Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Frame en voorvork gezocht voor trekkingfiets - Forum Wereldfietser

Frame en voorvork gezocht voor trekkingfiets

Mijn vriendin rijdt een MultiCycle Elegance met Rohloff naaf. Deze fiets heeft ze 4 jaar geleden gekocht voor weinig (overjarig en frame was eigenlijk te klein) met het idee om er een aantal jaren mee te rijden en later de rohloff naaf te gebruiken in een andere fiets/frame. Inmiddels is het zo ver. De onderdelen op de fiets zijn best van goede kwaliteit en willen we zo veel mogelijk hergebruiken. Zo zitten er Magura Clara schijfremmen op en die bevallen erg goed. Het idee is dat het achterrek, zadel, handvatten, voor en achterlicht, wielen en stuur overgezet kunnen worden. Voor een idee van de huidige fiets zie de foto.Afbeelding

Idee voor de nieuwe fiets/frame
Sportieve bouw: voorbeeld: ER Lady (zie foto) http://www.fietsenwarenhuis.nl/bestande ... _Zwart.jpg
28”, excenter, schijfremmen voor en achter, starre voorvork, mogelijkheid voor redelijk brede banden. (maar niet te breed want dat schijnt de velg niet aan te kunnen :wink: )
Mogelijkheden voor het monteren van: bagagerek, spatborden voor en achter, verlichting voor en achter, slot.

Het frame willen we het liefst in een stalen uitvoering maar een goed alu alternatief behoort ook tot de mogelijkheden.

Wie heeft er tips voor een goed frame en voorvork?
Avaghon, Santos, Snel of Vittorio?
Of je koopt iets op Marktplaats.
Leon
ouder topic http://www.wereldfietser.nl/phpBB/viewt ... t=excenter

De keuzes met excenter zijn beperkt, binnen redelijk budget zal je vooral op thorn moeten mikken of misschien een santos frame dat om andere reden wordt afgedankt.

Surly is het evidente budget-alternatief, maar die hebben geen EBB's voorzover ik weet.
EnriceV schreef:ouder topic http://www.wereldfietser.nl/phpBB/viewt ... t=excenter

De keuzes met excenter zijn beperkt, binnen redelijk budget zal je vooral op thorn moeten mikken of misschien een santos frame dat om andere reden wordt afgedankt.

Surly is het evidente budget-alternatief, maar die hebben geen EBB's voorzover ik weet.
Thorn doet niet aan schijfremmen
Dan blijft enkel velotraum over denk ik:
http://velotraum.de/modelle/cross-crmo-ex

PS: als de velg het enige is dat je tegen houdt om bredere banden te monteren, dan kan je ze ook vervangen, dat kost heus niet zoveel. (reken 30 euro om te laten spaken en tussen 20 en 50 euro voor een goede velg)
Santos rond de 699€
Wimmert schreef:Santos rond de 699€
Bedankt allen voor de reatie. Ik moet zeggen... ik had op een goedkopere oplossing gehoopt. Ik vind 600 a 700 nog steeds veel geld voor een frame dus ws net iets te naief geweest. Zou het helpen om e prijs flink te drukken als we de eis van een excenter zouden laten vallen? Anders wachten we nog een paar jaar. Je weet nooit wat er dan te krijgen is.
PeeWee schreef:
Wimmert schreef:Santos rond de 699€
Bedankt allen voor de reatie. Ik moet zeggen... ik had op een goedkopere oplossing gehoopt. Ik vind 600 a 700 nog steeds veel geld voor een frame dus ws net iets te naief geweest. Zou het helpen om e prijs flink te drukken als we de eis van een excenter zouden laten vallen? Anders wachten we nog een paar jaar. Je weet nooit wat er dan te krijgen is.
rotorbikes.com, schuivende padden
surly ogre met tugnuts waar je een flesje bier mee kunt openen, 470 euro (geen bracket excenter, wel horizontale uitvaleinden) bij singlespeed.nl.
Geschikt voor vbrakes, derailleur, rohloff, schijfremmen, 60mm brede banden, etc., kortom een zwitsers zakmes. Enig nadeel die te bedenken is, is de kleur groen.
AB schreef:surly ogre met tugnuts waar je een flesje bier mee kunt openen, 470 euro (geen bracket excenter, wel horizontale uitvaleinden) bij singlespeed.nl.
Geschikt voor vbrakes, derailleur, rohloff, schijfremmen, 60mm brede banden, etc., kortom een zwitsers zakmes. Enig nadeel die te bedenken is, is de kleur groen.

