Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beste weg van Oslo naar Noord Zweden - Forum Wereldfietser

Beste weg van Oslo naar Noord Zweden

Ik ben bezig om een fietsroute te maken van Oslo naar de Noordkaap.

Ik wil kiezen tussen twee mogelijke routes. Ik verwacht dat de E45 in het noorden goed te fietsen is, klopt dat?
Via de Sverigeleden is het wat verder omrijden maar als de E45 echt geen goede optie is, dan moet dat maar :?

Is er iemand die ook de E45 gereden heeft en deze kan aanbevelen?

Groet,

Ernst-Jan
Ernst-Jan schreef:Ik ben bezig om een fietsroute te maken van Oslo naar de Noordkaap.
Is er iemand die ook de E45 gereden heeft en deze kan aanbevelen?
Heb hem zelf niet gereden, maar ben onderweg wel een man tegengekomen die grotendeels over de E45 heeft gereden. Zie hier zijn verslag: http://velonordkapp2009.blogspot.nl/

Waarom trouwens niet door Noorwegen? Zweden is mooi en leuk fietsen hoor, maar...

grtjs,

Walter
Hoi,

of de E45 druk is of niet hangt er vanaf hoe kritisch je bent en waarmee je deze autoweg vergelijkt. Vergeleken met de kustweg zal hij vermoedelijk rustig zijn. Ik ben erg kritisch en ik vond hem te druk, ook het stuk in Lapland. (Ostersund = 15 tot 20 auto's per 5 minuten, Arvidsjaur = 10 tot 15 auto's per 5 minuten, overdag, begin van de middag, juni) om overdag op te fietsen, terwijl de meeste fietsers hem acceptabel of zelfs rustig vinden. (ten zuiden van Karlstad is hij echt druk en gevaarlijk, maar na Karlstad / Ostersund wordt hij een stuk rustiger)

Ik kan alleen echt van fietsen genieten als ik weinig tot geen irriterende automobielen om mij heen heb zoeven. Daarom ben ik erg goed in het vinden van alternatieve, kleine wegen. Wel kost dit extra kilometers en vermoedelijk wat extra klimmen, vaak is het wegdek van veel mindere kwaliteit. Maar wel veel minder automobielen dus voor mij veel rustgevender. Ik heb wel af en toe waar het handig uitkwam een stukje E45 genomen, maar die nam ik dan later op de avond (vanaf 21:00 uur wordt het rustig op de E45) en 's nachts. (tot halverwege juli blijft het in het noorden 's nachts licht)
Ik sluit me aan bij Jeroen zijn verhaal.
Wil je snelsnel door Zweden naar de Noordkaap en hou je van (zwaar vracht-)verkeer dan is de E45 goed te fietsen.
Sommige delen van de E45 hebben een soort vluchtstrook voor het langzame verkeer zodat ze kunnen worden ingehaald (daarna moeten zij verplicht weer de weg op) en daar is prima op te fietsen, maar meestal ontbreekt die strook en daar de E45 de enige binnenweg naar boven is ... heb je dus wel gezelschap van vrachtwagens, vakantiegangers met caravans etc. Vaak kunnen zij door alle onoverzichtelijke bochten en steile hellingen niet echt hard maar wel hard genoeg om op je zenuwen te gaan werken of om je plat te rijden. Een opvallend reflexvest aantrekken is dan ook absoluut geen overbodige luxe, ik rij daar ook vaak in de auto en door al die bomen zie je dat kleine figuurtje op de fiets soms wel erg laat.
Maar hoe hoger je komt hoe minder verkeer. Bij Strömsund richting Dorotea wordt het ook steeds mooier en ruiger maar je zal veel van het mooie landschap missen als je alleen maar op de E45 blijft hangen.
Ik zou in iedergeval bij Östersund afbuigen en de fietsroute langs Gäddede nemen, erg mooi.
Hier een (beetje donkere) foto bij Gäddede, midden in de zomer, mooie nachten, soms sneeuw langs de weg en echt véééél fijner fietsen dan de E45:

