Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aanschaf (beginners) fitness fiets - Forum Wereldfietser

Aanschaf (beginners) fitness fiets

Mijn eerste post en gelijk met een vraag in huis vallen...
Hopelijk word ik ook aangestoken met het fiets virus en zullen nog meer posts volgen!
Ik ben 27 jaar en kom uit het heuvelachtige zuid Limburg, dus eigenlijk wel een mooie locatie om een fietshobby te beginnen :)

Aangezien ik meer aan beweging wil gaan doen en alleen sporten in de sportschool niet echt mijn ding is ben ik op zoek naar een leuke (beginners) fiets waar ik een aantal jaar mee vooruit kan. In eerste instantie wil ik vooral mooi weer ritjes gaan maken hier in Zuid Limburg en later wil ik de fiets ook bij droog weer gaan gebruiken voor woon/werk verkeer (13 km enkele reis).

Ik heb eigenlijk mijn zinnen gezet op een fitness fiets. Vooral omdat ik hier de zit fijner van vind en dit soort fiets breder inzetbaar is dan een echte racefiets. Ik heb ook nog een gewone sport hybride getest, dat fietst ook lekker maar die pak ik denk ik niet om in de avond of in het weekend lekker een stukje te gaan fietsen.
Gisteren ben ik bij een zaak geweest die een Gazelle SPN3 2011 (ultegra achter en 105 voor) demo model te koop had staan. Even een proefritje gemaakt (straat op af) en ik vond het heerlijk fietsen! De fiets is aantrekkelijk geprijsd, maar helaas is deze zaak niet aangesloten bij het fietsplan en kan ik hier via mijn werkgever dus geen fiets aanschaffen (waardoor er geen belastingvoordeel op zit).

Het budget dat ik uit wil geven is circa 750 Euro. Echter het liefst geef ik wat minder uit.
Ik lees dat de fiets eigenlijk minimaal Tiagra of 105 afgemonteerd moet zijn, dus aan de hand van die informatie ben ik gaan zoeken.

Fietsen waar tot nu toe mijn oog op gevallen zijn:
- Trek FX 7.5 (deore achter sora voor) & Trek FX 7.6 (Deore achter Tiagra voor), of zou bv. de 7.3 ook geschikt zijn voor mijn doeleinden?
- Gazelle SPN2 (achter 105 voor tiagra)
- Haibike Tour SE Flatbar 2012 (volledig Tiagra)

De prijzen van deze fietsen liggen tussen de +- 639 (de Trek FX 7.5) en 800 Euro.
Bij de Trek spreekt me het mee verende zadel en de ergonomische handvaten wel aan, hoewel ik mij ook afvraag in hoeverre dat marketing praat zal zijn. De Gazelle is weer erg goed afgemonteerd en heeft verder weinig poespas.

Wat is jullie gedachte over bovenstaande en kunnen jullie aan mij (als fietsleek) wellicht een advies geven?
Wellicht weet ook iemand een zaak in zuid limburg waar ik eens meerdere van dit soort modellen kan checken en proefrijden.
Kijk ook eens bij Cube (wel even links 'on the road' aankikken, anders zie je ook allemaal trekking fietsen en cross hybrides). De SL Cross valt binnen jouw budget, maar heeft wel noppenbanden en daar zou ik persoonlijk niet mee op straat gaan rijden (tenzij je ook off road wilt). De SL Cross Pro valt net buiten je budget, maar lijkt me een stuk geschikter...

Je budget is voor een nieuwe fiets niet heel erg hoog overigens. Je zou daarom ook eens naar een 2e hands fiets kunnen kijken...
> Ik ben 27 jaar en kom uit het heuvelachtige zuid Limburg,
> dus eigenlijk wel een mooie locatie om een fietshobby te beginnen :)
Mee eens :D

> In eerste instantie wil ik vooral mooi weer ritjes gaan maken hier in Zuid Limburg
De mooiste plekjes hier zijn voorzien van steile hellingen. Niet lang, maar lang genoeg om op vrijwel elke rit een klein verzet te kunnen gebruiken. een verzet van 1:1 bij een 28"fiets is echt het minimum voor een beginner. 1:1 betekent dat het kleinste voorblad even groot is als het grootste kransje achter. Zelf heb ik 22 voor en 26 achter, maar vervloekte gisteren in Luik dat dit te zwaar was; ik had een leuke routeverkorting gevonden :shock:
Laat fietsen zonder triple dus staan.

> en later wil ik de fiets ook bij droog weer gaan gebruiken
> voor woon/werk verkeer (13 km enkele reis).
Dat zal dan wel lukken. Een derailleurfiets in de winter inzetten is niet alles vanwege het verwoestende effect van pekel.

> Ik heb eigenlijk mijn zinnen gezet op een fitness fiets.
> Ik heb ook nog een gewone sport hybride getest,
Wat is het onderscheid? De meningen verschillen vaak namelijk.

> Gazelle SPN3 2011 (ultegra achter en 105 voor)
> Trek FX 7.5
> Trek FX 7.6
> 7.3
> Gazelle SPN2
> Haibike Tour SE Flatbar 2012

Heb je hier links naar? Geen zin om ze een voor een te googelen.

> mee verende zadel
Bedoel je vernde zadelpen of zadel met veren? Het eerste: nee. Het laatste: als je onverhard of kasseien gaan doen: ja. Overigens kun je op elke fiets een ander zadel zetten; dat hoeft geen dealbreaker te zijn.

> ergonomische handvatten
Dat is marketingpraat. Je gaat bovendien geen fiets kiezen op basis van een onderdeel van een of twee tientjes. Je fietsenmaker zet er graag andere handvattenm voor je op als dat het punt is.

> Wellicht weet ook iemand een zaak in zuid limburg waar
> ik eens meerdere van dit soort modellen kan checken en proefrijden.

Als je een bepaalde fiets zoekt kun je op de dealers gaan zoeken.
Als je een goede zaak zoekt vind ik het nog altijd lastig.
Evers in Maastricht is wel een deskundige maar die verkopen vooral erg mooie fietsen (Santos e.d.). Bovendien zijn ze nogal vaak gesloten (lange middagpauzes, gesloten op sommige werkdagen altijd als ik er kom en erg lange vakanties precies als ik iets aan mijn fiets wil doen)
Een andere goede zaak is Velo in Aken (http://www.velo.de). Daar hebben ze heel andere, Duitse, fietsen. Soms hebben ze erg fijne aanbeidingen en ze hebben een forse voorraad. Een aantal van de merken die ze voeren zijn no-nonsense fietsen die in deze groep gewaardeerd worden. (o.a. VSF)
Succes,
Leon
Bedankt voor jullie reactie.

De linkjes bij de fietsen:
Gazelle SPN3 2011 http://www.gazelle.nl/nl-NL/Collectie/S ... 1?type=men
Trek FX 7.5 http://www.trekbikes.com/be/nl/bikes/ro ... x/7_5_fx/#
Trek FX 7.6 http://www.trekbikes.com/be/nl/bikes/ro ... _fx_2012/#
Trek FX 7.3 http://www.trekbikes.com/be/nl/bikes/ro ... x/7_3_fx/#
Gazelle SPN2 http://www.gazelle.nl/nl-NL/Collectie/S ... ning/SPN-2
Haibike Tour SE Flatbar 2012 http://www.bemibikes.nl/fitness-bikes/h ... -16598.htm

De Cube fietsen heb ik ook bekeken, maar die zijn volgens mij minder afgemonteerd en duurder geprijst dan de rest van de fietsen.

Ik kan overigens een Trek FX 7.3 krijgen voor 499. Daar zou de korting van het fietsplan dan ook nog van af gaan, dus dan zou ik die wel voor een heel aantrekkelijk prijsje kunnen kopen. Alleen is daar de Voorderailleur niet geweldig van volgens mij (Shimano M191/Altus), maar zou dat van groot belang zijn voor iemand als mij?
> Ik heb eigenlijk mijn zinnen gezet op een fitness fiets.
> Ik heb ook nog een gewone sport hybride getest,
Wat is het onderscheid? De meningen verschillen vaak namelijk.
Op een hybride fiets zit je een stuk rechter. Een fitness fiets is een stuk lichter, heeft een sportievere zit en smallere bandjes. Ze zeggen dat het meer een race fiets is, maar dan met een recht stuur.

