Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe hybride fiets - Forum Wereldfietser

Nieuwe hybride fiets

Goedendag,

Mijn naam is Maurice en ik wil door middel van fietsen mijn conditie verbeteren. Nu ben ik op zoek naar een fiets met een sportievere look waarmee ik vooral op de weg rijd, en zo nu en dan een licht bos parcours wil meepakken. Een mountainbike is daarom waarschijnlijk overkill in mijn situatie.

Ik zat te denken aan een hybride cross fiets, waarbij de keuze is gevallen op een aantal modellen:

Target Cross 21 (+-330 euro)
Sensa Cross deore (+-580 euro)
Cube LTD CLS 2012 (+-450 euro)

Nu is mijn vraag of en wat de slimste is in dit geval. Uiteraard staat de laatste beter aangeschreven. Maar uiteindelijk weet ik niet of ik over en jaar nog steeds zo enthousiast ben uiteraard. De goedkoopste fiets in aanschaf is uiteraard de target, maar hoe is de kwaliteit van het frame voor het doel dat ik ermee heb? Wanneer je een target neemt en na verloop van tijd (1 a 2 jaar) een complete deore groep laat monteren, heb je dan niet ook een goede fiets naar budget (natuurlijk kan het altijd duurder,betere, duurzamer, maar dan zit je gelijk in een andere prijsklasse dat ik er nu op dit moment nit voor over heb).

Zowel de cube als de target zijn beiden alivio afgemonteerd. Ook moet ik erbij zeggen dat ik (nog) 100 kilo weeg. Kunnen al deze frames dit gewicht dragen? Ik begreep dat vooral de velgen die op deze goedkopere fietsen zitten het probleem vormt na verloop van tijd.

Alvast bedankt voor tips en adviezen!

Groet, Maurice

Edit:

Moet er wel bijzeggen dat de target ook met een goedkopere groep word geleverd, namlijk met Acera.
Is het in dit geval niet beter om te kijken naar een goede tweedehands? Dat hoeft echt niet bij Marktplaats, maar kan ook gewoon bij een goede fietsenzaak. Als je niet weet of het je wat lijkt, koop je voor 400,- een fiets met waarschijnlijk betere onderdelen, waarvan je het minder erg zult vinden als je hem alsnog wegdoet: het was immers geen nieuwe (maar 400,- blijft natuurlijk 400,-).

Als je het wél wat vindt, kun je bij een nieuwe gaan kijken wa tjou wel en niet is bevallen, in plaats van gaan upgraden aan een fiets die je dus blijkbaar níet is bevallen (anders zou je niet gaan upgraden).

Buy the best you can afford.
Goed plan. Begin hier als introductie: http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
Voor dit budget ben je inderdaad beter af met een goede tweedehands. Overigens zal het niet het frame zijn dat de geest geeft, maar vermoedelijk het achterwiel.
Wim
Sammie schreef:... wil door middel van fietsen mijn conditie verbeteren
... ben ik op zoek naar een fiets met een sportievere look waarmee ik vooral op de weg rijd, en zo nu en dan een licht bos parcours wil meepakken.
Het doel dat je omschrijft kan met elke fiets zij het dat jij een wat sterker achterwiel nodig hebt. Zo heb ik eens met een opoefiets menig bospad bereden, dat was wel in een vlakke omgeving overigens. Het gaat. Belangrijkste is dat je er lekker op zit.
Als je bagage meeneemt, en daar gaat dit forum practisch gezien over, dan worden eisen hoger. Lees dan het stuk waar Wim op doelt.
Een hele groep van een goedkope fiets opwaarderen om hem een beetje beter te maken is m.i. zinloos. De kosten + het werk wegen niet op tegen de geringe winst. Een klein beetje alsof je een auto met een 1,1liter-motor koopt en denkt er later een 1,8 in te leggen, ga je heus niet doen maar het kan wel....
Leon
als je fiets om gewicht kwijt te raken en om je conditie te nemen dan zou ik de meest zware fiets kopen die je kan betalen.
Dan ga je het snelst je doel bereiken.
Met alleen een leuke fiets met sportieve looks kom je er niet.
Wimmert schreef:als je fiets om gewicht kwijt te raken en om je conditie te nemen dan zou ik de meest zware fiets kopen die je kan betalen.
Dan ga je het snelst je doel bereiken.
Met alleen een leuke fiets met sportieve looks kom je er niet.
Dat zou ik toch maar met een korreltje zout nemen, als je er niet ook een extra dosis lichamelijke klachten aan wil overhouden, maar ik snap de strekking van Wimmert. Looks zijn niet alles en gaan je niet helpen bij je doel. Ga gewoon bewegen en heb er lol in. En de lol, en daarmee de zin om door te blijven gaan, wordt hoger als je op een goeie fiets zit / goed op een fiets zit.
Dank voor de reacties zover.

