door
Yopie » zo 19 aug, 2012 23:39
Henrie schreef: Ondanks dat ze bij Craft wel weten hoe het weer in Zweden kan zijn (Craft is immers Zweeds) denk ik niet dat je er nog veel aan hebt bij -40 graden Celsius. En of je het bij die kou nog moet willen om te gaan fietsen, daar twijfel ik ook wel over, maar dat laat ik aan jou over. En zo te lezen moet je nog wel wat meer/andere kleding kopen voor het zo ver is...
Ik heb afgelopen winter nog wel met -10 gereden, met alleen een lange wielerbroek met windstopper, een thermohemd, een shirt met lange mouwen en een jas met windstopper. Dat ging prima (thermohemd was nog flink bezweet). Maar bij -40 is het toch een ander verhaal. Heb je nog wel een paar extra laagjes nodig, zeker rondom de benen...
Ik krijg trouwens na verloop van tijd altijd koude handen in m'n winterhandschoenen. Die dingen van mij (merk BBB) zijn namelijk rondom voorzien van windstopper. Als ik dan na verloop van tijd warme handen krijg, dan gaan ze zweten en dan kan het zweet niet weg (die windstopper maakt ze bijna waterdicht). Dan rijd je dus met natte handen door de kou en dan worden ze vanzelf weer koud (en nee, ze worden dan niet meer warm). Ik denk dat ik (voor) deze winter nog maar eens op zoek ga naar andere, betere handschoenen. Wellicht dat Craft wel een paar mooie heeft. Ik voor de rest ook veel spullen van Craft en dat bevalt altijd goed...
Een muts onder je helm is inderdaad ook wel handig. Ik heb zelf een dunne muts (ook weer Craft), die ik gewoon onder de helm kan doen die ik in de zomer ook op heb. Moet ik 'm alleen wat ruimer instellen, maar dan gaat het net. Voor Zweedse winters is zo'n muts wellicht niet voldoende, dus dan zul je inderdaad een helm moeten kopen die wat ruimer is, en waar dan een dikke muts onder kan...
De fietsende Zweden hebben meestal lobsters/ krabhandschoenen: Gripgrab Nordic is het populairst, daarna Hestra, Craft Therma Splitfinger en Pearl Izumi (is het duurst). Andere merken zou ik niet kopen.
Zelf fiets ik tot circa -25 over de wegen (met de MTB en spijkerbanden) en het is de snelheid wat het stervenskoud maakt. Heuvelafwaarts is best wel afzien: je ogen gaan tranen zodat ze vastvriezen en je niets meer ziet, ze bevriezen ook op je wangen en dan krijg je van die dikke verdoofde ijswangen. En een loopneus met bevroren snot, afvegen met je handschoen gaat moeilijk en daar zit al vaak een harde laag ijssnot en daar wil je niet graag mee over je wangen strijken, is pijnlijk.
Als het nog kouder is fiets ik alleen nog maar door het bos over de sneeuwscooterpaden. Je kan daar toch niet hard en door het steeds omvallen en enorme kracht zetten word je veel warmer dan op die gladde ijswegen. Ik heb bergschoenen met dikke hakken aan die achter de trappers blijven hangen (trappers zijn soms bekleed met een dikke ijslaag zodat je schoenen eraf glijden en 't trappen onmogelijk maakt), 2 paar jagerkousen, vele laagjes kleding, extra knielaagjes (kou/valbescherming), draag geen helm maar een buff met eerst een dunne muts, daarover een dikke muts en een trui met kapuchon die ik bij sneeuwbuien ook op zet. En heb ALTIJD twee paar reserve handschoenen en bij lange tochten droge kousen, een extra shirt met lange mouwen, hoofdlamp met extra batterijen, eten en drinken bij me. Alles bevriest, brood, cola maakt niet uit wat.
En zweet, snot en tranen blijven altijd een probleem. Je gezicht insmeren met watervrij vet is goed maar als je zweet ligt dat onder het vetlaagje en bevriest het alsnog. Een buff helpt, alleen je adem bevriest dus staat je buff snel stijf van het ijs. Mijn haren willen nooit netjes onder de muts blijven en zijn daarom ook altijd bedekt met ijs. Kortom: je verandert al snel in een gigantische ijspegel.
Maar die kou is levensgevaarlijk en als er iets gebeurd ben je zeer snel een diepvrieskip. Ik fiets/ski meestal alleen en voor ze mij in het bos zouden vinden is de winter allang weer voorbij (als ze al wat vinden, misschien alleen wat zielige botjes ofzo). Ik heb ooit eens de fout gemaakt door te weinig kleren aan te trekken, want door al dat gezwoeg en getrap krijg je het toch snel warm dus waarom teveel aantrekken? Maar kreeg toen fietspech en moest 10km bij -30 door zeer donkere bossen teruglopen, ben blij dat ik het nog na kan vertellen.
Tis een beetje erg offtopic maar kan het niet laten: een kort maar prachtig filmpje van twee stoere bikkels. Let speciaal op de twee verschillende banden/wielen! En lachen als hij wakker wordt en gewoon het hele brood in zijn mik schuift.
http://happymtb.org/video/30308/