Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gazelle Medeo Plus of Batavus Cayuca geschikt voor kinderen? - Forum Wereldfietser

Gazelle Medeo Plus of Batavus Cayuca geschikt voor kinderen?

Goede morgen,

ik ben van plan een Gazelle Medeo Plus of een Batavus Cayuca aan te gaan schaffen.

Kan iemand me vertellen of de bagagedrager van deze fietsen geschikt is om een kind, dat niet meer in een fietsstoeltje zit, op te laten zitten?

Alvast bedankt!

Groeten,

Joost
Ik zou zeggen dat op een dergelijke standaard drager max 25kg kan worden meegenomen. Soms staat er op de fiets/drager zelf een maximumaanduiding, ga eens kijken bij een dealer.

Weet je wel zeker dat je een kind los achterop wilt vervoeren? Het is vast lastig om voetsteunen te monteren en echt comfortabel zal het niet zitten. Mijn zoon kon al wel redelijk zelf fietsen tegen de tijd dat hij niet meer in het zitje paste.
Een Tubus Carpo drager is vast veel degelijker dan de rommel van Gazelle of Batavus. Je grootste probleem zal zijn de kwaliteit van het achterwiel. De fabriekswielen van Batavus en Gazelle zijn tamelijk brak en eerlijk gezegd niet echt opgewassen tegen frequent vervoer van kinderen. Een handgebouwd wiel met 36 spaken en een Exal sp19/Sputnik velg is veel degelijker.
Wim
Wim schreef:Een Tubus Carpo drager is vast veel degelijker dan de rommel van Gazelle of Batavus.
maar de dunne buisjes zijn bedoeld om een tas met twee haken aan te hangen, niet om er in het midden een kind op te ploffen
jmeurs schreef:ik ben van plan een Gazelle Medeo Plus of een Batavus Cayuca aan te gaan schaffen.
Even zoeken op Gazelle of Batavus op dit forum en je de vraag stellen of je echt wel één van die twee fietsen wil aanschaffen.

Het hangt er natuurlijk wat van af wat je met de fiets wil doen, maar de kans dat er voor evenveel geld betere fietsen te vinden zijn is wel erg groot. En o.a. de spaakpatronen van de twee fietsen die je opgeeft beschouwen velen op dit forum - volkomen terecht - als onaanvaardbaar.

Vanwaar de keuze voor deze fietsen?

Renaat
jmeurs schreef: Gazelle Medeo Plus
Bagagedrager zit vast aan het achterspatbord. Lijkt me ideaal :twisted: voor bewegende kinderen.
jmeurs schreef:Batavus Cayuca
bagagedrager zit met een gebogen buis (staaf) vast aan het frame, lijkt me ook niet ideaal met een bewegend kind.

Er zullen vast veel Nederlandse kinderen op dit soort fietsen worden vervoerd, maar of het verantwoord is vraag ik me af.

Sprak de overigens kinderloze
Peter
Revanho schreef:
jmeurs schreef:ik ben van plan een Gazelle Medeo Plus of een Batavus Cayuca aan te gaan schaffen.
Even zoeken op Gazelle of Batavus op dit forum en je de vraag stellen of je echt wel één van die twee fietsen wil aanschaffen.

Het hangt er natuurlijk wat van af wat je met de fiets wil doen, maar de kans dat er voor evenveel geld betere fietsen te vinden zijn is wel erg groot. En o.a. de spaakpatronen van de twee fietsen die je opgeeft beschouwen velen op dit forum - volkomen terecht - als onaanvaardbaar.

Vanwaar de keuze voor deze fietsen?

Renaat
Eigenlijk ben ik op gewoon op zoek naar een degelijk fiets. Ik maak er geen "professioneel" gebruik van, maar wil er wel de komende jaren plezier van gaan hebben.

Uit een aantal testen van o.a. ANWB en consumentenbond kwamen deze fietsen als zeer goed uit de bus.

Vandaar mijn keuze voor deze fietsen.

Hebben jullie andere adviezen welke fiets dan geschikt zou zijn. Zelf heb ik een prijs in gedachte van niet meer dan 800 euro.
jmeurs schreef:Uit een aantal testen van o.a. ANWB en consumentenbond kwamen deze fietsen als zeer goed uit de bus.
Dat zegt - spijtig genoeg - vaak meer over de kwaliteit van zo'n testen dan over de kwaliteit van de fietsen.
jmeurs schreef: Hebben jullie andere adviezen welke fiets dan geschikt zou zijn. Zelf heb ik een prijs in gedachte van niet meer dan 800 euro.
De laatste tijd zijn er al diverse vergelijkbare vragen langs gekomen, gewoon eventjes wat zoeken op dit forum.

Maar een eerste vraag bij het kiezen van een fiets is sowieso wat je er met wilt doen. (Afstanden, terrein, hoe onderhoudsvriendelijke moet de fiets zijn, ...)

Daarnaast blijft de vraag of je wel op zo'n manier kinderen wil vervoeren. Kijk ook eens op: http://fietsenmetkinderen.info/index.ph ... &Itemid=17
Weliswaar is die informatie specifiek gericht op vakantiefietsen met kinderen, toch is veel informatie toch ook goed bruikbaar voor het dagelijks fietsen met kinderen.

Renaat
Achterdragers en wielen van beide fietsen zijn niet geschikt voor frequent vervoer van kinderen. Dat is een veel grotere belasting dan een setje tassen met wat weekendspul. Het zijn toerfietsjes, meer niet. De aluminium bagagedragers zullen snel breken op het onderste bevestigingspunt, wat bestaat uit een simpel plaatje (te zacht) aluminium...

Voor vervoer van kinderen kan je beter kijken naar de wat meer traditionele stadsfietsen met stalen bagagedragers. Maar dat zijn dan weer wat minder fijne toerfietsen...
Peter M schreef:bagagedrager zit met een gebogen buis (staaf) vast aan het frame, lijkt me ook niet ideaal met een bewegend kind.
Ik had op mijn vorige stadsfiets (Batavus Vivente) ook zo'n drager. Daar stond op (op die bevestiging naar het frame toe) dat hij 15kg aankan. Nou heb ik geen verstand van kinderen, maar 15kg lijkt me niet veel. Bovendien zal die 15kg bedoeld zijn als statische belasting, niet een bewegend kind...

Er is overigens bij mij nooit iets aan stuk gegaan. Ik heb er altijd mee naar m'n werk gefietst, met een tas achterop (soms een zware tas, maar geen 15kg), en heb er eerder ook wel boodschappen mee gedaan (voordat ik een auto had)...