Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsGPS voor dagelijks (functioneel) gebruik - Forum Wereldfietser

fietsGPS voor dagelijks (functioneel) gebruik

Op het forum is inmiddels heel wat te vinden over gps'sen die gebruikt worden in combinatie met LF routes of andere op voorhand ingelezen routes of tracks.

Als fietser die zich voor het werk en voor vrije tijd regelmatig over langere afstanden verplaatst wil ik echter gebruik maken van de routing capaciteiten van de toestellen. In de ideale wereld werkt het zoals in de auto: je stapt op je fiets, geeft een adres in en volgt de pijltjes. Blijkbaar is dit niet evident en hebben verschillende toestellen beperkingen qua afslagen en afstand die zij kunnen inrekenen.

Welk toestel - kaart combinatie levert hier de beste prestaties? Waar moet ik op letten om te weten wat een toestel kan presteren op dit vlak?

(ik denk dat ik het best af ben met een gps toestel, ook omdat ik een hekel heb aan smartphones, mocht een smartphone toch de beste oplossing zijn, feel free :-) )
Voor het 'tomtom' navigeren heeft google maps op de smartphone ook de keuze 'fietsnavigatie'. Eenvoudiger wordt het denk ik niet. Je typt de bestemming in, de voorkeursroute volgt 'fietsroutes', maar je kunt ook voor alternatieven kiezen. Meestal geeft Google 3 routes...

Zelf navigeer ik 90% op alleen geluid, niet 100% ideaal, maar ik heb nog geen usb aansluiting op de fiets en zonder scherm constant aan doe ik veel langer met de batterij.

Daarnaast kun je makkelijk kijken onderweg waar een koffiestop gehouden kan worden, kun je een camping uitzoeken, muziek luisteren, de weersvoorspelling bekijken enz.enz.

Groeten

Eric
Tijdens mijn fietstocht fietste ik soms op gps, maar de batterij is heel snel op. Ik heb een Samsung Galaxy S plus.

Wat wel heel handig is, is de bikenote app. Je ziet dan alle knooppunten van heel Nederland en kunt ook alleen de LF routes instellen.

Mario
Ik vermoed een Garmin eTrex20 met de Garmin BeNeLux cyclemap.

Die kent adres info en vooral (en ook lange) A naar B routeringsmogelijkheden. Als extra de Openfietsmap BeNeLux erbij en dan kom je aardig in de buurt van de tomtom op de fiets.

En wil je een touchscreen, dan is de Dakota20 het overwegen waard. Zeker berkenen van routes enzo is deze regelmatig sneller met berekenen dan een dure 62 of Montana.
Okido, het leuke van de Dakota 20 en de etrex 20 is dat ze ook best wel aangenaam van prijs zijn. Ik ga de specificaties nog eens naast elkaar leggen, en dan kan de knoop gehakt worden.

Hartelijk dank voor jullie, weerom, nuttige bijdrage!
EnriceV schreef:Okido, het leuke van de Dakota 20 en de etrex 20 is dat ze ook best wel aangenaam van prijs zijn. Ik ga de specificaties nog eens naast elkaar leggen, en dan kan de knoop gehakt worden.

Hartelijk dank voor jullie, weerom, nuttige bijdrage!
Op de eurobike nog eens met etrexen gespeeld, en mijn conclusie is dat de gevoeligheid van de pook behoorlijk verschilt van apparaat naar apparaat. Mijn eigen is shit, met andere heb je een veel hogere succesrate. Twee AA's mee naar de winkel en proberen!
supermario schreef:Wat wel heel handig is, is de bikenote app. Je ziet dan alle knooppunten van heel Nederland en kunt ook alleen de LF routes instellen.
Mario
Inderdaad erg handig, het is alleen Bikenode (node = knooppunt).
Frans
Dankzij de adviezen hier gekozen voor de Etrex 20: goedkoop, en leek een betrouwbare keuze.

