Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets voor woonwerk verkeer plus enkele keer iets langer - Forum Wereldfietser

fiets voor woonwerk verkeer plus enkele keer iets langer

graag zou ik jullie advies willen mbt een fiets
het is de bedoeling dat dit via het fiets plan van het werk gaat dus het budget zal wel ergens rond de 7 a 900 euro liggen vermoed ik.
even mijn situatie beschrijven:
kilootje of 10 te zwaar, 172 lang, bbm 77 cm,
afstand woon werk is 15 km ongeveer.
conditie: niet goed lees als in 7 jaar 1 keer op de fiets met als resultaat
op de heenweg 3 kwartier en op de terugweg met wind tegen en moe een uur.
dan mijn wensen, ik zou graag comfortabel hogere snelheden willen fietsen zonder meteen plat te liggen.
ik woon in groningen dus vlakke land en als ik off road ga dan is dat onbedoeld :)
na wat zoekwerk kwam ik op een aantal merken en types uit en vermoedelijk mis ik nog wel een paar toppertjes.
hier even een paar links, misschien kan iemand me vertellen wat er wel of niet zo goed is aan deze fietsen?

ten eerste de prijstopper naar mijn idee:

de cube sl cross sl voor 650 euro:

www.cube.eu/nl/tour/cross/sl-cross/

ten tweede de opvolger van nummer 1:

de cube sl cross pro voor 850 euro:

www.cube.eu/nl/tour/cross/sl-cross-pro/

cannondale bad boy 6 voor 900 euro.

http://www.cannondale.com/nld/catalog/p ... -0/catagor...

mis ik nog een toppertje?

is de 200 meerprijs van de pro cube tov de niet pro het prijsverschil waard?

de cannondale ziet er stoer uit maar zijn de onderdelen ook goed?

de vertandingen zeggen me eigenlijk niks behalve dan dat een grotere tandwiel voor voor een hogere top kan zorgen.
de diverse shimano onderdelen zeggen me ook niks dus daar zou ik graag jullie hulp in roepen.

bij voorbaat bedankt voor de hulp.

ps, ik heb nu een oude gazelle medeo hybride met een te grote maat 57 frame
uit het jaar nul met een kromme achterwiel en al 10 jaar geen onderhoud gehad denk ik.
op die fiets kan ik comfortabel een 22 km als vlotte rijstijl aanhouden en net even over de 30 als top zonder op de pedalen te gaan staan.
Ik kan de wensen en fietskeuze niet zo goed rijmen.
Voor woonwerk over zo'n afstand over asfalt zou ik eerder op zoek gaan naar iets met kettingkast en naafversnelling. Een 'gewone' sportieve fiets dus.

"ik zou graag comfortabel hogere snelheden willen fietsen zonder meteen plat te liggen" .. tja, dat zit er denk ik niet in. Mij lukt het in elk geval niet, wie er tips heeft is welkom.
Maar het goede nieuws is dat die conditie vanzelf toeneemt !
Meteen een fiets met zo'n diepe zit kopen na één keer fietsen lijkt me wel erg voortvarend. Fiets eens wat rustiger en doe er tien minuten langer over.
Verwacht geen wonderen van alleen een nieuwe fiets: http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/een ... pe-fietsen
Lees deze voorl ook: http://www.fietsersbond.nl/node/90
Succes alvast,
Leon
heb net even een stuk gefietst
39 km met een gemiddelde van 17 km/h
hartslag in het begin zo rond de 144 met een gemiddelde van 19 km en na 2.5 uur lag dat op een 151 met een gemiddelde van 15 km/h
na een 19 km had ik toch maar even een klein poosje stil gestaan, even drinken hartslag van 140 naar 120 laten zakken en weer verder.
na 2 uur moest ik toch wat vaker op de pedalen vanwege zadelpijn en omdat ik moe werd.
mijn huidige fiets heeft shimano alivio en daarvan valt op dat het opschakelen probleemloos gaat maar het terugschakelen is niet nauwkeurig en heeft een lange slag.
oja, ook even klein stukje topsnelheid gefietst zonder op de pedalen te gaan staan en dat resulteerd in 33 km/h en 181 hartslag.
slecht gesteld met de conditie zeker?
ik merkte van andere fietsers die ik tegenkwam dat die meestal zo rond de 28 km/h zaten als ik even probeerde aan te haken.
Of je nu een slechte conditie hebt, kun je niet zo snel afleiden uit je vorige post. Als je een heel zware fiets hebt, of een fiets die heel zwaar loopt, dan is de hartslag bij relatief lage snelheid al vrij hoog. Maar als je fiets wel licht loopt, dan lijkt je conditie niet zo heel goed inderdaad..

