Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorbereiding voor een ongetrainde fietser - Forum Wereldfietser

Voorbereiding voor een ongetrainde fietser

Hoi hoi,

Na jaren dromen ligt eindelijk mijn droom binnen bereik (hoop ik) fietsend naar de Noordkaap. Probleem is echter ik heb geen ervaring als wereldfietser. Ik wil deze trip graag in 2014 doen.

Hoe pak ik dit aan?

Is er een goede fietsenzaak met ervaring voor het ombouwen van een bestaande fiets in de driehoek Zwolle - Amersfoort - Apeldoorn

Ervaring;Ex militair, kamperen, oriëntatie (kaart/kompas/gps), routes uitzetten, Scandinavië per auto.
Fiets; Batavus Shoshone (2001 in zeer goede staat / echter nog wel enigszins aanpassen).
Route; (ongeveer) via de Noordzeekust omhoog, oversteken, Trondheim, Zweden, Bodo, Vestralen, Kiruna, Finland, Noordkaap!
Uitrusting; Koken Peak1 (benzine), tent, ...volgt.........?


Alle info is welkom, alvast bedankt daarvoor.

Groet Wytse :D
2013 zou ook moeten kunnen, denk ik. :)
Vraag is vooral hoeveel tijd wil je er voor gebruiken.
Als je voor de eerste week een paar dagen extra uitrekt is je conditie vanzelf op een goed nivo als je de veerboot op gaat.

tip eerst dit forum uitspitten, er staat genoeg over je route, uitrusting en nog zo wat. Plaatje en beter omschrijving van je fiets is wel nodig als je wil dat dit forum er iets zinnig over wilt zeggen. FF Snel google-end kom ik allen electrofietsen tegen. dat lijkt me minder ideaal. :) zeker uit 2001.

Succes , we lezen graag hoe het gaat met de voorbereiding en de reis zelf.
Hoi hoi,

Hoe kan ik een foto toevoegen?

Groet Wytse
ergens op een foto site zetten (flickr, picasa oid) kinkje erbij klaar.
lijstje van onderdelen is ook fijn.
of het ook direct kan gene idee. zo vaak heb ik geen foto's :(
Wytse1968 schreef:Hoe kan ik een foto toevoegen?
Lees dit: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... f=6&t=8871
Leon
Dag Wytse,
Welkom hier. En mooi plan naar de Noordkaap te gaan fietsen.

En qua onervarenheid zo zijn we allemaal begonnen denk ik.

Maar hier nog wat tips:
(a) lees reisverslagen van andere fietsers die je voorgingen. Zo krijg je beetje een idee wat je te wachten staat. En er staan in de verslagen vaak handige tips in voor routes, het gebied (per fiets vaak toch heel anders dan per auto of te voet) en uitrusting. Ook nuttig om te lezen wat er mis ging en niet. Op het forum vind je andere fietsers en verwijzingen naar verslagen

(b) Het loont om te trainen, maar eerlijk gezegd heb ik dat zelf nooit gedaan. Het is zoals Lennart al aangeeft: als je vanuit huis vertrekt bouw je vanzelf genoeg conditie op. Wel raad ik je aan vantevoren een keer met bepakte fiets een weekendje of een weekje weg te gaan. Fietsen met bagage is echt anders dan zonder of met een paar boodschappen tassen. Ik heb dit niet gedaan. Gevolg was dat ik halverwege de eerste fietsvakantie mijn voortassen naar huis heb gestuurd. (Vond het vervelend fietsen en bleek met veel minder spullen toe te kunnen)

(c) Over de uitrusting, zoals fietsen, tassen, matjes en tentjes is een groot deel van het forum volgeschreven. Doe er je voordeel mee. Maar uiteindelijk hangt je uitrusting af van jouw wensen en budget af. Bedenk vooral dat je niet meteen voor alles de hoofdprijs hoeft uit te geven, een fiets die je iets aanpast, een iets zwaarder tentje of andere fietstassen dan Ortliebs werken ook.

