Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tip tegen piepende SPD-schoenen - Forum Wereldfietser

Tip tegen piepende SPD-schoenen

Hoi,
Het heeft me jarenlang achtervolgd, maar nu lijkt het er op dat ik een remedie heb tegen het gepiep waar mijn fietsschoenen mee kampten.
Het gepiep treedt op tussen de kunststof zool en het platte hoge deel van de (combi) pedaal. Schuren, slijpen, bikken noch smeren met olie, vet, lagervet, boter, zonnecreme, olijfolie, zand, leem of water hielpen. Daarom heb ik nu een stukje ketting gedemonteerd en een binnenste schalm (die hebben extra randjes) m.b.v. het gasfornuis verhit totdat het bijna roodgloeiend was en dat op de juiste plek in de kunststof schoenzool gebrand. Tot nog toe (150 km) helpt het perfect. Zie de foto voor de exacte plek.
Groetjes, Leon
Afbeelding

Mocht dat niet langer helpen dan vrees ik dat alleen schoenen met een stijvere zool zullen helpen.
Jouw probleem duid er op dat je tijdens het fietsen ook contact hebt tussen de zool van je schoen en het pedaal.
AKA, je plaatje valt te ver IN je zool.
Zelf heb ik de ervaring dat je met stijvere zolen geen contact maakt tussen zool en pedaal maar enkel tussen je pedaalplaatje en het pedaal.
Natuurlijk heeft dit ook nadelen als minder fijn lopen, verhoogde druk op je zool en toepassing van een full-on MTB schoen ipv een allround schoen.

Een andere oplossing zou zijn een spacer aan te brengen tussen je plaatje en je schoen, nadeel hiervan is dat je dan last krijgt van je voeten omdat je zool niet stijf genoeg zal zijn.
Je zal dan dus last krijgen van een verhoogde druk onder de bal van je voet.

Wil je geen full-on MTB schoen toepassen dan vrees ik dat je zal moeten wennen aan het piepen....

Tsja, wat je zegt klopt wel, maar dit waren de enige schoenen die mij (diverse winkels) echt pasten, lekker lopen, ruim voldoende lekker fietsen en bovendien de goedkoopste :D
Dat plaatje ergens tussen monteren had ik ook al bedacht, maar waarschijnlijk kun jij uit de foto ook wel de conclusie trekken dat het proberen te demonteren van de plaatjes een twijfelachtige klus wordt :(
En nee, wennen: never :evil: Vandaar deze oplossing :D
Leon