Additionally, paste this code immediately after the opening tag: MTB crank ipv race triple - Forum Wereldfietser

MTB crank ipv race triple

Via de zoekfunctie niet meteen een passend antwoord gevonden, dus bij deze,

kan met een Shimano wegtriple (52/39/30) vervangen door een MTB crankstel? Zo ja, welke as heb je daarvoor nodig en schakelt de voorderailleur dat nog (klemband)?

Alvast bedankt.
1] de voorderailleur zal iets naar onder moeten worden gezet. Dit kan niet altijd.

2] het nieuwe crankstel moet passen bij de wijdte van de trapas, voor de juiste kettinglijn van alle drie de bladen, of er moet een andere trapas in.

3] nieuwe MTB-crankstellen hebben volgens mij meestal een grote q-factor dan oude racecranks, ofwel je fietst meer wijdbeens. Ik vind dat vervelend op fietsen met een racestuur.
Met HollowTech II is de MTB crank waarschijnlijk ontworpen voor een 73mm bracketpot en de racecrank voor een 68mm bracketpot, dus daar zullen wellicht wat tussenringen aan te pas moeten komen.

Bij een vierkante as gaat het allemaal wat makkelijker passen.

Bij een Octalink as even opletten of het Octalink I of Octalink II moet zijn, zonodig de trapas vervangen.

Racederailleurs zijn ontworpen om een groter buitenblad (min. 48t) te schakelen dan MTB derailleurs (max. 48t). MTB voorderailleurs werken niet goed samen met (geïndexeerde) raceverstellers en vice versa.

Er kan een hoop, maar er kan ook een hoop niet. Wees eens wat specifieker?

.tsooJ
Waarom wil je dit. ofwel, misschien zijn er alternatieven
Ik weet een mooie Cannondale Touring te koop, maar die is afgemonteerd met een wegtriple, en 9 speed STI's.

Omdat een MTB crank beter bruikbare kettingbladen heeft voor in het hooggebergte vond ik het beter om de racetriple te wijzigen in een MTB crank.
Maar het moet uiteraard nog technisch mogelijk zijn ook.

Die Cannondale is één van de opties die ik momenteel overweeg, er zijn er nog, waarvoor geen aanpassingen nodig zijn.
Je kan natuurlijk ook kijken naar nieuwe (kleinere) kettingbladen, de derailleur zal dan ook wel iets naar beneden moeten.
k_a_r_e_l schreef:Ik weet een mooie Cannondale Touring te koop, maar die is afgemonteerd met een wegtriple, en 9 speed STI's.
Da's waarschijnlijk een Octalink trapas, tenzij het een Tiagra of Sora groep is.
Omdat een MTB crank beter bruikbare kettingbladen heeft voor in het hooggebergte vond ik het beter om de racetriple te wijzigen in een MTB crank.
Maar het moet uiteraard nog technisch mogelijk zijn ook.
Kleinst mogelijke blad op een 130mm steek (Shimano race) is 38t, dat zou dan je middenblad zijn. Wil je kleiner, kun je naar (Sugino) cranks met 110/74mm steek kijken.

Je kunt natuurlijk ook een grotere cassette erop zetten, eventueel met een MTB achterderailleur. 7-9v MTB werkt prima samen met race-STI 7-10v, achter (behalve Dura-Ace).

.tsooJ
Alien schreef:Wil je kleiner, kun je naar (Sugino) cranks met 110/74mm steek kijken.
Of 4 x 104-56mm steek, zoals bv. Shimano Alivio of Sugino DX (niet het zelfde als XD).