Easyjet september 2004
Update september 2004: met Easyjet naar Barcelona: je bent nu verplicht om een fietsdoos te gebruiken. Wij kwamen aan met grote stukken karton om de fiets in te pakken (vaak gedaan, altijd geaccepteerd, altijd goed gegaan), maar dat mocht absoluut niet meer zo. Op hun website staat inderdaad inmiddels:
"Fietsen mogen kosteloos vervoerd worden en worden alleen voor vervoer geaccepteerd indien er aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
· De fiets moet in een fietsdoos- of tas zijn verpakt
· Er mogen geen andere artikelen in de fietsdoos vervoerd worden (d.w.z. kleding)
· De banden moeten van tevoren leeggelopen zijn
· Het stuur moet op één lijn staan met het frame
· De pedalen moeten gelijk met het frame liggen of verwijderd worden
· Passagiers die een fiets meenemen moeten 2 uur voor de geplande vertrektijd inchecken. "

Fietsdoos is op Schiphol alleen bij KLM te koop voor € 20,00. (verder op geen enkele luchthaven ter wereld?)

Terug vanuit Barcelona: op de luchthaven Barcelona verkopen ze geen dozen. Er zijn wel grote lockers te gebruiken waar evt. fietsdozen ingepropt kunnen worden, maar dit is vrij duur met € 4,00 per dag. We hebben de fietsdoos dan ook maar meegenomen naar de camping. De grote dozen eerst dubbelgevouwen, een gat in de zijkant gemaakt, zodat je hem kan vasthouden, en zo zijn we gaan fietsen. Het gaat goed als er geen wind staat.
De camping 3 Estrelles ligt 10km ten zuiden van de luchthaven, te bereiken over de grote drukke weg, waar fietsers wel mogen komen, er is nl. geen andere weg. Een overnachting kost hier € 16,00 voor 2 personen plus tentje, en de dozen willen ze wel met tegenzin voor je bewaren.
Op luchthaven Barcelona op de vlucht terug naar NL deden ze bij mij vervolgens heel moeilijk over het gebruik van de fietsdoos. Ze kennen geen fietsdozen, hij zou te groot zijn, en vlak voor het instappen moest ik ineens mee naar de "bagagepolitie" om de doos open te maken en te laten zien wat er in zat. Na een seconde erin te hebben gekeken was het toch in orde, met wel als gevolg dat ik me erg onprettig voelde en dat de vlucht hierdoor vertraging opliep.

Wees dus voorbereid als je met Easyjet vliegt.