Ik heb de Etrex 20 onmiddelijk voorzien van de Openfietsmap image en de basiskaarten uitgeschakeld. Dan wat moeten zoeken om goed te routeren, dit zijn mijn vaststellingen tot hiertoe (noot: ik werk voorlopig volledig zonder pc, dus op het kopieren van de kaart na, doe ik alles met het gps toestel)
-Het toestel een route laten berekenen werkt het best met Afstand minimaliseren, de tijd minimaliseren functie crasht op langere afstanden.
-De instelling auto/motorfiets levert goeie resultaten op, fiets en voetganger werken ook, maar allen werken niet goed als je de optimalisatie op Tijd minimaliseren staat.
-Tolwegen vermijden kiest mooiere fietspaden, tolwegen niet vermijden is gewoon rechttoe rechtaan gaan.
-Route herberekenen als je anders rijdt dan verwacht werkt goed.
-Langere routes vragen een vijftal minuten om uit te rekenen (bijvoorbeeld Antwerpen-Nieuwpoort).
-Alle adressen die ik tot hiertoe ingaf werken probleemloos, huisnummers moet je echter niet op rekenen.
-Het scherm is iets vertraagd tov de realiteit, de kaart laten meedraaien met de koers helpt om een sneller overzicht te hebben van welke richting je uit moet.
-De joystick is waarschijnlijk iets trager dan een touchscreen bij het ingeven van adressen, maar al bij al werkt het best wel soepel.

Ik moet zeggen dat ik tot nu toe niet zou weten waarom een duurdere gps betere resultaten zou geven. Een ingebouwd kompas kan wel handig zijn, maar vond ik het geld niet waard. De nauwkeurigheid en de snelheid vind ik voldoende.

De echte waarde zit in de openfietsmap, en die is gratis. De mensen erachter verdienen zeker een bloemetje!
EnriceV schreef:Dankzij de adviezen hier gekozen voor de Etrex 20: goedkoop, en leek een betrouwbare keuze.

Ik heb de Etrex 20 onmiddelijk voorzien van de Openfietsmap image en de basiskaarten uitgeschakeld. Dan wat moeten zoeken om goed te routeren, dit zijn mijn vaststellingen tot hiertoe (noot: ik werk voorlopig volledig zonder pc, dus op het kopieren van de kaart na, doe ik alles met het gps toestel)
-Het toestel een route laten berekenen werkt het best met Afstand minimaliseren, de tijd minimaliseren functie crasht op langere afstanden.
-De instelling auto/motorfiets levert goeie resultaten op, fiets en voetganger werken ook, maar allen werken niet goed als je de optimalisatie op Tijd minimaliseren staat.
-Tolwegen vermijden kiest mooiere fietspaden, tolwegen niet vermijden is gewoon rechttoe rechtaan gaan.
-Route herberekenen als je anders rijdt dan verwacht werkt goed.
-Langere routes vragen een vijftal minuten om uit te rekenen (bijvoorbeeld Antwerpen-Nieuwpoort).
-Alle adressen die ik tot hiertoe ingaf werken probleemloos, huisnummers moet je echter niet op rekenen.
-Het scherm is iets vertraagd tov de realiteit, de kaart laten meedraaien met de koers helpt om een sneller overzicht te hebben van welke richting je uit moet.
-De joystick is waarschijnlijk iets trager dan een touchscreen bij het ingeven van adressen, maar al bij al werkt het best wel soepel.

Ik moet zeggen dat ik tot nu toe niet zou weten waarom een duurdere gps betere resultaten zou geven. Een ingebouwd kompas kan wel handig zijn, maar vond ik het geld niet waard. De nauwkeurigheid en de snelheid vind ik voldoende.

De echte waarde zit in de openfietsmap, en die is gratis. De mensen erachter verdienen zeker een bloemetje!
Precies dezelfde manier waarop ik het bij mijn pa's nieuwe Etrex heb gedaan. Was een cadeautje voor hem. Binnenkort ga ik bij hem langs om hem op weg te helpen met PC gebruik. Basecamp en een aantal kaarten installeren (te beginnen met OpenFietsMap!). Die kaarten heb ik nu vanaf mijn PC op de Garmin gezet, en dat moet nu vanaf zijn PC.
EnriceV schreef:de kaart laten meedraaien met de koers helpt om een sneller overzicht te hebben van welke richting je uit moet.
Of het helpt om je volledig de mist in te laten gaan. Als je namelijk moet stoppen om op de kaart te turen (donker& regen) wil de GPS de kaart namelijk nog wel eens gaan draaien omdat hij de rijrichting kwijtraakt.
EnriceV schreef:De echte waarde zit in de openfietsmap, en die is gratis. De mensen erachter verdienen zeker een bloemetje!
Bedankt voor de complimenten, liever geen bloemen maar een donatie wordt altijd op prijs gesteld :lol:
GPS Expert schreef:Ik vermoed een Garmin eTrex20 met de Garmin BeNeLux cyclemap.

Die kent adres info en vooral (en ook lange) A naar B routeringsmogelijkheden. Als extra de Openfietsmap BeNeLux erbij en dan kom je aardig in de buurt van de tomtom op de fiets.

