Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Monteren cadanssensor - Forum Wereldfietser

Monteren cadanssensor

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over het monteren van een cadanssensor. Sinds kort heb ik een Garmin Edge 800, waar o.a. een cadanssensor bij geleverd zit. Toen ik deze wilde monteren, liep ik tegen het volgende probleem op:
Het 'vaste deel', (zie onderstaande plaatje) wat je op de linker achterframearm moet monteren, kan alleen dicht bij de velg gemonteerd worden. Dat komt doordat er ook een snelheidssensor aan vast zit (die 'losse arm' op het plaatje). Als ik 'm verder naar achteren wil monteren, komt die tegen de spaken aan, en dat gaat dus niet werken. Het frame is namelijk vrij smal, en de achterframearm loopt in eerste instantie vrij recht naar achteren, dus de spaken komen steeds dichter bij de achterframearm te zitten (totdat deze ook naar buiten toe loopt).
Afbeelding

Probleem is nu, dat als ik de cadanssensor (zie onderstaande plaatje) aan de traparm wil monteren, dan zit ie veel te ver van de sensor die op het frame zit. Zit (zo uit het hoofd) wel 2 cm tussen, terwijl er geloof ik maximaal een halve centimeter ruimte tussen mag zitten...
Afbeelding

Nou zal ik vast niet de eerst zijn die tegen dit probleem oploopt, dus ik ben wel benieuwd of er hier mensen zijn die dit probleem ook gehad hebben, en zo ja, hoe zij dit opgelost hebben. Gewoon een blokje hout er tussen zou kunnen, maar dan heb je wel een lelijke puist aan je traparm. Heb liever een wat elegantere oplossing...

De fiets betreft trouwens een racefiets, Cube Peloton 2009...
Afbeelding
De arm voor de snelheid kun je als je het schroefje iets losdraait bewegen. daar dus iets mee proberen. (daarna wel weer vastdraaien.) Overigens heb je die snelheidssensor niet echt nodig, al geeft de Garmin soms wel ongeloofwaardige maximumsnelheden door.
Pman schreef:De arm voor de snelheid kun je als je het schroefje iets losdraait bewegen. daar dus iets mee proberen. (daarna wel weer vastdraaien.) Overigens heb je die snelheidssensor niet echt nodig, al geeft de Garmin soms wel ongeloofwaardige maximumsnelheden door.
Die arm voor de snelheidssensor zit al zo dicht mogelijk tegen het frame aan. Dus verder naar binnen gedraaid dan op het plaatje...
Henrie schreef:Gewoon een blokje hout er tussen zou kunnen, maar dan heb je wel een lelijke puist aan je traparm. Heb liever een wat elegantere oplossing...
Sensor ónder de vork monteren, zodat de arm naar voren wijst?
Henrie schreef:De fiets betreft trouwens een racefiets, Cube Peloton 2009...
Afbeelding
Ah, zeker met allemaal van die "wulpse" bochten in de achtervorken?

.tsooJ
Alien schreef:
Henrie schreef:Gewoon een blokje hout er tussen zou kunnen, maar dan heb je wel een lelijke puist aan je traparm. Heb liever een wat elegantere oplossing...
Sensor ónder de vork monteren, zodat de arm naar voren wijst?
Dat helpt me maar een paar centimeter. Dat is helaas niet voldoende...
Ah, zeker met allemaal van die "wulpse" bochten in de achtervorken?
Op deze foto kun je enigszins zien hoe 'wulps' de achtervork is...
Afbeelding
Tja, ik vond van die gebochelde vorken al nooit mooi, nu heb ik een onderbouwde reden om ze te verafschuwen! :lol:

Ben je bekend met deze truc? Monteer de cadansmagneet in de pedaalas. Bijkomend voordeel is dat je dan geen Ty-Raps om je crank hebt zitten, maar ook komt de magneet zo ver mogelijk aan het uiteinde van de crank. Wellicht dat je dan net op het bredere deel van de vork uitkomt met de sensor?