Afbeelding
De E45 door Midden-Zweden is dodelijk saai. Tenzij je van eindeloze dennenbossen houdt natuurlijk :) . Ik zou vanuit Oslo aan de Noorse kant langs de Noors-Zweeds grens richting Trondheim fietsen (24-26-30-31-705) Stuk mooier en minder druk. Bij Trondheim kun je eventueel toch nog Zweden induiken of via de E6 verder omhoog door Noorwegen. Landschappelijk gezien zeker de betere keuze.
wimmo17 schreef:De E45 door Midden-Zweden is dodelijk saai. Tenzij je van eindeloze dennenbossen houdt natuurlijk :) . Ik zou vanuit Oslo aan de Noorse kant langs de Noors-Zweeds grens richting Trondheim fietsen (24-26-30-31-705) Stuk mooier en minder druk. Bij Trondheim kun je eventueel toch nog Zweden induiken of via de E6 verder omhoog door Noorwegen. Landschappelijk gezien zeker de betere keuze.
Ja, ik moest toch even reageren, kon het natuurlijk niet laten :)
Ik vind Noorwegen drukker, vééél drukker. Vooral in de zomer wanneer er vele vakantiegangers als gekken naar de Noordkaap rijden. Wat ze daar nou denken te vinden, een pot met goud ofzo?
Maar als je van eindeloze dennenbossen houdt en van ontelbare meren, watervallen, kuddes rendieren op de weg, elanden, bosbessen, prachtig mooie kampeerplekjes, vriendelijke mensen en (als vrouw) niet van hitsige blikken en hysterisch getoeter gediend bent is Zweden een prachtig fietsland.
Tis alleen zo groot..
De stilte en de vaak zo overweldigende natuur heb ik leren waarderen en zou ook niet meer zonder kunnen. Maar verschil moet er zijn en maar goed ook anders kwamen ze allemaal hierheen! :shock:

Groet, Yopie
wimmo17 schreef:De E45 door Midden-Zweden is dodelijk saai. Tenzij je van eindeloze dennenbossen houdt natuurlijk :) . Ik zou vanuit Oslo aan de Noorse kant langs de Noors-Zweeds grens richting Trondheim fietsen (24-26-30-31-705) Stuk mooier en minder druk. Bij Trondheim kun je eventueel toch nog Zweden induiken of via de E6 verder omhoog door Noorwegen. Landschappelijk gezien zeker de betere keuze.
ik ben het hier niet mee eens; of iets saai is of niet is puur persoonlijk. Ik verbaas mij daarom ook over mensen die ik onderweg tegenkom die beweren dat land X saai is en land Y heel boeiend. (waarbij X vaak gelijk is aan Finland en Y gelijk is aan Noorwegen)

Persoonlijk vond ik de kustroute in Noorwegen saai worden; altijd bergjes en heuveltjes en je bent altijd aangewezen op die ene weg omdat er geen alternatieve weggetjes zijn. Voor mij wordt de indrukwekkende natuur in Noorwegen na een paar dagen "gewoon". In Zweden heb je de (voor mij) rustgevende bossen met meertjes en heb je vaak veel keuze qua wegen. Zweeds en Fins Lapland zijn in mijn beleving dunbevolkter dan Noord Noorwegen en dat geeft mij een nog sterker gevoel van desolaatheid wat ik waardeer; het is dus maar net wat je zelf fijn vindt.

Verder betwijfel ik of het toch wel behoorlijk populaire Noorwegen zo veel rustiger is dan Zweden. Als je echt rustige wegen wilt kun je denk ik beter vroeg in het voorjaar of in het najaar daar gaan fietsen.
Ik zal eerst aangeven waarom ik plan om door Zweden te gaan en niet door Noorwegen.
1. In Noorwegen is het weer natter dan in Zweden
2. Via Noorwegen is een stuk langer (en ik wil in 6 weken vanuit NL naar de Noordkaap)
3. Ik verwacht minder bergen in Zweden

De objectieve aanduiding van het aantal autos per 5 minuten geeft een goede indicatie van wat we moeten verwachten.

De alternatieve routes ga ik eens rustig bekijken.

In ieder geval bedankt voor alle info tot zover!

Ernst-Jan
Jeroen,

Ik heb op je website je track gevonden door Zweden richting de Noordkaap.
Deze track heeft slechts 500 waypoints. Heb je voor mij ook de volledige track?

Dat scheelt mij weer erg veel werk als ik mijn eigen track wil maken.

Bedankt,

Ernst-Jan
hoi,

Bij dezen een link naar de originele, niet ingekorte file:

http://jeroenpostema.nl/wp-content/uplo ... e_2012.gpx

Ik heb een enkele keer wel de E45 autoweg genomen:

* tussen Strömsund en Dorotea (na 21:00 uur weinig verkeer)
* tussen Arvidsjaur en Jokkmokk ('s nachts)

Verder is het eerste stuk tussen Dorotea en Vilhelmina ruw wegdek (veel losse grote stenen) en gaat het vrij steil omhoog.

groeten, Jeroen.
Hallo fietsers,

wimmo schreef afgelopen zomer: ' Ik zou vanuit Oslo aan de Noorse kant langs de Noors-Zweeds grens richting Trondheim fietsen (24-26-30-31-705) Stuk mooier en minder druk '.

