Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SPD'tjes - Forum Wereldfietser

SPD'tjes

Tja, jullie weten al weten dat ik een roze fietsgroentje ben. Zo ook met het installeren van m'n SPD schoenplaatjes op m'n fietsschoenen! :-)
Dus, vanmorgen naar Bike4Travel geweest om met m'n puppyogen te vragen of zij dat voor mij willen doen. Tja, puppyogen kun je onmogelijk weigeren :-D hahaha....

Afbeelding
Heb ze gelijk met een stads fietstochtje uitgeprobeerd, dat is volgens mij een hele goede oefening.
Moet wel zeggen dat het even wennen is, maar het fietst heerlijk en je kunt meer kracht zetten ( of ligt dit aan mij )... :roll: :lol:
Zitten ze ook lekker? Ik heb de plaatjes liever wat verder naar achteren.
Wim
Klopt met dat kracht zetten omdat je nu jevoeten omhoog kunt trekken.
Ik had niet verwacht dat het allemaal in 1x goed zou zitten. Maar tot m'n verbazing voelt dit erg goed!! Ben er dan ook super blij mee...
Hoewel ik nog niet op volle snelheid de van Brienenoordbrug ermee kan trotseren, weet ik dat de aanhouder wint :-) :roll:
als oefening 20x die dingen in en uitklikken en daarna niet vergeten dat je vast zit. Ging van de zomer bij een stop ook bijna 90 graden zijwaarts omdat ik m'n hoofd leeggefietst had :oops:
ruudvp schreef:als oefening 20x die dingen in en uitklikken en daarna niet vergeten dat je vast zit. Ging van de zomer bij een stop ook bijna 90 graden zijwaarts omdat ik m'n hoofd leeggefietst had :oops:
Omvallen gaat hoe dan ook wel een keer gebeuren ;)
Fedor schreef:
ruudvp schreef:als oefening 20x die dingen in en uitklikken en daarna niet vergeten dat je vast zit. Ging van de zomer bij een stop ook bijna 90 graden zijwaarts omdat ik m'n hoofd leeggefietst had :oops:
Omvallen gaat hoe dan ook wel een keer gebeuren ;)
Ik heb alleen nog maar schrikmomenten gehad en steeds op tijd de voeten kunnen bevrijden. In steden rij ik bij voorkeur uitgeclickt, want snelle stops komen daar vaker voor. Brienenoordbrug met vrij fietspad is een mooi oefentraject. Deed ik in het verleden om extra te oefenen voor m'n vakanties. Voor de rest lijkt een rondje Rottemeren mij veiliger om te oefenen dan de stad.
Ik weet niet welk type jullie hebben maar dat uitklikken is appeltje eitje bij mij.
Zodra ik mijn hiel enigzinds anders beweeg dan normaal gaat het open.
Het inklikken vind ik juist lastig :roll: :oops:
Wimmert schreef:Ik weet niet welk type jullie hebben maar dat uitklikken is appeltje eitje bij mij.
Zodra ik mijn hiel enigzinds anders beweeg dan normaal gaat het open.
Het inklikken vind ik juist lastig :roll: :oops:
Heb je Multi-SPD plaatjes? Daarmee gaat uitklikken idd een stuk makkelijker.

Ik rij met SPD-SL dus heel wat anders 8) ;)

Overigens nog niet gevallen maar wel eens een flink schrikmoment waarbij ik in een reflex gelukkig m\n voet los kon trekken.
Ik heb SPD multi, het uitklikken gaat erg gemakkelijk. Niet vergeten dat ik inderdaad vastgeklikt zit!!! :lol: :-D Zal me niets verbazen dat je zo geconcentreerd aan het fietsen bent, je bij het eerste de beste stoplicht vergeet uit te klikken! :-)

Om mijn bovenbeen-, kuit-, en kniespieren wat beter te ontwikkelen fiets ik regelmatig de Brienenoordbrug over. Echter wil ik dit een aantal maal achter elkaar fietsen. Vinden jullie dit een goed idee?
applemeisje schreef:Ik heb SPD multi, het uitklikken gaat erg gemakkelijk. Niet vergeten dat ik inderdaad vastgeklikt zit!!! :lol: :-D Zal me niets verbazen dat je zo geconcentreerd aan het fietsen bent, je bij het eerste de beste stoplicht vergeet uit te klikken! :-)

