Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Forens: derailleur of naafversnelling - Forum Wereldfietser

Forens: derailleur of naafversnelling

Op internet kan ik eigenlijk nergens goede adviezen vinden over het type versnelling dat handig is als forens.

Op dit moment heb ik een gazelle orange van 2002 met 7 versnellingen (naaf). Deze is toe aan vervanging.

Nu twijfel ik echter tussen de gazelle orange of de gazelle medeo ofwel tussen naafversnelling en derailleur, want dat is het belangrijkste verschil tussen deze fietsen.

Ik heb de fiets nodig voor dagelijks woon/werk reis (enkele reis 13 km.). Nu heb ik naafversnelling. Mijn belangrijkste bezwaar daartegen is dat de intervallen tussen de versnellingen veel te ver uit elkaar liggen. Ik zou de versnellingen graag veel dichter bij elkaar willen hebben en dat heb je met een derailleur of een voor mij veel te dure Rholoff naafversnelling.

1. Is dit een goed idee als je door weer en geen weer fietst; door regen, pekel enz.?
2. Vraagt een derailleur versnelling veel onderhoud? Zo ja, is dat makkelijk zelf te doen? En wat moet ik bij onderhoud precies voorstellen?
3. Wat zou in mijn geval qua onderhoud duurder/goedkoper zijn?

Kortom, wat is uw advies?

[moderator] Onderwerp verplaatst naar juiste forum [/moderator]
Misschien vind je het wel helemaal niks maar ik forens altijd op een singlespeed met 26" wielen(winter) of fixie met 28" wielen(zomer), afstand is 7km enkele reis.
Deze fietsjes hebben nagenoeg niets gekost (beiden omgebouwde 2e hands) en hebben weinig/nauwelijks onderhoud nodig.
Het verzet moet je wel slim kiezen en afgestemd op jouw persoonlijke optimale rpm (iig niet te zwaar). Eenmaal gewend mis je versnellingen op zulke korte afstanden niet meer en bovendien is het rendement van de aandrijving tov een 8speed Nexus naaf(hard werken met deze naaf) vele malen beter.

Zie ook:
http://www.m-gineering.nl/ssindex.htm
Als je in de winter 13 km naar je werk en weer terug moet wil je een naafversnelling. Derailleuronderhoud kun je zelf doen, maar in de winter gaat dat verreweg de meeste mensen toch tegenstaan. Het moet dan vaak in het donker en je zit met koude vingers; niet leuk.
Welke naaf de goede verhoudingen heeft voor jou en daarnaast ook betrouwbaar is laat ik hier aan anderen over.
een nieuwe fiets na 10 jaar is niet gek gescoord.
Leon
Leon schreef:Als je in de winter 13 km naar je werk en weer terug moet wil je een naafversnelling. Derailleuronderhoud kun je zelf doen, maar in de winter gaat dat verreweg de meeste mensen toch tegenstaan. Het moet dan vaak in het donker en je zit met koude vingers; niet leuk.
Welke naaf de goede verhoudingen heeft voor jou en daarnaast ook betrouwbaar is laat ik hier aan anderen over.
een nieuwe fiets na 10 jaar is niet gek gescoord.
Leon
Stel dat het mij niet tegen gaat staan, wat moet ik me dan bij het onderhoud voorstellen? En hoe vaak zou dat moeten en hoeveel tijd kost me dat?

Na 10 jaar nieuwe fiets valt mee hoor, de eerste 8 jaar heeft deze fiets niet zoveel op de teller gekregen.
Joep M schreef:Op dit moment heb ik een gazelle orange van 2002 met 7 versnellingen (naaf). Deze is toe aan vervanging.
De naaf? De fiets? Beide?

Een beetje fiets mag wel wat langer dan tien jaar meegaan, hoor.
Nu twijfel ik echter tussen de gazelle orange of de gazelle medeo […]
Heel eerlijk gezegd: ik vind ze allebei niks. Vol met plastic rommel, rare customonderdelen (verlichting in het spatbord geïntegreerd enzo), frivole spaakpatronen, en bovendien lelijk.

