Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe veel tijd voorzien voor de pamir - Forum Wereldfietser

Hoe veel tijd voorzien voor de pamir

Hallo,

Kan iemand me enige schatting geven van de tijd nodig om van Dushanbe naar Bishkek via de Pamir Highway, te fietsen?

Is het ook mogelijk om een rondje in Tadzjikistan te fietsen: Dushanbe - Pamir en dan langs een andere weg terug?

Sabien
Op het moment is de situatie nogal kritiek in de Pamirs geloof ik (een paar weken geleden iig). Ik weet dat dezekerel is teruggestuurd en deze mensen hadden ook niet zo'n hele leuke ervaring in Khorog.

Voor als het toch weer veilig is nu. Je kunt niet echt een rondje maken, tenzij je een heel klein weggetje terugpakt waar Frank van Rijn in zijn boek "in de ban van stempelstan" een mooi verhaal over schrijft.
Je kunt wel vanaf Khorog een rondje fietsen, maar dan fiets je het stuk tussen Dushanbe en Khorog dubbel (tenzij de M41 weer open is, maar dat denk ik niet, al het verkeer gaat via Kulob). Opzich is dit geen straf, want ik vond het ontzettend mooi daar!

Van Dushanbe tot Bishkek is ongveer een maand denk ik...
Wij hebben zopas het trajekt Dushanbe tot Bishkek gefietst.
Net na het einde van onze trip (eind juli) zijn er wel degelijk ernstige conflicten uitgebroken in de omgeving van Khorogh. Voorlopig zijn die nog niet opgelost en kan je er als Westerse toerist niet in.
Belangrijk : voor dit gebied heb je naast het visum voor Tadjikistan een extra permit nodig.
Afstand is rond de 2.000 km. Ik zou toch rekenen op minimum één maand, liefst toch wat langer (weet ook niet welke fyssiche conditie jij hebt).
Mooi alternatief ipv gewoon de Pamir Highway te rijden : de grens volgen met Afghanistan via de zogenaamde Wakhanvallei in het uiterste zuiden en dan naar Murghab en dan terugkeren via de Bartangvallei tot in Khorogh. Deze laatse vallei vonden wij schitterend. Wel off-road en soms wel onherbergzaam. Wij deden het in omgekeerde richting (bergop).
Je kan onze route + foto's bekijken op www.bikeandtrek.com. Mocht je nogvragen hebben kan je me contacteren via dirkonwheels@telenet.be
grtn
Dirk HUYGHE
GENT
Hartelijk dank voor deze info !
We plannen het voor de zomer van 2013 of waarschijnlijker zomer van 2014.

Sabien