Als ik even van mijn eigen meetgegevens uitga, van een rondje dat ik vorige week zelf heb gefietst (op de racefiets), dan kom ik op het volgende:
* afstand: 63,63km
* gemiddelde snelheid: 30,6 km/h
* gemiddelde hartslag: 167 bpm
* maximum hartslag: 196 bpm
* redelijk vlak: 141 hoogtemeters

Aangezien jij met gemiddeld 15km/h een niet eens zo veel lagere gemiddelde hartslag hebt, zou je inderdaad zeggen dat je niet zo'n geweldige conditie hebt. Maar dat kan natuurlijk ook niet, als je in 7 jaar maar 1x op de fiets hebt gezeten. Doe je nog andere sporten? Of regelmatig gewoon wandelen of zo?

Je moet ook niet te veel in een keer willen. Al zul je waarschijnlijk wel merken dat je conditie in eerste instantie snel beter wordt, als je regelmatig gaat fietsen. Maar fiets je vooral niet 'kapot'. Niet een te zwaar verzet draaien (beginnersfout) en vooral je eigen tempo fietsen, niet met een andere fietser (die net iets sneller rijdt) proberen mee te fietsen. Want dan ben je steeds bekaf na het fietsen en dan is de lol er snel af denk ik. En dat zou zonde zijn, ook voor de portemonnee, als je net een nieuwe fiets hebt gekocht...
Tja, aan je conditie is inderdaad nog wat te doen. Misschien zou je ook je huidige fiets eens kunnen laten opfrissen door een goede fietsenmaker en dan eerst een paar maanden wat meer fietsen voordat je een nieuwe fiets koopt. Paar goed lopende banden, wat vet in de naven, de pedalen en de trapas, beetje olie op de ketting, versnellingsnaaf servicen, achterwiel recht laten maken en je fiets is weer als (bijna) nieuw. Na een paar weken woonwerkverkeer weet je heel wat meer over jezelf, je fietsambities en je mogelijkheden.
Succes ermee!
werk is de enige sport,
en ik fiets wel eens vaker maar dan een paar km met een kind van 3 achterop.
de trek 7.5 waar ik op gefietst heb had bijna dezelfde houding als mijn medeo dus dat is als comfortabel te bestempelen.
een racefiets heb ik in een ver verleden ook gehad maar de rug plat is niet echt mijn ding.
het is ook niet de bedoeling om regelmatig lange afstanden te fietsen maar het zou mooi zijn als ik de woon werk afstand van 15 km sneller kan doen met minder moeite.
ergo conditie opbouwen dus.
maar een lichtere fiets die gebouwd is voor wat snelheid is ook niet verkeerd daarbij.
nu had ik de 15 km na 50 minuten gedaan, maar ik weet zo niet wat met een beetje training haalbaar is in welke tijdsbestek.
is dit 40 minuten zonder veel moeite na een jaar of 45 minuten of kan ik echt denken aan een half uur?
klaas1976 schreef:werk is de enige sport,
en ik fiets wel eens vaker maar dan een paar km met een kind van 3 achterop.
de trek 7.5 waar ik op gefietst heb had bijna dezelfde houding als mijn medeo dus dat is als comfortabel te bestempelen.
een racefiets heb ik in een ver verleden ook gehad maar de rug plat is niet echt mijn ding.
het is ook niet de bedoeling om regelmatig lange afstanden te fietsen maar het zou mooi zijn als ik de woon werk afstand van 15 km sneller kan doen met minder moeite.
ergo conditie opbouwen dus.
maar een lichtere fiets die gebouwd is voor wat snelheid is ook niet verkeerd daarbij.
nu had ik de 15 km na 50 minuten gedaan, maar ik weet zo niet wat met een beetje training haalbaar is in welke tijdsbestek.
is dit 40 minuten zonder veel moeite na een jaar of 45 minuten of kan ik echt denken aan een half uur?
Waar jouw limiet licht qua gemiddelde snelheid, is moeilijk te zeggen. Maar 15km in een half uur moet je niet willen denk ik. Misschien zou het wel kunnen, maar dan kom je helemaal bezweet op je werk aan denk ik. Drie kwartier geeft een mooi gemiddelde van 20km/h, dat zou moeten kunnen op een goede fiets...