ik zou eerder vallen over de horizontale padden, met een rohloff is dat niet fantastisch, en horizontale padden en een schijfrem is knudde.....
Zet het hele excenter-gedoe uit het hoofd en ga voor een Surly LHT Disc icm kettingspanner als dat niet teveel gedoe geeft.
Matthie9000 schreef:Zet het hele excenter-gedoe uit het hoofd en ga voor een Surly LHT Disc icm kettingspanner als dat niet teveel gedoe geeft.
Die kettingspanner is idd het minste gedoe, maar ziet er natuurlijk net niet zo strak uit als een bracketexcenter :) Maar LHT disc kan tot max. 42mm banden met spatborden. En 50mm big apples is toch wel erg fijn voor een reisfiets.

Aan de andere kant, surly troll/ogre, wat al niet kan met zo'n horizontale uitvaleinden, remschijven en rohloff (al dan niet met een enkele kettingspanner):
http://www.pushingthepedals.com/2011/07 ... -speedhub/
http://www.pushingthepedals.com/2012/05 ... rm-review/
Het heeft even geduurd maar we hebben niet stil gezeten. Vriendin heeft toch nog wat km gemaakt met een Idworx ER en ook nog met een Idworx Easy Eight en dat beviel prima. Dat zijn aluminium frames dus de eis/wens van staal kunnen we laten vallen. Dat biedt weer perspectieven. Inmiddels hebben we ons oog laten vallen op de poison Atropin. http://www.poison-bikes.de/shopart/2010 ... rlager.htm Van de fabrikant begrepen dat deze ook in damesuitvoering te leveren is. (mixte frame) . Ik heb even de geometrie van deze fiets (51 cm variant) vergeleken met idworx EE maat M waar ze prima op past en die wijken niet veel af dus dat lijkt in ieder geval OK.

Ik ben redelijk handig maar ik heb nog nooit een bestaande fiets opgeofferd om alle onderdelen op een nieuw frame op te bouwen. Mijn idee was om alles wat te gebruiken is over te zetten en dat is best veel . Volgens mij zou het moeten kunnen voor:
1. De wielen
2. Achterrekje
3. Spatborden (maar als het niet lekker past kopen we wel nieuwe)
4. Slot
5. Stuur (de dwarsstang)
6. Zadel en de zadelpenklem
7. Trapas en cranckstel. (is dat gewoon over te zetten in een frame met EBB?)

Daarbij zou ik nog aanvullend het volgende moeten aanschaffen en monteren:
Schakelkabels, zadelpen (want de oude is een geveerde en dat wil ze niet meer), kettingschermpje, bovenbouw, standaard.
Nieuwe voorbouw en vork op maat maken (tips?). Ik zit te denken aan een verstelbare voorbouw. Is dat slim?
Ik heb geen verstand van IS2000 schijfrem montage. Past daar de Magura Clara op? Qua schijfdiameter zou het in ieder geval net moeten lukken want Poison geeft aan dat het max 160 mm mag zijn.

Zou dit een optie zijn om de multicycle te slachten en bijna alle onderdelen over te zetten?
In dezelfde prijs categorie
http://www.meilenweit.net/shop/product_ ... s_id=25003

Ik laat momenteel door MW mijn vakantiefiets bouwen op basis van een Intec M1 frame (26 inch, CroMo, fabrikant Fort). Dat frame kunnen ze op bouwen met diskbrakes.

De eigenaar,Dirk, spreekt goed Nederlands en bouwt zelf vakantiefietsen. Hij kan je adviseren hoe je het kan aan pakken.

Leuk project, succes!

Willem
Bedankt voor de tip Willem.

Helaas heeft het Rohloff frame gaan diskmount. Ook ontbreekt een excentrisch bottombracket dus dit zal em niet worden. Veel plezier me je fiets.

Groet Peewee
Ik denk dat de schijfremmen de grootste beperking worden bij de framekeuze. Je kunt natuurlijk ook velgremmen gebruiken.
Als je belangstelling hebt voor een mtb achtige 26 inch vakantiefiets dan is de Thorn Nomad mk2 met verende voorvork bruikbaar met schijfremmen (in zware of lichte X uitvoering). Dat zijn heel goede frames.
Bedenkt verder dat er veel verschillende versies zijn van de Rohloff naaf, en wat je hebt moet maar passen op het nieuwe frame.
Als je naar een maatbouwer gaat voor een niet te duur maatframe kun je natuurlijk alles krijgen zoals je het hebben wilt, maar goedkoop is dat dan nog altijd niet.
Wim
ik zou ook voor een meer ATB achtige frame gaan als je echt schijfremmen wilt behouden. De vraag is of je echt schijfremmen nodig hebt.
De Magura clara zijn niet zo'n hoge kwaliteit, ik heb zo ook op mijn ligfiets en ben er erg ontevreden over.
@Bedankt voor de tip Willem: graag gedaan.

@Helaas heeft het Rohloff frame gaan diskmount: het 26 inch Rohloff M2 frame is zeker met diskbrakes uit te rusten (het staat in de optie lijst) ook het 26 inch derailleur M1 frame. Zie echter dat je je reeds 28 inch wielen hebt. In de 28 inch frames zie ik idd diskbrakes niet als optie staan.

@ Ook ontbreekt een excentrisch bottombracket dus dit zal em niet worden: oke :-)

@Veel plezier me je fiets: dank je. Jij/jullie ook succes!

Groeten, Willem
Het heeft even geduurd maar inmiddels is er een frame. Een Poison Atropin met Excenter en mooi paars is niet lelijk. :)
Afbeelding

De oude fiets is geslacht en de onderdelen zien er na een schoonmaakbeurt nog best goed uit. Ik heb nog een paar vraagjes voor de experts. Het oude frame had een verticale drop out die heel diep was. Daardoor kon de asplaat die je hier ziet dienst doen als borging.
Afbeelding

De het nieuwe frame heeft niet zo'n diepe drop-out waardoor deze borging niet zal werken.
Afbeelding

Om die reden moet ik een ander asplaat monteren. De OEM2.

Afbeelding

Deze kan geborgd worden op de onderste aansluiting van de schijfremnok als je geen schijfrem gebruikt. We gaan echter wel schijfremmen monteren. Naar ik heb begrepen zouden we dit probleem op kunnen lossen met nog een onderdeel. De speedbone.
Afbeelding

Deze past dan aan de buitenkant van de schijfremmontage. De OEM2 plaat valt dan precies in het nokje van deze speedbone waardoor de boel weer geborgd is. Zie voorbeeld.
Afbeelding

Mijn vraag is: Moet ik het echt doen met deze 2 onderdelen of zijn er andere mogelijkheden. Waar ik zelf aan dacht was om de OEM2 plaat zo uit te vijlen dat ie wel netjes om de remklauwaansluiting valt.

De 2e vraag gaat over de ruimte in de dropouts. Als ik de rohloffnaaf wil monteren dan past ie net niet in de achterbrug. De as lijkt een fractie te dik c.q. de dropout is te smal. Kan natuurlijk komen omdat we er nog een extra laag blanke lak overheen hebben gespoten. Hoe kan ik er voor zorgen dat het wel gaat passen. Is het bv zo simpel dat ik gewoon met een klein vijltje even de dropout wat kan vergroten?
PeeWee schreef:
Om die reden moet ik een ander asplaat monteren. De OEM2.

Mijn vraag is: Moet ik het echt doen met deze 2 onderdelen of zijn er andere mogelijkheden. Waar ik zelf aan dacht was om de OEM2 plaat zo uit te vijlen dat ie wel netjes om de remklauwaansluiting valt.
wordt ingewilkkeld vijlen, je kunt ook een Monkeybone gebruiken
Afbeelding






De 2e vraag gaat over de ruimte in de dropouts. Als ik de rohloffnaaf wil monteren dan past ie net niet in de achterbrug. De as lijkt een fractie te dik c.q. de dropout is te smal. Kan natuurlijk komen omdat we er nog een extra laag blanke lak overheen hebben gespoten. Hoe kan ik er voor zorgen dat het wel gaat passen. Is het bv zo simpel dat ik gewoon met een klein vijltje even de dropout wat kan vergroten?
Bekende ellende met nieuwe frames, naven met schroefdraad op de as zijn zo scherp dat die zich wel de sleuf in vreten, met gladde aseinden moet je het frame vaak even helpen met een zoet vijltje en schuurlinnen.