.tsooJ
Henrie schreef: Probleem is nu, dat als ik de cadanssensor (zie onderstaande plaatje) aan de traparm wil monteren, dan zit ie veel te ver van de sensor die op het frame zit. Zit (zo uit het hoofd) wel 2 cm tussen, terwijl er geloof ik maximaal een halve centimeter ruimte tussen mag zitten...
Afbeelding
De sensor is het ding met batterij dat je onder aan de liggende achtervork hangt. Wat Garmin op dit plaatje sensor noemt zijn gewoon magneetjes, als die niet ver genoeg uitsteken kun je altijd een ander modelletje proberen
Alien schreef:Tja, ik vond van die gebochelde vorken al nooit mooi, nu heb ik een onderbouwde reden om ze te verafschuwen! :lol:

Ben je bekend met deze truc? Monteer de cadansmagneet in de pedaalas. Bijkomend voordeel is dat je dan geen Ty-Raps om je crank hebt zitten, maar ook komt de magneet zo ver mogelijk aan het uiteinde van de crank. Wellicht dat je dan net op het bredere deel van de vork uitkomt met de sensor?

.tsooJ
Ik kan helaas de plaatjes op dat forum niet zien, want daar moet je voor zijn ingelogd... Maar als ik het goed begrijp monteer je op de een of andere manier een magneet ter hoogte van het pedaal. Maar juist dat kan dus bij mijn fiets niet. Nou ja, je kunt daar ongetwijfeld een magneet monteren, maar ik kan daar op de achtervork de sensor niet kwijt, omdat ie dan in aanraking komt met de spaken...
Henrie schreef:
Alien schreef:Tja, ik vond van die gebochelde vorken al nooit mooi, nu heb ik een onderbouwde reden om ze te verafschuwen! :lol:

Ben je bekend met deze truc? Monteer de cadansmagneet in de pedaalas. Bijkomend voordeel is dat je dan geen Ty-Raps om je crank hebt zitten, maar ook komt de magneet zo ver mogelijk aan het uiteinde van de crank. Wellicht dat je dan net op het bredere deel van de vork uitkomt met de sensor?

.tsooJ
Ik kan helaas de plaatjes op dat forum niet zien, want daar moet je voor zijn ingelogd... Maar als ik het goed begrijp monteer je op de een of andere manier een magneet ter hoogte van het pedaal. Maar juist dat kan dus bij mijn fiets niet. Nou ja, je kunt daar ongetwijfeld een magneet monteren, maar ik kan daar op de achtervork de sensor niet kwijt, omdat ie dan in aanraking komt met de spaken...
je moet de sensor onder de achtervork hangen, als daar spaken rondzwabberen...
m-gineering schreef:je moet de sensor onder de achtervork hangen, als daar spaken rondzwabberen...
Ik denk niet dat wat gaat uithalen, omdat die 'arm' van de snelheidssensor tussen het frame en het wiel (de spaken) moet passen. En of ik 'm dan boven of onder het frame monteer, maakt daarbij weinig uit denk ik. Maar misschien kan ik iets met die arm gaan lopen pielen. Ik zal nog wel eens zien...
Update:
Ik heb net even gekeken, en over de gehele lengte van de traparm loopt het achterframe evenwijdig met die traparm. Pas verder naar achteren loopt het frame naar buiten. De afstand tussen de traparm en het frame (en dus de sensor) is ongeveer 25-30mm. Daarbij moet ik nog opmerken dat de traparm aan de framezijde 'uitgehold' is, dus effectief is de afstand zelfs nog iets groter...

De sensor ga ik dus niet verplaatsen, want dat heeft geen nut. Ik zal iets anders moeten verzinnen...
Lijkt erop dat de vorm van je achtervork behoorlijk tegenzit. Enfin, zoals Marten al zei: dat dingetje dat je aan de crankarm monteert, is alleen maar een magneetje. Dus monteer de sensor waar het het beste uitkomt, en zorg dan dat er op één of andere manier (linksom of rechtsom!) een magneetje op de juiste afstand voorbijkomt bij elke pedaalslag.

.tsooJ
Kan je hem in dit geval niet gewoon boven de voorderailleur zetten? eventueel naar de linkerpedaal gericht ipv de rechter.
Op deze http://www.hartslagmetercenter.nl/produ ... gsc10.html en op deze http://www.radforum.de/gallery/showimage.php?i=7196 pagina's zie ik een afbeelding hoe de sensor gemonteerd moet worden.