Een (de enige overgebleven?) mooie Gazelle is de Toer Populair, als het écht moet kun je die ook met versnellingsnaaf laten uitrusten, maar denk daar eerst eens rustig over na: is dat wel nodig? Op een doodnormale fiets met terugtraprem kom je een heel end, hoor! (Ik heb afgelopen mei de Elfstedentocht gereden op m'n Het Nieuwe Werck, en heel wat cyclotouristen op 30v racertjes ingehaald.)

.tsooJ
Alien schreef:Heel eerlijk gezegd: ik vind ze allebei niks. Vol met plastic rommel, rare customonderdelen (verlichting in het spatbord geïntegreerd enzo), frivole spaakpatronen, en bovendien lelijk.
Ter aanvulling, ik denk aan de lite versie, zie http://www.gazelle.nl/Collectie/Hybride/Medeo-Lite-2012 en http://www.gazelle.nl/Collectie/Stadsfi ... range-Lite. Wat vindt u daarvan?
Zeg maar "je", hoor. Alsjeblieft.

Sorry, ik vind 't niks. Wat voor een moderne Nederlandse stadsfiets doorgaat is bijna zonder uitzondering spuuglelijk, in tegenstelling tot wat vroeger een typisch "Hollandrad" was. Maar goed, over smaak valt te twisten.

Ook de lite versies hangen vol met frivole (fragiele) kettingschermen, aparte dragers met innovatieve bevestigingssystemen, kabelgoten in dikke framebuizen, net iets te weinig spaken in hippe groepjes, tijdens het rijden(?!) verstelbare stuurpennen, eigenlijk alles wat een fiets in de showroom aantrekkelijk maakt, maar in de werkplaats een nachtmerrie. Ontworpen door marketeers, zodat er een éxtra lange speclijst achter in de folder kan, met een massa dikke groene vinkjes ernaast: "Ja, zit er óók allemaal op!" Gebruik je allemaal niet, kan allemaal kapot en moet dan duur vervangen worden omdat het niet zo uit het rek gepakt wordt, maar het zit er wél allemaal op!

.tsooJ
Fahrradmanufaktur levert via diverse Nederlandse winkels veel betere fietsen voor dit doel. Ik hou van mijn Rohloffnaaf, maar het onderhoud aan deraileurs valt ook wel mee. Stel dat je erg lui bent, dan kun je probleemloos volstaan met af en toe een flinke scheut dikke olie op de ketting, en eens per jaar een nieuwe cassette en ketting. Doe dat dan in het voorjaar, als de pekel verdwenen is. Een 8 speed cassette en ketting kosten samen misschien 40 euro (9 speed helaas meer). De cassette verwijderen is heel simpel, zeker als je een bankschroef hebt. Voortandwielen van goede kwaliteit gaan zeker een paar jaar mee, en goede stalen vervangingsbladen nog langer, en kosten bijna niks.
Wim
Joep M schreef:Stel dat het mij niet tegen gaat staan, wat moet ik me dan bij het onderhoud voorstellen? En hoe vaak zou dat moeten en hoeveel tijd kost me dat?
Het volgende stuk is geschrven voor vakantiefietsen, dus meestal in de zomer. Ga er in de winter van uit dat alles zeker 2x zo snel slijt.
http://www.bike4travel.nl/fietsonderhoud.pdf
Hier zijn wat filmpjes:
http://www.vakantiefietser.nl/praktische-tips/filmpjes
Voor een aantal dingen heb je wat speciaal gereedschap nodig. (spaaksleutel, crancktrekker, freewheelafnemer e.d.)
Als je dingen gaat vervangen rijst de vraag welke maat je precies nodig hebt.
Hoeveel tijd dat kost hangt sterk af van de staat van ontbinding van de fiets en je eigen eisen mbt het moeten blinken.
Feit is dat een derailleursysteem en velgremmen gemakkelijk ontregeld kunnen raken. Als je weet hoe het moet en je hebt een luxere uitvoering kun je sommige dingen zelfs tijdens (!) het fietsen afstellen. Als je goedkope bagger hebt en geen idee dan krijgt de binnenkant van het fietsenhok veel verwensingen te horen.
Leon
Ik zou in zo'n geval wel voor een naafversnelling kiezen, maar niet voor één van de twee fietsen die je overweegt.

