Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Duivels dilemma: Santos of VSF, XT of Rohloff? - Forum Wereldfietser

Duivels dilemma: Santos of VSF, XT of Rohloff?

Beste forumfietsers,

Twijfel momenteel tussen twee fietsen:
- Santos Travelmaster 2.8 alu
- VSF Fahrradmanufaktur T-1000 (staal)
Beide tweedehands. De Santos (3 jr.) is volledig XT afgemonteerd en kost ca. 1200 euro, de VSF (1 jr.) heeft Rohloff/Magura/Son en kost ca. 1700 euro.

Aldus 500 euro verschil. Maar wat belangrijker is: ga ik voor Rohloff etc of niet? M.a.w. kies ik voor de meest geavanceerde, onderhoudsarme techniek en neem ik de mindere kwaliteit/afwerking van VSF op de koop toe?
Of kies ik voor het superstijve kwaliteitsframe van Santos met 'onderhoudsrijke'
XT-afmontage?

Ben reuze benieuwd naar jullie meningen en ervaringen. Alvast bedankt!

Leonard
Leonard schreef:Beste forumfietsers,

Twijfel momenteel tussen twee fietsen:
- Santos Travelmaster 2.8 alu
- VSF Fahrradmanufaktur T-1000 (staal)
Beide tweedehands. De Santos (3 jr.) is volledig XT afgemonteerd en kost ca. 1200 euro, de VSF (1 jr.) heeft Rohloff/Magura/Son en kost ca. 1700 euro.

Aldus 500 euro verschil. Maar wat belangrijker is: ga ik voor Rohloff etc of niet? M.a.w. kies ik voor de meest geavanceerde, onderhoudsarme techniek en neem ik de mindere kwaliteit/afwerking van VSF op de koop toe?
Of kies ik voor het superstijve kwaliteitsframe van Santos met 'onderhoudsrijke'
XT-afmontage?

Ben reuze benieuwd naar jullie meningen en ervaringen. Alvast bedankt!

Leonard
28"? dus smalle bandjes? dus meer op asfalt en snelheid gericht? > Santos (en nog een beetje afdingen)
Ja AB, heb een absolute voorkeur voor 28 inch. Fiets vrnl. over gebaande wegen (asfalt, klinkers, fietspaden enz.) en wil de fiets ook voor fitnesstoertochten gebruiken. Maar dat houdt wat mij betreft niet automatisch 'smalle bandjes' in. Denk eerder aan 42 of zelfs 50 mm, met name Schwalbe Marathon Supreme.

Overigens begrijp ik nog niet waarom je op basis van smalle, snelle banden de Santos adviseert.
Leonard schreef:Ja AB, heb een absolute voorkeur voor 28 inch. Fiets vrnl. over gebaande wegen (asfalt, klinkers, fietspaden enz.) en wil de fiets ook voor fitnesstoertochten gebruiken. Maar dat houdt wat mij betreft niet automatisch 'smalle bandjes' in. Denk eerder aan 42 of zelfs 50 mm, met name Schwalbe Marathon Supreme.

Overigens begrijp ik nog niet waarom je op basis van smalle, snelle banden de Santos adviseert.
bij snelheid, asfalt en smalle bandjes (passen er werkelijk 50mm in de santos?) heb ik een directe associatie met een stijf (snelheidsefficient) frame en derailleurs. Bovendien is de Santos goedkoper (en met 3jr oud valt er misschien iets op af te dingen).
ROhloff, magura en son associeer ik meer met regen, modder, sneeuw, onderhoudsluiheid, degelijkheid, woonwerkverkeer, door weer en wind, lage snelheid, etc. Dunne buisjes associeer ik al helemaal niet met snelheid ;).
Maar goed, het is maar een intuitieve mening ongetwijfeld gevoed met hier en daar een klein vooroordeel. :) Succes met de keuze.
AB schreef:Dunne buisjes associeer ik al helemaal niet met snelheid ;).
Het zou wel kunnen dat de stijve Santos zonder bagage wel erg oncomfortabel wordt. Dat hangt af van het eigen gewicht van Leonard en de omgeving waar hij wil gaan fietsen. Ik heb mijn te stijve tochtjesfiets uiteindelijk verkocht omdat ik er hier in de buurt zo'n beetje op verbrokkelde.
Leon
Dank voor je intuïtieve associaties, die ongetwijfeld op ervaringen gebaseerd zijn.

