Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Great Divide Mountainbike Route eind voorjaar 2013 - Forum Wereldfietser

Great Divide Mountainbike Route eind voorjaar 2013

Hoi allemaal,

Vanaf eind voorjaar 2013 wil ik de great divide mountainbike route van noord naar zuid gaan fietsen, op weg naar zuid Amerika. Vooral de nationale parken en lege landschappen die op of vlak bij de route liggen lijken me prachtig en in combinatie met off road fietsen lijkt het me helemaal een super plan. Heeft iemand hier ervaring mee en/of zin en tijd om mee te gaan? Ik ben 29, heb al aardig wat gefietst, maar mijn vaste fietsmaatje kan niet mee. Door potentiële ontmoetingen met beren en lange stukken door verlaten terrein lijkt het me veiliger niet alleen te gaan.

Groet,
Annet
annet schreef:Heeft iemand hier ervaring mee
Ja, er hebben mensen reeds ervaring mee, daarvoor bestaat er een zoekfunctie op fora :wink:


Renaat
Hoi Annet,

Welkom in dit Forum. Yep de zoekknop op dit Forum zit best wel verstopt. Je vind hem rechtsboven in de blauwe balk. En dit is wat er al op dit forum staat over je reis...

Veel plezier!
Hey Annet,
Ride The Divide al gezien?
http://www.imdb.com/title/tt1530991/
annet schreef:Door potentiële ontmoetingen met beren en lange stukken door verlaten terrein lijkt het me veiliger niet alleen te gaan.
Nou, met z'n tweeen ga je het ook niet winnen van een beer hoor... ;) :lol:
Henrie schreef:
annet schreef:Door potentiële ontmoetingen met beren en lange stukken door verlaten terrein lijkt het me veiliger niet alleen te gaan.
Nou, met z'n tweeen ga je het ook niet winnen van een beer hoor... ;) :lol:
gelukkig hebben ze daarvoor de bijl ontworpen;)
aapje99 schreef:
Henrie schreef:
annet schreef:Door potentiële ontmoetingen met beren en lange stukken door verlaten terrein lijkt het me veiliger niet alleen te gaan.
Nou, met z'n tweeen ga je het ook niet winnen van een beer hoor... ;) :lol:
gelukkig hebben ze daarvoor de bijl ontworpen;)
Ja, maar dat moet het wel in 1 keer goed raak zijn, anders wordt ie alleen maar meer pissed off. Ik wens je veel succes... ;)
Volgens mij zijn er altijd ontmoetingen met beren mogelijk daar. Zowel op asfalt als onverhard. Laat je niet afschrikken door de indianenverhalen hier, maar neem gewoon de anti-beer instructies in acht. Ook hierover vind je genoeg op het forum.
De zoekfunctie levert vooral gear-onderwerpen op?

Van de route afwijken kan; maar vwb klimerk heet het het niet voor niets de great 'conntinental' divide...

Berenverhalen zijn letterlijk vooral 'berenverhalen' de kans dat je in NL wordt overrreden door een bus is groter.
In Alberta Can vindt je de meeste beren per km2. In de usa zijn ze vrijwel uitgeroeid en in de national parks worden ze 'verwijderd' als ze overlast veroorzaken. Genoeg info over bear safety op het forum.

De ACA routes zijn bewezen routes in die zin dat veel mensen ze gereden hebben. Wil je meer je eigen ding bikely.com; crazyguyonabike etc.

Have fun prepping your ride;
Walter
Walter M schreef:De zoekfunctie levert vooral gear-onderwerpen op?

Van de route afwijken kan; maar vwb klimerk heet het het niet voor niets de great 'conntinental' divide...

Berenverhalen zijn letterlijk vooral 'berenverhalen' de kans dat je in NL wordt overrreden door een bus is groter.
In Alberta Can vindt je de meeste beren per km2. In de usa zijn ze vrijwel uitgeroeid en in de national parks worden ze 'verwijderd' als ze overlast veroorzaken. Genoeg info over bear safety op het forum.

De ACA routes zijn bewezen routes in die zin dat veel mensen ze gereden hebben. Wil je meer je eigen ding bikely.com; crazyguyonabike etc.

Have fun prepping your ride;
Walter
Ik kwam eentje tegen op de route (Montana), plotseling uit het niets in eens oog in oog met een grizzly vrouwtje en twee cubs, ik schat op 30-40 meter afstand. Ben nog nooit zo geschrokken, en daarna nooit meer lekker in het bos daar kunnen fietsen, vooral niet toen de singletrack begon tussen het struikgewas. Compleet gevangen door bearanoia als je daar in je eentje fietst. Pas dan besef je dat we hier in NL allemaal stadse fratsen zijn :).

Een week voor aankomst Yellowstone (ik reed van zuid naar noord) was er een man gedood, een drie/vier weken later weer. Ik ben in totaal 4 beren tegengekomen, waarvan die ene in mijn dromen snachts verreweg het gevaarlijkste was. De personal encounter met die ene grizzly en two cubs was achteraf wel een van de highlights..... de enge archaische dromen daarna wat minder :).

Maar de kans dat je overreden wordt door een auto is vele malen groter, wat een Tour Divide Racer dat jaar helaas ook overkwam.

Maar laat het je niet afschrikken, de GDMBR is zo'n beetje de mooiste route die je je als Europeaan kunt bedenken, van begin tot eind genieten, en vergeet vooral niet de Nationale Parken en National Monuments, ook als het een beetje omrijden is. Neem dus de tijd, ca 2 maand minimaal.
Dag Annet,

Ik ben misschien wel geïnteresseerd in je rit. Ik had je een PB gestuurd maar hij blijft in men outbox hangen.

Heb je al een concrete vertrekdatum?

Wil je enkel de Great Divide doen of ook nog een stuk voor en erna? Hoeveel tijd trek je ervoor uit? Ga je met volle bepakking?

Peter, 29 m Antwerpen
Hallo Annet (& misschien Peter)

een kennis van mij heeft de Great Divide gereden en gaat het nog eens
een keertje doen. Een aantal zaken zijn belangrijk om comfortabel
de tocht te rijden. Indien je graag zijn gegevens hebt mail
maar even. Ik zou alvast beginnen met een geschikte framebagg aan te
kopen voor je MTB.

Groetjes
Luc
Ik zou niet weten waarom je perse een frametas nodig zou hebben. Zelfs een atb is geen vereiste.
Hoi Annet

Ik kan helaas niet met je meerijden maar aangezien ik de GDMBR dit jaar zelf gereden heb, alleen dan van zuid naar noord, kan ik je misschien wel wat tips geven.
De problemen op deze route betreft meer voldoende voedsel en water en af en toe orientatie dan wilde dieren. Ik ben zelf alleen in Canada tussen Banff en Jasper (wat buiten de route ligt) beren tegengekomen ; in de VS van het grote wild alleen een wolf. De kans dat je groot wild tegen komt is echter niet zo groot en er zijn hiervoor eenvoudige maatregelen te nemen; allereerst een berenbel zodat ze je aan horen komen, ten tweede een fluitje waarmee je ze kunt afschrikken en als laatste berenspray (aldaar te koop) wat pepperspray is met een grotere rijkwijdte tot 10m.
En op veel campings zijn berenboxen aanwezig waar je je voedsel, afval, tandpasta etc. kunt opbergen en slechts een enkele keer is het nodig dit in een zak met een touw in een boom te hijsen.
Wat alleen reizen betreft ben ik ook vrouwen (meestal canadesen) tegengekomen dit de gehele route alleen deden (dit waren wedstrijdrijdsters) ook al rijd meer dan de helft van de fietsers met z'n tweeen of drieeen.
Goede plaatsen om te starten of eindigen zijn EL Paso (Texas) en Calgary deze liggen beiden 1 a 2 dagen van de route.
De 7 kaarten van de Adventure cycling Association zijn goed genoeg zolang je op de route blijft; voor orientatie buiten de route zijn ze niet gedetailleerd genoeg, dus mocht je problemen met orientatie hebben dan is een GPS af en toe handig (ik ben zelf 4 keer verkeerd gereden waarvan 1 keer 40 mijl).
Om je in te lezen is het boek 'Cycling Great Divide' van Michael McCoy heel goed, hierin staan niet alleen bevoorradingsplekken (deze staan ook op de kaarten) maar ook tips over leuke bezichtigingen.
Ik hoor het als je meer wilt weten:HJB
Ik heb hem ook dit jaar gedaan en ben vanochtend teruggekomen vanuit Los Angeles (had nog wat extra tijd daar).