Naar mijn idee kan de verstelbare snelheidssensor dan toch nooit in je spaken terecht komen. Die sensor moet er niet tussen maar er boven.
douwe trapper schreef:Op deze http://www.hartslagmetercenter.nl/produ ... gsc10.html en op deze http://www.radforum.de/gallery/showimage.php?i=7196 pagina's zie ik een afbeelding hoe de sensor gemonteerd moet worden.

Naar mijn idee kan de verstelbare snelheidssensor dan toch nooit in je spaken terecht komen. Die sensor moet er niet tussen maar er boven.
Ik heb 'm precies zo gemonteerd:
Afbeelding

Verschil is alleen dat deze afbeelding (en ook de afbeelding op die andere site) een mountainbike is. Daar zitten dus brede banden op, en dus is het frame breed. Er zit, zoals je kunt zien, veel ruimte tussen het frame en de spaken. Vandaar ook dat de sensor iets naar de spaken toe 'gezwaaid' is, anders is daar de afstand tussen de sensor en de spaakmagneet te groot. Bij mij zit de sensor ongeveer op dezelfde plaats op het frame. Alleen is de snelheidssensor niet naar de spaken toe gezwaaid, want daar is geen ruimte voor. Ik heb 'm dus helemaal in de onderste stand staat, tegen het frame aan gedrukt. Dan past het wel...

Alleen als de sensor naar achteren (richting wielas) zou willen verplaatsen, dan komen de spaken dichter bij het frame te liggen en past het niet meer. In dat geval zou ik de snelheidssensor helemaal omhoog kunnen zwaaien (al ziet dat er natuurlijk niet uit). Ik schiet daar alleen niks mee op, omdat de afstand tussen de traparm en de cadanssensor (die dus niks met dat armpje te maken heeft) te groot is en blijft. Het frame loopt immers (zoals gezegd) parallel aan de traparm en de afstand tussen frame en traparm is 25-30mm. Pas verder naar achteren loopt het frame naar buiten toe (anders zou de naar + cassette nooit passen)...

Probleem blijft dus dat de afstand tussen traparm en cadanssensor te groot blijft. Bij mijn mountainbike (ook een Cube, een LTD SL) zal het probleem er niet zijn, omdat dat frame (uiteraard) een stuk breder is, waardoor de traparmen veel dichter op het frame zitten, net zoals op bovenstaande foto...
Als je de candans/snelheidssensor in combinatie met navigatie gebruikt kun je de snelheidssensor verwaarlozen. Die zou alleen gebruikt worden wanneer er geen sateliet signaal is. Als je het kastje zo monteert dat je wel een goede cadans registreert ben eigenlijk al uit de problemen toch?
Berghaus schreef:Als je de candans/snelheidssensor in combinatie met navigatie gebruikt kun je de snelheidssensor verwaarlozen. Die zou alleen gebruikt worden wanneer er geen sateliet signaal is. Als je het kastje zo monteert dat je wel een goede cadans registreert ben eigenlijk al uit de problemen toch?
Dat zou ik kunnen proberen. De sensor is weliswaar bedoeld om op of onder de framearm te monteren, maar ik zou eens kunnen proberen of ie naast het frame past. Dus tussen het frame en de traparm. Daarmee overbrug je al een heel stuk van het gat tussen het frame en de traparm. Ik ga het eens proberen. Eerst nog wat ty-raps regelen... ;)
Henrie schreef:framearm..traparm.
je doet iedereen die je wil helpen een plezier als je je eerst eens zou verdiepen in de algemeen gangbare namen van al die onderdelen :roll:
Omdat het plaatje op een witte achtergrond beter staat was het Leon die schreef:Afbeelding
m-gineering schreef:
Henrie schreef:framearm..traparm.
je doet iedereen die je wil helpen een plezier als je je eerst eens zou verdiepen in de algemeen gangbare namen van al die onderdelen :roll:
Ja, crank-arm... Lekker Nederlands ook... :roll: