Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nog iemand teleurgesteld in een tent..... - Forum Wereldfietser

nog iemand teleurgesteld in een tent.....

Tijdens onze laatste vakantie hielden we het niet droog..... :cry: ik heb Lowland inmiddels ook gemaild en gevraagd om een reactie:

Goedemiddag,

We hebben twee jaar geleden een Lowland Caribou 3XT gekocht. We zijn erg tevreden over de tent maar tijdens onze laatste fietsvakantie hadden we toch een minder plezierige ervaring want door de onderkant van de binnentent kwam water zetten. We hebben de tent op het bijbehorende floorcover gezet en na een fikse regenbui is er water gekomen tussen de floorcover en de onderkant van de binnentent. 's Nachts merkten we dat er onder het slaapmatje een flinke plas water stond dus alles nat. We hebben eerst de ruimte tussen de floorcover en de onderkant van de binnentent drooggemaakt en daarna de binnentent. Het vertrouwen in de tent is nu natuurlijk erg afgenomen.

Onze vraag is nu of dit normaal is? Bij mijn eerste goedkope V&D tent heb ik dit nog nooit gehad, zelfs niet tijdens heftige regenbuien.
Is er iets wat wij zelf kunnen doen? Is er sprake van een productiefout?

Graag uw reactie.

Groet
Franke


Kent iemand van jullie dit fenomeen, ervaring met deze tent of andere tenten met hetzelfde probleem?
Ik neem aan dat de floorcover waterdichterder is dan de onderkant van je tent. Als je dan met je hele lichaamsgewicht bovenop een plas tussen tent en floorcover ligt, krijg je het binnen wel nat. Zorgen dus dat het water onder de floorcover stroomt, niet erover. Bv. door de floorcover niet ander de buitentent uit te laten komen, tikkie omhoog laten wijzen aan de zijkant door er takjes en/of steentjes onder te leggen. Dat is in ieder geval hoe ik het doe met mijn grondzeiltje.
Pedalero schreef:Ik neem aan dat de floorcover waterdichterder is dan de onderkant van je tent. Als je dan met je hele lichaamsgewicht bovenop een plas tussen tent en floorcover ligt, krijg je het binnen wel nat. Zorgen dus dat het water onder de floorcover stroomt, niet erover. Bv. door de floorcover niet ander de buitentent uit te laten komen, tikkie omhoog laten wijzen aan de zijkant door er takjes en/of steentjes onder te leggen. Dat is in ieder geval hoe ik het doe met mijn grondzeiltje.
Zo heb ik het de volgende dag ook ongeveer gedaan, ik heb zelfs overwogen helemaal geen grondzeil te gebruiken maar de ondergrond was best ruw.
Als ik het grondzeil opvouw moet ik er behoorlijk wat lucht uit persen dus ik neem aan dat er ook makkelijk water in blijft staan.

Toch blijf ik het raar vinden dat zo'n (dure) tent geen volledig waterdicht zeil in de binnentent heeft
Hallo, begin 2001 (ongeveer) hebben wij een koepeltent van Hilleberg gekocht. Mee op kano-avontuur naar Zweden, een stortbui op de camping bij Arvika -startpunt-, deed ons zwemmen in de tent :roll:
Nee, dat is overdreven, maar ook water onder de matjes. Groot was ook mijn verbazing en ik vroeg me af waarom er uberhaupt een naad liep en de kuip niet uit 1 stuk bestond. Weet dat nu nog niet, maar ik heb de papieren erbij gepakt en daar stond in dat je na 1e nat gebruik de naden met seamsill moest doen. Dat was ook bijgeleverd. Zo gezegd zo gedaan en nooit meer lekkage gehad. :D
Hallo Franke,

Zelf heb ik een al wat oudere Caribou XT. Als je in een plas water staat (en dat sta je als je floorcover is ondergelopen) dan kan het grondzeil van de binnentent inderdaad doorslaan. Er zijn blijkbaar grenzen aan de waterdichtheid van zulk lichtgewicht materiaal. Maar echt een plas water heb ik nog nooit gehad.
Na jaren gebruik ging bij mij wel het tape op de naad die dwars over het grondzeil loopt loslaten. Die zou je ook eens kunnen inspecteren. Ik heb de naad weer geplakt met seamseal.
Verder inderdaad het advies van Pedalero opvolgen: zorg dat de floorcover nergens onder het grondzeil uitsteekt.

Groet,

Gaele
Bij mijn Vaude Ferret komt er ook redelijk makkelijk vocht door het grondzeil. Maar zeker geen echte plassen en enkel onder het matje.

Mijn Hilleberg Akto heeft dat probleem nog nooit gehad.

Renaat
Zoek eens op wat de waterkolom is voor jou tent, het kan best zijn dat doordat het lichtgewicht is dat deze niet zo hoog is als je zou willen dat hij is, en doordat de waterkolom van je floorcover groter is zoekt het water de weg van de minste weerstand op.
Of het normaal is weet ik niet ik zou zeker contact opnemen met de leverancier, na 2 jaar mag je er vanuit gaan (tenzij je het hele jaar in de tent leeft) dat de tent doet waarvoor hij gekocht is. (Bij Carl Denig hebben ze bij mij na 5 jaar voor 100 euro een nieuwe kuip in de binnentent genaaid omdat de twee lagen loslieten, dit was wel uit coulance omdat ook zij vonden dat dit niet al na 5 jaar moest kunnen gebeuren (alleen materiaalkosten dus))
Kijk ook even op http://www.mijntent.nl/matconstr.html#waterkolom hier wordt het eea uitgelegd.

Peter
Ik heb de leverancier aangeschreven. Eigenlijk helemaal niet met de vraag om een nieuwe binnentent maar ik kreeg al snel een reactie van Birdland International dat ons probleem met de binnentent helemaal niet mag voorkomen.

Vandaag al een bevestiging ontvangen dat ze een nieuwe binnentent opsturen!

Dat verdient een warme douche :D
Update: ze hadden geen binnentent meer op voorraad en sturen morgen een hele nieuw tent! :D
Dat word dan een hete douche.
Franke schreef:Update: ze hadden geen binnentent meer op voorraad en sturen morgen een hele nieuw tent! :D
Straks krijg je je hele aankoopbedrag ook nog teruggestort...!
En nou maar duimen dat je huidige binnentent inderdaad niet goed is, anders zit je straks alsnog in een koud bad. :wink:
Dit is wel topservice van Birdland :!:

Ik weet waar ik moet zijn voor een nieuwe tent.