Het idee dat een tweedehands gebruikt is bevalt me niet zo. Dan ben ik bang dat ik of opgelicht word, of dat ik op korte termijn hoop moet vervangen. Bij een nieuwe fietsh eb je ook fabrieksgarantie op een aantal onderdelen. Mij maakt gewicht in principe niet zoveel uit (van de fiets dan :D ) Het doel is inderdaad om af te vallen en gewoon lekker wat te toeren. Ik heb thuis nog een frame staan (inclusief balhoofd, stuur, voorvork), maar uiteindelijk ben je dan nog een stuk duurder uit dan een nieuwe/gebruikte fiets aanschaffen. Deoregroep ligt op 250 euro, en dan nog remsysteem, velgen. e.d.
Sammie schreef:Dank voor de reacties zover.

Het idee dat een tweedehands gebruikt is bevalt me niet zo. Dan ben ik bang dat ik of opgelicht word, of dat ik op korte termijn hoop moet vervangen. Bij een nieuwe fietsh eb je ook fabrieksgarantie op een aantal onderdelen. Mij maakt gewicht in principe niet zoveel uit (van de fiets dan :D ) Het doel is inderdaad om af te vallen en gewoon lekker wat te toeren. Ik heb thuis nog een frame staan (inclusief balhoofd, stuur, voorvork), maar uiteindelijk ben je dan nog een stuk duurder uit dan een nieuwe/gebruikte fiets aanschaffen. Deoregroep ligt op 250 euro, en dan nog remsysteem, velgen. e.d.
Als je een goede tweedehands bij een goede fietsenzaak koopt, gaat je eerste argument niet op. Daar krijg je ook garantie.

Als je nieuw wil gaan, zou ik nog steeds kijken naar de fiets met de beste afmontage. Een frame krijg je niet zo gauw kapot (hoewel het mij onlangs is gelukt, haarscheurtjes, gewoon domme pech). In de door jou aangehaalde prijsklasse krijg je direct een verende voorvork in je mik geschoven, terwijl juist die van matige kwaliteit zijn....
Sammie schreef:Het idee dat een tweedehands gebruikt is bevalt me niet zo. Dan ben ik bang dat ik of opgelicht word, of dat ik op korte termijn hoop moet vervangen.
De andere kant is een fiets die door een marketeer is ontworpen en door een goedbedoelende zwaar onderbetaalde sleutelaar in elkaar is gezet en waarvan je ook op korte termijn een hoop moet vervangen (en daana nog steeds dezelfde fiets hebt).
Een ander groot voordeel van een goede tweedehands is de waardevastheid.
Een nieuwe prul van 300 euro kun je een maand later op marktplaats voor 150 euro niet kwijt. Voor een goede tweedehands via Marktplaats vang je een maand later gemiddeld nog vrijwel hetzelfde, als je een goede deal hebt gesloten.
Ook goede tweedehands fietsen vindt je overigens bij de lokale fietsenmaker in een niet-studentenstad; liefst in een goede buitenwijk. Die geven daarbij vaak nog garantie ook. Je moet wel zoeken, da's wel waar.
Leon
En wat denken jullie van cube, is dat beetje prijs/kwaliteit in orde? In het begin (en dan heb ik het over eerste jaar waarschijnlijk) zal elke vorm van goedheid aan een fiets verloren gaan door mijn conditie.
Cube levert prima fietsen met een erg goede prijs kwaliteit verhouding. Kijk ook naar hun mtb's. Vering en schijfremen zijn in deze prijsklasse te vermijden. Maar nogmaals, je krijgt veel meer fiets en veel minder gezeur met bijvoorbeeld een goede tweedehands stalen Koga.
Wim
Ik sluit mij aan bij de meeste eerdere reacties, ik zou echt eens naar tweedehandsfietsen kijken. Er zijn fietsen te vinden met uitstekende kwaliteit en bij een handelaar zelf met garantie.

