Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trapas kennis - Forum Wereldfietser

Trapas kennis

"Hoge kwaliteit Shimano Deore FC-M590 9V set, bestaande uit een linkse en een rechtse crank. Deore is een kwaliteitsaanduiding, dus de crank is ook op andere systemen toepasbaar. Ook geschikt voor 7V of 8V systemen. Cranklengte: 170 mm. aantal tanden: 26/36/48. Hollowtech II, een speciale Hollowtech II trapas + montagemateriaal wordt meegeleverd. Geïntegreerde bottom bracket. Uitvoering met kettingbeschermer."

Wat betekent "Hollowtech II" trapas. Kom het vaak tegen en wil nu weten wat het betekent. Dank Marten?
Hollowtech II dat zijn dus die buitenboordlagers waarover we steeds zeggen dat je ze niet moet hebben. Het klassieke alternatief met vierkante as is veel degelijker.
Wim
Hollowtech trapassen (en wellicht ook de traparmen?) zijn hol (what's in a name), in tegenstelling tot klassieke vierkante trapassen. Scheelt gewicht dus. Schijnt wel minder sterk te zijn, wat Wim ook zegt, al heb ik er tot op heden nog nooit problemen mee gehad. Met de buitenboordlagers evenmin. Dit in tegenstelling tot de binnenboordlagers (met vierkante trapas) van m'n voormalige Batavus stadsfiets. Die vonden het na zo'n 8000km wel mooi geweest. Stuk uit de wand van de lagers geslagen. De vervanger heeft het langer uitgehouden (ruim 10.000km) en wellicht zit ie er nog op. Heb de fiets recentelijk ingeruild...
Een nette klassieke trapas kost iets van 15 euro en gaat 20-30000 km mee. De beste (van SKF) gaat zeker 100000 km mee zonder enig onderhoud. Batavus etc vinden 15 euro te duur, en monteren wat goedkopers. Van buitenboordlagers weet je ook bij de duurdere zeker dat ze niet echt lang meegaan.
Wim
Wim schreef:Een nette klassieke trapas kost iets van 15 euro en gaat 20-30000 km mee. De beste (van SKF) gaat zeker 100000 km mee zonder enig onderhoud. Batavus etc vinden 15 euro te duur, en monteren wat goedkopers. Van buitenboordlagers weet je ook bij de duurdere zeker dat ze niet echt lang meegaan.
Wim
Ik heb geen idee wat voor trapas erop zat. Heb 'm hier nog wel liggen, dus ik kan eens kijken, maar volgens mij staat er niks op (nooit opgevallen in ieder geval). Voor de prijs van die Batavus had er best een trapas van €15 op gemogen... :roll: Ik vond het overigens ook wel erg snel hoor. Zoiets hoort niet stuk te gaan...
Henrie schreef:Hollowtech trapassen (en wellicht ook de traparmen?) zijn hol (what's in a name), in tegenstelling tot klassieke vierkante trapassen.

Shimano is lekker verwarrend, maar

Hollowtech slaat op holle cranks, en die maken ze met twee heel verschillende technieken

Hollowtech2 slaat op de dikke holle trapas met de minuuscule buitenboordlagertjes, en meestal zitten er holle cranks aan die as

klassieke vierkante trapassen kunnen ook hol geboord zijn, evenals de bijpassende cranks

duidelijk zo ? ;)
m-gineering schreef:
Henrie schreef:Hollowtech trapassen (en wellicht ook de traparmen?) zijn hol (what's in a name), in tegenstelling tot klassieke vierkante trapassen.