Ik heb zelf jaren lang 10km naar mijn werk gefietst (en ook weer 10km terug dus). Dat was deels door de stad, met een stuk of 5 stoplichten en deels buiten de stad. Daar deed ik ongeveer een half uur over, op een tamelijk zware, maar wel goed lopende fiets. Maar het was wel heel afhankelijk van het weer. Wind mee of tegen scheelt veel, bij een hoge temperatuur fiets ik meestal wat rustiger om niet al te bezweet te raken, enz...

Kortom, gewoon gaan fietsen, en zoals wimmo17 al zei, kun je dat wellicht beter eerst op je huidige fiets doen. Beetje conditie opbouwen, kijken of je het leuk vindt, enz...

Mocht je daarna inderdaad een nieuwe fiets willen kopen, dan zou ik er wel een met spatborden kopen. Je wordt erg smerig als je zonder rijdt, ook bij droog weer blijf je niet schoon... En wellicht is een bagagedrager ook wel handig. Ik neem zelf namelijk altijd een tas mee, en die wil ik beslist niet op mijn rug hebben (hoewel het een rugtas is), want dan heb ik bij aankomst een nat (want bezweet) shirt. Alle door jou genoemde fietsen zijn 'kaal', zonder spatborden en bagagedrager. Wellicht ze er wel van voorzien worden, maar dat brengt natuurlijk wel extra kosten met zich mee. Houd daar rekening mee. Ter indicatie van die kosten: zelf heb ik sinds heel kort een Koga Supermetro. Is ook een kale fiets, en kost dan €999. Met bagagedrader, spatborden en verlichting is ie €199 duurder...
aangezien de huidige fiets een te hoge framehoogte heeft
(57 cm en met een bbm van 77 cm kom ik op een 50 a 52 cm)
denk ik erover om eerst een simpele andere fiets te kopen (gebruikt)
deze kan dan voorzien worden van de kinderstoel en de beugel voor de kinderstoel voor zodat we daar de familie recreatie tochtjes van een paar km kunnen doen.
daarna via het fiets prive plan van het werk een fietsje uitzoeken die alleen voor woon werk verkeer gebruikt kan worden.
op het werk heb ik trouwens andere kleding aan dus een beetje vies worden is geen probleem, maar je rugzak idee is wel iets om rekening mee te houden.
een opknapbeurt voor deze fiets vind ik zonde als deze eigenlijk te groot is voor mij.
overigens wil ik eerst conditie opbouwen voordat ik op de fiets naar het werk ga.
dus in de buurt een paar route,s uitleggen van verschillende lengtes en dagelijks een stukje fietsen.
iemand nog tips hoe ik een trainings schema kan maken voor mijn doel?
klaas1976 schreef:overigens wil ik eerst conditie opbouwen voordat ik op de fiets naar het werk ga.
dus in de buurt een paar route,s uitleggen van verschillende lengtes en dagelijks een stukje fietsen.
iemand nog tips hoe ik een trainings schema kan maken voor mijn doel?
Dagelijks een stukje fietsen, en niets forceren lijkt mij een goed begin. Je zou ook bijvoorbeeld 1 dag in de week op de fiets naar het werk kunnen gaan, en dat langzaam opbouwen naar 2, 3, 4, 5 dagen... Je zult dan wel met 1 vaste dag moeten beginnen, ook als het weer niet meezit. Want anders ga je alsnog heel onregelmatig fietsen, en dat werkt niet (is mijn ervaring)...
Ik vind dat je nogal sportieve fietsen op het oog hebt voor woonwerk-verkeer plus ietsje meer, waarbij je je rug wilt sparen.
Het stuur is dan wel recht, maar het zit bij deze fietsen wel op dezelfde positie als bij een racefiets. Je zit toch behoorlijk voorover.

De Medeo ken ik ook. Het was mijn vorige woonwerk- en vakantie-fiets. 't Is niet zo'n geschikte fiets om trainingsrondjes te doen en af en toe aan te klampen bij getrainde fietsers. Ik was die fiets na 5 jaar al beu, dus ik snap wel dat je die niet wilt opknappen.
klaas1976 schreef:slecht gesteld met de conditie zeker?
Dat kun je toch niet stellen na het tweede rondje in 7 jaar? Zeker niet als je je conditie aan het testen bent op een slecht onderhouden Gazelle Medeo Hybride met een slag in het wiel. Als jij zegt dat je 22 km/h kunt op die fiets, dan is er niet zo heel veel om je zorgen over te maken.

28 km/h is voor veel recreatieve racefietsers al een mooie kruissnelheid. Als je daar als beginnend fietser probeert mee te fietsen, dan is het niet zo gek dat je aan je conditie gaat twijfelen.