Renaat
Onderhoud aan je derailleursysteem betekent:

- Schoon spoelen met de tuinspuit.
- Ontvetten met een universeel ontvettingsmiddel (Dasty van de Wibra werkt goed)
- Even op de ketting en tandwielen in laten werken en eventueel afborstelen.
- Weer afspoelen met de tuinspuit.
- Ketting bescheiden aan de binnenkant smeren.

Gedurende de winter doe ik dit 1x per 2 weken. Na 1 week soms een beetje bijsmeren.

Ik zou ook absoluut niet voor de Gazelles kiezen. Gazelle is tegenwoordig niet meer wat het geweest is. Een Orange van pakweg 10 jaar geleden is veel beter dan de huidige modellen.

Voor iets meer geld kan je beter voor bijvoorbeeld een Koga CityLite of Cubo Ocho gaan.
Christophorus schreef:Onderhoud aan je derailleursysteem betekent:

- Schoon spoelen met de tuinspuit.
- Ontvetten met een universeel ontvettingsmiddel (Dasty van de Wibra werkt goed)
- Even op de ketting en tandwielen in laten werken en eventueel afborstelen.
- Weer afspoelen met de tuinspuit.
- Ketting bescheiden aan de binnenkant smeren.

Gedurende de winter doe ik dit 1x per 2 weken. Na 1 week soms een beetje bijsmeren.

Ik zou ook absoluut niet voor de Gazelles kiezen. Gazelle is tegenwoordig niet meer wat het geweest is. Een Orange van pakweg 10 jaar geleden is veel beter dan de huidige modellen.

Voor iets meer geld kan je beter voor bijvoorbeeld een Koga CityLite of Cubo Ocho gaan.
Aanvulling op winterschoonmaak: als het vriest en je hebt een buitenkraan is een tuinslang van buiten niet heel handig. Na mijn nachtelijke MTB-tochten in de winter pak ik meestal een gieter met lauwwarm water en die giet ik uit over de gele aandrijving, remmen en banden. Dat doe ik na elke rit, maar op een gewone forensenrit word je lang niet zo smerig. Dan zou 1x per week moeten volstaan (hoewel je met pekel niet voorzichtig genoeg kunt zijn).
Is de Gaastra 4.11 niks voor je?
Naafversnelling met 11 versnellingen, zonder frutsels, mooi, staal, zeer geschikt voor het hele jaar, onderhoudsarm.
Christophorus schreef:- Ontvetten met een universeel ontvettingsmiddel (Dasty van de Wibra werkt goed)
Wat een ge*****, ik heb het ooit één keer gedaan, mooi niet meer. Bovendien is de vraag waar het spoelwater terechtkomt. Als je geen platje hebt met een putje wordt het een kliederboel of bodemverontreiniging.
Ik gebruik een derailleurfiets niet bij rotweer, dan kun je kettingschoonmaken beperkt houden tot iets met een stokje, een doek en olie (en weer een doek). Voordat het te erg wordt is het tijd voor een nieuwe ketting.
Leon
Ik heb inderdaad een putje.