(d) als je naar de Noordkaap gaat, zijn er denk niet veel fietsenmakers onderweg. Daarom lijkt het wel handig dat je (de basisdingen) van je fiets zelf kan repareren of onderhouden/vervangen. Cursus fietsenreparatie raad ik je dus aan. Weet je ook meteen wat je aan reparatie/reserve onderdelen mee moet nemen.

Veel plezier met de voorbereiding
nins schreef: (b) Het loont om te trainen, maar eerlijk gezegd heb ik dat zelf nooit gedaan. Het is zoals Lennart al aangeeft: als je vanuit huis vertrekt bouw je vanzelf genoeg conditie op.
het gaat niet alleen om hart-long-spier conditie...... halverwege met overbelaste pezen en gewrichten komen te zitten is ook geen pretje...... of zijn alle wegen vlak, met wind in de rug en electromotortje op de shoshone? Weet wie je bent op fysiek vlak voordat je zo'n lange tocht gaat maken (imho).
nins schreef: (b) Het loont om te trainen, maar eerlijk gezegd heb ik dat zelf nooit gedaan. Het is zoals Lennart al aangeeft: als je vanuit huis vertrekt bouw je vanzelf genoeg conditie op.
Voor iemand die heel regelmatig fietst, en ook af en toe wat langere afstanden dan is het conditioneel inderdaad niet nodig om te trainen. Maar anders kan je - zoals AB ook al aangeeft - wel eens voor verrassingen komen te staan.

En als Wytze al jaren niet meer op een fiets heeft gezeten of conditioneel niet meer in orde is, dan is 'trainen' misschien niet noodzakelijk, maar kan het de eerste weken wel veel aangenamer maken. Waarbij ik 'trainen' beschouw al elke vorm van regelmatig en voldoende fietsen.

Renaat
Wytse1968 schreef:
Hoe pak ik dit aan?
Trainen hoeft misschien niet, maar er zijn nog wel een paar overwegingen.

Voor je aan je lange tocht wil je zeker weten dat je het dagen achter elkaar op je fiets uit kunt houden
Je wil ook weten of je ook fatsoenlijk kunt fietsen met alle bagage (en niet prompt de eerste keer als het wat harder gaat een ravijn induikelt)
Je wil je uitrusting getest hebben
Hoi hoi,

De afgelopen jaren heb ik door studie, werkdruk en kleine kinderen weinig gesport, maar wel wat gefietst (afstanden tot 60km). Door mijn overgewicht +/- 27 kg was lopen geen optie. Inmiddels ben ik druk aan het afvallen en ben er al 10 kwijt.

De fiets heb ik ik jaren geleden ooit gekocht met het idee voor deze reis. Enin het verleden heb ik veel (korte afstanden / woon-werk) gefietst op een Gazelle Torrente (Sport Hybride). En nee het is er geen met hulpmotor! Ik heb inmiddels een fikse verzameling links naar mensen die deze reis ooit ook maakte, en ben al aardig ingelezen, maar een mens is nooit te dom om te leren.

Ik weet globaal welke spullen ik nog moet aanschaffen en wat ik zeker doe is een reparatiecursus!

Waar ik echter niets van weet hoe een fietsconditie op te bouwen.

Bedankt tot nu toe voor alle reacties , ik zal zodra het me lukt een foto plaatsen.

Groet Wytse
Wytse1968 schreef: Waar ik echter niets van weet hoe een fietsconditie op te bouwen.
Als je je conditie echt wil optimaliseren, dan kan je altijd aan de slag met allerhande trainingschema's die op het www terug te vinden zijn. Maar daar hebben lang niet alle mensen zin in, en noodzakelijk is dat ook niet.

De makkelijkste manier om basisconditie op te bouwen, vind ik nog steeds het fietsen als praktische verplaatsing in het dagelijkse leven in te bouwen. (Is bovendien nog goed voor het milieu en de geldbeugel.)

Daarnaast regelmatig wat langere afstanden, waarbij je het tempo wat kan opdrijven naargelang je dat meer gewoon bent, maar zonder jezelf echt leeg te rijden en je komt al een heel eind.