En wil je een touchscreen, dan is de Dakota20 het overwegen waard. Zeker berkenen van routes enzo is deze regelmatig sneller met berekenen dan een dure 62 of Montana.
Uit ervaring moet ik zeggen dat een 62 vele malen sneller is met laden van kaarten en routeaanwijzingen. Zelf heb ik voor mijn 62st een dakota 20 gehad, en regelmatig fietsrondes gedaan met geocaching. Het nadeel wat snel ter boven komt is dat garmin touch + zon = heel lastig kijken naar een scherm.

Daarom zou ik voor een niet touchscreen gps gaan.
De 62 is een mooi apparaat, alleen erg groot. Ik kon hem niet met goed fatsoen op mijn stuur monteren, stuurtas zat in de weg. Vandaar dat ik een eTrex heb gekocht ter vervanging van mijn kaduke Colorado. Het was even wennen, maar die doet het ook prima. Ik mis alleen de registratie van de temperatuur, dat deed de Colorado wel.
Frank schreef:Ik mis alleen de registratie van de temperatuur, dat deed de Colorado wel.
Er is nu een externe Tempe sensor van Garmin, maar momenteel heb je een Dakota, Oregon x50, 62/78 of Montana nodig om die te gebruiken. Van de eTrex serie zal alleen de eTrex 30 die mogelijk in de toekomst kunnen gebruiken (ANT+ protocol), we wachten al een tijdje op eTrex 20/30 firmware om o.a. de ActiveRouting erbij te krijgen..
Vreemd, op de site van Garmin én Waypoint staat dat de eTrex 30 wel gebruik kan maken van die sensor. € 30 voor iets dat je misschien makkelijk verliest is wel een flinke prijs helaas.
Frank schreef:Vreemd, op de site van Garmin én Waypoint staat dat de eTrex 30 wel gebruik kan maken van die sensor. € 30 voor iets dat je misschien makkelijk verliest is wel een flinke prijs helaas.
Dat was toch juist de toegevoegde waarde van de 30 tegenover de 20?(De ant+ antenne)
Kan je die gps nu ook gebruiken als wandel gps of moet je daar dan weer een andere voor hebben? :)
De Sjelle schreef:Kan je die gps nu ook gebruiken als wandel gps of moet je daar dan weer een andere voor hebben? :)
Nee hoor, dat gaat prima met elke outdoor handheld van garmin, de verschillen zijn dan vooral een barometer, ant+, camera met geotag en paperless geocaching. En als je nog autonavigatie wilt met de voordelen van een outdoor gps, is de montana een goede keus.
De Sjelle schreef:Kan je die gps nu ook gebruiken als wandel gps of moet je daar dan weer een andere voor hebben? :)
De Etrex 20 kan volgens wat ik tot nu toe heb getest alles, zolang je maar de juiste kaart gebruikt. Met de city navigator kaart kan je ermee autorijden. Het schermpje groeit natuurlijk niet omdat je in de wagen zit.

Wandelen gaat vermoedelijk best met topo kaarten, hoewel je in de stad ook gewoon met straatkaarten kan werken. Zeilen is ook geen probleem, mits maritieme kaarten.

Eigenlijk kan je er dus alle richting mee uit, maar je moet de beperkingen qua afmetingen, scherm en bediening, die een gevolg zijn van de grootte en het gewicht, erbij nemen.

(uiteraard is ook niet voorzien dat het ding online flitscamera's opzoekt, maar dat verwacht, denk ik, niemand van een outdoor gps)
EnriceV schreef:
De Sjelle schreef:Kan je die gps nu ook gebruiken als wandel gps of moet je daar dan weer een andere voor hebben? :)
De Etrex 20 kan volgens wat ik tot nu toe heb getest alles, zolang je maar de juiste kaart gebruikt. Met de city navigator kaart kan je ermee autorijden. Het schermpje groeit natuurlijk niet omdat je in de wagen zit.

Wandelen gaat vermoedelijk best met topo kaarten, hoewel je in de stad ook gewoon met straatkaarten kan werken. Zeilen is ook geen probleem, mits maritieme kaarten.

Eigenlijk kan je er dus alle richting mee uit, maar je moet de beperkingen qua afmetingen, scherm en bediening, die een gevolg zijn van de grootte en het gewicht, erbij nemen.

(uiteraard is ook niet voorzien dat het ding online flitscamera's opzoekt, maar dat verwacht, denk ik, niemand van een outdoor gps)
Dat kan wel degelijk, als je de file van alle palen hebt, en dan een gevarencirkel maakt met straal bladiebla, en ligt op route. Is dat ook voor elkaar.