Renaat
Ook ik ben nog niet zo gek lang aan het fietsen. Mede door dit forum ben ik aan een goede tweedehands fiets gekomen. Voor €200,- heb ik zeker voor een aantal jaar héél veel plezier. Natuurlijk stata het je vrij om te kiezen voor een nieuwe fiets, echter is het misschien verstandig om goed te bedenken waar je de fiets voor wilt gebruiken.

Succes ermee en we horen het graag hoe het afgelopen is :D
applemeisje schreef:Ook ik ben nog niet zo gek lang aan het fietsen. Mede door dit forum ben ik aan een goede tweedehands fiets gekomen. Voor €200,- heb ik zeker voor een aantal jaar héél veel plezier. Natuurlijk stata het je vrij om te kiezen voor een nieuwe fiets, echter is het misschien verstandig om goed te bedenken waar je de fiets voor wilt gebruiken.

Succes ermee en we horen het graag hoe het afgelopen is :D
Zo, ben ik benieuwd of na al onze reacties deze topicstarter nog terugkomt... :roll: Nou ja, alle adviezen zijn goedbedoeld.
Ik heb een hoop aan jullie adviezen gehad! Echter ben ik vandaag eens gaan denken; ik heb een nieuw frame en voorvork liggen waar niks mee gebeurd. Natuurlijk is het makkelijkste om een tweedehands of nieuwe complete fiets aan te schaffen, maar daarmee maak ik me wel ergm akkelijk vanaf. Ben eens gaan speuren en ga waarschijnlijk zelf een fiets opbouwen. Dit ook om de techniek erachter te leren en om zelf wat te kunnen doen als er iets stuk gaat. Voor het doel wat ik heb zal een no-name frame waarschijnlijk goed genoeg zijn!

@ Travelmaster, uiteraard zijn alle adviezen goed bedoeld, en ik vraag er toch ook naar? Dan ga ik niet achteraf wegblijven om te zeggen wat de uiteindelijke keuze is geworden.

Nogmaals iedereen bedankt zover!
Fotootjes ;-)
Sammie schreef:....

@ Travelmaster, uiteraard zijn alle adviezen goed bedoeld, en ik vraag er toch ook naar? Dan ga ik niet achteraf wegblijven om te zeggen wat de uiteindelijke keuze is geworden.

Nogmaals iedereen bedankt zover!
Gelukkig maar! Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand wordt afgeschrikt :oops: !

Maar je hebt een ongebruikt frame en vork? Nu wordt het leuk! Daar leer je veel van (maar het is misschien de goedkoopste manier).
Zoiets wordt al snel duur omdat je de onderdelen veel duurder moet inkopen dan een fabriek.
Wim
Wim schreef:Zoiets wordt al snel duur omdat je de onderdelen veel duurder moet inkopen dan een fabriek.
Wim
Tip: kijk op de duitse webshops voor onderdelen. Bijna altijd goedkoper dan in nederland... www.bike-components.de is een aardig voorbeeld.
Groep Deore v-brake €200
Wielen Shimano WH-T565 €145
Stuur, stuurpen, handvatten, zadel, zadelpen, pedalen, bagagedrager...en de rest wat ik vergeet. Dat wordt boven budget! :|

Op MP staan 6000+ ATB's. Staat vast iets voor je bij! :)