Additionally, paste this code immediately after the opening tag: the-fixie-bike-index - Forum Wereldfietser

the-fixie-bike-index

het fixie verhaal komt me HEEL bekend voor....fietsen in het algemeen wordt niet gezien als transportmiddel van A naar B maar vooral als een statement en/of statussymbool (de 'hipster') OF als enige vervoermiddel voor arme sloebers die zelfs nog geen OV kunnen betalen (laat staan fietsverlichting oid)

ook mooi om te zien dat de wet van grote getallen toegepast wordt in een tabel want Bend oregon is een echt klein stadje....

M.i. Zou de conclusie vwb slecht scorende steden vooral moeten zijn: een gebrek aan fiets infra structuur. En dan vooral fietspaden.
Walter M schreef: M.i. Zou de conclusie vwb slecht scorende steden vooral moeten zijn: een gebrek aan fiets infra structuur. En dan vooral fietspaden.
Er spelen bij fietsgebruik meer factoren mee dan fietspaden en fietsinfrastructuur.

- Er spelen duidelijk culturele verschillen mee in fietsgebruik. Zo fietsen mensen van bepaalde origine in Nederland en België veel minder dan andere. Ook fietsen protestanten in Nederland meer dan katholieken. ...

- Er zijn steden met een heel hoog fietsgebruik, maar weinig of geen speciale infrastructuur (denk maar aan veel Chineesche steden tot enkele decennia geleden). In Kopenhagen liggen ongeveer evenveel fietspaden als in Antwerpen, in Antwerpen wordt toch nog een pak minder gefietst.

- Het stijgende fietsbeleid in steden als Brussel, Londen, ... lijkt sterk voorop te lopen op de verbetering van de fietsinfrastructuur.

...

Het zou best interessant zijn om te weten hoe sterk het verband is tussen goede fietsinfrastructuur en fietsgebruik. Er zal wel een verband zijn, maar er spelen zeker nog andere factoren mee. Bovendien moet men opletten met oorzaak en gevolg niet te verwisselen en wordt betere infrastructuur ook aangelegd omdat er meer gefietst wordt en niet omgekeerd. Binnen één land zullen culturele verschillen (tussen steden) over het algemeen wel minder spelen dan tussen landen onderling.

Renaat
quote="Revanho"
> Er spelen bij fietsgebruik meer factoren mee dan fietspaden en fietsinfrastructuur.
...
> - Er zijn steden met een heel hoog fietsgebruik, maar weinig of geen speciale infrastructuur
> (denk maar aan veel Chineesche steden tot enkele decennia geleden).
Hadden die steden niet juist een fabuoleuze fietsinfrastructuur door het vrijwel ontbreken van auto's? Fietspaden zijn in die zin dan ook sterk versmalde en meestal slecht onderhouden verbanningsoporden om auto's vrij baan te geven over asfalt dat elke paar jaar wordt vernieuwd. (Hoeveel voorbeelden wil je?)

> Binnen één land zullen culturele verschillen (tussen steden)
> over het algemeen wel minder spelen dan tussen landen onderling.
?
Vergelijk Gent met Charleroi.
Vergelijk Zwolle met Heerlen e.o.
Leon
Leon schreef: Hadden die steden niet juist een fabuoleuze fietsinfrastructuur door het vrijwel ontbreken van auto's? Fietspaden zijn in die zin dan ook sterk versmalde en meestal slecht onderhouden verbanningsoporden om auto's vrij baan te geven over asfalt dat elke paar jaar wordt vernieuwd. (Hoeveel voorbeelden wil je?)
Neen, ze hadden geen 'fietsinfrastructuur' zoals de meeste mensen dat woord zullen interpreteren. Eigenlijk zeg je hetzelfde dan ik, namelijk dat zo'n specifieke infrastructuur (zoals fietspaden) niet (alleen) bepalend zijn. Een volledig autoluwe stad heeft ook veel minder fietsinfrastructuur nodig.

Ik ben het er ook met eens dat fietspaden nog te veel worden aangelegd om vooral die fietsers uit de weg te hebben.
Leon schreef: Vergelijk Gent met Charleroi.
Vergelijk Zwolle met Heerlen e.o.
Leon
Natuurlijk bestaat er ook wel zoiets als 'stedelijke cultuur', toch geloof ik er niets van als je beweert dat de culturele verschillen tussen die steden meer bepalend zijn voor het verschil in fietsgebruik dan b.v. de culturele verschillen tussen een 'gemiddelde stad' in België en een 'gemiddelde stad' in China, Italië, India, ... (Waarbij er natuurlijk weer ook hier een pak andere factoren dan culturele verschillen meespelen in het fietsgebruik.)
Revanho schreef:Natuurlijk bestaat er ook wel zoiets als 'stedelijke cultuur', toch geloof ik er niets van als je beweert dat de culturele verschillen tussen die steden meer bepalend zijn voor het verschil in fietsgebruik dan b.v. de culturele verschillen tussen een 'gemiddelde stad' in België en een 'gemiddelde stad' in China, Italië, India, ... (Waarbij er natuurlijk weer ook hier een pak andere factoren dan culturele verschillen meespelen in het fietsgebruik.)
Probleem is niet of de uitkomst van je excercitie klopt, want als je landen die ver uit elkaar liggen vergelijkt dan zal dit inderdaad vast kloppen. Probleem is alleen dat zowel fietsinfrastructuur als landen slechts termen zijn om het de onderzoeker mogelijk te maken resulaten in hokjes te stoppen; het zijn geen oorzaken van fietsgebruik.
Leon
Leon schreef:Probleem is alleen dat zowel fietsinfrastructuur als landen slechts termen zijn om het de onderzoeker mogelijk te maken resulaten in hokjes te stoppen; het zijn geen oorzaken van fietsgebruik.
Leon
Heb ik ooit anders beweerd?

Renaat
Mijn opm betreffende fietsinfra is gemaakt vanuit een amerikaans gezichtspunt.

Om in de trend van het artikel te blijven kijk ik vooral naar het (canadees/amerikaans) fiets magazine 'momentum' Momentummag.com.

Walter