Ik ben van plan dit stuk in Februari te gaan fietsen; kan een van jullie ook iets zeggen over hoeveel klimmen er in dit stuk zit? En hoe druk deze wegen in de winter zijn? Op de webcams zien de wegen er redelijk geveegd uit alhoewel ik wel met spike- wielen wil gaan rijden.
Het is zo'n 500 kilometer van Oslo naar Tronheim; enig idee hoe lang je daar in de winter met korte dagen en sneeuw over doet?

Groeten en alvast bedankt voor een eventueel antwoord!
Daan
@ Daantje
De eerste 3-400 km is vrijwel 'vlak', licht glooiende wegen door brede dalen. Pas in de buurt van Trondheim kom je door echte bergen en gaat het soms stevig omhoog.
In februari worden de dagen snel langer en kun je bijna 'normale' fietsdagen maken, dus ik denk dat 80-100 km per dag in principe geen probleem hoeft te zijn.
De temperatuur is een ander verhaal: -10 tot -20 overdag is geen uitzondering in het binnenland in die tijd van het jaar. Handschoentjes aan dus en alle uitstekende delen goed beschermen :D .
Zeker niet wild kamperen?
Ha Wimmo, ik had inderdaad gezien dat het nu soms -22 graden is. Maar de wegen zien er op de webcams niet te druk uit (behalve stukje E6?), en redelijk geveegd. Ik hoef dus vermoedelijk niet de zwaarste categorie spijkerbanden te hebben. Ik dacht eigenlijk wel aan wildkamperen. Dankjewel voor je antwoord!
Daan
Denk er wel aan dat:
. spijkerbanden zwaarder trappen
. fietsen op ijswegen en door een laagje sneeuw vermoeiend is
. de wegen nu veel gevaarlijker zijn en dat kost je meer energie
. je vaak meer bagage hebt dus zwaarder beladen bent
. een bevroren fiets niet altijd even lekker fietst
. en dat vooral de kou erg veel energie vreet
dus je gemiddelde snelheid ligt een stuk lager en je bent eerder moe.

Bv in de ochtend half bevroren en met koude spieren een berghelling beklimmen is niet echt een pretje en bergafwaarts is zeer koud dus is ook al minder leuk. :(

Maar wel prachtig mooi, die winter! :D

Groetjes, Yopie
@ Daantje
Wijze woorden van Yopie, neem ze in acht...
Wild kamperen in de winter vraagt echt om aangepaste spullen. Die zijn een stuk zwaarder en omvangrijker dan een zomeruitrusting. Geldt waarschijnlijk ook voor het fietsen zelf.
Als je er geen of weinig ervaring hebt met winterkamperen in ijzige kou, dan zou ik voorzichtig zijn met dit plan. Overnacht liever in een stuga oid, heb je ook nog kans dat je redelijk herstelt van je inspanningen van overdag. En heb je misschien een leuke fietsvakantie ipv een pure overlevingstocht.
Dank voor de tips Wimmo en yopie! qua winterkamperen maak ik me geen zorgen en heb ik genoeg ervaring. Qua fietsen zal inderdaad de snelheid wel behoorlijk lager liggen, kun je afdalingen minder snel nemen, en is het met die kou gewoon moeilijk een volle dag te maken... Ik ga goed aan mijn zichtbaarheid werken, en zal af en toe wellicht ook in de berm moeten duiken bij drukte of wegversmallingen door sneeuwranden. Ik ga me eens op de route storten en kaarten kopen. Groet! Daan
Ik probeer eveneens uit te vinden wat een mooie route is vanaf de Noordkaap terug naar NL en door Zweden (de heenweg gaat al via Noorwegen). Drukke wegen wil ik zoveel mogelijk vermijden, noodzaak tot wild kamperen is geen probleem, heuvelachtig terrein en onverharde wegen evenmin. De meeste routes die ik kan vinden lopen langs de kust of volgen de E45 en beide lijken mij te druk.
In dit topic heb ik al wat nuttige info gevonden, waaronder de route van Jeroen, maar als er nog iemand is die (delen van) een mogelijke route op gps heeft of op een kaart dan hou ik me zeker aanbevolen.