Additionally, paste this code immediately after the opening tag: racefiets handschoenen - Forum Wereldfietser

racefiets handschoenen

Ik wil handschoenen voor op de racefiets kopen. Wil ze vanwege de druk op het onderste gedeelte van m'n hand, heb dus geen last van te weinig grip, tintelingen, slaap/zweet/koude handen ofzo. Het is puur alleen de klappen op mijn handen, ik zoek iets om de schokken op te vangen want het is nu niet echt fijn fietsen meer. :(
Nu ben ik een leek met fietshandschoenen en moet ze ook nog eens online bestellen (fietsenzaken zitten hier te ver weg) dus helaas kan ik ze niet eerst even voelen, ruiken en passen.
Heeft er daarom misschien iemand tips? Zijn er bv speciale wielrenhandschoenen of maakt dat niets uit? En dan zijn er gel- of siliconenkussentjes, zit daar nog verschil in of is dat ook onzin? Nu ben ik geen fan van gel en andere glibberigheid en zijn die kussentjes dan ook echt nodig?

Op mijn andere fietsen heb ik hier nooit last van, is dit normaal bij racefietsen of ligt dit misschien aan m'n fiets/stuur/houding?

Groetjes,
Yopie
Yopie schreef:Ik wil handschoenen voor op de racefiets kopen. Wil ze vanwege de druk op het onderste gedeelte van m'n hand, heb dus geen last van te weinig grip, tintelingen, slaap/zweet/koude handen ofzo. Het is puur alleen de klappen op mijn handen, ik zoek iets om de schokken op te vangen want het is nu niet echt fijn fietsen meer. :(
Nu ben ik een leek met fietshandschoenen en moet ze ook nog eens online bestellen (fietsenzaken zitten hier te ver weg) dus helaas kan ik ze niet eerst even voelen, ruiken en passen.
Heeft er daarom misschien iemand tips? Zijn er bv speciale wielrenhandschoenen of maakt dat niets uit? En dan zijn er gel- of siliconenkussentjes, zit daar nog verschil in of is dat ook onzin? Nu ben ik geen fan van gel en andere glibberigheid en zijn die kussentjes dan ook echt nodig?

Op mijn andere fietsen heb ik hier nooit last van, is dit normaal bij racefietsen of ligt dit misschien aan m'n fiets/stuur/houding?

Groetjes,
Yopie
Ik ben nooit zo'n fan geweest van wielerhandschoenen. Het verlicht wel de druk op de palm/polsen een beetje maar je krijgt er weer andere irritaties voor terug. Bij mij begint het vaak te irriteren tussen de vingers en het in-de-remmen-knijpen gaat ook minder verfijnd (of ik heb gewoon niet de ideale handschoen kunnen vinden). Die handschoenen zijn denk ik ook meer bedoeld om valpartijen op te vangen, zodat je handpalm niet meteen open ligt.

Schokken opvangen zou je ook met dubbel stuurtape kunnen doen, of bredere banden met minder luchtdruk.

Drukpunten oefenen hoort ook bij een gewenningsproces. Bij echt lange tochten die je niet gewend bent hoort het er ook een beetje bij dat soort drukpijnen (net als pijn in de voetzolen). Bij mij helpt afwisseling het beste, dus dan een km met handen bovenop het stuur, dan weer in de shiftergrepen, etc.

Succes met je zoektocht, soms is het lang zoeken en dan is het idd wel vervelend als alleen een internetwinkel je vriend is.
Let op dat je race handschoenen koopt ipv mtb want de gel of wat dan ook zit op verschillende plaatsen. Specialized heeft goede aparte racehandschoenen. Ik draag altijd handschoenen, vanwege de bescherming bij valpartijen (maar ben al tientallen jaren niet meer gevallen), en vanwege het comfort en de bescherming tegen rsi etc. Bredere soepeler bandjes helpt overigens ook veel (dat is wat de pros tegenwoordig doen). Bij de meeste racefietsen is 25 mm de max, maar soms 28 mm.
Wim
Er bestaat ook stuurlint met gel er in. Dat geeft ook veel meer demping. Wat ik zelf heb gedaan is van mijn oude stuurlint een stuk afgeknipt en dat geplakt op de bovenkant, van het midden over de bocht naar je shifters. Daaroverheen met nieuw stuurlint ge-tapet. Dan is het ook een stuk dikker, maar alleen op de plekken waar je voornamelijk zit. boven op, op de bocht met je handen of als je op de shifters leunt.
Vervelend voor je, maar toch zal je handschoentjes moeten passen. Te groot of te klein ga je niet aandoen, die zitten niet lekker.
gios schreef:Vervelend voor je, maar toch zal je handschoentjes moeten passen. Te groot of te klein ga je niet aandoen, die zitten niet lekker.
6 uur rijden met een oude Volvo, dat worden dan wel erg dure handschoenen. :wink:

Gewenning is na 1000km wel achter de rug lijkt mij en ik heb geen zin meer in beurse handen dus heb (wijs of niet) toch maar de gok gemaakt en net Craft AB wielrenhandschoentjes besteld. Er staat vaak niet bij of het geschikt is voor MTB, race etc maar bij deze Craft stond het er tenminste bij vermeld. Maatje M, moet altijd goed zijn en zo niet dan kan het zonder verzendkosten terug gestuurd worden. En, nog leuker: de winterhandschoenen waren in de uitverkoop, dus heb nu twee paar Craft winterhandschoenen voor de prijs van een! Denk alleen niet dat ze tegen -40 bestemd zijn maar dat zien we dan wel weer.
Ik ga ook andere bandjes zoeken, bredere is inderdaad een goed idee want het asfalt is hier niet echt een strak laken, lijkt meer op een onopgemaakt dekbed. Stuiter over een elke bobbel en slalommen op je racefiets is trouwens ook nog een kunst apart. Maar ook nu de herfst eraan gaat komen wil ik zowiezo andere banden, als 't hier regent stroomt er een behoorlijke laag water over de weg, lijkt meer op zwemmen. Dat is (naast al dat geklim) toch wel weer een nadeel van heuvels.
En nu de donkere/koude dagen weer komen ook nog een helm zien te vinden waar een dikke muts onder past, betere schoenen en verlichting en dan ligt er in oktober al weer sneeuw en is het uit met de racefietspret. :(


Bedankt voor het meedenken!

Groetjes, Yopie
Yopie schreef:En, nog leuker: de winterhandschoenen waren in de uitverkoop, dus heb nu twee paar Craft winterhandschoenen voor de prijs van een! Denk alleen niet dat ze tegen -40 bestemd zijn maar dat zien we dan wel weer.
Ondanks dat ze bij Craft wel weten hoe het weer in Zweden kan zijn (Craft is immers Zweeds) denk ik niet dat je er nog veel aan hebt bij -40 graden Celsius. En of je het bij die kou nog moet willen om te gaan fietsen, daar twijfel ik ook wel over, maar dat laat ik aan jou over. En zo te lezen moet je nog wel wat meer/andere kleding kopen voor het zo ver is... ;)

Ik heb afgelopen winter nog wel met -10 gereden, met alleen een lange wielerbroek met windstopper, een thermohemd, een shirt met lange mouwen en een jas met windstopper. Dat ging prima (thermohemd was nog flink bezweet). Maar bij -40 is het toch een ander verhaal. Heb je nog wel een paar extra laagjes nodig, zeker rondom de benen...

Ik krijg trouwens na verloop van tijd altijd koude handen in m'n winterhandschoenen. Die dingen van mij (merk BBB) zijn namelijk rondom voorzien van windstopper. Als ik dan na verloop van tijd warme handen krijg, dan gaan ze zweten en dan kan het zweet niet weg (die windstopper maakt ze bijna waterdicht). Dan rijd je dus met natte handen door de kou en dan worden ze vanzelf weer koud (en nee, ze worden dan niet meer warm). Ik denk dat ik (voor) deze winter nog maar eens op zoek ga naar andere, betere handschoenen. Wellicht dat Craft wel een paar mooie heeft. Ik voor de rest ook veel spullen van Craft en dat bevalt altijd goed...

Een muts onder je helm is inderdaad ook wel handig. Ik heb zelf een dunne muts (ook weer Craft), die ik gewoon onder de helm kan doen die ik in de zomer ook op heb. Moet ik 'm alleen wat ruimer instellen, maar dan gaat het net. Voor Zweedse winters is zo'n muts wellicht niet voldoende, dus dan zul je inderdaad een helm moeten kopen die wat ruimer is, en waar dan een dikke muts onder kan...
Diederik Thier schreef:Er bestaat ook stuurlint met gel er in. Dat geeft ook veel meer demping. Wat ik zelf heb gedaan is van mijn oude stuurlint een stuk afgeknipt en dat geplakt op de bovenkant, van het midden over de bocht naar je shifters. Daaroverheen met nieuw stuurlint ge-tapet. Dan is het ook een stuk dikker, maar alleen op de plekken waar je voornamelijk zit. boven op, op de bocht met je handen of als je op de shifters leunt.
En dan zijner ook nog gelpads die je onder je favoriete stuurlint plakt. Die van Fi'zi:k bevalt mij prima op hele lange ritten. In combinatie met spotgoedkope, ouderwetse handschoentjes met gehaakte bovenkant.