Snelheid is voor mij zeker een belangrijk criterium; vandaar Schwalbe Supreme, waarvan de 50mm versie inderdaad op de Santos TM 2.8 alu past.

Overigens neig ik intuïtief ook tot de Santos, maar... media, handel en medefietsers bewieroken Rohloff/Magura/Son dermate, dat ik die optie in mijn keuze voor een betaalbare, duurzame reisfiets toch wil meenemen.

Heb inmiddels diverse proefritjes gemaakt met Rohloff-fietsen, van idworx tot Gudereit en van alles daartussen. Vind het Rohloff-schakelen en -rijden prettig, maar ook weer niet veel anders (los van het kunnen schaklen in stilstand) dan met een derailleur. Ergo, de toegevoegde waarde van Rohloff lijkt voor mij vooral te zitten in de hoek van degelijkheid, onderhoud en duurzaamheid.
Nou Leon, ik heb ervaren dat mijn gewicht (85 kg) aangenaam gedragen wordt door een 'stijve' Santos TM 2.8 alu met 42 of - nog beter - 50 mm banden. Ook op klinkerwegen met achterstallig onderhoud.
Ik heb een rohloff gekocht voor fitness(betekend voor mij calorieën op fikken) en omdat ik geen zin heb in sleutelen en hij moet het altijd doen!
Sleutelen daar heb ik mijn andere fiets voor.
bij jouw opties is de ene fiets is 3jr(frame los kost 699) en de ander 1jr oud.
Dan zou ik het wel weten en rohloff kiezen.

my 2 cents
Tja Wimmert, zoals jij het weergeeft is een vakantie/reisfiets met derailleur een regelmatige sleutelfiets die het niet altijd (vanzelfsprekend) doet, terwijl er bij een Rohloff-fiets nooit een vuiltje aan de lucht is. Is dat verschil nou werkelijk zo groot? Waarschijnlijk hangt dat ook samen met aantal km's dat je per jaar aflegt. In mijn geval zijn dat er niet meer dan ca. 5000. Dat betekent één keer per jaar naar de fietsenmaker voor een grote beurt en af en toe zelf wat klein onderhoud doen - vind ik te overzien.

Opmerkelijk dat je (mede) vanwege in leeftijd kiest voor de (jongere) Rohloff-fiets. In mijn ogen is een verschil van twee jaar bij goed onderhouden fietsen minimaal.
Nou ik heb een xt afgemonteerde fiets en ik heb deze week 300km gefietst en ik erger mij nu al weer aan de meuk die op de ketting zit. Dus dat wordt weer schoonmaken en smeren. het geratel van de achter derailleur, het kreng is niet stil te krijgen ondanks nieuwe wieltjes met keramische lagers en ultega pion en dito ketting enz enz

Verder zie je na 3 jaar toch wel de plastics van rem en schakel leidingen wat verweren maar ook condens gaat zich huizen in de leidingen. Ook de schakelhendels verkleuren wat maar ook het vet hard uit wat er in zit.
Als er door pekel is gereden zie je toch plekjes op het aluminium(meestal rond blindmoeren)
En dan vind ik 1200 euro veel geld.
Ik schrijf fietsen in 4 jaar af omdat ik dan gewoon weer wat nieuws wil.