Laat je alsjeblieft niet weerhouden door een gebrek aan reisgenoten. Ik heb wekenlang alleen gefietst en vond het geweldig. Je komt daar zoveel gastvrijheid en warmte tegen dat ik me bijna ging schamen. En ik ben ook vele fietsers tegengekomen.

Wat de fiets betreft: zorg vooral dat-ie in orde is en dat je er lekker op kunt rijden. Het forum staat vol met meningen over wel/geen vering, frametas, banddikte, etc. Ik ben van alles daar tegengekomen, zelfs mensen op een Surly Long Haul Trucker. Ikzelf ben "fully rigid" gegaan met het hele assortiment aan Ortlieb fietstassen erop.

Wat beren betreft: bereid je goed voor (goed inlezen e.d.), gebruik je gezond verstand en maak je daarna geen zorgen. Ik ben verschillende mensen tegengekomen die het zonder berenspray reden. Daar kan je net zo lang over discussiëren als bv. over fietshelmen (ik had de berenspray wel bij me -- maar mijn helm bijna nooit op ;-)). Ik ben twee beren tegengekomen, beide erg jong (eentje van ca. 1 jaar en een cub) en beide schrokken zich wezenloos.

Wat het seizoen betreft: ga niet te vroeg in het voorjaar want in juni kan er een dik pak sneeuw liggen. Ik ben van begin augustus t/m zo'n beetje half oktober geweest. Ik had vrijwel overal warm en zonnig weer, behalve hoog in de bergen in Colorado; 1 keer een sneeuwstorm. Zie ook mijn blog op http://www.greatdivide.nl

Heel veel voorpret gewenst en een geweldige tocht ook alvast. Het is een prachtig cadeau aan jezelf.

Maarten
Ik denk dat ik eindelijk mijn " yeh I met another Dutch guy a couple of days ago" gevonden heb Maarten! :) Ik zat tijdens mn hele tour ongeveer een dag of twee tot een week achter een Nederlander,. The Great Divide is echt geweldig, je gaat de mooiste natuur zien en de meest vriendelijke mensen ontmoeten. Alleen rijden is totaal geen probleem. Je ontmoet heel veel andere fietsers, zeker in Canada, ik heb denk ik maar de 30% van de tocht echt alleen gefietst, constant kom je andere fietsers tegen . Beren hoef je echt niet bang voor te zijn, t is echt een mythe dat ze gevaarlijk zijn. Alle Black bears die ik zag (Veel!!) zijn gewoon bang voor je, ze rennen weg als ze je zien. Grizzlies zijn anders... die kijken je gewoon even aan en gaan door met bessen eten. Niet schrikken en rustig doorfietsen, ze doen echt niks. Eten: Als je geen vlees eet kan je gewoon s avonds redelijk dicht bij je tent eten (Overal op de route zijn goede kampeermogelijkheden) en anders gewoon even een paar minuten lopen en dan je dragonfly opstarten. Doe wel je eten altijd ver weg ( minstens 50 meter)en hoog in een boom. Echt, een beer zal nooit zo maar in je tent gaan snuffelen. Alle andere dieren zijn geen probleem, wees blij als je een wolf of een mountainlion ziet. Colorado is zwaar, probeer daar voor eind september te zijn, ik heb een paar ochtenden erg veel last gehad mn tent en slaapzak in te pakken, was echt te koud. Ow.. en start niet in Banff.. begin met de Icefield Parkway in Jasper, te mooi om te missen!
Rob Haanstra schreef:Ow.. en start niet in Banff.. begin met de Icefield Parkway in Jasper, te mooi om te missen!
Dikke +1! Bijna onbegrijpelijk dat sommige mensen dit stuk overslaan, die gletschermeren zijn echt schitterend. Als je op Calgary vliegt en in Banff wilt starten wel een beetje een omweg, maar zeker de moeite waard. Je zou ook op Vancouver kunnen vliegen, fiets in de doos laten en dan de trein naar Jasper pakken.