.tsooJ
Henrie schreef: Ondanks dat ze bij Craft wel weten hoe het weer in Zweden kan zijn (Craft is immers Zweeds) denk ik niet dat je er nog veel aan hebt bij -40 graden Celsius. En of je het bij die kou nog moet willen om te gaan fietsen, daar twijfel ik ook wel over, maar dat laat ik aan jou over. En zo te lezen moet je nog wel wat meer/andere kleding kopen voor het zo ver is... ;)

Ik heb afgelopen winter nog wel met -10 gereden, met alleen een lange wielerbroek met windstopper, een thermohemd, een shirt met lange mouwen en een jas met windstopper. Dat ging prima (thermohemd was nog flink bezweet). Maar bij -40 is het toch een ander verhaal. Heb je nog wel een paar extra laagjes nodig, zeker rondom de benen...

Ik krijg trouwens na verloop van tijd altijd koude handen in m'n winterhandschoenen. Die dingen van mij (merk BBB) zijn namelijk rondom voorzien van windstopper. Als ik dan na verloop van tijd warme handen krijg, dan gaan ze zweten en dan kan het zweet niet weg (die windstopper maakt ze bijna waterdicht). Dan rijd je dus met natte handen door de kou en dan worden ze vanzelf weer koud (en nee, ze worden dan niet meer warm). Ik denk dat ik (voor) deze winter nog maar eens op zoek ga naar andere, betere handschoenen. Wellicht dat Craft wel een paar mooie heeft. Ik voor de rest ook veel spullen van Craft en dat bevalt altijd goed...

Een muts onder je helm is inderdaad ook wel handig. Ik heb zelf een dunne muts (ook weer Craft), die ik gewoon onder de helm kan doen die ik in de zomer ook op heb. Moet ik 'm alleen wat ruimer instellen, maar dan gaat het net. Voor Zweedse winters is zo'n muts wellicht niet voldoende, dus dan zul je inderdaad een helm moeten kopen die wat ruimer is, en waar dan een dikke muts onder kan...
De fietsende Zweden hebben meestal lobsters/ krabhandschoenen: Gripgrab Nordic is het populairst, daarna Hestra, Craft Therma Splitfinger en Pearl Izumi (is het duurst). Andere merken zou ik niet kopen.

Zelf fiets ik tot circa -25 over de wegen (met de MTB en spijkerbanden) en het is de snelheid wat het stervenskoud maakt. Heuvelafwaarts is best wel afzien: je ogen gaan tranen zodat ze vastvriezen en je niets meer ziet, ze bevriezen ook op je wangen en dan krijg je van die dikke verdoofde ijswangen. En een loopneus met bevroren snot, afvegen met je handschoen gaat moeilijk en daar zit al vaak een harde laag ijssnot en daar wil je niet graag mee over je wangen strijken, is pijnlijk.
Als het nog kouder is fiets ik alleen nog maar door het bos over de sneeuwscooterpaden. Je kan daar toch niet hard en door het steeds omvallen en enorme kracht zetten word je veel warmer dan op die gladde ijswegen. Ik heb bergschoenen met dikke hakken aan die achter de trappers blijven hangen (trappers zijn soms bekleed met een dikke ijslaag zodat je schoenen eraf glijden en 't trappen onmogelijk maakt), 2 paar jagerkousen, vele laagjes kleding, extra knielaagjes (kou/valbescherming), draag geen helm maar een buff met eerst een dunne muts, daarover een dikke muts en een trui met kapuchon die ik bij sneeuwbuien ook op zet. En heb ALTIJD twee paar reserve handschoenen en bij lange tochten droge kousen, een extra shirt met lange mouwen, hoofdlamp met extra batterijen, eten en drinken bij me. Alles bevriest, brood, cola maakt niet uit wat.
En zweet, snot en tranen blijven altijd een probleem. Je gezicht insmeren met watervrij vet is goed maar als je zweet ligt dat onder het vetlaagje en bevriest het alsnog. Een buff helpt, alleen je adem bevriest dus staat je buff snel stijf van het ijs. Mijn haren willen nooit netjes onder de muts blijven en zijn daarom ook altijd bedekt met ijs. Kortom: je verandert al snel in een gigantische ijspegel. 8)
Maar die kou is levensgevaarlijk en als er iets gebeurd ben je zeer snel een diepvrieskip. Ik fiets/ski meestal alleen en voor ze mij in het bos zouden vinden is de winter allang weer voorbij (als ze al wat vinden, misschien alleen wat zielige botjes ofzo). Ik heb ooit eens de fout gemaakt door te weinig kleren aan te trekken, want door al dat gezwoeg en getrap krijg je het toch snel warm dus waarom teveel aantrekken? Maar kreeg toen fietspech en moest 10km bij -30 door zeer donkere bossen teruglopen, ben blij dat ik het nog na kan vertellen.

Tis een beetje erg offtopic maar kan het niet laten: een kort maar prachtig filmpje van twee stoere bikkels. Let speciaal op de twee verschillende banden/wielen! En lachen als hij wakker wordt en gewoon het hele brood in zijn mik schuift. :D
http://happymtb.org/video/30308/
Yopie schreef:
Henrie schreef: Ondanks dat ze bij Craft wel weten hoe het weer in Zweden kan zijn (Craft is immers Zweeds) denk ik niet dat je er nog veel aan hebt bij -40 graden Celsius. En of je het bij die kou nog moet willen om te gaan fietsen, daar twijfel ik ook wel over, maar dat laat ik aan jou over. En zo te lezen moet je nog wel wat meer/andere kleding kopen voor het zo ver is... ;)

Ik heb afgelopen winter nog wel met -10 gereden, met alleen een lange wielerbroek met windstopper, een thermohemd, een shirt met lange mouwen en een jas met windstopper. Dat ging prima (thermohemd was nog flink bezweet). Maar bij -40 is het toch een ander verhaal. Heb je nog wel een paar extra laagjes nodig, zeker rondom de benen...

Ik krijg trouwens na verloop van tijd altijd koude handen in m'n winterhandschoenen. Die dingen van mij (merk BBB) zijn namelijk rondom voorzien van windstopper. Als ik dan na verloop van tijd warme handen krijg, dan gaan ze zweten en dan kan het zweet niet weg (die windstopper maakt ze bijna waterdicht). Dan rijd je dus met natte handen door de kou en dan worden ze vanzelf weer koud (en nee, ze worden dan niet meer warm). Ik denk dat ik (voor) deze winter nog maar eens op zoek ga naar andere, betere handschoenen. Wellicht dat Craft wel een paar mooie heeft. Ik voor de rest ook veel spullen van Craft en dat bevalt altijd goed...

Een muts onder je helm is inderdaad ook wel handig. Ik heb zelf een dunne muts (ook weer Craft), die ik gewoon onder de helm kan doen die ik in de zomer ook op heb. Moet ik 'm alleen wat ruimer instellen, maar dan gaat het net. Voor Zweedse winters is zo'n muts wellicht niet voldoende, dus dan zul je inderdaad een helm moeten kopen die wat ruimer is, en waar dan een dikke muts onder kan...
De fietsende Zweden hebben meestal lobsters/ krabhandschoenen: Gripgrab Nordic is het populairst, daarna Hestra, Craft Therma Splitfinger en Pearl Izumi (is het duurst). Andere merken zou ik niet kopen.

Zelf fiets ik tot circa -25 over de wegen (met de MTB en spijkerbanden) en het is de snelheid wat het stervenskoud maakt. Heuvelafwaarts is best wel afzien: je ogen gaan tranen zodat ze vastvriezen en je niets meer ziet, ze bevriezen ook op je wangen en dan krijg je van die dikke verdoofde ijswangen. En een loopneus met bevroren snot, afvegen met je handschoen gaat moeilijk en daar zit al vaak een harde laag ijssnot en daar wil je niet graag mee over je wangen strijken, is pijnlijk.
Als het nog kouder is fiets ik alleen nog maar door het bos over de sneeuwscooterpaden. Je kan daar toch niet hard en door het steeds omvallen en enorme kracht zetten word je veel warmer dan op die gladde ijswegen. Ik heb bergschoenen met dikke hakken aan die achter de trappers blijven hangen (trappers zijn soms bekleed met een dikke ijslaag zodat je schoenen eraf glijden en 't trappen onmogelijk maakt), 2 paar jagerkousen, vele laagjes kleding, extra knielaagjes (kou/valbescherming), draag geen helm maar een buff met eerst een dunne muts, daarover een dikke muts en een trui met kapuchon die ik bij sneeuwbuien ook op zet. En heb ALTIJD twee paar reserve handschoenen en bij lange tochten droge kousen, een extra shirt met lange mouwen, hoofdlamp met extra batterijen, eten en drinken bij me. Alles bevriest, brood, cola maakt niet uit wat.
En zweet, snot en tranen blijven altijd een probleem. Je gezicht insmeren met watervrij vet is goed maar als je zweet ligt dat onder het vetlaagje en bevriest het alsnog. Een buff helpt, alleen je adem bevriest dus staat je buff snel stijf van het ijs. Mijn haren willen nooit netjes onder de muts blijven en zijn daarom ook altijd bedekt met ijs. Kortom: je verandert al snel in een gigantische ijspegel. 8)
Maar die kou is levensgevaarlijk en als er iets gebeurd ben je zeer snel een diepvrieskip. Ik fiets/ski meestal alleen en voor ze mij in het bos zouden vinden is de winter allang weer voorbij (als ze al wat vinden, misschien alleen wat zielige botjes ofzo). Ik heb ooit eens de fout gemaakt door te weinig kleren aan te trekken, want door al dat gezwoeg en getrap krijg je het toch snel warm dus waarom teveel aantrekken? Maar kreeg toen fietspech en moest 10km bij -30 door zeer donkere bossen teruglopen, ben blij dat ik het nog na kan vertellen.

Tis een beetje erg offtopic maar kan het niet laten: een kort maar prachtig filmpje van twee stoere bikkels. Let speciaal op de twee verschillende banden/wielen! En lachen als hij wakker wordt en gewoon het hele brood in zijn mik schuift. :D
http://happymtb.org/video/30308/
Yopie, je beseft toch wel dat we hier op dit moment in NL het heetste weekend van de eeuw meemaken :), ons een beetje lekker maken met verkoeling :)
AB schreef:Yopie, je beseft toch wel dat we hier op dit moment in NL het heetste weekend van de eeuw meemaken :), ons een beetje lekker maken met verkoeling :)
Oeps, nee dat wist ik niet! :D
Yopie schreef:
AB schreef:Yopie, je beseft toch wel dat we hier op dit moment in NL het heetste weekend van de eeuw meemaken :), ons een beetje lekker maken met verkoeling :)
Oeps, nee dat wist ik niet! :D
Het was hier in Twente vandaag 35,3 graden... En dan zit jij ons 'lekker' te maken met -30... ;)

Nou ja, gelukkig wordt het morgen wat dragelijker, met 28-29 graden... Maar ik zie al uit naar het einde van de week, met lekkere temperaturen: 20-22...
Yopie schreef: Zelf fiets ik tot circa -25 over de wegen (met de MTB en spijkerbanden) en het is de snelheid wat het stervenskoud maakt.
Dan ken je deze: http://www.icebike.org waarschijnlijk al?

Renaat
Een iets duurdere oplossing van je probleem: een nieuw stuur met platte bovenkant:
Afbeelding


http://bbbcycling.com/bike-parts/handlebars/BHB-24/
Bredere banden zal je alles bijeen het meeste opleveren.
Wim
Willen en kunnen, Wim :wink:

Maar als je dan toch bezig bent, deze zijn comfi en snel:
http://www.bikeparts4u.nl/challenge-par ... en-tubular
Dat schijnen inderdaad heel mooie bandjes te zijn, maar.... of ze passen onder een 49 mm rem weet ik niet. En het schijnen wel heel kwestbare bandjes te zijn.
Hier kom je inderdaad op de beperkingen van een moderne racefiets waar vaak niet eens 28 mm onder past. Ik rijd om die reden nu op een oude veldrijfiets met 35 mm wegbandjes. Dat is heel veel comfortabeler. Daar passen ook de Conti Topcontact Winter II banden op waarmee je ook in Finland veel langer zou kunnen doorfietsen voordat de spike banden eronder moeten.
Wim
Mooi, hoe zelfs een handschoenentopic via stuurlinten toch weer naar banden gaat...
Travelmaster schreef:Mooi, hoe zelfs een handschoenentopic via stuurlinten toch weer naar banden gaat...
Ik had niet anders verwacht. Het gaat primair niet om de handschoenen, maar een oplossing om de "klappen" op te vangen. En dan kom je altijd uit op het onderwerp ...... banden. Wim kan dat blijven herhalen.

Piet.
PietV schreef:
Travelmaster schreef:Mooi, hoe zelfs een handschoenentopic via stuurlinten toch weer naar banden gaat...
Ik had niet anders verwacht. Het gaat primair niet om de handschoenen, maar een oplossing om de "klappen" op te vangen. En dan kom je altijd uit op het onderwerp ...... banden. Wim kan dat blijven herhalen.

Piet.
Misschien wat oude banden om z'n stuur wikkelen, in dat geval:)?