Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spanje: fietshelmwet uitgewerkt en aangescherpt? - Forum Wereldfietser

Spanje: fietshelmwet uitgewerkt en aangescherpt?

Al weer flink wat jaren geleden is er in Spanje een wet aangenomen die het dragen van een fietshelm buiten de bebouwde kom voorschrijft. Deze wet is echter boterzacht en kent tal van uitzonderingen: geldt niet op een fietspad, niet op een zware klim en tijdens extreem warm weer. Verder is de wet nooit uitgewerkt.

De nieuwe conservatieve regering van Spanje wil de wet nu uitwerken en aanscherpen. Zo zou de hemplicht ook moeten gelden in de bebouwde kom.
Spaanse fietsersorganisaties zijn fel tegen. Zij stellen dat beter is om onveilige situaties aan te pakken. Verder heeft de aanleg van fietspaden in diverse steden, zoals in Sevilla, geleid tot en forse toename van het gebruik van de fiets. In Sevilla zijn overal in de stad fietsstations, waar abonnees met een chipkaart een fiets uit een rek kunnen halen en elders weer in een rek kunnen plaatsen. Hoe moet dat met een helm, vraagt A Contramano, de fietsersbond van Sevilla, zich af. Volgens A Contramano zal alles wat bereikt is om Sevilla op de fiets te krijgen voor een belangrijk deel teniet worden gedaan.

Zie (in Spaans): http://www.acontramano.org/

Zie ook het Engelstalige bericht van de Europeon Cyclists' Federadion (ECF).

http://www.ecf.com/news/the-pain-in-spa ... lmet-laws/
Nu je het zegt, er is een helmplicht in Spanje. We zijn net een paar weken terug van een vakantie daar. We hebben er niet eens aan gedacht.
We hadden gelukkig ook niet bepaald ruige afdalingen en gevaarlijk verkeer.
Ik wens dat de conservatieven wijsheid.
Leon
Artikel 118 van het algemene verkeersreglement van Spanje schrijft voor dat het dragen van een helm tijdens het fietsen verplicht is op interlokale wegen, maar wat nu precies een fietshelm is was nooit wettelijk uitgewerkt. In de praktijk wordt ook nauwelijks gecontrolleerd op het niet dragen van een fietshelm op deze wege.
Vooral de minister van binnenlandse zaken, Fernández Diaz, heeft het absoluut niet op met fietsers. Allerlei maatregelen om het voor fietsers te verbeteren die al vergevorderd in de pijplijn van de vorige regering zaten wil de conservatief afbreken Hij laat zich zeer laatdunkend uit over fietsers en wil het gedrag van fietsers in de stad "elimineren". "Een helm is er toch voor hun eigen veiligheid net zo als dit geldt voor helmen voor ruiters, " aldus de minister.
Toch wordt (werd?) er wel eens gecontroleerd. Drie jaar geleden zijn we op weg naar Santiago op de N-240 na Jaca - een vrij drukke, als gevaarlijk bekend staande weg zonder alternatief in de buurt - tot tweemaal toe door de Guardia Civil aangehouden. De tweede schreef "€ 150" op zijn hand en leek van plan ook daadwerkelijk zijn bonnenboekje te trekken, maar ging uiteindelijk toch akkoord met onze "belofte" de volgende (maan)dag subiet de Decathlon te bezoeken voor een hellempie (een van ons droeg er wel een).

Afbeelding
Op de N240: "Einde van het traject met heel veel ongelukken"

Edit: we zouden op zo'n weg overigens nu wel een reflecterend veiligheidshesje dragen; ik heb de illusie dat automobilisten je toch net iets eerder/beter zien dan.
Jammer dat de spanjaarden hun huiswerk niet doen, los van de wel/niet helm dragen-discussie leidt een helm‘plicht’ natuurlijk helemaal nergens toe.
Zijn er ook mensen die de wereld over fietsen zonder helm dan? Ik bedoel, in Nederland zou ik dat wel aandurven. Er zijn hier veel fietspaden en iedereen is fietsers gewend. Ik fiets naar m'n werk ook niet met een helm op. Maar in veel andere landen is men fietsers toch wat minder gewend en zijn er geen (goede) fietspaden, of je moet flink veel afdalen (hoge snelheid). Bovendien ben je op een bepakte fiets toch wat minder beweeglijk dus even snel een uitwijkmanoeuvre maken is lastiger dan op een lichte racefiets of moutainbike. Dan lijkt mij een helm toch wel fijn. Heb bij het fietsen op mijn racefiets en mountainbike ook altijd een helm op, al val ik zelden (maar ja, het hoeft maar 1x mis te gaan)...
Graag hier geen discussie over het nut van het dragen van een helm. Wat mij betreft is het hier (in Bestemmingen en Reisverhalen) off topic.
Ik doelde op de effecten van invoeren van een helmplicht; zoals bijvoorbeeld is onderzocht in Australië. Het is op zijn minst merkwaardig dat dit soort onderzoeksresultaten worden genegeerd.
Matthie9000 schreef:Ik doelde op de effecten van invoeren van een helmplicht; zoals bijvoorbeeld is onderzocht in Australië. Het is op zijn minst merkwaardig dat dit soort onderzoeksresultaten worden genegeerd.
Onderzoeksresultaten wordt vaker genegeerd. Hoeveel voorbeelden wil je? Asbest? DDT? Roken? Klimaatverandering?
Leon