Verder ben ik een sucker voor mooie techniek.
son, edulux, magura hs33 en rohloff vallen daar onder :)
Leonard schreef:Beste forumfietsers,

Twijfel momenteel tussen twee fietsen:
- Santos Travelmaster 2.8 alu
- VSF Fahrradmanufaktur T-1000 (staal)
Beide tweedehands. De Santos (3 jr.) is volledig XT afgemonteerd en kost ca. 1200 euro, de VSF (1 jr.) heeft Rohloff/Magura/Son en kost ca. 1700 euro.

Aldus 500 euro verschil. Maar wat belangrijker is: ga ik voor Rohloff etc of niet? M.a.w. kies ik voor de meest geavanceerde, onderhoudsarme techniek en neem ik de mindere kwaliteit/afwerking van VSF op de koop toe?
Of kies ik voor het superstijve kwaliteitsframe van Santos met 'onderhoudsrijke'
XT-afmontage?

Ben reuze benieuwd naar jullie meningen en ervaringen. Alvast bedankt!

Leonard
Hoi Leonard,

Ik beb sinds 1o dagen in het bezit van een Koga Signature 28 inch met Rohloff, Magura 33 en Son naaf met 42 mm supreme.

Nu ben ik misschien iets gevoeliger voor inspanning dan anderen door een hartkwaal en stevige medicatie, maar het volgende valt mij na 350 km nu op:

1. De Rohloff naaf begint al wel een beetje in te lopen, en merk dat ie al wat lichter loopt dan in het eerste begin. Echter ik merk dat het nog steeds zwaarder trapt dan mijn deore LX groep op mijn vorige fiets. Hoop dat het nog wat verder verbeterd.
2. Het schakelen van de Rohloff is werkelijk een genot in de stad. Nooit meer een verkeerde versnelling. Super gewoon.
3.De lichtopbrengst van de Son naaf met Edelux lamp valt me eerlijk gezegd een beetje tegen t.o.v. mijn oude 60 lux lamp op mijn Gazelle. Maar ik voel nauwelijks iets van de naaf.
4. De 42 mm Supreme banden vallen me ook tegen eerlijk gezegd, lijkt wel of ze plakken aan het asfalt. Maar daarentegen op klinker weggetjes zijn ze wel erg lekker, en vangen veel op.

Hoop dat je er iets mee kunt,

Groeten.....Willem :wink:
Leonard schreef:Ergo, de toegevoegde waarde van Rohloff lijkt voor mij vooral te zitten in de hoek van degelijkheid, onderhoud en duurzaamheid.
En in een modderbad loopt het niet vast, zowel rohloff/magura als son niet. Maar goed, de kans dat vbrakes en derailleurs vastlopen in een modderbad is nou ook weer niet zo groot (tenzij je de fiets daarna in de zon laat drogen). De discussie alu/staal loopt uiteindelijk vast op het schroefdraad. Bij stalen frames willen de boutjes er niet uit wegens roest, bij alu frames willen boutjes er niet in want het draad schijnt uiteindelijk uit te lubberen.

Ik heb uiteindelijk een magura/rohloff/son fiets gekocht om het te ervaren. Het is superdegelijk, prachtig clean, moi design en heel functioneel voor een reisfiets. Maar je betaalt er ook voor. Echter als je weet hoe je remmen/derailleurs moet afstellen met lekker veel lang doorlopende buitenkabels en je houdt het derailleuroog een beetje recht, dan is het schakelkabeltijdperk nog steeds niet voorbij. Okay, bij derailleurs mis je de rechte kettinglijn en kun je bij rohloff een dikkere ketting toepassen, is misschakelen of gebroken kettingen niet mogelijk en er kan geen derailleur meer p.o. in de spaken komen. De krachtsoverdracht bij de cassettenaaf is wel iets directer en daardoor efficienter. Ook bij vriestemperaturen heb ik soms het idee dat een rohloff een stuk zwaarder loopt dan bij zomertemperaturen.

