tent bij hun aanschaffen (service van de zaak).
Ik moet zeggen na een week of 6 fietsen waren er toch erg veel van die tentjes kapot (zowel de eenpersoons als tweepersoonsversie). Vooral de stevige wind in de Sahara leek me de boosdoener.
De andere kant van het verhaal: met 6 weken kamperen voor een dergelijke prijs is de prijs-kwaliteitverhouding toch nog goed
Behalve als je comfort of zelfs je leven ervan afhangt. Ik zou er niet mee in de bergen durven kamperen, of in Noorwegen etc.
Wim
+1
Waarom zoeken naar het beste voor je fiets en dan bij storm en regen gaan slapen in een floddertent?
Het blijft toch lastig om on topic te blijven. Bert vraagt naar ervaringen ... en wat krijg je een hoop vooroordelen en meningen. :?
@Wilm
Meningen zijn meestal gebaseerd op ervaringen... Ik heb ruim dertig jaar gekampeerd in goede en relatief dure tenten van Erdman Schmidt en Hilleberg en heb in die periode veel slechte, vaak goedkope tenten zien wegwaaien. De eigenaren van die tenten werden daar niet vrolijk van. Koop dus geen tent van twijfelachtige kwaliteit, net zo min als je op een lange fietstocht gaat met een onbetrouwbare fiets.
Ik heb een decathlontent, maar wel een koepelmodel (T2ultralight, oud model), en ben daar zeer tevreden van. Ik heb bewust niet voor een 2seconds model gekozen omwille van de beperkte voortent en formaat in opgeplooide toestand.
Ik heb even een vraag, puur voor mijn duidelijkheid.
Een Qeuchua tent is toch een Quechua tent? Maakt toch niet uit of deze van Decathlon of Bever of andere winkel komt?
Frops schreef:Ik heb een decathlontent, maar wel een koepelmodel (T2ultralight, oud model)
Dat geldt toch ook hiervoor? Het is toch geen decathlontent, maar een Qeuchua-tent?
Ik begrijp dus eigenlijk niet waarom jullie die tenten zo noemen, maar misschien mis ik dus iets wat ik graag zou willen weten.

Dus wie wil het mij uitleggen? :D
Quechua is het huismerk van Decathlon, dus die zul je bij de Bever niet snel vinden :-)
En als het gaat om die tenten die in 1 keer uit elkaar klappen en je dus eigenlijk niet zelf hoeft op te zetten, komen die vaak van de Decathlon, omdat die scherp aan de prijs zijn.