door
Wim » zo 26 aug, 2012 10:00
Als het echt koud wordt fiets ik niet meer voor de lol. Dan is het alleen nog maar 5 km naar mijn werk, in nette meneren pak etc. Voor de rest van het jaar is het inderdaad belangrijk dat je flexibel bent. Wordt het zomers iets kouder, dan komen de beenstukken tevoorschijn (hoef je je niet helemaal te verkleden). In de zomer doet de (goedkope Hema) regenbroek eventueel ook dienst als overbroek tegen de koude wind (want dat is hoe het echt koud wordt: een snelle afdaling). Verder heb ik een korte broek met uitneembare binebroek met zeem. DI ekorte broek kan ik over al mijn foietsbroeken dragen, waarmee ze ineens een stuk minder koud zijn in de wind of als het een beetje regent. Een lange fietsbroek heb ik niet want ik heb het snel te warm, en dan vallen beenstukken veel makkelijker uit te trekken.
Ik heb een reeks verschillende shirtjes, met korte en vooral lange mouwen, van dikker en dunner materiaal. Het zijn bijna allemaal kunststof hardloop shirts van Brooks, in fluo kleur voor de zichtbaarheid. Ik heb er ook een dikker vest van dat ik over een gewoon shirt kan dragen. Veder heb ik een dun windstopper jasje met afritsmouwen (ook weer in fluo, met zelf op geplakte reflectie strepen). Dat spul ademt toch niet geweldig, dus ik gebruik het eigenlijk alleen als mouwloos vestje. Als ik de mouwen eraan rits kan ik er heel lang in het jaar mee doorfietsen.
Verder heb ik altijd een buff in mijn stuurtas, die onder mijn helm gaat zodra het echt fris wordt. Als er kans is op koude afdalingen dan gaan de winterhandschoenen mee, soms zelfs in de zomer. In mijn tas zit ook altijd nog een ultralight (150 gram) dons vestje. Ik geloof niet dat ik het al eens op de fiets heb moeten dragen, maar 's avonds bij de tent of 's nachts in mijn slaapzak is het heerlijk.
Ik heb een Goretex regenjas, maar die draag ik zo min mogelijk, want daar krijg ik het erg warm in (hoezo ademend?).
Tot slot zijn er de voeten. Ik heb Shimano Goretex schoenen, en dat is fijn. Reken er echter niet op dat je het daarmee warm houdt. De wind koelt je voeten snel af, en al helemaal als het ook nog regent. Ik heb dus van Vaude heel simpele nylon overschoenen die ik niet alleen in de regen gebruik, maar ook als het koud is. Als het koud is draag ik dikke wollen sportsokken van Falke. Er is ook een cool variant met meer kunstsof, maar die is 's zomers te zweterig en 's winters te koud.
Kortom, het gaat bij het fietsen niet eens zozeer om de echte kou, alswel om regen en het effect van rijwind. Verder is het zinvol te kijken naar signaalkleuren als fluo geelgroen en voor kleding die je ook in het donker draagt reflectiestrepen. De spullen die je bij een werkkleding winkel koopt zijn wat dat betreft heel goed, en ook nog eens veel goedkoper dan het spul van de outdoorhandel.
Wim