Shimano is lekker verwarrend, maar

Hollowtech slaat op holle cranks, en die maken ze met twee heel verschillende technieken

Hollowtech2 slaat op de dikke holle trapas met de minuuscule buitenboordlagertjes, en meestal zitten er holle cranks aan die as

klassieke vierkante trapassen kunnen ook hol geboord zijn, evenals de bijpassende cranks

duidelijk zo ? ;)
Yep :) Weer wat geleerd... ;)

Ik wist uit ervaring dat die trapassen hol zijn. Maar van de traparmen wist ik het niet zeker. Maar goed, de naam zegt eigenlijk genoeg...
Ook mooi: "Deore is een kwaliteitsaanduiding...". Volgens mij is het gewoon een eigen merknaampje van Shimano... :P
Wat is een nette klassieke trapas Wim?
Shimano UN 54/55, of wat het huidige typenummer inmiddels is. Kost nog geen 15 euro. Maar let wel op: ze bestaan voor brackets van 68 (normaal) en 73 mm, en ook nog voor normale Engelse (BSA) draad en exotisch Italiaans. Dat is allebei frame specifiek. Bovendien heeft ieder crankstel weer een andere lengte nodig. Dat staat vermeld bij je cranks. Tot slot zijn er ook nog verchillende profielen van de afschuining waarop je de cranks schuift (ook dit is dus weer crank specifiek).
Wim
Travelmaster schreef:Ook mooi: "Deore is een kwaliteitsaanduiding...". Volgens mij is het gewoon een eigen merknaampje van Shimano... :P
Het is eigenlijk allebei. Deore is een serie binnen het Shimano-gamma aan MTB onderdelen, een middenmotertje.

.tsooJ
Wim schreef:Hollowtech II dat zijn dus die buitenboordlagers waarover we steeds zeggen dat je ze niet moet hebben. Het klassieke alternatief met vierkante as is veel degelijker.
Wim
Zelf heb ik nog amper ervaring met buitenboordlagers, maar een kennis moest twee weken geleden 1 BB-lager van zijn Idworx laten vervangen. Na 27.000 kilometer .......
Marten schreef:
Wim schreef:Hollowtech II dat zijn dus die buitenboordlagers waarover we steeds zeggen dat je ze niet moet hebben. Het klassieke alternatief met vierkante as is veel degelijker.
Wim
Zelf heb ik nog amper ervaring met buitenboordlagers, maar een kennis moest twee weken geleden 1 BB-lager van zijn Idworx laten vervangen. Na 27.000 kilometer .......
De mijne na 7000km..... met veel stof, regen modder en ander offroad gedoe. De lagers toen vervangen door nieuwe Truvativs en ze tevoren heel goed ingevet en aan de buitenkant getectyleerd. Sindsdien minder problemen. Maar ze gaan plaatsmaken voor vierkant spul zodra het voorblad is weggesleten en dat kan nog wel even duren :).
ze gaan plaatsmaken voor vierkant spul
ik begrijp dat er hier nog geen fans zijn van de buitenboordlagers? (ik zelf geef ze vooralsnog het voordeel van de twijfel, maar dat is vooral een kwestie van tijd=levensduur).
Maar is octalink geen beter alternatief (binnenbord lagers, maar wel stijf geconstrueerde holle as met grote diameter)? of is dat slecht verkrijgbaar in verhouding tot ouderwetse 'vierkant systemen'?
fietsert schreef:ik begrijp dat er hier nog geen fans zijn van de buitenboordlagers? (ik zelf geef ze vooralsnog het voordeel van de twijfel, maar dat is vooral een kwestie van tijd=levensduur).
Die lagers zijn er al een paar jaar hoor. Een aantal hier zijn het stadium van het voordeel van de twijfel alweer voorbij.
Leon
fietsert schreef:
ze gaan plaatsmaken voor vierkant spul
ik begrijp dat er hier nog geen fans zijn van de buitenboordlagers? (ik zelf geef ze vooralsnog het voordeel van de twijfel, maar dat is vooral een kwestie van tijd=levensduur).
Maar is octalink geen beter alternatief (binnenbord lagers, maar wel stijf geconstrueerde holle as met grote diameter)? of is dat slecht verkrijgbaar in verhouding tot ouderwetse 'vierkant systemen'?
Prima verkrijgbaar, maar vrijwel exclusief van Shimano, en, op de bracketunits zelf na, alleen tweedehands.

Enige tijd terug had Marten nog wel een Sugino crank met Octalink op z'n website te koop staan, maar intussen zou ik niet weten waar je nog nieuwe Octalink cranks kan vinden. (NOS op eBay daargelaten.)

.tsooJ
Alien schreef:
fietsert schreef:
ze gaan plaatsmaken voor vierkant spul
ik begrijp dat er hier nog geen fans zijn van de buitenboordlagers? (ik zelf geef ze vooralsnog het voordeel van de twijfel, maar dat is vooral een kwestie van tijd=levensduur).
Maar is octalink geen beter alternatief (binnenbord lagers, maar wel stijf geconstrueerde holle as met grote diameter)? of is dat slecht verkrijgbaar in verhouding tot ouderwetse 'vierkant systemen'?
Prima verkrijgbaar, maar vrijwel exclusief van Shimano, en, op de bracketunits zelf na, alleen tweedehands.

Enige tijd terug had Marten nog wel een Sugino crank met Octalink op z'n website te koop staan, maar intussen zou ik niet weten waar je nog nieuwe Octalink cranks kan vinden. (NOS op eBay daargelaten.)

.tsooJ
Sorry Joost, kijk Hier maar. Er zijn vast nog wel andere webwinkels te vinden. Wel jammer dat de betere bottombrackets slecht of niet meer leverbaar zijn.

Peter
BB-5500 bevalt mij anders prima, hoor. Op de Alivio cranks na, is al dat Shimano-spul waarschijnlijk oude voorraad. Maar maakt Suginondan nog steeds Octalink cranks? Da's interessant. Kan bij CRC geen SP'ers vinden, maar een Octalink 110mm triple zou me op sommige van m'n fietsen wat meer speelruimte geven op het middenblad.

.tsooJ
Alien schreef:BB-5500 bevalt mij anders prima, hoor. Op de Alivio cranks na, is al dat Shimano-spul waarschijnlijk oude voorraad. Maar maakt Suginondan nog steeds Octalink cranks? Da's interessant. Kan bij CRC geen SP'ers vinden, maar een Octalink 110mm triple zou me op sommige van m'n fietsen wat meer speelruimte geven op het middenblad.

.tsooJ
In Alivio of lagere segmenten biedt Shimano nog steeds octalink cranks aan. Daarboven is het oude voorraad ((of Dura Ace track, dat nog steeds ongewijzigd in de verkoop is)

Octalink is alleen interessant als er geen alternatief in vierkant is, ik zou er nooit speciaal naar op zoek gaan.

Mits je een fatsoenlijke kwaliteit aluminium gebruikt en de linker crankbout stevig aandraait is een vierkant een prima oplossing (sinds 1930!)

Octalink lost misschien het probleem op van de fabrikant hoe je met gietalu een bruikbare verbinding maakt en hoe je weer wat nieuws in de folder krijgt, maar voor een fietser voegt het weinig toe. In de praktijk is vooral handig dat Shimano de aslengtes gestandariseerd heeft

Externe lagers zijn erg vochtgevoelig en door de verkeerde passingkeuze slijt het crankstel. Bovendien stoot je je enkels. Garages hebben jaarlijks de omzet van de APK, fietsenmakers doen het met hollowtech2 :D
m-gineering schreef:Octalink is alleen interessant als er geen alternatief in vierkant is, ik zou er nooit speciaal naar op zoek gaan.

Mits je een fatsoenlijke kwaliteit aluminium gebruikt en de linker crankbout stevig aandraait is een vierkant een prima oplossing (sinds 1930!)
't Is dat ik 9v 105 op al m'n fietsen heb zitten, anders had ik gerust voor vierkante asjes gekozen.

.tsooJ