En het is natuurlijk raadzaam om al wat fietservaring op te doen voor je vertrekt op zo'n trip. Daarbij kan meegaan met wat andere vakantiefietsers erg leerzaam zijn, ook wat de nodige materialen betreft.

Renaat
Revanho schreef:De makkelijkste manier om basisconditie op te bouwen, vind ik nog steeds het fietsen als praktische verplaatsing in het dagelijkse leven in te bouwen.
Het lastige punt daarbij is de winter. Als je er in slaagt in de winter ook minimaal 2 maar liever drie keer per week een flink stuk te fietsen scheelt dat flink bij de start van het enthousiaste lenteseizoen.
Zoals Marten zei: koop fiets + zadel (!) + uitrusting op tijd, maar niet zo op tijd als de vorige fiets :D
Leon
Sporten maar geen tijd? Ga sporten tijdens woon-werkverkeer. Ideaal!
En je zult zien dat het echt niet zo vaak regent. En regent het dan wel eens een keer dan trek je gewoon je regenpak aan. Het kost je maar weinig extra tijd want je kan de reisduur in de trein of auto er la vanaf trekken. Je moet sowieso naar het werk en dus sporten. Ik zelf woont te dicht bij mijn werk om te fietsen en loop regelmatig naar mijn werk. Zo sport ik toch nog ongemerkt 2X 35 minuten.
Precies: je fiets gebruiken voor zoveel mogelijk dagelijkse verplaatsingen. Dat geeft je al een verrassend goede basisconditie, en het is ook een goed begin voor een nieuwe leefstijl. Regen en kou hoeven zelden een belemmering te zijn. Daarnaast zou ik beginnen met drie keer per week een klein rondje van eerst 20 km, en dan opbouwend tot iets van 35 km. Dat gaat prima na het avondeten. Vervolgens kun je het tempo wat verhogen. Maar geef jezelf er de tijd voor, want met overgewicht zal je conditie niet geweldig zijn, en loop je kans gewrichten te beschadigen.
Daarna kun je met echte schema's aan de gang, of gewoon met grotere tochten in het weekend.
Veel succes.
Wim
Leon schreef:Het lastige punt daarbij is de winter.
Hoezo? Ik weet dat er mensen zijn die de fiets 's winters aan de kant laten staan, maar uiteindelijk is het ook in de winter vaak prima fietsen.

Renaat
Met Conti Topcontact Winter II banden gaat dat heel goed. Natuurlijk, je moet er zin in hebben, maar ook korte dagelijkse ritten houden je conditie heel aardig vast.
Wim
Je kunt jaarrond fietsen. Gemiddeld is het in Nederland 92,5% van de tijd droog. Van die 7,5% van de tijd dat neerslag valt zit je zeker 4% binnen. Je lacht om 90% neerslagkans bij een hoeveleheid van 0-1 mm.
Op kou kunt je je kleden. In februari nog gefietst bij -20 C. Afgelopen weekend ook gefietst. Gisteren 45 km. Echt verkoelend. Ook boven de 30 C. Het lijf past zich aan aan de seizoenen. Zeker als je voor alle dagelijkse ritten de fiets pakt.

http://www.knmi.nl/cms/content/19233/neerslag

Piet.
Hoi Wytse,

Naar de Noordkaap is een prachtig doel. Ben er zelf een keer naar toe gefietst, en een keertje vlak onderlangs gefietst op de terugweg van Grense Jakobselv. Bij de voorbereidingen heb ik heel veel gehad aan reisverslagen van anderen, en dit vond ik de beste van allemaal.

Ik zou zeker flink gaan trainen. Noorwegen betekent veel wind, zwaar klimmen en soms grote afstanden tussen de voorzieningen. Met name als je weinig klimervaring hebt, maak je het jezelf daarom een stuk gemakkelijker als je met een goede conditie van start gaat. Ga ook zeker ervaring opdoen in de Ardennen, dat is lekker dicht bij huis en daar kun je goed leren klimmen op korte steile hellingen. Ik had acht maanden intensief getraind, en toch vielen de eerste dagen in Noorwegen niet mee.