Elk jaar na de 'winterstop', merk ik weer dat fietsen een sport (of hobby) is, waar je lichaam vrij snel aan went. De eerste keer als ik de fiets uit de kelder haal vind ik 40 km best tegenvallen, het volgende weekend is 60 km goed te doen, en binnen een maand zit ik weer op het niveau dat ik gewend ben.
Als je enige regelmaat inbouwt (vaste dag in de week een rondje, of een aantal keren per week woonwerk) moet een ontspannen rondje van 60 km met een wat sportiever tempo binnenkort toch tot de mogelijkheden behoren.

Ik hoop wel dat je fietsen leuk gaat vinden, voordat je je door trainingsschema's, hartslag- en snelheidsmeters en prestaties van andere fietsers laat ontmoedigen.
ik laat me niet zo snel ontmoedigen
echter vraag ik me nu af of ik niet beter een andere soort fiets kan nemen.
een fiets die zowel geschikt is voor woon werk als waar de kinderzitje achterop kan.
dus nog wel met spatborden, lichtgewicht en goed voor het trainen als stevig voor de kinderzitje.
de zwetende rug met een rugtas, het vies worden en de toch niet zo gek veel km die ik dagelijks wil fietsen zijn hier debet aan.
maar zijn er wel fietsen die niet meteen richting de 20 kilo gaan en toch stevig en licht lopen?
of kan ik toch beter 2 fietsen combineren?
Als je veel op het platteland van Groningen rijdt, maakt de massa van de fiets weinig uit. Mits je zoveel mogelijk een constante snelheid kunt rijden. Een paar kilo meer fiets compenseer je door de druk in de banden 0,1 bar hoger te zetten.

Ik rij veel in de Polder en stop weleens 2 stoeptegels in de fietstassen. Een half bar meer in de achterband en ik rij nagenoeg een gelijke gemiddelde snelheid.

De lucht is je vriend en je rivaal. Die weerstand neemt kwadratisch toe met je snelheid. Een sportieve houding levert meer winst op. Een ligsteun op het stuur geeft meer voordeel dan een lichte fiets.

Piet.
klaas1976 schreef:maar zijn er wel fietsen die niet meteen richting de 20 kilo gaan en toch stevig en licht lopen?
of kan ik toch beter 2 fietsen combineren?
Dat was voor mij ook even een zoektocht. Ik had tot voor kort een Batavus Vivente. Een tamelijk log ding van 22kg. Wel heel comfortabel, maar niet (meer) wat ik wil...

Ik ben toen op zoek gegaan naar een lichtere fiets. Met naafversnellingen kom je niet snel onder de 14-15kg, althans, ik kon ze niet vinden. Een Koga Citylite bijvoorbeeld, met 8 naafversnellingen, weegt 14kg. Veel lichter zal je niet vinden. Kost wel eventjes €1299... :roll:

Met derailleurversnellingen kun je lichter uitkomen. Mijn Koga Supermetro weegt (volgens opgave fabrikant) iets meer dan 11kg. Met spatborden, bagagedrager en verlichting zal het iets zwaarder uitvallen. Ik heb geen weegschaal, maar hij voelt ietsje zwaarder aan dan mijn mountainbike, die ook iets van 11kg weegt...

Ik heb ook nog gefietst op een Giant Ligero RS1. Ook met derailleurversnellingen en vrij licht (13,8kg). Alleen de lichaamspositie vond ik wat minder sportief, meer rechtop. Is wel een heel betaalbare fiets, van nog geen €800...

Cube levert overigens een 'trekking set', bestaande uit een bagagedrager en een setje spatborden. Zie hier, onder aan de pagina. Moet je wel even navragen of dat past op de door jou genoemde modellen, maar ik vermoed van wel. Er zitten in ieder geval nokjes op de frames...
Misschien heb je hier iets aan: http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
Zelf zou ik vooral kijken naar de Fahrradmanufaktur fietsen. Die hebben ook goede verlichting, en dat is belangrijk voor een woon werk fiets. Er is nu ook een Nederlandse importeur die je kan vertellen welke winkels deze fietsen verkopen, ook met fietsplan.
Wim
ik zal de links eens doorbladeren.
fietsplan kom ik niet voor in aanmerking, dat gaat tot 15 km en ik woon 17 km van het werk.
vandaag nog even een stukje gefietst terwijl mijn binnenbovenkant benen en kont nog zeer doen.
10 km met een gemiddelde van 18.6 km/h
door het niet doorgaan van het fietsplan zal ik mijn focus verleggen op het vervangen van de huidige hybride fiets door een betere die mij meer op maat is.
dan wel gebruikt met een flink lager budget.
zeg 2 a 300 euro, of als iets daarboven moet het een stuk beter worden dan sparen we nog even door.

