Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zit de Tubus goed zo? - Forum Wereldfietser

Zit de Tubus goed zo?

Beste wereldfietsers,

Deze zomer hebben m'n vriendin en ik de smaak van het rondtoeren te pakken gekregen. Zo hebben wij het plan om een fietsvakantie te houden opgelopen. Eerst nog een korte tocht en in Nederland, maar wie weet wat er zal komen :). Nu ben ik al enthousiast aan de slag gegaan met het ombouwen van m'n mountainbike (die al veel te lang stil stond).

Vandaag heb ik een Tubus Logo geïnstalleerd. Nouja, hij zit er in ieder geval netjes recht op. De oogjes op de horizontale (aluminium) stangen zitten niet vlak tegen het frame aan, nu zou ik graag jullie advies hierover hebben. Hieronder foto's van hoe het nu zit
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb de bouten nu niet zo strak aangedraaid omdat ik bang ben de oogjes op de stangen te breken/zwakker te maken. Is dit acceptabel zo of moet ik beter m'n best doen om die oogjes vlak tegen de nokjes op het frame aan te krijgen? Liever buig ik de stangen niet al te veel. Aansjorren die bouten?
Overdrijf in ieder geval niet met 'aansjorren van die bouten', schroefdraad om zeep helpen zal weinig opbrengen ;)
Ik zou die Tubus stangetjes plooien of voorgeplooide kopen, kost blijkbaar niet veel.
Er zijn ook inbusbouten die niet zo ver uitsteken. Die heten lenskopbouten.
Hoe je aan mooie rvs-versies komt weet ik niet.
Afbeelding
Of de hele drager goed zit kan ik niet zien, er staat niet erg veel op de foto.
Leon schreef:Er zijn ook inbusbouten die niet zo ver uitsteken. Die heten lenskopbouten.
Hoe je aan mooie rvs-versies komt weet ik niet.
Afbeelding
Nadeel van die krengen is dat de sleutelmaat 1 maat kleiner uitvalt dan met een regulier boutje. Je kunt ze dus niet vast zetten, laat staan na verloop van tijd loskrijgen
Of de hele drager goed zit kan ik niet zien, er staat niet erg veel op de foto.
Als je de stangen moet buigen, dan buig je ze. Zeker zo'n kleine correctie stelt niks voor, bij de eerste Cargo's waren wel woestere ingrepen nodig
Bedankt voor 't advies. Toen ik zag dat de alu buisjes voor 5 euro vervangen kunnen worden was ineens minder angstig om eens lekker te buigen. Naar mijn idee zit het nu al een stuk beter. Ondertussen een tocht langs de LF4 gemaakt en het rek en de bagage zijn blijven zitten, lijkt me een goed teken.
Hier wat overzichtsfoto's
http://i48.tinypic.com/hwerdz.jpg
http://i45.tinypic.com/11l2cmv.jpg
http://i48.tinypic.com/vh6fle.jpg

Nu heb ik toch nog wat vragen.
  • Op het moment zit het rek vast met RVS boutjes in een alu frame. Nu lees ik allerlei spookverhalen over galvanische corrosie, en net zoveel tegenstrijdige adviezen: het boutje vervangen door een verzinkt exemplaar (potentiaalverschil zink-alu is lager dan rvs-alu) of juist zo laten? Wat vet gebruiken bij de montage, en welk vet dan wel?
  • Op het frame zitten nokjes voor de montage van schijfremmen. Nu zit een van de buizen van het rek daar strak tegen aan geklemd (zie http://i49.tinypic.com/5eiwp3.jpg). Is dit iets wat na verloop van tijd problemen kan opleveren (bijvoorbeeld omdat krachten nu anders verdeeld worden dan hoe de ontwerper dat voor ogen had), of maak ik me hier zorgen om onbenulligheden?
Sjondetrage schreef: Nu heb ik toch nog wat vragen.
  • Op het moment zit het rek vast met RVS boutjes in een alu frame. Nu lees ik allerlei spookverhalen over galvanische corrosie, en net zoveel tegenstrijdige adviezen: het boutje vervangen door een verzinkt exemplaar (potentiaalverschil zink-alu is lager dan rvs-alu) of juist zo laten?
rvs is prima, er ontstaat direct een oxide huid dus vanaf dat punt gelden de potentiaalverschillen uit de tabel niet meer ;)
Wat vet gebruiken bij de montage, en welk vet dan wel?
alles is beter als niks, montagevet (never seez etc) werkt fijn
[*] Op het frame zitten nokjes voor de montage van schijfremmen. Nu zit een van de buizen van het rek daar strak tegen aan geklemd (zie http://i49.tinypic.com/5eiwp3.jpg). Is dit iets wat na verloop van tijd problemen kan opleveren (bijvoorbeeld omdat krachten nu anders verdeeld worden dan hoe de ontwerper dat voor ogen had), of maak ik me hier zorgen om onbenulligheden?[/list]
Klein ringetje tussen drager en frame en de verf blijft heel
m-gineering schreef: alles is beter als niks, montagevet (never seez etc) werkt fijn
Ik heb hier nog wat kopervet (ik zie dat never seez ook koper bevat), dus zal dat er eens tussen doen.
m-gineering schreef: Klein ringetje tussen drager en frame en de verf blijft heel
Ik heb even gekeken. De spacers van Tubus heb ik al gebruikt, en om hem geheel vrij van dat nokje te monteren zou er nog een gat van minstens 2.5mm opgevuld moeten worden met ringetjes (het zit er dus lekker tegenaan geklemd), en dus ook een nog langere bout. Wordt de bout zo niet de zwakste schakel?
Als de kans dat je ooit een schijfrem monteert klein is dat is er ook wel een betere oplossing.
Leon
Als de nokjes er op gelast waren zou ik het aandurven ze er af te slijpen, maar ze vormen een integraal deel van het frame (of de lasnaden moeten heel goed verborgen zijn..). Een stuk uit een alu frame slijpen vind ik riskant.
Ik ga het voorlopig proberen met wat extra spacers en langere boutjes zoals m-gineering adviseerde. Met een setje reserveboutjes in het reparatiekitje moet ik dan toch een heel eind komen.
Sjondetrage schreef:Als de nokjes er op gelast waren zou ik het aandurven ze er af te slijpen, maar ze vormen een integraal deel van het frame (of de lasnaden moeten heel goed verborgen zijn..). Een stuk uit een alu frame slijpen vind ik riskant.
Ik had zelf ook hoogstends in gedachten om het oog er voor zo'n 80% af te slijpen. Ik zou het zelf ook niet aandurven om het overblijvende deel mooi glad te maken, maar dat hoeft ook niet.
Leon