Maar vergeet ook vooral niet naar de wielen te kijken. Naast een stijf frame is een set goedgespaakte strakke wielen minstens zo belangrijk. Nadelen van hobbelende klinkerweggetjes ontloop je middels dikkere banden. lagere luchtdruk en atletische bovenbenen.
Ik ben hier nieuw, dus ik ken de mensen hier niet, maar ik krijg de indruk dat de problemen met (XT) derailleurs schromelijk overdreven worden. Ik heb zelf 3 jaar geleden een nieuwe racefiets gekocht met Shimano 105 afmontage. Dit voorjaar heb ik voor het eerst de ketting en tandwielen vervangen (op het kleinste kettingblad na, want die gebruik ik toch nooit). Ik rijd er ongeveer 3000km per jaar op, en er is in die tijd nooit iets stuk gegaan...

Ja, je moet het natuurlijk af en toe schoonmaken en opnieuw smeren, maar verder valt het wel mee. Met de racefiets rijd ik wel vooral bij droog weer...

Maar met de mountainbike rijd ik in allerlei omstandigheden. Van gortdroog mul zand tot dikke blubber van een halve meter diep. Lijkt me toch niet dat je op een fietsvakantie snel/vaak zulke omstandigheden tegenkomt (ik lees hier althans dat de meesten vooral over verharde wegen rijden), laat staat dat je met al je bagage door zo diepe modder kan fietsen, want dat valt met alleen een mountainbike al niet mee (en ja, dan val je wel eens om; heel fijn :wink: )...

Ik heb nog nooit meegemaakt dat er dan iets vastloopt. Tuurlijk, je moet die modder er wel afspoelen als je eenmaal thuis bent. Je neemt zelf immers ook een douche... Bij droog weer heb ik nooit problemen gehad. Zeker niet al na 300km. Alleen pekel is natuurlijk wel funest...
Henrie schreef:Ik ben hier nieuw, dus ik ken de mensen hier niet, maar ik krijg de indruk dat de problemen met (XT) derailleurs schromelijk overdreven worden.
Ik heb de indruk dat dat gemiddeld genomen echt wel meevalt.
Henrie schreef:Ik heb zelf 3 jaar geleden een nieuwe racefiets gekocht met Shimano 105 afmontage. Dit voorjaar heb ik voor het eerst de ketting en tandwielen vervangen (op het kleinste kettingblad na, want die gebruik ik toch nooit). Ik rijd er ongeveer 3000km per jaar op, en er is in die tijd nooit iets stuk gegaan...

Ja, je moet het natuurlijk af en toe schoonmaken en opnieuw smeren, maar verder valt het wel mee. Met de racefiets rijd ik wel vooral bij droog weer...
Droog of nat weer maakt niet een beetje verschil, het maakt niet veel verschil, het is gewoon een wereld van verschil, zowel op vlak van noodzakelijke onderhoud, mogelijke problemen en slijtage.
Henrie schreef:Maar met de mountainbike rijd ik in allerlei omstandigheden. Van gortdroog mul zand tot dikke blubber van een halve meter diep. Lijkt me toch niet dat je op een fietsvakantie snel/vaak zulke omstandigheden tegenkomt (ik lees hier althans dat de meesten vooral over verharde wegen rijden), laat staat dat je met al je bagage door zo diepe modder kan fietsen, want dat valt met alleen een mountainbike al niet mee (en ja, dan val je wel eens om; heel fijn :wink: )...
Als het - zeker na een droge tijd - eens goed regent, zou ik de rotzooi die een fiets ook op verharde wegen te verduren krijgt, toch niet onderschatten.
Henrie schreef: Ik heb nog nooit meegemaakt dat er dan iets vastloopt. Tuurlijk, je moet die modder er wel afspoelen als je eenmaal thuis bent. Je neemt zelf immers ook een douche... Bij droog weer heb ik nooit problemen gehad. Zeker niet al na 300km. Alleen pekel is natuurlijk wel funest...
En daar zit een fundamenteel verschil tussen de mountainbiker die na elke rit zijn/haar fiets schoonspuit en de meeste vakantiefietsers (en veel andere fietsers). Neen, op zich zal bij een rit een gewone derailleur het ook zelden laten afweten. Maar voor velen (waaronder mezelf) is het afspoelen van de fiets er na elke modderige rit al teveel aan. (In mijn geval heeft dat niets met luiheid te maken, zuiver met het gebrek aan de mogelijkheid om dat te doen. Ik woon in een appartement (niet gelijkvloers), heb geen tuin, ...)
Tijdens een fietsvakantie is dat schoonmaken na elke rit sowieso onmogelijk, en dan komen de verschillen tussen een derailleur en een Rohloff-naaf duidelijk naar voren. Dat betekent zeker niet dat een derailleur altijd een slechte keuze is of tot problemen leidt en evenmin dat een Rohloff totaal geen nadelen heeft.

