Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lassen van een fietsframe. - Forum Wereldfietser

Lassen van een fietsframe.

Ik vroeg me af of ze een stalen frame op dezelfde manier kunnen lassen als aluminium of titanium. Van de laatst genoemde metalen worden lasrobots gebruikt en het is ongeloofelijk hoe gelijkmatig zo'n las wordt gemaakt. Kunnen ze dat ook met stalen buizen.
multiwgb schreef:Ik vroeg me af of ze een stalen frame op dezelfde manier kunnen lassen als aluminium of titanium. Van de laatst genoemde metalen worden lasrobots gebruikt en het is ongeloofelijk hoe gelijkmatig zo'n las wordt gemaakt. Kunnen ze dat ook met stalen buizen.
Een lasrobot heeft alleen zin als je heel veel dezelfde frames maakt. Dus blijft dat meestal beperkt tot aluminium en stalen bagger. En sommige mensen kunnen ook heel aardig lassen
Afbeelding
Dat kan je wel zeggen. Ongeloofelijk netjes gelast. De buizen van een stalenframe kunnen ook, voor mij dan, op dezelfde manier worden gelast.
Is dit de beste methode. Hoe noemen ze deze manier van lassen. Maakt een bouwer of fabriek daar een opmerking over, in de trand van onze frames zijn ......gelast.
multiwgb schreef:Dat kan je wel zeggen. Ongeloofelijk netjes gelast. De buizen van een stalenframe kunnen ook, voor mij dan, op dezelfde manier worden gelast.
Is dit de beste methode. Hoe noemen ze deze manier van lassen. Maakt een bouwer of fabriek daar een opmerking over, in de trand van onze frames zijn ......gelast.
Dit is TIG lassen, met backing gas en ik zou niet raar opkijken als Carl Strong het zonder pulser afkan
Dit is vast TIG (Tungsten Inert Gas) lassen. Daarnaast kun je stalen frames natuurlijk solderen. Dat is veel gladder, en is voor veel staalsoorten beter omdat de temperatuur minder hoog oploopt. Solderen kan dan weer met een zonder lugs. Vooral dat laatste geeft een visueel heel strak beeld (en is ook nog weer eens lichter), maar je hebt er wel een goede framebouwer voor nodig. In Nederland werkt m-gineering zo.
Wim
mooie las!
respect als dat uit de losse hand kan!

Vroeger op de ambachtsschool moesten we nog autogeen leren lassen en solderen met messing.
Dat was niet mijn ding :)
Bakken en braden noemde de leraar mijn misbaksels altijd.
toch maar de fijn mechanica in gegaan en later MTS fijn mechanica.
Daar was ik beter in :)