zoiets?
http://link.marktplaats.nl/582967466
wel aardig boven budget en niet echt in de buurt, maar gezien de nieuwprijs en goed onderhouden misschien een optie?
en eventueel kan ik er later toch nog een meer sportfietsje bij nemen,

of zoiets in de goedkope klasse?
http://link.marktplaats.nl/582074104
en voor de sport?
http://link.marktplaats.nl/579622935
Ik heb voor ongeveer hetzelfde doel een vsf t300 aangeschaft. Ook met het fietsplan. Totale bedrag maakt op zich niet uit. Er zit wel een maximum aan de vergoeding. Mijn fiets heeft o.a. een prima geschikte naafversnelling, dichte kettingkast en hydraulische remmen. Lekker onderhoudsvrij. En ik fiets er geregeld rondjes mee van 60+km met een gemm. snelheid van 22/23 per uur. Lekker fietsje.
klaas1976 schreef:fietsplan kom ik niet voor in aanmerking, dat gaat tot 15 km en ik woon 17 km van het werk.
Wat is dat voor zottigheid?!

.tsooJ
Er is ook nog zoiets als een "belastingfiets" via de bruto netto salaris constructie (tenminste in mijn geval wel). Die regeling is niet afstandsgebonden alleen je krijgt de fiets in tegenstelling tot het fietsplan niet helemaal cadeau. Het bedrag dat je bruto mag verrekenen is nog wel steeds 749, de rest is netto.

Keuze van merk, type en fietsenmaker is volledig vrij. Maar nogmaals dat is wat mijn werkgever de werknemers aanbiedt.

Ik zou in ieder geval navragen (als je dat nog niet gedaan hebt) of je werkgever ook een dergelijke constructie aan kan bieden.
Een fietsplan (of een variant daarvan) is niks anders dan een mogelijkheid die de belastingdienst je geeft, om voor een bedrag van maximaal €749 (+ 3x €82 accessoires verdeeld over 3 jaar + fietsverzekering) belastingvrij een fiets te kopen. Of je dat nou via een bedrijf als NFP (Nationale FietsProjecten) doet, of dat het bedrijf waar je werkt dat zelf regelt, maakt niks uit. Het is immers gewoon een belastingvoordeel, net als hypotheekrenteaftrek bijvoorbeeld...

Een fietsplan is bedoeld om te stimuleren dat je met je fiets naar het werk gaat. Dit in verband met de gezondheid van de werknemer (veel mensen doen immers zittend werk en krijgen dus bijna geen beweging) en vermindering van filedruk en milieubelasting...

Voorwaarde die wordt gesteld voor een fietsplan, is dat je aannemelijk moet kunnen maken dat je regelmatig (zeg de helft van de werkweek) het traject van huis naar werk, of een deel daarvan (!), met de fiets aflegt. Vandaar dat men die 15km vaak aanhoudt. Tot 15km is het immers wel aannemelijk (al pakken sommige mensen voor 2km nog de auto natuurlijk), maar als je bijvoorbeeld 40km van je werk woont niet echt meer natuurlijk. Maar die 15km is volgens mij nergens vastgelegd als absoluut maximum, omdat je de fiets ook mag gebruiken voor een deel van het woon-werktraject. Bijvoorbeeld van huis naar een carpoolplek, waar je door een collega wordt opgehaald. Of van huis naar het NS-station. Dat vermindert immers ook de filedruk en de milieubelasting en het fietsen blijft gezond voor de werknemer...

Ik heb toevallig net een nieuwe fiets voor woon-werkverkeer gekocht, dus vandaar dat ik me er wat in heb verdiept. Ik woon overigens nauwelijks 5km bij mijn werk vandaan, dus ik heb sowieso geen probleem. Maar een collega van mij die ruim 40km van kantoor woont, heeft vorig jaar ook probleemloos een fiets kunnen kopen via het fietsplan (al heet dat bij ons dan weer anders). Lijkt me dus sterk dat klaas1976 niet in aanmerking zou komen voor het fietsplan...

Een fietsplan vind ik trouwens erg aantrekkelijk. Zo hoef ik bijvoorbeeld, tegen inruil van mijn oude fiets, slechts €91,01 zelf bij te betalen voor mijn nieuwe fiets, die (inclusief accessoires) ruim €1200 kost. De rest gaat van mijn 'persoonlijke budget' af (wat bestaat uit bruto inkomsten in de vorm van vakantiegeld, adv-dagen, bovenwettelijk verlof, enz.)...