Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ...vochtaanslag op doek buitentent. - Forum Wereldfietser

...vochtaanslag op doek buitentent.

Twee weken geleden heb ik mijn tent vochtig (douw van de ochtend) ingepakt. Bij thuiskomst vergeten deze te laten drogen.
Afgelopen weekend zag ik veel aanslag ('grijze' puntjes) op het doek van de buitentent. Jammer! Heb net(!) geprobeerd om met een schone doek en water deze weg te vrijven. Helaas niet gelukt.
Is er iets in de handel waarmee je deze aanslag kan verwijderen zonder dat het tentdoek aantast? Het gaat om een MSR HubbaHubba HP.
Zonder dat ik er zelf ervaring mee heb:
http://www.anwb.nl/kamperen/kampeermidd ... ekken.html
Ik schrok al bij het zien vd titel. Zie je maar wat het journaal en de kranten voor invloed hebben hoe je bepaalde dingen leest.
Gelukkig is het minder erg, maar desalniettemin heel vervelend voor jou.
Martin_123 schreef:Zonder dat ik er zelf ervaring mee heb:[...]
Dank Martin,

Had deze, als ook heel veel andere info, al gelezen.
Het gaat me juist om de ervaringen. Zoals veel 'tentverkopers', zegt de ene toch heel wat anders dan de andere.
Het zal er wel op uitdraaien dat ik het doek ga schoonmaken met 'water en sop' en weer moet laten impregneren...
ruudvp schreef:[...]
...aangepast! :D
Zover ik kan nagaan, gaat het hier om ripstop nylon. Dat kan je zelf niet impregneren ( al weet ik dat er mensen zijn die de tent behandelen met het waterafstotende goedje wat je ook voor o.a gore-tex gebruikt ). Ik heb altijd het advies meegekregen: beter een vlek dan een lek. Als de tent nog waterdicht is ( want dat is nu wel de vraag ) dan kun je de vlekken beter laten zitten. Je kan het alleen maar erger maken.

Helaas maar wel waar, denk ik ........
RobB schreef:Zover ik kan nagaan, gaat het hier om ripstop nylon.[...]
Dit staat vermeldt over het doek: Buitendoek: 20Dx330T Ripstop Nylon 66, 1000mm polyurethaan en silliconen coating. Binnendoek: 20Dx330T Ripstop Nylon 66, 20D Polyester Mesh. Grondzeil: 40Dx238T Ripstop Nylon 6, 10.000mm polyurethaan coating.
RobB schreef:Ik heb altijd het advies meegekregen: beter een vlek dan een lek.
...mooi gezegd!
RobB schreef:Als de tent nog waterdicht is ( want dat is nu wel de vraag )[...]
...is mijn nieuwe tent! Maar in Kootwijk kom ik er wel achter of deze waterdicht is. Ga er wel vanuit...
Bekijk anders eens de producten van 123-products.Deze hebben een speciale tent-reiniger in hun assortiment zitten. Deze producten staan onder de kampeerders hoog aangeschreven.
http://www.123-products.nl/
Dit was gewoon niet erg slim. Zelf impregneren gaat niet, dus pas alsjeblieft op met ingrijpende schoonmaakacties. Sop zou ik ook maar laten.
Wim
Hoi Piere!
Gebruik nooit zeep of andere schoonmaakmiddelen!
Na de afgelopen vakantie zaten er ook wat plekjes op de binnentent. Waarschijnlijk van beestjes die we geplet hadden en vochtplekjes. Ook rook de tent zo o.a. een beetje muf door al die organische resten die je in de loop van de tijd op je tentdoek verzameld. Ik heb de tent in lauw water in het bad een paar uur laten weken en toen afgespoeld en laten drogen. De plekjes ook de oude zijn zo goed als weg, idem de geur.
Blanche schreef:Hoi Piere!
Gebruik nooit zeep of andere schoonmaakmiddelen! [...] Ik heb de tent in lauw water in het bad een paar uur laten weken en toen afgespoeld en laten drogen. De plekjes ook de oude zijn zo goed als weg, idem de geur.
Hoi Blanche,

Dank voor je bericht!