Renaat
Revanho schreef:En daar zit een fundamenteel verschil tussen de mountainbiker die na elke rit zijn/haar fiets schoonspuit en de meeste vakantiefietsers (en veel andere fietsers). Neen, op zich zal bij een rit een gewone derailleur het ook zelden laten afweten. Maar voor velen (waaronder mezelf) is het afspoelen van de fiets er na elke modderige rit al teveel aan. (In mijn geval heeft dat niets met luiheid te maken, zuiver met het gebrek aan de mogelijkheid om dat te doen. Ik woon in een appartement (niet gelijkvloers), heb geen tuin, ...)
Ik woon ook in een appartement, heb ook geen tuin, dus ik moet het op straat, voor mijn flat doen. Ik heb gelukkig wel de mogelijkheid om een tuinslang aan te sluiten op een kraan in het trappenhuis. Maar desnoods sluit ik 'm aan op een kraan op mijn balkon, en dan laat ik de slang naar beneden hangen. Ik spoel 'm alleen af als ik door de modder heb gereden overigens. Met droog weer wordt het ook wel vies (de mtb zeker), maar dan reinig ik de boel niet elke keer. De racefiets maak ik minder vaak schoon...
Tijdens een fietsvakantie is dat schoonmaken na elke rit sowieso onmogelijk, en dan komen de verschillen tussen een derailleur en een Rohloff-naaf duidelijk naar voren. Dat betekent zeker niet dat een derailleur altijd een slechte keuze is of tot problemen leidt en evenmin dat een Rohloff totaal geen nadelen heeft.

Renaat
Bij een fietsvakantie is het inderdaad lastig om een fiets/ketting te reinigen. Al moet dat bij een tankstation toch ook nog wel lukken(?) Maar ik zou persoonlijk niet graag terug willen naar naafversnellingen. Ervaring met Rohloff heb ik overigens niet, maar wel met 'gewone' naafversnellingen. Mijn vorige woon/werk-fiets had een Shimano Nexus 8, maar die heb ik net ingeruild voor een nieuwe fiets (vrijdag opgehaald) met een Deore (geloof ik) 9v. Fietst toch een stuk fijner, maar dat licht niet alleen aan de versnellingen. Vooral het gewicht is een groot verschil...
Voor kampeervakanties heb ik een Rohloff fiets met 26 inch wielen (en brede banden). Dat is wat mij betreft een ideale combinatie. Voor kortere tochten zonder veel bagage heb ik een 28 inch fiets met 35 mm banden een derailleurs. Beide fietsen hebben behalve een racestuur een stalen frame vanwege het comfort, maar de vakantiefiets heeft double oversized buis en is veel stijver dan de tochtjes fiets met enkel oversized buis. Zonder bagage wil ik vanwege het comfort en het rijplezier een minder stijf frame dan met bagage. Het is immers niet zo dat stijf altijd beter is: de stijfheid moet passen bij het gewicht dat er op de fiets geladen wordt (van rijder en bagage). Al te stijf wordt stug en dat is oncomfortabel en vermoedelijk ook langzamer. Dat laatste althans was altijd de opvatting van klassieke framebouwers, en ik geloof zelf dat ze gelijk hebben.
Wim
wat is de maximale bandbreedte voor de vsf?
als die minder is dan de santos (50mm?) dan wist ik het wel.
Welnu, in de afgelopen week ben ik tijdens mijn verkenning naar de meest geschikte vakantiefiets weer wat wijzer geworden. Daarbij zijn de Santos en de VSF uit het begin van deze draad afgevallen.