Om mijn bovenbeen-, kuit-, en kniespieren wat beter te ontwikkelen fiets ik regelmatig de Brienenoordbrug over. Echter wil ik dit een aantal maal achter elkaar fietsen. Vinden jullie dit een goed idee?
ja goed idee, mits op 110 omwentelingen per minuut ;)
applemeisje schreef:Om mijn bovenbeen-, kuit-, en kniespieren wat beter te ontwikkelen fiets ik regelmatig de Brienenoordbrug over. Echter wil ik dit een aantal maal achter elkaar fietsen. Vinden jullie dit een goed idee?
Als je naar Enschede gaat (was toch de planning?) de Grebbeberg en de Veluwezoom (Posbank) meenemen. Ook een goede training :)

Paar keer de brug pakken kan prima. Zorg wel dat je niet te veel gaat stampen, dus een hoger aantal omwentelingen maken (op tijd schakelen).
En als het slechter weer wordt kun je gewoon thuis nog door gaan op een fietstrainer.
applemeisje schreef:Om mijn bovenbeen-, kuit-, en kniespieren wat beter te ontwikkelen fiets ik regelmatig de Brienenoordbrug over. Echter wil ik dit een aantal maal achter elkaar fietsen. Vinden jullie dit een goed idee?
Als je de keuze hebt fiets dan aan de kant waar de uitlaatgassen niet waaien. Hoeveel rijen dik stomen ze daar tegenwoordig tegen die brug op?
Leon
Fedor schreef:
Als je naar Enschede gaat (was toch de planning?) de Grebbeberg en de Veluwezoom (Posbank) meenemen. Ook een goede training :)
En dan richting Holten, via de Motieweg, door de diepe hel (Holterbergweg), naar Nijverdal. En van omrijden via Oldenzaal, via de Paasbergweg en de Alleeweg over de Tankenberg (jawel, met 89m hoogte het hoogste punt in Overijssel! ;) ). Zijn allemaal leuke klimmetjes. Vooral de Motieweg afzien, als je niet kunt klimmen...

@Appelmeisje:
Het uitklikken moet je inderdaad niet vergeten, maar dat is een kwestie van wennen. Bij mijn SPD-SL-pedalen gaat het trouwens makkelijker dan bij mijn SPD-pedalen, maar dat kan komen doordat die laatste nieuwer zijn. En wellicht wat betere kwaliteit (XT vs. 105). Je hebt ze trouwens wel kaarsrecht laten monteren. Het is natuurlijk per persoon verschillend, maar ik kan daar niet op fietsen. Zeker met m'n rechter voet niet. Die staat namelijk scheef :D Nou ja, volgens mij is m'n knie scheef, maar daardoor staat de voet wat naar buiten. Dus het plaatje heb ik naar binnen gedraaid en zo ver mogelijk naar de binnenkant van de schoen geplaatst. Met de linker schoen is het wat minder extreem...
Ik kan me bijna niet voorstellen dat die plaatjes in één keer goed zaten... hebben ze ook gekeken naar je houding op de fiets? Het kán natuurlijk wel... Maar mocht je wat last krijgen van je knieën, of het gevoel hebben dat je plaatjes verder onder de bal van je voet horen, of je hiel wat verder naar binnen of buiten... denk dan even aan de schoenplaatjes. Je wil er niet je fietshouding mee verpesten.

Voor de rest: ideale dingen, ik gebruik de SPD variant met MTB-en en SPD-SL op de racert. Op de toekomstige trekkingfiets ga ik het eerst eens met flats proberen.
Nou Leon.....de van Brieneoordbrug telt tegenwoordig 5 of 6 rijstroken. Om de brug te trotseren is dus alles behalve gezond! :?
Echter weerhoudt mij dit er niet van om de brug te trotseren. Op m'n huis-tuin-en-keukenfiets deed ik er 5 minuten over om de hele brug te trotseren!! :D

Wat betreft de SPD'tjes..... Ik heb geen last van knieën, kuiten of bovenbenen omdat deze verkeerd op m'n schoenen gemonteerd zouden zijn. Heb er gisteren 25 km mee gefietst om deze uit te testen. Heb echt nergens last van!!
applemeisje schreef:Nou Leon.....de van Brieneoordbrug telt tegenwoordig 5 of 6 rijstroken. Om de brug te trotseren is dus alles behalve gezond! :?
Vandaar mijn tip. :D
Leon
Volgens mij heb ik al aardige stoflongen.. *uchge uchge* :D

Echter blijf ik gewoon oefenen om de SPD'tjes onder de knie te krijgen, de versnellingen beter weet te vinden en om alle beenspieren beter te ontwikkelen! :lol: :lol: