Ik heb de zoekfuctie gebruikt en vind nauwelijks onderwerpen over de ideale velgbedbreedte/bandbreedte. Wel veel onderwerpen over de maximale bandbreedte die past in frame en vork. Of dat alleen belankrijk is.
Schwalbe geeft aan dat ballonbanden geen problemen geven in smalle 17C en 19C velgen, maar voegt daar wel aan toe het gebruik van een bredere velg zinvol, omdat het de band extra stabiliseert. Men kan de bandenspanning iets meer reduceren zodat het fietsgedrag niet "zwabberig" wordt. Conclusie: Band “zwabberig”, oppompen tot het comfort is verdwenen.
Het lijkt wel, in de race om de lichte vakantiefiets, dat C19 de standaard is geworden. Uitgaande dat ideale bandbreedte 1,5 tot 2 maal de velgbedbreedte mag zijn, zal ik op mijn fiets, met 19C velgen, comfortabel en stabiel kunnen rijden op banden tussen de 28 en 37 mm breed. Als asfaltrijder b.v. een Panaracer Pasela 37-622. Ook in een afdaling.
De vraag waarom er zoveel “tractorbanden” worden geperst in C19 velgen, waarbij de wangen vlak bij de hieldraad strak over de velgrand worden getrokken en de band bij lange na niet aan de opgegeven breedte kan komen? Net Holle Bolle Gijs die met zijn bekkie tussen de schuifdeuren zit. Of is het een erfenis uit de ATB wereld?
En de velg is vaker de zwakkere schakel in het wiel dan de spaken. Een bredere velg maakt een wiel stabieler. Waarom geen 23 of 25 mm velgen voor een Big Apple?
Piet.
Schwalbe geeft aan dat ballonbanden geen problemen geven in smalle 17C en 19C velgen, maar voegt daar wel aan toe het gebruik van een bredere velg zinvol, omdat het de band extra stabiliseert. Men kan de bandenspanning iets meer reduceren zodat het fietsgedrag niet "zwabberig" wordt. Conclusie: Band “zwabberig”, oppompen tot het comfort is verdwenen.
Het lijkt wel, in de race om de lichte vakantiefiets, dat C19 de standaard is geworden. Uitgaande dat ideale bandbreedte 1,5 tot 2 maal de velgbedbreedte mag zijn, zal ik op mijn fiets, met 19C velgen, comfortabel en stabiel kunnen rijden op banden tussen de 28 en 37 mm breed. Als asfaltrijder b.v. een Panaracer Pasela 37-622. Ook in een afdaling.
De vraag waarom er zoveel “tractorbanden” worden geperst in C19 velgen, waarbij de wangen vlak bij de hieldraad strak over de velgrand worden getrokken en de band bij lange na niet aan de opgegeven breedte kan komen? Net Holle Bolle Gijs die met zijn bekkie tussen de schuifdeuren zit. Of is het een erfenis uit de ATB wereld?
En de velg is vaker de zwakkere schakel in het wiel dan de spaken. Een bredere velg maakt een wiel stabieler. Waarom geen 23 of 25 mm velgen voor een Big Apple?
Piet.