En 2011/2012 was een rustig jaar zo te lezen :wink: :
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fa ... th_America
AB schreef:
Rob Haanstra schreef:Ow.. en start niet in Banff.. begin met de Icefield Parkway in Jasper, te mooi om te missen!
Dikke +1! Bijna onbegrijpelijk dat sommige mensen dit stuk overslaan, die gletschermeren zijn echt schitterend. Als je op Calgary vliegt en in Banff wilt starten wel een beetje een omweg, maar zeker de moeite waard. Je zou ook op Vancouver kunnen vliegen, fiets in de doos laten en dan de trein naar Jasper pakken.

En 2011/2012 was een rustig jaar zo te lezen :wink: :
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fa ... th_America

De icefieldway is inderdaad heel mooi alleen wel wat touristisch; als je daar wilt starten is het misschien handiger om op Edmonton te vliegen en vandaar via Hinton de 366 km te fietsen naar Jasper of via Rocky Mountain House binnendoor 394 km over de David Thompson road naar Saskatchewan river crossing halverwege de icefieldroad. Langs beide wegen zijn voldoende campings aanwezig en ze zijn slechts heuvelachtig.
P.S: Er rijdt een trein tussen Edmonton en Jasper (Vancouver) en zeer waarschijnlijk ook een bus.

HJB
hoi annet, peter, en ieder ander fietser

ik weet niet hoever het ondertussen staat met jullie plannen voor fietsen op the great divide maar ik denk er ook aan om volgend jaar 2013 deze route ofwel de coast to coast in amerika te rijden.

ik ben echter geen grote held :oops: , ik heb al veel gefietst in (verlaten)spanje, van beren heb ik echter schrik :shock: , normaal gezien ga ik alleen op reis, maar deze tocht lijkt me wel zeer lang én verlaten om deze alleen te rijden.

ik sta nog in het begin van de voorbereiding dus als jullie nu al wat tips of voorstellen hebben, zijn die zeker welkom.

duzentak
erwien (44j)
hoi duzentak en anderen

Deze route is lang en verlaten maar als je al in Spanje alleen gereden hebt is deze vooral langer.
Wat beren betreft: deze zijn geobserdeerd door voedsel en van grizzly's is bekend dat ze er niet van houden verrast te worden. Je moet dan ook zeker goede voorzorgsmaatregelen nemen door op minstens 50m afstand van je tent te eten en, wanneer er geen berenkluis of toilet aanwezig is, je voedsel en afval op dezelfde afstand in een boom te hangen. Voor onderweg is het eerder genoemde rijtje van berenbel, fluitje en berenspray afdoende waarbij een boswachter die ik tegen de canadese grens tegenkwam mij verzekerde dat dit laatste sneller en effectiever werkt dan een pistool (die hij ook bij zich had).
In de praktijk bleken de ratelslangen die s'middags op de weg lagen te zonnen of deze onverwacht overstaken een groter probleem om te ontwijken dan beren, bovendien het zien van groot wild was voor mij nu juist een van de motivaties om deze tocht te ondernemen. Het enige wat je verder nog kunt doen om je veiligheid te vergroten is niet alleen te gaan rijden.

Wat het rijden in het voorjaar betreft is het beter om in het zuiden te starten.
In de bergen ligt tot in juni sneeuw en de eerste nieuwe sneeuw valt meestal rond half september; dit geldt niet alleen voor Alberta en Montana maar ook voor Colorado en bij ons b.v. de Pyreneeen. Bovendien is Juni de heetste maand in New Mexico (+45 graden C) en zijn Juli en Augustus de moeson maanden waarbij onverharde wegen snel onbegaanbaar worden.
Voor het weer betreft is het dus het beste om vanuit het zuiden tussen half Mei en half Juni te starten en vanuit het noorden tussen half Juli en half Augustus.

Verder is deze route natuurlijk een avontuur en hoort dat ook te blijven.

Veel succes met voorbereiden! HJB