Overigens bedankt voor de tip in aken leon. Ik zie dat daar stevens bikes voor een aantrekkelijke prijs aangeboden worden, wellicht ook nog wel interessant.
spurlie schreef:De Cube fietsen heb ik ook bekeken, maar die zijn volgens mij minder afgemonteerd en duurder geprijst dan de rest van de fietsen.
Ik ken zo de prijzen van die andere fietsen niet, dus het zou kunnen dat de Cube(s) duurder is/zijn, maar duur is toch niet het eerste wat in mij opkomt bij Cube. Zijn meestal toch gunstig geprijste fietsen, zeker in vergelijking met merken als Trek en Cannondale... Bulls is ook zo'n merk, veel voor relatief weinig...
Ik kan overigens een Trek FX 7.3 krijgen voor 499. Daar zou de korting van het fietsplan dan ook nog van af gaan, dus dan zou ik die wel voor een heel aantrekkelijk prijsje kunnen kopen. Alleen is daar de Voorderailleur niet geweldig van volgens mij (Shimano M191/Altus), maar zou dat van groot belang zijn voor iemand als mij?
Als alleen de voorderailleur niet veel soeps is (ik ken de Altus niet) maar de rest staat je wel aan, dan zou ik het er niet om laten. Een derailleur kun je altijd nog (laten) vervangen...
Ja van zulke fietsen heb ik niet veel verstand behalve dat ze niet heel geschikt zijn voor de activiteiten van de meeste deelnemenrs van dit forum. Tochtjes van een dag zijn uiteraard iets anders.
Omdat je beginner bent neig ik te zeggen om er nu niet al te veel geld aan uit te geven zodat je er voordelig de eerste paar jaar ervaring kunt opdoen om daarna de fiets van je dromen te kopen. Beter dan 10 jaar te moeten doen met iets dat het nét niet is. Zo'n goedkope fiets is na twee jaar ook wel te verkopen via Marktplaats dus wat kost het dan nog?
Tweedehands is ook prima. De maat en afstelling zijn het belangrijkste, op plaats 1, 2 én 3 van de top tien.
Als je zwaar bent koop dan geen fiets met erg weinig spaken in het achterwiel.
Leon
spurlie schreef: Ik kan overigens een Trek FX 7.3 krijgen voor 499. Daar zou de korting van het fietsplan dan ook nog van af gaan, dus dan zou ik die wel voor een heel aantrekkelijk prijsje kunnen kopen. Alleen is daar de Voorderailleur niet geweldig van volgens mij (Shimano M191/Altus), maar zou dat van groot belang zijn voor iemand als mij?
Die voorderailleur is het probleem niet, binnen het geheel is zou je het haast een positieve uitschieter noemen.

Specificaties lezen (ook tussen de regels) is een kunst , net als het schrijven ervan :D
m-gineering schreef:Die voorderailleur is het probleem niet, binnen het geheel is zou je het haast een positieve uitschieter noemen.

Specificaties lezen (ook tussen de regels) is een kunst , net als het schrijven ervan :D
Hoe bedoel je precies dat die voorderailleur haast een positieve uitschieter is? Achter is namelijk Deore, dat is toch wel aardig voor een beginner of niet?
Want van de overige delen heb ik al helemaal geen kaas gegeten, haha :)
Hoe goed (of slecht) zijn de overige delen van deze fiets eigenlijk?

@ Leon:
Ik had juist gedacht dat dit juist wel een fijn soort fiets (samen met de hybride fietsen) zou zijn voor de nodige toerritjes.
Wellicht is het inderdaad wel verstandig om in eerste instantie gewoon te gaan voor een goedkoper exemplaar, dan is de schade nooit groot. Daarnaast ben ik sowieso nog niets gewend qua dure fietsen, dus ook nog niets gewend.
spurlie schreef:
m-gineering schreef:Die voorderailleur is het probleem niet, binnen het geheel is zou je het haast een positieve uitschieter noemen.

Specificaties lezen (ook tussen de regels) is een kunst , net als het schrijven ervan :D
Hoe bedoel je precies dat die voorderailleur haast een positieve uitschieter is? Achter is namelijk Deore, dat is toch wel aardig voor een beginner of niet?
Yes het werkt, er is er al weer een ingetrapt! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

















Omdat er een hele dure Deore achterderailleur op moest zijn al die andere onderdelen waar jij geen kaas van gegeten hebt nog goedkoper en slechter ;)
m-gineering schreef:Yes het werkt, er is er al weer een ingetrapt! :lol: :lol: :lol: :lol:
Beetje flauw Marten. De boodschap zal bij spurlie niet lekker aankomen.
Toelichting: Marten komt uit Groningen, niets van aantrekken. Hij weet wel veel van fietsen.

Wil je nu wel of niet overal door het Heuvelland en over tegel- en staatstenen fietsppaadjes kunnen fietsen of wil je je beperken tot de wielrenbare routes?
Wel: koop een hybride met bredere banden en lichter verzet. Lees meer op dit forum.
Niet: koop (min of meer) gerust zo'n licht ding met smalle bandjes.

Leon
m-gineering schreef:
spurlie schreef:
m-gineering schreef:Die voorderailleur is het probleem niet, binnen het geheel is zou je het haast een positieve uitschieter noemen.

Specificaties lezen (ook tussen de regels) is een kunst , net als het schrijven ervan :D
Hoe bedoel je precies dat die voorderailleur haast een positieve uitschieter is? Achter is namelijk Deore, dat is toch wel aardig voor een beginner of niet?
Yes het werkt, er is er al weer een ingetrapt! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


Omdat er een hele dure Deore achterderailleur op moest zijn al die andere onderdelen waar jij geen kaas van gegeten hebt nog goedkoper en slechter ;)
Ik weet dat dit een marketing truuk is van de fiets fabrikanten. De achter derailleur is beter dan de voorste, maar is de rest zo slecht dan?

Wat betreft het type fiets heb ik lang getwijfeld en ben er eerlijk gezegd nog steeds niet 100% uit... (jaja een echte twijfelaar :lol: )
Iets wat zeker is dat ik een beetje een sportieve fiets met sportieve houding zoek. De cross versie van de fitness fiets is daarom ook zeker nog altijd een optie.
De voorderailleur gaat je heus niet in de steek laten, wat Marten bedoelt is dat ze verder lekker vaag blijven:
de voornaaf is van alu (so what?), de achternaaf is een basic modelletje en de pedalen lijken nylon glijlagers te hebben. De 32 gaats velgen zijn niet slecht (in mijn ervaring) maar 32 spaken zijn zeker in het achterwiel niet ideaal als je wat een stevige vent bent met bagage.

Wat de kwaliteit is van het wiel (hoe de spaken zijn aangespannen en of ze vastzitten) merk je meestal pas na een tijdje als je een paar keer te hard in een kuil bent gereden. Een goed wiel staat nooit krom, ook niet na 5 jaar (tenzij je er een auto in parkeert).

Dit is het type fiets dat het wel even uithoudt, maar bij intensiever gebruik al snel falende onderdelen begint te vertonen. Je koopt dus eigenlijk een frame en vervangt op de eerste 10 000 km waarschijnlijk een groot deel van de onderdelen.

Zeker als je wil gaan woonwerk fietsen, kijk je beter uit naar iets resistenters :-) .
spurlie schreef: Ik weet dat dit een marketing truuk is van de fiets fabrikanten. De achter derailleur is beter dan de voorste, maar is de rest zo slecht dan?
Voor hun geld zijn de spullen vast redelijk, maar ik snap die fixatie op die achterderailleur niet zo. Want dat is het enige Deore aan deze fiets, de rest is 4! groepen lager als ze niet iets nog goedkopers konden vinden. Het meeste is Altus 8 speed, maar dan nog was €2 voor een Shimano voornaaf kennelijk te veel. Als je zo'n fiets koopt, en dan ook nog gaat gebruiken, kom je er snel echter waar op gespaard is. Wielen, banden, ketting en trapas en remmen zijn niet sexy , maar wel vrij essentieel als een fiets het moet blijven doen.

Schreef je niet "minimaal Tiagra of 105" ? :roll:
m-gineering schreef: Voor hun geld zijn de spullen vast redelijk, maar ik snap die fixatie op die achterderailleur niet zo. Want dat is het enige Deore aan deze fiets, de rest is 4! groepen lager als ze niet iets nog goedkopers konden vinden. Het meeste is Altus 8 speed, maar dan nog was €2 voor een Shimano voornaaf kennelijk te veel. Als je zo'n fiets koopt, en dan ook nog gaat gebruiken, kom je er snel echter waar op gespaard is. Wielen, banden, ketting en trapas en remmen zijn niet sexy , maar wel vrij essentieel als een fiets het moet blijven doen.

