Beste meerweters,
sinds oktober vorig jaar ben ik in het bezit van een Easy Rohler.
er blij mee, maar sinds een maand ofzo zit er, naast het 'gewone' kraken van mijn brooks zadel
een vervelend tikje in mijn fiets.
het tikje klinkt zoals je bij een (ouderwetse Sturmey-Archer) versnellingsnaaf af en toe hoort bij vooruitfietsen, maar dan niet tiktiktiktiktiktik, maar eenmalig, een redelijk metalig tikje dus.
ik heb tijdens het fietsen moeite met bepalen waar het vandaan komt.
en bij de trappers los ronddraaien hoor ik niets.
ik voel niets tijdens het fietsen (weet nog van oude stadsfietsen dat je soms voelde of het het ene pedaal of het andere was, of een ander onderdeel).
het tikje komt zo goed ik het kan timen overeen met elke trapperrondgang.
meestal is het er eentje (tik), soms meerdere (tiktik).
als ik op de pedalen sta hoor ik het niet, als ik dan weer ga zitten blijft het meestal even weg.
het lijkt ook onafhankelijk van de gekozen versnelling en kracht op trapas te zijn.
Mijn beste gok zou zijn dat het toch uit het zadel komt.
hebben jullie een idee wat het zou kunen zijn?
en hoe ik mij zadel stil krijg?
aanspannen van het zadeldek?
grappig hoe ik ondertussen (door Marten's cursussen) wel beter weet hoe ik dingen moet repareren, maar de analyse van WAT er fout is is er in sommige opzichten nog niet op vooruitgegaan.
alvast bedankt voor het meedenken.
groetjes
Jurjan
sinds oktober vorig jaar ben ik in het bezit van een Easy Rohler.
er blij mee, maar sinds een maand ofzo zit er, naast het 'gewone' kraken van mijn brooks zadel
een vervelend tikje in mijn fiets.
het tikje klinkt zoals je bij een (ouderwetse Sturmey-Archer) versnellingsnaaf af en toe hoort bij vooruitfietsen, maar dan niet tiktiktiktiktiktik, maar eenmalig, een redelijk metalig tikje dus.
ik heb tijdens het fietsen moeite met bepalen waar het vandaan komt.
en bij de trappers los ronddraaien hoor ik niets.
ik voel niets tijdens het fietsen (weet nog van oude stadsfietsen dat je soms voelde of het het ene pedaal of het andere was, of een ander onderdeel).
het tikje komt zo goed ik het kan timen overeen met elke trapperrondgang.
meestal is het er eentje (tik), soms meerdere (tiktik).
als ik op de pedalen sta hoor ik het niet, als ik dan weer ga zitten blijft het meestal even weg.
het lijkt ook onafhankelijk van de gekozen versnelling en kracht op trapas te zijn.
Mijn beste gok zou zijn dat het toch uit het zadel komt.
hebben jullie een idee wat het zou kunen zijn?
en hoe ik mij zadel stil krijg?
aanspannen van het zadeldek?
grappig hoe ik ondertussen (door Marten's cursussen) wel beter weet hoe ik dingen moet repareren, maar de analyse van WAT er fout is is er in sommige opzichten nog niet op vooruitgegaan.
alvast bedankt voor het meedenken.
groetjes
Jurjan