Het is belangrijk om ruim de tijd te nemen om de route te plannen. De Noorse kust is een doolhof. Veel wegen lopen dood in een dal, en sommige tunnels zijn verboden voor fietsers. Als je dat niet van te voren weet, kan het betekenen dat je tientallen kilometers moet omrijden! Ook de veerboten zijn belangrijk. Sommige varen elk uur, andere maar een paar keer per dag.

Van Trondheim naar Bodo via Zweden zou ik afraden. De Rv17 langs de Noorse kust is een erg mooi deel van de route, dat deel van Zweden is op zich niet verkeerd maar gaat tegenvallen als je vanuit Noorwegen komt.

Gewichtsbesparing is belangrijk in Noorwegen, maar aerodynamica ook. Tegen de poolwind in met brede tassen en een fladderende regenjas is geen pretje. Zorg dat je zo weinig mogelijk wind vangt. Ik heb genoeg mensen zien ploeteren en vloeken en het niet naar hun zin hebben, waar ik op mijn ligfiets enorm aan het genieten was.

Tot slot mijn reisverslag: http://fietsersafstappen.nl/noordkaap2009.html

Veel plezier met de voorbereidingen!

Walter
Hoi hoi,

Dit is h'm dan, bedankt voor de tips over uploaden.

Waarom deze fiets: Voor mij heeft deze fiets (reeds ervaren) de perfecte zithouding.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben druk aan het lezen bedankt voor alle reacties tot nu toe. Gezien mijn kennis van Scandinavie weet ik dat ik toch wel flink moet trainen vooraf om niet halverwege met een blessure af te vallen!

Groet Wytse
Wytse1968 schreef:Hoi hoi,

Dit is h'm dan, bedankt voor de tips over uploaden.

Waarom deze fiets: Voor mij heeft deze fiets (reeds ervaren) de perfecte zithouding.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben druk aan het lezen bedankt voor alle reacties tot nu toe. Gezien mijn kennis van Scandinavie weet ik dat ik toch wel flink moet trainen vooraf om niet halverwege met een blessure af te vallen!

Groet Wytse
Wil je de grootste zekerheid om geen panne te krijgen dan zou ik nu al een paar goede wielen bestellen (lx-naaf, exal sp 19 velg), die je dan uitsluitend voor de reis zou kunnen gebruiken. Vlak voor de reis even nieuwe banden, ketting, cassette en remblokjes en vervolgens op reis.

Algemeen gesproken is deze fiets niet het beste van het beste, het heeft aan onderdelen alles wat een echte trekkingbike niet heeft, maar toch kun je er wel mooie reizen meemaken. Hoe het met het openbaar vervoer in Noorwegen zit geen flauw idee ;).

Boek met de trein een ritje naar Luxemburg en vervolgens fietsend door de Ardennen en Zuid-Limburg weer terugfietsen. Merk je vanzelf of je knieen en je fiets het houden. Leer fietsen met souplesse en weet hoe je een fiets schoon houdt en weet te onderhouden, dan gaat ie het langste mee.

Mocht je wel een nieuwe fiets wensen, let dan op de volgende aandachtspunten:
- dikke banden of smalle banden
- 26" of 28" wielen
- velgremmen of schijfremmen
- derailleur of rohloff
- staal of alu frame (ken je geometrie)
- alu drager of stalen drager
- wel of geen buitenboordlagers voor het crankstel
- grote kogels in bracketas en wielnaaf
- wel of geen naafdynamo
- wel of geen geveerde voorvork
- wel of geen geveerde zadelpen
- wel of geen gelzadel

Ik zou denk ik sparen voor een nieuwe fiets (kan ook marktplaats uiteraard) en deze batavus gebruiken om veel kilometers nabij het thuisfront mee te maken, denk aan woonwerkverkeer, dagtochten, etc.