Heb besloten -zoals Rob al eerder schreef- "beter een vlek dan een lek"...
Ben zelf bang als ik mijn buitentent in een bad met lauw water leg, dat ik meer verpest. Het is een nieuwe tent. Dat maakt het jammer. Verder is het zo zoals het is. Mocht het me toch irriteren, kan ik dit alsnog doen. Voor nu houd ik me aan de eerdere uitspraak; "beter een vlek dan een lek"

Verder voor jullie; een hele fijne voorbereiding met hetgeen jullie aan het ondernemen zijn...
Maar water doet toch geen kwaad? Wij hebben onze dure hilleberg in een badje gedaan. Als je maar niet gaat wrijven of zeep gaat gebruiken.
Blanche schreef:Maar water doet toch geen kwaad? Wij hebben onze dure hilleberg in een badje gedaan. Als je maar niet gaat wrijven of zeep gaat gebruiken.
Hoi Blanche,
Als jij zegt dat het geen kwaad kan, wil ik de gok wel wagen na komend weekend.
Zal de buitentent in bad doen met lauw(?) water met de wens dat de grijze vlekjes (1 à 2 mm) nadien verdwijnen. Hoop niet dat het ten nadele gaat van de impregnering van de buitentent.
Maar vooral niet te warm.
Wim
PierreS schreef: Als jij zegt dat het geen kwaad kan, wil ik de gok wel wagen na komend weekend.
Als een tent al niet tegen water kan, dan heb je toch echt een probleem :wink:
PierreS schreef: Hoop niet dat het ten nadele gaat van de impregnering van de buitentent.
Je spreekt steeds over impregnatie van de tent. Volgens mij zijn de meeste trekkingtentjes helemaal niet geïmpregneerd maar hun eigenschappen komen volledig van het materiaal zelf. Zowel op de websites van tentproducenten, in buitensportwinkels en op fora waar ook onderhoud van trekkingtentjes besproken wordt zal je zelden het woord impregnatie lezen.
Op wat baseer jij je veronderstelling dat je tent geïmpregneerd is en deze impregnatie kan verdwijnen?

Een (silicone) coating hebben wel veel tentjes en hoewel je daar ook voorzichtig met moet zijn, is dat toch iets anders dan een impregnatie.

(Zuiver katoenen tenten (o.a. de grote en zware tenten die gebruikt worden door jeugdbewegingen) zijn wel geïmpregneerd, maar dat is onvergelijkbaar.)

Renaat
Als je tent tegen regen kan, kan hij ook tegen een heel lauw weekbadje. Want water is water. Ik was verbaasd hoe vies het water was. Kennelijk vangt zo'n tent een hoop viezigheid in de loop der tijd. Álleen nog even die loslatende tape op de naad van de binnentent zie n te reparen. P.s dit is niet ontstaan door het badje.
De betere buitententen hebben een siliconen coating. Moet je toch ook geen gekke dingen mee uithalen.
Wim
...vind het meer dan vreemd!
Heb o.a. Bever Sport gebeld in Groningen en Amersfoort. Geven allen een afwijkend advies. Zo ook twee andere tentenverkopers.

Mijn vraag is andermaal; kan het kwaad als ik het buitenhoek van m'n MSR Hubba Hubba HP in bad leg met lauw water om de vochtplekjes te laten verdwijnen.

De gebruikershandleiding zegt op pagina 8 het volgende:
Reinigen
[...] Zet de tent op en gebruik een spons en warm water als u de tent wilt reinigen. Als de tent nog niet helemaal schoon is, kunt u resterend vuil normaal gesproken wegspuiten met een tuinslang. Gebruik geen wasmiddel, zeep of bleekmiddel en laat de tent niet stomen, want hiermee kan de waterbestendige coating worden verwijderd en/of de stof worden beschadigd. Laat de tent volledig in de open lucht drogen voordat u deze opvouwt of opbergt.


Het gaat hier om grijze vochtplekjes van 1 a 2 mm groot. Wil deze graag verwijderen...

____________________________________
weet heel veel over hetgeen ik nog niet weet
PierreS schreef: Mijn vraag is andermaal; kan het kwaad als ik het buitenhoek van m'n MSR Hubba Hubba HP in bad leg met lauw water om de vochtplekjes te laten verdwijnen.
Een tent kan tegen water (wel niet tegen langdurige opslag in vochtige omstandigheden, maar dat heb je ondertussen zelf ondervonden), dus natuurlijk kan dat geen kwaad. Of het zal helpen is een andere vraag, maar dat merk je dan wel.

Renaat
Revanho schreef:Een tent kan tegen water (wel niet tegen langdurige opslag in vochtige omstandigheden, maar dat heb je ondertussen zelf ondervonden), dus natuurlijk kan dat geen kwaad. Of het zal helpen is een andere vraag, maar dat merk je dan wel.
Toen ik de vraag las, had ik er ook een hard hoofd in, want als het weer (waar we het hier over hebben, vermoed ik) er eenmaal in zit, gaat het er nooit meer uit, heb ik altijd geleerd van mijn moeder... ("Zorg dan toch ook voor je spullen!") Maar kennelijk kan het wel, tenminste in katoen en zeil:
http://www.zeilwasserij.nl/c-657680/foto-s-voor-en-na/

Pierre, succes gewenst!

Carl