Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gps coordinaten - Forum Wereldfietser

gps coordinaten

Mijn vraag is: in het groene boekje staan RD coordinaten, terwijl er ook gebruikt wordt gemaakt van WGS 84 coordinaten.

Waar moet je nu je gps op instellen, of kan je dat weer makkelijk veranderen.

Mario
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kun je je gps het beste op wgs 84 laten staan. De site www.gpscoordinaten.nl kan je helpen met vertalen naar WGS 84.
Je toestel is een GPS rekenmachine. Dus als je RD coördinaten hebt, dan ga je naar Stel-in - Positieformaat en verander je de standaard hddd mm.mmm in Nederlands grid. De andere velden met WGS84 veranderen dan automatische mee.

Maak je nu een waypoint (mark knop, of knuppeltje 2sec, of waypoint markeren op tocuh) dan zul je daar het RD nummer kunnen invoeren.

Je zult ook in je sattelietscherm het RD nummer zien.

Hierna ga je weer terug naar Stel-in - Positieformaat en zet je deze weer op hddd mm.mmm en de andere staan dan weer automagische op wgs84.
Je haalt twee begrippen door elkaar. RD coordinaten gaat over het gebruikte coordinatenstelsel, in dit geval Rijks Driehoeksmeting of Dutch Grid. WSG84 gaat over Kaartstandaard en de gebruikte ellipsoide.

De aarde is namelijk niet helemaal zuiver rond, en ook niet zuiver ovaal of ellips, maar zit vol met kuilen (als ze vol water staan noemen we ze zee of meer) en uitstulpingen (in heuvels of bergen fietsen is best leuk). De beste weergave van het aardoppervlak wordt echter wel verkregen met min of meer ellips. Hiervoor zijn weer Meerdere standaarden ontwikkeld waarvan in West Europa uit mijn hoofd de Ellipsoide van Bessel de meest gebruikte is. Hier is ook de kaartstandaard WSG84 op gebaseerd. Een goede start om wat meer te weten te komen over deze materie is het boekje GPS wijzer.

Groet Remco
Bedankt allemaal. Ik had inderdaad op de site alles over de gps, al wat over gradenstelsels gelezen. De makers van de site geven ook gratis een beknopte cursus GPS. Ja mag dan zelf betalen wat je wilt, door het over te maken op hun rekening.

Zie link:http://www.normenboek.nl/cursus.pdf

Misschien heeft een ander er nog iets aan.

Mario