Dasty wordt verkocht voor het schoonmaken van o.a. keuken en badkamer. Je kan ipv ook een biologisch middel gebruiken.
Ikmblijf het raar vinden dat biologische schoonmaak middel.
Je emulgeerd olie aan water, giet het in het riool.
Ergens in de tijd wordt de verbinding onstabiel en heb je olie in de zuiverings installatie water.
Daarom koop ik een beld drive :D

My 2 cents
Het valt me op dat bij de laatste antwoorden in dit draadje de 'topicstarter' wat stilvalt; het duizelt hem vast om de oren als de echte experts met elkaar gaan discussieren. Voordat je het weet belandt de discussie in een hoek waar de bomen hem boven het hoofd groeien. Ik denk dat een simpel, duidelijk antwoord in dit geval het beste is.
Mijn suggestie (voor wat hij waard is) is: kies een naafvesnelling, punt. Een derailleur behoeft inderdaad zeer regelmatig onderhoud, en mijn ervaring is dat je dat alleen volhoudt als je zoiets leuk vind. Ben je geen poetser: niet doen. Een fiets met een Alfine-8 of Alfine-11 naaf volstaat prima voor jouw doel. Vooral de -11 naaf lost het probleem op dat je de sprongen tussen de versnellingen te groot vindt. Nadeel van meer versnellingen is wel, dat je blijft schakelen. Een andere keus kan zijn (en dat is een goedkopere oplossing): kies een fiets met een 'gewone' Nexus-3 naaf: drie betrouwbare versnellingen, wel grote sprongen, maar geen onderhoud, gaat lang mee (naar verluid zeker 10.000 km.), heeft weinig weerstand en kost je niet de kop. Een Azor met zo'n naaf is een zeer betrouwbare keus. Realiseer je dat sportievere fietsen (lees: lichtgewicht) vaak sneller slijten, zeker bij gebruik het hele jaar door. Je zou, afhankelijk van je route en de aanwezige wind, een stuurbeugel op je stadsstuur kunnen monteren zodat je op je ellebogen kunt liggen; in het 'plattelan' zie je ze vaak, je fietst er harder mee. Die suggestie van de Gaastra 4-11 vind ik goeie; Koga signature heeft ook mogelijkheden met een Alfine-8 of -11. Ik weet niet waar je woont, maar in Amsterdam maakt Segijn en van Wees fietsen met uitsluitend naafversnellingen, desgewenst met handgespaakte wielen en andere degelijke onderdelen, waar je jaren op vooruit kunt.
Voor de prijs van de medeo, heb je de Stevens Courier SL of Stevens primera lite, beide heel wat eerlijker uitgerust, met standaard (eenvoudig te onderhouden/vervangen) onderdelen. Of je kiest voor staal en gaat shoppen bij VSF.

Qua onderhoud:
mijn rijprofiel: elke dag van het jaar, gemiddeld 150 km/week, gemiddelde snelheid volgens de teller 22 km/u, oude xt derailleur met 8-speed cassette.
onderhoud: ketting af en toe smeren als ze kraakt, nieuwe ketting en cassette na de sneeuwperiode, en ergens rond oktober. Kostprijs kettingen 12-15 euro, kostprijs cassettes 13-20 euro (geldt overigens ook voor mijn 9-speed fietsen). Het grote tandwiel vooraan ziet wel af en gaat ongeveer 4 à 5 kettingen mee. Dat kost een 20 euro om te vervangen.
Het onderhoud van derailleur versnellingssystemen wordt hier door sommigen zwaar overdreven. Gewoon voldoende smeren en af en toe de ketting etc. controleren op slijtage volstaat en is al meer dan de gemiddelde gebruiker doet, mij baserend op wat ik op de weg zie...
Het hoeft niet allemaal te blinken om goed te werken :roll:
Lenny2 schreef:Het valt me op dat bij de laatste antwoorden in dit draadje de 'topicstarter' wat stilvalt; het duizelt hem vast om de oren als de echte experts met elkaar gaan discussieren. Voordat je het weet belandt de discussie in een hoek waar de bomen hem boven het hoofd groeien. Ik denk dat een simpel, duidelijk antwoord in dit geval het beste is.
Mijn suggestie (voor wat hij waard is) is: kies een naafvesnelling, punt.
klopt, maar de vragensteller ging daarna, in plaats van te vragen welke naven geschikt zijn, vragen stellen over derailleuronderhoud. Dan krijg je dus een uitleg met alle mogelijkheden en twijfels over derailleuronderhoud...
Leon