Schreef je niet "minimaal Tiagra of 105" ? :roll:
Dat de rest niets is dat wist ik niet, ik had gedacht dat merken zoals Trek dat toch wat beter zouden afmonteren...

Dan toch maar wat eurotjes meer uitgeven en gaan voor de Gazelle spn 2 of 3.
http://www.gazelle.nl/nl-NL/Collectie/S ... 1?type=men
http://www.gazelle.nl/nl-NL/Collectie/S ... ning/SPN-2
spurlie schreef: Dat de rest niets is dat wist ik niet, ik had gedacht dat merken zoals Trek dat toch wat beter zouden afmonteren...
Veel van de bekende en veel verkochte merken maken 'misbruik' van de onwetendheid van de grote meerderheid van de fietskoper. De prijs-kwaliteitsverhouding van die merken (zoals Trek, Gazelle, ...) is vaak helemaal niet bijzonder en in sommige gevallen zelf slecht.
Dat betekent niet dat al die merken alleen maar rommel verkopen, maar het is wel behoorlijk uitkijken geblazen en als men een echt goede prijs-kwaliteit wil dan kan men vaak beter naar andere merken kijken.

Als je maar 400-500 euro wil uitgeven, kan je vaak beter zoeken naar iets tweedehands, de tweedehandsmarkt is toch oververzadigd, dus daar zijn koopjes te doen.

Renaat
spurlie schreef:

Dan toch maar wat eurotjes meer uitgeven en gaan voor de Gazelle spn 2 of 3.
http://www.gazelle.nl/nl-NL/Collectie/S ... 1?type=men
http://www.gazelle.nl/nl-NL/Collectie/S ... ning/SPN-2
volgens mij zoek je eigenlijk dit:
http://www.stevensbikes.de/2011/index.p ... ent#inhalt
Gebalanceerder samengesteld, mtb-groep geeft je een ruimer bereik en laat ook rustig klimmen toe, later makkelijk te voorzien van spatborden en bagagedrager. Heel wat goedkoper ook nog :-) .
Stevens staat idd wel bekend om een betere prijs-kwaliteitsverhouding dan de "bekende" merken. Leuke fiets voor een leuke prijs.
Revanho schreef:Veel van de bekende en veel verkochte merken maken 'misbruik' van de onwetendheid van de grote meerderheid van de fietskoper. De prijs-kwaliteitsverhouding van die merken (zoals Trek, Gazelle, ...) is vaak helemaal niet bijzonder en in sommige gevallen zelf slecht.
Anderzijds zijn er hele volksstammen die zo weinig fietsen dat ze de eerste ketting nooit zullen verslijten. Die zijn best aardig af met zo'n fiets, al hebben de "top"-merken met hun marketingstrategie hun goede naam bij de veelfietsers al lang geleden verspeeld.
Leon
spurlie schreef:Dat de rest niets is dat wist ik niet, ik had gedacht dat merken zoals Trek dat toch wat beter zouden afmonteren...

Dan toch maar wat eurotjes meer uitgeven en gaan voor de Gazelle spn 2 of 3.
http://www.gazelle.nl/nl-NL/Collectie/S ... 1?type=men
http://www.gazelle.nl/nl-NL/Collectie/S ... ning/SPN-2
Lijken me geen verkeerde fietsen, maar wel relatief duur. Dus misschien toch nog maar eens kijken bij Cube of Bulls. De modellen van Cube zijn ook voorzien van nokjes op het frame, voor de montage van een bagagedrager (en volgens mij ook spatborden; de voorvork in ieder geval wel). Of Bulls dat ook heeft, weet ik zo niet. Of je gaat eens kijken naar die Stevens die Revanho noemt. Lijkt me ook een mooi fietsje...
Mogelijk interessante fietsen van Cube:
Cube Hyde (€599)
Cube Hyde SL (€999)
De Hyde Pro en Hyde Race lijken me niet echt geschikt voor jouw gebruik. Zijn beide single speed fietsen, dus dat wordt zwaar klimmen (niet te doen) in Limburg...

Cube SL Cross (€649)
Cube SL Cross Pro (€849)

Als je een sportieve zit wilt, kom je denk ik bij de SL Cross-modellen uit...