Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorstellen en meningen gevraagd - Forum Wereldfietser

Voorstellen en meningen gevraagd

k
Je zult toch serieus een budget moeten aangeven, want zowel een goede tweedehandse derailleurfahrhradmanufaktur (ca. €400,-), een maatframe-Roloff-Son-Magura-Avaghon (€4000,-?) als alles daartussen (en duurder) is volledig geschikt voor het aangegeven doel, tenzij jullie afwijkende lichaamsmaten of -wensen hebben.
En een dealer dichtbij is fijn, dus waar wonen jullie ongeveer?
Leon
j
Jo&Pat schreef:Ons budget is eigenlijk redelijk rekbaar, tot ca. € 5000,- per fiets is wel onze max. Ook omdat we op een gegeven moment ook bij fietsen uitkomen die we dan weer niet ergens (op slot) in een fietsenstalling gaan zetten. Hetzelfde met de Van Nicholas fietsen die we al hebben. Dus dat speelt ook een beetje mee. En ook omdat we allebei een fiets erbij willen, dus dan gaat het allemaal x2 :roll:
We zijn dus al globaal weggeweest voor een Koga WT29 en bij Bongers hebben we Santos bekeken en proefgereden op een Zion 29-er met Rohloff. Deze laatste kan door Bongers aangepast worden tot toerfiets (hadden ze al eerder gedaan en zag er op de foto's prima uit). Ook de fietsen van Rose (Activa Pro III en Black Water III) hebben we bekeken in Bocholt, maar daar kan ik qua ervaringen eigenlijk nergens echt iets serieus van terugvinden.
We zitten in de regio Nijmegen, maar vinden het geen probleem om voor een goede, betrokken dealer wat verder te reizen.
Rein Veenendaal in Veenendaal hoor ik goede verhalen over.

Voor mij is een trekkingbike pas een trekkingbike als er minimaal 50mm Big Apples onder passen. Liefst geen voorvering. Dus dan vallen beide genoemde Bongerbikes al af. Ben zelf na twee en half jaar nog steeds supertevreden met een Idworx Off Rohler, kost een rib, maar hoef je tenminste nergens meer over wakker te liggen. Andere mooie merken hier nog niet genoemd: Velotraum, Thorn, Surly, Snel, Vittorio, Utopia, Patria, Radon, Cannondale, Riese und Muller, Tout Terrain, etc.

Binnenkort is er weer de Bikemotion in Utrecht en aankomend weekend de Eurobike in Friedrichshafen..... Kun je veel merken in levende lijfe zien.
Volgens mij is het nog te vroeg te denken aan specifieke fietsen, of om naar beurzen of winkels te gaan. Hier eerst wat algemeen huiswerk: http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
Verder is het allereerst zaak goed na te denken over wat voor tochten je wilt fietsen, en wat daarvan je niet kunt met je huidige stal, en waarom. Jullie hybrides zijn wat suffe fietsen, maar met hun derailleurs prima stadsfietsen in een heuvelige stad als Nijmegen. Ook korte tochtjes in de buurt gaan prima, maar sportief is anders. Die prachtige Zephyrs zijn van een andere categorie: comfortable racefietsen waarop je met een wat grotere zadeltas zoals een Carradice SQR Tour een lang weekend kunt touren en 's avonds in een hotel overnachten.
De vraag is dus wat er niet kan. Het antwoord is eigenlijk tweeledig: kampeervakanties, en rijden over bospaadjes en ander slecht wegdek. Voor het eerste heb je een steviger frame nodig en wat bredere banden, voor het tweede heb je vooral flink wat bredere banden nodig. De moderne vakantiefiets kan vaak allebei: het frame is stevig en er passen brede 26 inch sloffen onder. Maar als je alleen maar onverhard wilt kunnen rijden zonder bagage dan is een lichtere fiets zoals een hardtail mtb of een veldrijfiets goed genoeg, en heb je misschien ook liever geen Rohloff (voor een beladen vakantie fiets wil je dat wel).
Kortom, eerst nadenken over de vraag wat je er precies mee wilt, en wat niet. Als je dat doet kun je het merendeel van de fietsen ongezien laten, en dat maakt het proces overzichtelijker.
Fietsen winkels bezoeken maakt het proces alleen maar onoverzichtelijker, te meer daar de meeste winkeliers geen idee hebben van tourfietsen. Bovendien kun je bij het soort budget dat je hebt misschien ook heel mooi/beter terecht bij maatbouwers.
Wim
j
Heel goed dat je aangeeft waar jullie willen gaan fietsen. Dat is namelijk nogal bepalend voor welke fietsen er geschikt zijn en welke niet. Een fiets die uiterst geschikt is voor de binnenlanden van Afrika is een blok aan je been in de Alpen en vice versa.

Je hebt het over comfortabel lange afstanden fietsen. Dan is de eerste vraag die je jezelf moet stellen wellicht een beetje eng, maar het is toch echt nodig als je zoveel geld gaat uitgeven:
Heb ik een reden om niet voor een ligfiets te gaan?
Op het gebied van comfort en actieradius is er immers niets dat ook maar in de buurt van een ligfiets komt. Met het budget dat je noemt kun je heel, heel heel sjieke ligfietsen kopen*. In Nijmegen zit toevallig éen van de beste dealers: http://www.elan-ligfietsen.com/

Als je dat te spannend vindt of te zeer gehecht bent aan tegenwind en zadelpijn, denk ik dat je het meest gebaat bent bij een lichte fiets zonder toeters en bellen. Naafdynamo? In Europa ben je dagelijks in de buurt van een stopcontact om je telefoon en GPS op te laden. Rohloff? Een SRAM X.9/X.0 derailleursysteem is lichter en onderhoudsvriendelijker voor een fors lagere prijs**. Grote bagagedragers? Je hoeft echt geen 10 kg eten en drinken mee te nemen en de hoeveelheid kleding kan ook heel beperkt blijven als je wekelijks een wasje draait. Kogelvrije trekkerbanden? Er zijn lichtlopende banden die zelden lek gaan waarmee je 10% meer kilometers aflegt bij dezelfde inspanning.

Mijn advies in het kort:
- Kijk serieus naar ligfietsen;
- Een ruige trekkingfiets ziet er stoer uit, maar beperkt je actieradius in Europa;
- Wat niet op je fiets zit, hoeft ook niet de berg op.

Veel plezier met de keuzestress ;-)

* Ter vergelijking: mijn Fujin SL, algemeen erkend als één van de snelste en mooist afgemonteerde vakantieligfietsen, zou nu een kleine 4000 gekost hebben.
** Dit punt beschrijf ik uitgebreider in deze blogpost.
waltertje schreef:- Een ruige trekkingfiets ziet er stoer uit, maar beperkt je actieradius in Europa
Een ruige trekkingfiets kan ook een uitermate snel fietsje zijn met de juiste banden, kleding en houding (imho).
Ik zou uitgaan van de meest ruige conditie waarin je je met de fiets wilt begeven, ook al is dat maar incidenteel op de korte termijn. Hupsekee een andere set banden erop, dragers eraf, desnoods een ligstuurtje erbij en je vliegt weg.
Kan me nauwelijks een type rit bedenken waarin een ruige (naakte) trekkingbike niet kan wedijveren met een snelle toerfiets...... tenzij je er een echte prestatietoertocht van maakt, dan is een racefiets/randonneur ten alle tijden de snelste, lichtste, makkelijkste, etc.

Met zo'n budget wist ik het wel, rekening houdend met de type fietsen die al in de schuur staan en de verruiming aan mogelijkheden die een "ruige trekkingbike" biedt (van boodschappen/trainingsritjes tot maandenlange survivalritten). Juist dit soort allroundeigenschappen maakt een trekkingbike eigenlijk "een must" in elke particuliere fietscollectie 8) :D .

