Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk crankstel voor Giant Expedition, model 2007 - Forum Wereldfietser

Welk crankstel voor Giant Expedition, model 2007

Prakkizeer me gek en kan geen goede antwoorden vinden, dan maar eens dit forum opgezocht.
Info: heb 2e hands Giant Exp LDS, 8 speed, op de kop getickt, zij het met versleten Truvativ crankstel. 28/36/48, zover ben ik al gekomen, deze afmetingen zijn de goeie voor trekking. Vraag: waarom deze maten en niet de kleinere? (22/../44) MTB, maar waarom?
Kan iemand mij uit de benarde droom halen? Martin kan ik altijd nog schrijven....
Wil(de) 2e-hands maar de meesten daar zijn dus voor MTB....
De broek-beschermring is voor mij zeer gewenst.

Dank voor het meedenken,
Jitske Hibma.
Als je weer 28-48 wilt zet je dat er op.
Als je iets anders wilt zet je iets anders er op.
Of wat is de vraag / enge droom?
Leon
Dat is het 'em nu juist: waarom de grotere bladen voor trekking gebruikt worden en waarom de kleinere voor MTB, ik snap dit niet.
Dank u, als u dit weet.
Omdat je met een 48 buitenblad nooit een heuvel opkomt met de MTB. Dus heeft dat weinig zin. En met een trekkingfiets rij je grotendeels over vlakke wegen waarbij je met wind mee soms de 48 wel kan gebruiken.

Maar je hoeft natuurlijk niet een 28 / 48 crank terug te monteren. Je mag ook best een 22 / 42 of 22 / 44 crank monteren. Het is helemaal wat je zelf lekkerder vind.

Rij je voornamelijk hard en vlak 48. Ga je ook limburg in 42 / 44
Waarschijnlijk kun je gewoon de kettingbladen vervangen en dan kiezen voor een voor jou zinvol verzet. Als je een cadanscalculator tegen het verzet aangooit zul je al snel zien dat tenzij je Wiggins of Cavendish heet groot (Meer dan 48 tanden) helemaal geen zin heeft. 4 tandjes minder scheelt bij hetzelfde aantal omwentelingen een snelheid die 2 tot 4 km per uur lager uitvalt. Bergop ga je het verschil wel merken, je komt namelijk met minder inspanning steilere wegen nog wel op.
M276 schreef:En met een trekkingfiets rij je grotendeels over vlakke wegen ...
Pardon? Ardennen, Toscane, Engeland, Picos d'Europa, Zuid-Frankrijk, Zuid-Limburg :shock:
Kettingbladen kun je gewoon vervangen. Voor een dame is 22-32-42 een prima keuze, daarmee zou je wereld rond kunnen. Belangrijk als je gaat bestellen:
- hoeveel armen heeft het crankstel?
- wat is de steek, ofwel de diameter waar de boutjes zitten

Fotovoorbeeld: dit blad is 4-arms met een steek van 64mm
Afbeelding
Je vraagt om een nieuw crankstel, maar eigenlijk gaat het dan vervolgens over het meest geschikte verzet. Is je crankstel zelf nog goed, en zitten er, zoals ik verwacht, verwisselbare bladen op? Dan kun je zlef kiezen wat je nodig hebt, inclusief de tussenmaten. Begin met het lichtste verzet dat je nodig hebt. Dan kun je vervolges uitrekenen wat het zwaarste verzet is dat technisch nog mogelijk is gezien het bereik van je derailleurs. Het kan zijn dan je dan niet meer kunt meetrappen op een lange afdaling, maar who cares? Als je met bagage wilt klimmen dan is een licht verzet een goed plan: iets van 24 voor en 34 achter, mar zelfs lichter kan nog.
Wim
gezien de jaargang en de vertanding zet ik mijn geld op een 5 x 110-74mm steek.

3 nieuwe tandwielen kosten echt geld, dus de eerste vraag is of het de moeite is de Truvativ te houden (Alles zonder standard vierkant asje kan in de ton, met vierkant asje eerst goed inspecteren op scheuren in de crank )

is 24 klein genoeg, zo nee ook ander crankstel

Bij een ander crankstel hoort iha ook een nieuwe trapas, want de lengte is per crank verschillend
Dus het wordt zoiets:
http://www.decathlon.nl/NL/crankstel-al ... v-35283547
Of alles bij elkaar een dure broekbescherming.
Je moet wel assleutel en crancktrekker hebben natuurlijk.
Leon
Leon schreef:
M276 schreef:En met een trekkingfiets rij je grotendeels over vlakke wegen ...
Pardon? Ardennen, Toscane, Engeland, Picos d'Europa, Zuid-Frankrijk, Zuid-Limburg :shock:
@ leon
Als je de rest van dat stukje zou lezen heb ik ook het advies om 22/42 te gebruiken als je af en toe Limburg in gaat. Ik dacht dat de strekking van het verhaal wel duidelijk zou zijn. Ik zelf rij alleen in NL. Geen rekening houdend dat het hier een vakantieforum is :oops:

Verder was het advies toch wel goed? Anders negeer mijn bericht :P
Martin: dit is een geklonken crankstel.
Alle anderen: ik ga er zeker mee type Limburg doen, stijle dingen in Engeland bijv.
maar ook lange afdalingen....
Heb ergens gelezen dat fietsen op het middenblad het fijnst is m.b.t. slijtage van de div. tanden, bij het kleinere cranksetje (22/3./44), zou je ook vaker moeten switchen tussen groot en middel, heb zelf ook dit systeem op een andere fiets, is me niet direct opgevallen. Vooral de maat 36 zou een betere keus zijn, maar die zit nou net weer alleen op de grotere set 28/36/48. Het liefst zou ik de bladen dus afzonderlijk kiezen. Hm.
Waarom zet Giant er de grotere bladen (28/../48) op, nog steeds, terwijl het een fiets bedoeld is voor ook bergen, of is dit een Nederlandse keus?
Ik snap niet goed wat jullie met "steek" bedoelen, sorry.
"Steek" is vrij vertaald de diagonala afstand tussen de boutgaten van de kettingbladen. Je kunt je voorstellen dat als die afstand niet correct is, je kettingbladen niet op de crank gemonteerd kunnen worden.
veldfiets schreef:Martin: dit is een geklonken crankstel.

Ik snap niet goed wat jullie met "steek" bedoelen, sorry.
Als het een geklonken crankstel is, dan moet je de hele hap vervangen. Ik zou me om de vertanding niet teveel zorgen maken, of je middenblad nu 32, 34 of 36 tandjes heeft maakt imho niet zoveel uit.

De steek. Was mijn plaatje niet duidelijk?
Afbeelding
De steek van dit blad is 6,4 cm
OK, voor een nog betaalbaar nette kwaliteit touring crankstel denk ik allerleerst aan de Sugino XD. Steek is hier 110 mm voor de twee buitenste bladen, en 74 mm voor het binnenblad. Het kleinste binnenblad is dan 24t, en 34t en 46t zijn dan goede passende midden en buitenbladen. Heb je een erg basale voorderailleur, dan liever 44t. Dit lijken me goede verhoudingen op te leveren als je echt wilt klimmen. Er komt nog wel een nieuwe trapsas bij (Shimano UN 54-55) van iets van 15 euro. Deze Sugino is te koop in allerlei lengtes, dus als je erg korte of lange benen hebt kun je kiezen wat beter bij je past.
Wim
Travelmaster schreef:"Steek" is vrij vertaald de diagonala afstand tussen de boutgaten van de kettingbladen..
steek is kort voor steekcirkel, de cirkel door de middelpunten van de boutgaten. Normaal wordt die opgegeven in millimeters. Is bij een oneven aantal gaten moeilijk te meten :D
quote="veldfiets"
> Alle anderen: ik ga er zeker mee type Limburg doen, stijle dingen in Engeland bijv.
Op steile hellingen in Engeland wil je het kleinste verzet dat te koop is.
In Limburg lukt het met 28 ook wel, maar als ik vakantiebagage bij me heb ben ik ook hier blij met 22voor-32achter.

> maar ook lange afdalingen....
Boven 35 km/u is op mijn vakanties elke vorm van aandrijving ballast.
Het is wel lekker om met je benen mee te kunnen draaien, maar invloed op de snelheid heeft het nauwelijks.

> Heb ergens gelezen dat fietsen op het middenblad het fijnst is
> m.b.t. slijtage van de div. tanden
Een auto rijdt ook het best in 4 of 5, maar om daarom de 1 en 2 ongebruikt te laten?

> bij het kleinere cranksetje (22/3./44), zou je ook vaker moeten
> switchen tussen groot en middel,
Dat klopt wel, tenminste op het vlakke. Het komt omdat je dan ergens tussen 20 en 25 km/u van blad moet wisselen en die snelheden fiets je in Nederland veel. Op reis in het buitenland is er niet veel vlak en is dit geen punt meer.

> Het liefst zou ik de bladen dus afzonderlijk kiezen.
Wie niet, maar ja, niet alles kan en wensen kosten.

> Waarom zet Giant er de grotere bladen (28/../48) op,
> nog steeds, terwijl het een fiets bedoeld is voor
> ook bergen, of is dit een Nederlandse keus?
In het vlakke Nederland is 28-38-48 best goed en de meeste van die fietsen worden daar waarschijnlijk gebruikt, ook al hangt er een wervend kaartje aan dat mooier klinkt.
Leon
Hoorde net van iemand die vond 26/28 (whatever) precies aan de maat vanwege de slag: 1 op 1, met bagage dus. Hij is een racer, 22 vond hij erg "grof".
In Alivio kan ik met moeite een winkel vinden voor 26(8)/36/48, Deore kom je wel uit de voeten, maar nog niet bij Rose gezien.
Lees net van Leon dat 22 best fijn is in Europa en dat de kleinere bladen je daar verder geen "last" (in Nederlandse situatie zijn de grotere bladen te verkiezen dus) van hebt. De kleinere bladen zijn veel beter verkrijgbaar en veel goedkoper, heb ik in de gauwigheid nu vastgesteld. Kennelijk is het dus voor afdalingen niet lekkerder om een groot blad (48) te hebben, ik dacht dat dat wel prettig zou werken, vond zelf in Luxemburg o.a. het vervelend dat ik niet verder kracht bij kon zetten bij afdalen, maar zoals beweerd, veel effect zou dit niet hebben gehad. Het voordeel voor het klimmen telt hier meer. De kennis had het ook over krachten: die zijn groot als je klimt: hoe kleiner blad hoe beter de kracht uitgeoefend kan worden, toch?
Koop losse cranks op eBay, of bij een goed gesorteerde onderdelenboer die ze zonder bladen verkoopt (M-Gineering, bijvoorbeeld…) en koop losse bladen van topkwaliteit (TA) in de gewenste vertanding.

.tsooJ
Wat racers vinden is tamelijk irrelevant. Met bagage klimmen is een heel ander verhaal. Met 24 voor en 34 achter kom je denk ik overal wel op, maar veel zwaarder moet je verzet ook niet worden, tenzij je erg athletisch bent en weinig meeneemt. Er zijn weinig vakantiefietsers die spijt hebben van hun lichtste verzet.
Wim