De Santos 2.8 alu omdat het geen Rohloff-fiets is (waarover dadelijk meer) en misschien ook wel omdat ik genoemde Santos (zonder bepakking) nogal onrustig/nerveus vond sturen.

De stalen VSF T-1000 met Rohloff vond ik te duur (1800 euro, nieuw momenteel 2100 euro) en het frame was me te sportief, d.w.z. ik hing te veel voorover, en een nadeel van VSF-fietsen is dat het stuur niet of nauwelijks hoger gezet kan worden.

Na ook andere fietsen en merken te hebben geprobeerd (o.a. Avaghon S 28.0 Series, idworx Easy Rohler en Off Rohler en Gaastra Fyts) raakte ik meer en meer overtuigd van de grote voordelen van een Rohloffnaaf.
Naast de compacte en efficiënte bediening van 14 stuk voor stuk bruikbare versnellingen én het kunnen schakelen in stilstand (makkelijk als je halverwege een berghelling weer op gang wilt komen), spreken het grote verschil in onderhoud en duurzaamheid me absoluut aan!

Kortom, ik ga op zoek naar een betaalbare reisfiets (occassion) met Rohloff. Liever met ketting dan met riem, omdat een ketting me makkelijker te vervangen lijkt en omdat die versie aanzienlijk goedkoper is dan een riem. Bovendien vind ik het niet erg om een stukje onderhoud aan de fiets te blijven doen :-)

Overigens betrof mijn prettigste Rohloff-fietservaring een Avaghon S 28.0 Series; rustig, licht, evenwichtig, degelijk.
Dus mocht iemand hier een dergelijke fiets te koop hebben, dan hoor ik dat graag!
Ik heb ruim 2 jaar terug voor dezelfde keuze gestaan. Toen gekozen voor de Avaghon S28.0 met Rohloff. Heb een voorkeur voor een stalen frame. Rijdt uitstekend en sportief.
Het enige wat zal veranderen zijn de banden. De Schwalbe Marathon XR lijken onverslijtbaar. Worden Schwalbe Kojak of Panaracer Pasela met dunne binnenbanden.

Piet.
PietV schreef:Ik heb ruim 2 jaar terug voor dezelfde keuze gestaan. Toen gekozen voor de Avaghon S28.0 met Rohloff. Heb een voorkeur voor een stalen frame. Rijdt uitstekend en sportief.
Het enige wat zal veranderen zijn de banden. De Schwalbe Marathon XR lijken onverslijtbaar. Worden Schwalbe Kojak of Panaracer Pasela met dunne binnenbanden.

Piet.
Dank Piet voor je bevesting van mijn (voorlopige?) voorkeur. Vragen:
- Rijd je met ketting of riem?
- Naafdynamo of batterijverlichting?

Begrijp dat je nu met Schwalbe M XR rijdt. Vragen:
- Als ze onverslijtbaar zijn, waarom dan andere banden?
- Wat bevalt je (blijkbaar) minder aan de M XR?
- Je keuze voor Kojak of Pasela: snelheid winnen?
- Waarom dunne binnenbanden?
- Kojak (max. 35mm) en Pasela (max. 37mm) zijn smalle banden; hoe verhouden die zich tot het gewicht van jou en je bepakking?

Zelf overweeg ik juist brede banden, zoals de Schwalbe Marathon Supreme 47 of 50, of zelfs Big Apple. Motief: betere demping op klinkerwegen e.d. en meer grip op modder- en zandpaden. Heb jij ook ervaring met dit soort banden?