Vergelijk het een beetje met een Fiat Panda 4x4 in Noord-Italie..... je ziet ze echt overal en je kunt als hollander alleen maar denken waarom zo'n klein autootje een 4wd nodig heeft........., totdat er een droomwereld open gaat aan steile ruige onverharde wegen. Beetje hetzelfde als met een fiets, zet er brede sloffen onder, een paar dragers en volgestopte tassen en je fietst de hele wereld over.
Ja, ik ben het ermee eens dat off road capaciteit centraal is voor extra fietsplezier, enm dat betekent brede banden (26 inch wat mij betreft). Leuke weggetjes zijn vaak slecht. Maar dan nog is er een geweldig spectrum tussen een 650b randonneur als hier http://janheine.wordpress.com/2012/08/0 ... ance-bike/ en een tractor als de Santos Travelmaster. Ik heb zelf mijn sweet spot proberen te vinden met mijn m-gineering 26 inch randonneur, maar dat is inderdaad een heel precies gefocuste fiets: ideaal met 12-15 kg bagage, ook op slechte wegen, en met zijn racestuur geweldig comfortabel en ook heel snel en precies in afdalingen, mede dankzij de dunwandige (0,8-0,5-0,8) buizen. Op goede wegen en zonder bagage is hij wat stug en gevoelloos door de double oversized buizen, en had ik liever buizen met nog iets dunnere wanden met iets minder grote diameter. Kortom, de vraag is eigenlijk of er kampeervakanties in jullie toekomst liggen, of zelfs tochten in verre landen waar je 30+ kg mee moet nemen.
Wim
Wim schreef:sweet spot
of ruimere marges (met turbodijen), that's the question
Die turbodijen maken hier althans niet voor uit. Het gaat erom dat de fiets precies lekker rijdt. Met 25 kg en voortassen rijdt mijn fiets zoals ik laatst kon ervaren ook nog goed, en zelfs met 35 kg ging het nog wel, maar die 12-15 kg is ideaal. Neem ik zoals op dagtochten minder mee dan ga ik nog wel harder, natuurlijk, maar rijdt de fiets weer iets minder lekker want een beetje stug.
Maar goed, de kern van mijn verhaal is simpel: neem geen al te stugge zware typisch Nederlandse tractorfiets als je niet gaat kamperen. Maar neem wel een fiets met brede sloffen, want slechte weggetjes en bospaadjes zijn heel vaak erg leuk. Overigens is kamperen erg leuk, en kan ik dat warm aanbevelen.
Wim
AB schreef:Vergelijk het een beetje met een Fiat Panda 4x4 in Noord-Italie..... je ziet ze echt overal en je kunt als hollander alleen maar denken waarom zo'n klein autootje een 4wd nodig heeft........., totdat er een droomwereld open gaat aan steile ruige onverharde wegen.
Ik snapte het ook niet, totdat ik de steile en smalle dorpsstraatjes in noord-Italie eens in de winter zag. De dames deden er gezellig boodschappen mee. Ze zouden best een grotere auto willen, maar die passen daar gewoon niet tussen.
Leon
Wim schreef:Die turbodijen maken hier althans niet voor uit. Het gaat erom dat de fiets precies lekker rijdt.
Een fiets met iets ruimere marges (geuzewoord tractorfiets) kan gewoon net iets meer omstandigheden aan (en dan denk ik voornamelijk aan de combi brede banden, torsie/bracketstijf, laag gewicht). Een fiets met een sweetspot lijkt me erg afhankelijk van type wegdek, lichaamsgewicht, fietstechniek, krachtenspel, bagagegewicht, fietshouding, zadelbreedte, broekzeem, type banden/luchtdruk en (afdalings)snelheid. Verander een paar van die parameters en wat blijft er dan nog over van je sweetspot? Het verschil tussen alu/staal is te marginaal om al aan die invloeden te ontkomen, imho (lang leve oversizing). Enfin, beetje het verschil tussen franse wijn en duits bier :).
Wim schreef: Maar neem wel een fiets met brede sloffen, want slechte weggetjes en bospaadjes zijn heel vaak erg leuk. Overigens is kamperen erg leuk, en kan ik dat warm aanbevelen.
Wim
Afbeelding
Wat voor de een smal is, is voor een lichter iemand al breed genoeg. Op deze fiets zitten 32-584 banden, en daarmee reed ik weer redelijk probleemloos heen en weer naar de Harskamp. Dwars over de tankbaan van het Balloerveld was niet clever, maar dat was met de 29-er op 2.35"s ook zwoegen geweest. Op het 20 cm brede konijnenpad door de hei er naast kon je nog redelijk opschieten. Stenig Limburg zou wel een ander verhaal zijn.
m-gineering schreef:Op het 20 cm brede konijnenpad door de hei er naast kon je nog redelijk opschieten. Stenig Limburg zou wel een ander verhaal zijn.
Zat meer aan mooie paadjes in IJsland, Noorwegen, Dolomieten, Pyreneen, Arizona, Utah, Tibet en Australie te denken dan aan Drenthe en Limburg :D. Maar Schiermonikoog is ook mooi!
En PS, denk je dat je nou significant sneller/comfortabeler rijdt op zo'n volgepakte randonneur dan op een tractor met "snelle" banden? Wat kun je op die fiets nou wel wat je op een dikke fiets niet kunt? Omgekeerd kan ik wel een en ander bedenken, maar bij een randonneur denk ik eerder aan hotelritjes, parijs-brest, asfalt, auto-territorium, etc.
Dit komt steeds op hetzelfde neer: hoe zwaar ben je, en hoeveel moet erop gehangen worden? Dat maakt gewoon flink uit. Confectiefietsen zijn altijd gebouwd op de zwaarste rijders en relatief zware belading, En als je zoals Auke groot, zwaar en sterk bent is dat prima. Ben je dat niet dan is dat dus teveel van het goede. Ik denk niet dat jij dat ooit ervaren hebt, Auke, maar veel vrouwen bijvoorbeeld wel.
Bandbreedte is eigenlijk hetzelfde verhaal. Marten is heel licht, en heeft een heel mooie techniek. Ik heb hem elegant over bospaadjes zien rijden op 32 mm bandjes. Ik heb bredere banden nodig. De 28 inch 35 mm van mijn veldrijfiets is het minimum, en voor de vakantiefiets is dat de 26 inch 42 mm Compass/Pasela band. Wordt het nog wat spannender dan heb ik liever nog een maatje breder (50 mm nominaal, of 45-47 in het echt).
Kortom, de vraag is: wat ga je doen, en hoeveel gewicht moet de fiets dragen?
Wim
Wim schreef:Dit komt steeds op hetzelfde neer: hoe zwaar ben je, en hoeveel moet erop gehangen worden? Dat maakt gewoon flink uit. Confectiefietsen zijn altijd gebouwd op de zwaarste rijders en relatief zware belading, En als je zoals Auke groot, zwaar en sterk bent is dat prima. Ben je dat niet dan is dat dus teveel van het goede. Ik denk niet dat jij dat ooit ervaren hebt, Auke, maar veel vrouwen bijvoorbeeld wel.
Bandbreedte is eigenlijk hetzelfde verhaal. Marten is heel licht, en heeft een heel mooie techniek. Ik heb hem elegant over bospaadjes zien rijden op 32 mm bandjes. Ik heb bredere banden nodig. De 28 inch 35 mm van mijn veldrijfiets is het minimum, en voor de vakantiefiets is dat de 26 inch 42 mm Compass/Pasela band. Wordt het nog wat spannender dan heb ik liever nog een maatje breder (50 mm nominaal, of 45-47 in het echt).
Kortom, de vraag is: wat ga je doen, en hoeveel gewicht moet de fiets dragen?
Wim
Ik snap ook wel dat als je lichter bent, je met relatief minder luchtdruk toekunt, maar er wordt vaak gedaan alsof staal ingebouwde vering heeft, terwijl dat zelden het verschil maakt. Ik denk dat juist bij de aanschaf van een trekkingbike de vraag reist dat je niet weet wat je gaat doen en je niet weet hoeveel gewicht je deze ene reis gaat meenemen. Vandaar die voorkeur voor dikke banden, wat bovendien al het verschil tussen alu/staal wel opheft imho. Het is gewoon prettig om een dikke banden fiets in je collectie te hebben. Toen ik nog jong, slank en vol souplesse was bestond dat allemaal nog niet..... en nu zou ik er niet meer zonder kunnen. Iets wat niets met groot/sterk/overkill te maken heeft, maar meer met ruime marges omdat je met een trekkingbike gewoon nooit vantevoren weet wat de toekomst brengt. Een van de redenen dat Amerikanen nooit hun 4wd/suv/pickuptruck zullen inleveren gezien het slechte asfalt, de fantastische dirtroads, de enorme afstanden en hun opportunistische verhuizingsdrift (en luiheid en luxeverslaving).

En PS, ik denk dat veel oversized vrouwen met beginnende stuurmanskunsten en rechte zithouding ook wel eens baat zouden kunnen hebben met 50mm big apples (smiley en uitroepteken). Koop je eenmaal een fiets waarbij dat niet mogelijk is, is er geen weg meer terug behalve genoege nemen met de beperkingen of een nieuwe frame kopen. Koop je een fiets wel met veel ruimte tussen de vorken, kun je er altijd nog smalle banden in zetten, altijd nog eenvoudiger dan in de toekomst kijken. Heb je wel een sterke kijk in de toekomst, kun je genoegen nemen met 28"/42mm. Maar denk dat weinig tractor-bezitters die overstap zullen maken.
Jo&Pat schreef:[...]Vergeten te vermelden dat we een proefrit hebben gemaakt op een Koga WT29 (beviel goed) en een Van Nicholas Zion 29er -> evt. om te bouwen naar toerfiets door Bongers in Apeldoorn.
Dag Jo en Pat,

Weet heel veel over hetgeen ik nog niet weet aangaande de fiets.
Wel wil ik jullie meegeven dat Michiel van Bongers Bikes in Apeldoorn een geweldige ervaringsdeskundige is. En bovenal een oprechte en eerlijke vent...
Als je hem het vertrouwen geeft, weet ik zeker dat jullie een geweldige fiets gaan berijden.
Succes..!

nb: heb zelf via Michiel van Bongers Bikes in Apeldoorn een Koga WT29 aangeschaft...
(en ja, er zijn duizendenéén fietsenverkopers die ook goed zijn)

__________________________________________
Weet heel veel over hetgeen ik nog niet weet aangaande de fiets
j
De keus in 28 inch waar 50 mm in past is klein (vooral maatbouw, wat overigens niet verkeerd is). 28 inch met dikke banden kan ook niet in de kleinere framematen zonder een heel rare geometrie (zijn jullie lang?). Maar waarom geen 26 inch? Dat is lichter in gewicht, en de keus in banden is heel veel groter, zodat je de banden veel beter kunt toespitsen op wat er voor een tocht nodig is. Sommigen denken dat 28 inch sneller rolt, maar dat is niet (of nauwelijks) waar.
Wim