Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Probleem trappers (onderweg naar Santiago de Compostela) - Forum Wereldfietser

Probleem trappers (onderweg naar Santiago de Compostela)

Hoi!

Onderweg naar santiago ben ik in moissac, mooie stad, met mijn stalen specialized trapper en Shimano crank of trap as(dat ding dat de trapper aan de fiets verbindt) tegen een betonnen paal geknald omdat ik moest uitwijken voor een auto. Nu dacht ik dat ze wel wat konden hebben omdat ze van staal zijn, maar nu heb ik aan de rechter kant een tik iedere keer als ik met de trapper bijna op het hoogste punt zit. Ik heb algeprobeerd met de inbussleutel een paar goeie rukken te geven maar het komt steeds terug. Bij hoge trap frequentie heb ik er weinig tot geen last van.

Omdat ik onderweg ben is dit voor nu helaas alle info doe ik er over kan geven maar mijn vraag aan jullie is of jullie jullie licht erover willen laten schijnen wat ik er zelf aan zou kunnen doen en ander rij ik even naar de fietsen maker. Weet alleen niet hoe ik me duidelijk moet malen maar da komt wel goed.
Wil het alleen graag eerst, met jullie advies, zelf proberen.


Voor de geïnteresseerden houd ik een weblog bij die nog niet helemaal up to date is vanwege tekort aan Wifi, maar deze vraag had voorrang.

Www.sebaswich.weblog.nl

Vriendelijke groet,

Sebas
Met een beetje pech is je crank zelf krom, anders kijken of er een hoogteslag in de bottombracket zit als je de crank hebt gedemonteerd. (Dit is echt millimeterwerk) Wat ook nog mogelijk is is dat je crank tegen de kooi van de derailleur komt, dit kun je uitsluiten door op het middenblad te schakelen en luisteren of het weg is.
Of er iets te krom is zou je direct hebben moeten merken toen je weer op de fiets stapte, nu ben je er wellicht al aan gewend.
Of er (onzichtbare) schade is? Aan trapassen en crancks is meestal niet veel te zien. Wel controleren of er een beginnende barst is natuurlijk. Voorbeelden: http://www.m-gineering.nl/oops.htm Áls er een barst is moet je het betreffende onderdeel zsm vervangen, want doorfietsen is dan gevaarlijk.
Of het om een loszittende trapper gaat? Haal de trapper er eens af, vet de draad in met iets vettigs - olijfolieheb je vast bij je - en draai hem er weer op. Als dan vrijwel direct de tik weer verschijnt lijkt het me toch wat anders. Zie dan de hulppagina voor tikken: http://www.m-gineering.nl/bijgeluid.htm
Succes,
Leon
hierboven nogal veel doemscenario's: een pedaal en de cranks kunnen heel wat hebben. (kan natuurlijk)
De lagers van je pedaal hebben een stevige klap gekregen, mogelijk komt daar dus een tikje uit. Of je trapas is door de klap iets minder vast komen te zitten.
EnriceV schreef:hierboven nogal veel doemscenario's: een pedaal en de cranks kunnen heel wat hebben. (kan natuurlijk)
De lagers van je pedaal hebben een stevige klap gekregen, mogelijk komt daar dus een tikje uit. Of je trapas is door de klap iets minder vast komen te zitten.
crankbouten al aangedraaid?
Komt de kooi van de derailleur tegen de crank?
Zit er een slinger in het tandwiel?
Of door het geweld is er een van de hele kleine kogeltjes uit het buitenste lagertje van de trapper gedrukt. Waarschijnlijk nu met een buts in het conusmoertje.

Zat zelf onlangs met pedaal aan de grond, ook tik/kraak, losgemaakt en gesmeerd en alles op zijn plek terug gedaan, geen resultaat, binnen 15min. weer het zelfde.

Oplossing nieuwe trappers.
Het bleek met een paar flinke rukken aan de inbussleutel op gelost te zijn. Toch bij thuiskomst nog even laten kijken. Dank voor jullie input
aapje99 schreef:Het bleek met een paar flinke rukken aan de inbussleutel op gelost te zijn. Toch bij thuiskomst nog even laten kijken. Dank voor jullie input
Mooi, probleem opgelost!
Bij de trappers valt het redelijk mee omdat je die normaliter met een steeksleutel vastzet, maar verder is rukken aan gereedschap bij het monteren van fietsonderdelen geen goed idee.
Leon