Additionally, paste this code immediately after the opening tag: is het de moeite om een 6 speed cassette te vervangen? - Forum Wereldfietser

is het de moeite om een 6 speed cassette te vervangen?

Hallo iedereen,
Nu ik stilaan meer vrije tijd krijg (58j) zou ik op regelmatige basis willen gaan rijden (+_ 5Okm/dag) en vanaf volgend jaar ook enkele meerdaagse tochten (met een 10-tal kilo bagage) op het programma zetten.
Omdat ik nog niet weet of dit echt mijn ding is zou ik daarvoor in eerste instantie een oude fiets (met enkele kleine aanpassingen) willen gebruiken.
Het betreft een fiets van het merk Ludo (nu Granville geworden geloof ik), model Chicano city series (niets over te vinden op het www). Hij rijd nog prima en soepel.
Ik heb er een verstelbare stuurpen en een vlinderstuur opgezet want met het rechte, nogal laag gemonteerde, stuur kon ik niet comfortabel rijden.
Op de wielen liggen nu nieuwe banden Michelin Country Rock 1.75". Dit zijn de enige die ik kon vinden zonder noppen.
Deze fiets heeft vooraan 1 blad met 46 tanden en achteraan een cassette met 6 tandwielen 14-16-18-20-22-24. Op de derailleur staat enkel Shomano SIS en er wordt geschakel met een ronde schakelaar op het stuur (stand 1 tot 6).
Nu had ik graag van jullie experts vernomen of het de moeite loont om die 6 speed cassette te vervangen door een 8, 9 of 10 speed cassette wannneer het mijn doel is om met die fiets enkel in Vlaanderen en Nederland te rijden (bv stukje Noordzeeroute, Vlaamse heuvelland)?
En zo ja hoeveel tandjes op de tandwieltjes? Een nieuwe derailleur zal er dan sowieso op moeten.
Hartelijk dank
Ronald
Nee, want 6 speed is geen cassette maar een freewheel systeem. Als je dat wilt vervangen door een cassette naaf gaat het dik geld kosten (nieuw wiel, nieuwe shifter, frame uitbuigen.
Ik weet het even niet uit mijn hoofd welke combinaties te koop zijn, maar daar hoort er zeker een bij met 34t als grootste. Ervaar zelf wat het lichtste verzet moet zijn dat je nodig hebt, maar ik zou denken dat een 6 speed met 34t je al snel gaat bevallen. Zoiets kost misschien 30 euro voor freewheel en ketting samen (je hebt altijd een nieuwe ketting nodig), dus dat valt wel mee.
Wim
Ronald54 schreef: Nu had ik graag van jullie experts vernomen of het de moeite loont om die 6 speed cassette te vervangen door een 8, 9 of 10 speed cassette wanneer het mijn doel is om met die fiets enkel in Vlaanderen en Nederland te rijden (bv stukje Noordzeeroute, Vlaamse heuvelland)?
Een noodzaak? Neen, absoluut niet. Als je tevreden bent met de fiets, maar je nog niet weet of fietsen 'je ding' is, dan zou ik geen onnodige investeringen doen.

Renaat
Hartelijk dank voor het antwoord.
Zo te zien is het niet zo simpel als ik dacht en ik wil er inderdaad niet erg veel geld aan besteden.
Dus best eerst nog een tijdje rijden met hetgeen ik heb en dan wanneer het bergop begint te gaan zien tot hoever ik kom. Dan eventueel tanwieltjes veranderen.
Ik vermoed dat een tweede voortandwiel ook geen zin/mogelijkheid is?
Ik denk als je het eenmaal de moeite waard vindt om de fiets naar de fietsenmaker te brengen en de tandwielen te laten vervangen enzovoorts, je het zodanig leuk vindt, dat je net zo goed kan investeren in een leuke beginners fiets die je kan gebruiken voor je dagelijkse tochten en eventueel meerdaagse tochten.

Het is toch, waar je naar jou zeggen, elke dag 50 kilometer op gaat zitten. Stukje extra comfort en degelijkheid is dan niet geheel onbelangrijk.
Wim schreef:Nee, want 6 speed is geen cassette maar een freewheel systeem. Als je dat wilt vervangen door een cassette naaf gaat het dik geld kosten (nieuw wiel, nieuwe shifter, frame uitbuigen.
Geen idee hoe oud de fiets is (en hij klinkt goedkoop) maar het zou ook een 6sp cassette kunnen zijn. Maar bij goedkoop spul is een freewheel heel waarschijnlijk.

Je kunt er wel een freewheel opzetten met grotere tandwielen (hhor ook een andere derailleur bij) , maar dan ga je op het vlakke wel versnellingen missen die je nu nog wel hebt. Tussen de regels lezend denk ik dat je het beste kunt blijven bij wat je hebt, en je geld voorlopig in de zak houden. En op een gegeven moment iets beters aanschaffen
m-gineering schreef: Geen idee hoe oud de fiets is (en hij klinkt goedkoop)
1981
Een Ludo fiets wordt "Beste Koop" in het verbruikersmagazine Testaankoop.

1984-86-88
Telkens opnieuw zijn Ludo fietsen "Beste Koop" in het verbruikersmagazine Testaankoop.
Dat zegt mogelijk meer over de testcriteria van het consumentenmagazine, dan over de kwaliteit van de fiets, maar totale rommel was het blijkbaar ook niet.

De fiets is minimum 12 jaar.

De huidige fietsen van dat merk (dus nu Granville) zien er trouwens (voor het grootste deel) wel goed uit en ze lijken geen echte rotzooi te verkopen. Ze verkopen zelf op het eerste zicht 'aanvaardbare' trekkingfietsen waarbij je wel wat onderdelen zelf kan kiezen.

(Dat zegt natuurlijk niets over een fiets van +12 jaar geleden).

Renaat
Revanho schreef: (Dat zegt natuurlijk niets over een fiets van +12 jaar geleden).
Afbeelding

en andere derailleurs op (warm aanbevolen) http://www.disraeligears.co.uk/Site/Home.html
Nogmaals dank voor alle commentaar.
Het is inderdaad een oude fiets maar de vorige berijder heeft er altijd erg goed voor gezorgd en er is bv geen spoortje roest te bemerken.
Op de fiets staat verder "handmade in Belgium" en Belg zijnde kan ik het beestje toch niet zo maar afdanken.
Ik had wel erg veel moeite om er de oude stuurpen (aluminium) uit te krijgen zodat ik er een andere (verstelbare) kon op zetten.
Ik had eerst nog gedacht een tweede (kleinere) voorblad te laten monteren maar jullie reakties indachtig zal ik de versnellingen maar laten zoals ze zijn en mijn ritten tot platte wegen beperken. Er zijn er meer dan genoeg te volgen (bv knoopuntennetwerk).
Na volgend zomerseizoen komt er dan misschien wel een recent fietsje met genoeg kleine versnellingen om het iets meer bergop te proberen.
Ik zal deze week nog proberen een foto van de fiets op te laden. Kan misschien in een rubriek "bijna antiek" geplaatst worden :wink:
Ronald54 schreef: Op de fiets staat verder "handmade in Belgium" en Belg zijnde kan ik het beestje toch niet zo maar afdanken.
Beetje off-topic, maar ik vond hem te leuk om te laten liggen: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 3_00281886

Renaat
goh Renaat,

die lui maken ook mooie fietsen zeg!
http://www.granvillebikes.com/Fietsen/C ... fault.aspx